2018-04-02, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Eller hur! Möjligen en psykopat i ett fängelse som inte har möjlighet att tillfredsställa sina behov.
Men en välutbildad jurist som bara behöver flytta hemifrån för att få allt man vill ha – nja..

En psykopat gör det inte. Jag tror inte alls att OH heller var det. Då blir det genast mer sannolikt.
Citera
2018-04-02, 01:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Stämmer hur som väldigt illa ihop med att en psykopat skulle frivilligt hänga sig. Dom syns synnerligen räddhågsna för ens rispa på sitt egna skinn (Dalarö-pappan).

Finns alltid undantag. Baader-Meinhof begick kollektivt självmord genom att hänga sig i Stammheimfängelset. Horst Mahler slapp ta livet av sig då han vägrade att gå ur fängelset i förtid när deras sympatisörer utanför murarna med våldsamma metoder krävt att de skulle släppas och ges fri lejd till DDR.

Ulrike Meinhof var förresten journalist och hade nog inte problem att uttrycka sig i skrift.
Citera
2018-04-02, 01:53
Bannlyst
Citat:
En psykopat gör det inte. Jag tror inte alls att OH heller var det. Då blir det genast mer sannolikt.

Nej, psykopatspåret känns mycket osannolikt beträffande Oskar som snarare verkade var anti-tesen för psykopat. Hanna däremot är det svårare att uttala sig om vad som dolde sig bakom de ljusa hårsvallet och den näpna munnen som fick självaste Armstark på fall.
Citera
2018-04-02, 01:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Pliktmedvetenhet/plikttrogenhet, kan ha gjort att OH försökte hantera familjens situation med att springa fortare; att försöka vara på flera ställen samtidigt. Han hade kanske hade bestämt sig för att klara av familjens problem utan inblandning av andra bortsett från undervisningen.

Långvarig stress framkallad av plikttrogenhetens hamsterhjul och en "kantig personlighet" (det jag tror är ett "lätt aspigt" drag), gjorde att det förmodade omvälvande beskedet familjen fick innan jul, fick bägaren att rinna över.
En panikångestattack (hos OH) senare ingicks avtalet mellan OH och HB att alla i familjen skulle tas av daga.

Klart att arbetsgivaren utnyttjat OH:s plikttrogenhet, vad är 10% minskning av arbetstiden? Han har säkerligen fnattat på där hemma, både som anställd och som fader/make.

Jag tror ngt sådant är högst troligt. Kanske inte "panikångest" utan utslagning av all fokus och organisationsförmåga pga långvarig och stegvis intensifierad fördystring. Och jordens Filofax på det. Lodrät kravbild. Nåt i den stilen.

Men det är väl hugget som stucket kanske.
Citera
2018-04-02, 02:01
Bannlyst
Citat:
Pliktmedvetenhet/plikttrogenhet, kan ha gjort att OH försökte hantera familjens situation med att springa fortare; att försöka vara på flera ställen samtidigt. Han hade kanske hade bestämt sig för att klara av familjens problem utan inblandning av andra bortsett från undervisningen.

Långvarig stress framkallad av plikttrogenhetens hamsterhjul och en "kantig personlighet" (det jag tror är ett "lätt aspigt" drag), gjorde att det förmodade omvälvande beskedet familjen fick innan jul, fick bägaren att rinna över.
En panikångestattack (hos OH) senare ingicks avtalet mellan OH och HB att alla i familjen skulle tas av daga.

Klart att arbetsgivaren utnyttjat OH:s plikttrogenhet, vad är 10% minskning av arbetstiden? Han har säkerligen fnattat på där hemma, både som anställd och som fader/make.

Det där var så klokt att jag själv hade kunnat skrivit det. Lägg till diagnoserna depression med psykotiska förtecken och krisreaktion också, så börjar jag misstänka att du stöter på mig.
Citera
2018-04-02, 02:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Finns alltid undantag. Baader-Meinhof begick kollektivt självmord genom att hänga sig i Stammheimfängelset. Horst Mahler slapp ta livet av sig då han vägrade att gå ur fängelset i förtid när deras sympatisörer utanför murarna med våldsamma metoder krävt att de skulle släppas och ges fri lejd till DDR.

Ulrike Meinhof var förresten journalist och hade nog inte problem att uttrycka sig i skrift.

Om man antar att de var övertygade om att de gjorde störst skada på det sättet så kan man uppfatta den grandiosa narcissismen i det. Så det är motivet, inte akten, det hänger på kanske.

Meinhof tycks inte ha kunnat uttrycka precis allt hon ville ha sagt i skrift dock...
Citera
2018-04-02, 02:42
Medlem
Jag tror att O beklagade sig över barnens sjukdomar på jobbet för att få sympati men hemma förbannade han dem för att de förstörde hans liv och karriär.
Tror att han var narcissist och att allt handlade om honom. När saker och ting inte blev som han hade tänkt sig så rasade hans värld och han hamnade i en psykos eller depression. Han såg ingen framtid längre och tyckte det var lika bra att avsluta allt. Att övertyga H var inte så svårt eftersom hon också var deprimerad. Dessutom var han väldigt bra på att manipulera.

Vad gäller barnen tror jag A blev deprimerad när de flyttade från släkt och vänner och hon skulle byta skola. Sov dåligt på nätterna och var trött på dagen. Föräldrarna kanske grälade. Hon presterade inte så bra som O ville längre. Han drev igenom hemundervisningen för att hon skulle koncentrera sig på enbart skolarbetet och inget annat, för i hans värld var det viktigast. A kämpade på så gott hon kunde för att göra pappa nöjd. Så småningom orkade inte M heller längre med alla krav och situationen hemma och hon blev också deprimerad och trött. O försökte desperat att lösa den situationen också men det blev inte så som han tänkt sig. Allt blev en ond spiral och alla mådde sämre och sämre. O kunde inte kontrollera situationen längre.

Det är min teori på ett ungefär för tillfället.
Citera
2018-04-02, 02:44
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Det där var så klokt att jag själv hade kunnat skrivit det. Lägg till diagnoserna depression med psykotiska förtecken och krisreaktion också, så börjar jag misstänka att du stöter på mig.

Jag är anhängare av Ockhams rakkniv, i den populära betydelsen. Jag tror inte att man behöver leta efter en häftigare, tuffare, med hår på bröstet, förklaring och diagnos än så. Jag nöjer mig där.

Dagens diagnos får bli: Depression med psykotiska förtecken. Utan att stöta på dig.

Det som verkligen kittlar min nyfikenhet nu är det här omskrivna (trådsanning?) BESKEDET, vad var det?

Mitt hjärta fröjdas av att jag ser viftande ögonfransar, de(t) måste bero på den annalkande våren.
Citera
2018-04-02, 03:14
Bannlyst
Citat:
Jag är anhängare av Ockhams rakkniv, i den populära betydelsen. Jag tror inte att man behöver leta efter en häftigare, tuffare, med hår på bröstet, förklaring och diagnos än så. Jag nöjer mig där.

Dagens diagnos får bli: Depression med psykotiska förtecken. Utan att stöta på dig.

Det som verkligen kittlar min nyfikenhet nu är det här omskrivna (trådsanning?) BESKEDET, vad var det?

Mitt hjärta fröjdas av att jag ser viftande ögonfransar, de(t) måste bero på den annalkande våren.
Tredje advent ska familjen ha fått ett dåligt besked. Mycket riktigt en trådsanning eller jag tror förresten att uppgiften inkom via ett PM till någon först, så en PM-sanning är nog en mer korrekt benämning. Förslagen om vad detta tråkiga besked skulle vara har varit många – Agnes blev sämre, Hanna fick cancer tillbaks, indragen hemundervisning, Oskar fick inte professuren, hoaxen med intygen avslöjades mm.

Beträffande val av dagens diagnos tycker jag att du gjorde ett klokt val, i mitt tycke den viktigaste vid sidan av högfungerande autism och krisreaktion. Du behöver trots detta inte vara orolig för att jag ska tro att du kurtiserar — det var bara ett skämt.

Mina (miss)bruk av korta och långa tankstreck är dock – tro inget annat – på största allvar.

Hur uppfattar du viftande ögonfransar på hösten om du nu bara fröjdas av dem på våren? Om du svarar på det nu kommer jag att läsa det när jag vaknar i morgon.

Gnatt!
Citera
2018-04-02, 07:21
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Tredje advent ska familjen ha fått ett dåligt besked. Mycket riktigt en trådsanning eller jag tror förresten att uppgiften inkom via ett PM till någon först, så en PM-sanning är nog en mer korrekt benämning. Förslagen om vad detta tråkiga besked skulle vara har varit många – Agnes blev sämre, Hanna fick cancer tillbaks, indragen hemundervisning, Oskar fick inte professuren, hoaxen med intygen avslöjades mm.

Beträffande val av dagens diagnos tycker jag att du gjorde ett klokt val, i mitt tycke den viktigaste vid sidan av högfungerande autism och krisreaktion. Du behöver trots detta inte vara orolig för att jag ska tro att du kurtiserar — det var bara ett skämt.

Mina (miss)bruk av korta och långa tankstreck är dock – tro inget annat – på största allvar.

Hur uppfattar du viftande ögonfransar på hösten om du nu bara fröjdas av dem på våren? Om du svarar på det nu kommer jag att läsa det när jag vaknar i morgon.

Gnatt!

Egentligen behöver inte något besked alls ha kommit till familjen, utan det räcker med ett sammanbrott för OH, utlöst av ovanstående ”recept” för att katastrofen skulle bli ett faktum.
OH hade behövt ta sig ett riktigt blixter av modell format C: och vara för sig själv ett par veckor.

Hade jag kurtiserat hade du märkt det, jag gick i lära hos Tony 😉
De långa tankestrecken är det bäst att vara sparsam med så att de inte devalveras.
Viftande ögonfransar är lika iögonenfallande på hösten, jag tänkte att en av orsakerna till att de viftade var vårkänslor.
Och sedan med risk för att vara lite klyschig typ ”Carpe diem” är att man ska glädjas åt små saker för att ha anledning att glädjas oftare.
Senast redigerad av MacEbola 2018-04-02 kl. 07:22. Anledning: felstavning
Citera
2018-04-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ja, kollar man Robert Hares välkända Checklist för psykopater, som används all over, får man inte många rätt vad avser OH. Han "fyller inte ens ett rockslag" i en psykopatkostym.

Här kommer den

Robert D. Hare, som utarbetat psykopatichecklistan har påverkats mycket av sin föregångare, Hervey Cleckley, vars mest berömda verk, THE MASK OF SANITY fick stor spridning och än i dag betraktas som ett av de bättre att beskriva psykopati.

Cleckley sammanfattade psykopaters karaktär i 16 punkter i vilka psykopater handlingar inte lyfts fram så som Hare låter göra. Styrkan i den sistnämdes lista är att den går att använda för riskbedömning av dömda psykopaters återfall i brott. Cleckley å sin sida fokuserar mera på själva personlighetens yttringar.

Checkleys lista lämpar sig således bättre att konfrontera vardagspsykopaten med.
Cleckleys 16 punkter:

1. Ytligt charmig, god intelligens

2. Ej självbedräglig, ej irrationellt tänkande

3. Blir ej nervös, saknar psykoneurotiska tecken

4. Opålitlig

5. Lögnaktig, falsk

6. Saknar ånger- och skamkänslor

7. Inadekvat motiverat antisocialt beteende

8. Dåligt omdöme, drar ingen nytta av egna erfarenheter

9. Patologiskt egocentrerad, oförmögen att älska sin nästa

10. Flackt, tunt känsloliv

11. Tydligt insiktslös

12. Ger andra ringa gensvar

13. Märkligt och föga inbjudande beteende, både nykter och berusad

14. Suicid sällsynt

15. Opersonligt och trivialt sexualliv, dåligt sammanhållen

16. Följer ingen livsplanering

Båda du hänvisar till är gamla och används inte längre. Man pratar inte heller längre om ”psykopat” utan om en viss typ av personlighetsstörning. Den fastställs enligt DSM-5. Gissar att en psykiatriker sällan klickar i alla boxarna eller kommer fram till bara en typ av störning.

http://www.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psicologia/sitios_catedras/practicas_profesionales/820_clinica_tr_personalidad_psicosis/material/dsm.pdf
Citera
2018-04-02, 09:11
Bannlyst
Citat:

Det måste vara depression med psykotiska förtecken med en krisreaktion.
Det tror jag i alla fal.
Blink blink.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in