2018-04-01, 23:33
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Samtidigt vet vi nästan ingenting om spindelmamman och hennes kyssar.
Spindelmamman kanske gillade att bitas, vad vet jag?

Den sammantagna bilden av HB, med reservation för en och annan trådsanning, berättar om en sympatisk och hjälpsam själ med stark integritet. Något nedtonad och receptiv, utåtriktad i tonåren, ingen lr sparsam kontakt med sina föräldrar, sätter barnens välmående före karriären, handskbärare p.g.a MRSA, kroppslig smärta - tillfällig?

OH verkar tillsynes ha haft mera remarkabla personlighetsdrag.
Citera
2018-04-01, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Spindelmamman kanske gillade att bitas, vad vet jag?

Den sammantagna bilden av HB, med reservation för en och annan trådsanning, berättar om en sympatisk och hjälpsam själ med stark integritet. Något nedtonad och receptiv, utåtriktad i tonåren, ingen lr sparsam kontakt med sina föräldrar, sätter barnens välmående före karriären, handskbärare p.g.a MRSA, kroppslig smärta - tillfällig?

OH verkar tillsynes ha haft mera remarkabla personlighetsdrag.

Jag måste erkänna något. Om det nu är H i blå skjorta så får jag en stark deja vu känsla av något debattprogram i TV. Jag har ett väldigt tydligt minne av att jag tyckte att hon var väldigt attraktiv och tror att det är därför jag ännu minns ansiktet. Det vore intressant att få reda på bakgrunden till bilden, sammanhanget den är kommer ifrån. Mest bara för att få bekräftat om minnet är verkligt eller ett fantasifoster i en förvirrad hjärna.
Citera
2018-04-01, 23:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Finns färdiga blanketter för i stort sett allting som tänkas kan! Varså god Här har du alla i alfabetisk ordning.

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/workspace/SpacesStore/e2f3ba1a-526f-4d97-8e1a-ffbfeca25425%3Fa%3Dfalse%26guest%3Dtrue&ved=2ahUKE wjG0LXw2JnaAhVJxKYKHZtJBegQFjABegQIBRAB&usg=AOvVaw 3nr6nD2R9Wwg1eaTHvO4qV

Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Försäkringskassan tillhandahåller inte de intyg vi pratar om.Detta var ett intyg för hemskoleundervisning finns särskilda blanketter för det också.

För att v-regionen har förslag på mallar till intyg betyder inte att dessa mallar används, varken i v-regionen eller någon annanstans. De flesta intyg skriv utan i-fyllningsmall - undantaget alla intyg till FK. Olika landsting har olika intygsmallar.

Försäkringskassan har som du mycket riktigt skriver, krav på att en ifyllnadsmall med rutor för ändamålet ska användas, ex sjukintyg, sjukpension, vab-intyg etc. Vissa resebolag vill att man skriver om en resenärs sjukdom på just deras intyg, detsamma gäller dykintyg för ex en PADI-kurs etc.

Rättsintyg om fynd etc skrivs vanligen utan någon ifyllanadsmall. Liksom ballkongintyg (väldigt bra ord ).
Enkelt uttryckt - vanliga intyg som ofta beskriver samma sak använder ofta mallar att fylla i. Ovanliga specialintyg där mer beskrivning är nödvändig skrivs på brevpapper.

Dock är det ofta väldigt bra att ha ett gammalt intyg eller ett fiktivt intyg som förlaga så att formuleringarna kommer rätt.

Om det har funnits en ruta för att skriva i diagnoskod på Agnes eller Moas intyg, är intyget sannolikt avsett för Försäkringskassan. Diagnosnummer matas in i FKs datasystem.
Riktigt vad skolan ska med denna diagnoskod till kan jag inte riktigt förstå?

Det är ju beskrivningen av Agnes eller Moas symtom, besvär och nedsatta funktioner som var avgörande för att de inte längre kunde klara av att gå i skolan - inte vilken diagnoskod eller vilket diagnosnamn någon kallat deras åkomma. Detta borde vara helt oväsentligt för skolan.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-02 kl. 00:14.
Citera
2018-04-01, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Från det ena till det andra.. Det är väl inte omöjligt att Hanna har varit anställd som anhörigvårdare åt sin dotter på deltid. Det krävs ett intyg från biståndshandläggaren och det kunde de utan större problem få. Socialen skriver upp antalet assistanstimmar sedan är det upp till familjen hur de löser det rent praktiskt.
Med intyget i handen kunde hon vända sig till vilket assistansbolag som helst långt borta från byn och teckna ett anställningsavtal. Varken skola, grannar eller anhöriga behövde veta något. Det är ett arrangemang som folk oftast håller tyst om.
Ärligt talat, jag tror inte att föräldrarna skulle hålla Agnes hemma för pengarnas skull. Men tanken plötsligt slagit mig... det är inte en omöjlig modell.

Förutom att föräldrarna inte begärt assistans eller haft ngn kontakt med soc.
Citera
2018-04-01, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De brukar kallas sociopater, en psykopat med högre position i samhället än de som brukar hamna på Tidaholm eller liknande. Sociopater brukar inte ha svårt att uttrycka sig vare sig i skrift eller verbalt. Men det kanske finns en preferens att kommunicera verbalt, det är väl lättare att manipulera kanske, i samtal mellan fyra ögon. Och att man kan säga något annat till andra.

Stämmer bra på OH, den undergångs bild han spred till kollegor verkar inte nått andra bekanta.
Citera
2018-04-01, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Kapten Klänning då. Som feministisk polischef, förkämpe för utsatta kvinnor i sin yrkesroll. Men utsatte samtidig kvinnor, utsatta och prostituerade för våldsam, sadistisk sex.

Sexualsadist. Bara för att man har en udda sexuell läggning behöver man inte vara psykopat. Det kan man vara som cisperson utan sexuella avvikelser. Kapten Klänning kan ha varit psykopat men inte baserat på att han föredrog våldsamt sex. Hans dubbelnatur är otäck och med all säkerhet någon allvarig känslomässig störning. Han hör hemma bakom galler.
Citera
2018-04-01, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag måste erkänna något. Om det nu är H i blå skjorta så får jag en stark deja vu känsla av något debattprogram i TV. Jag har ett väldigt tydligt minne av att jag tyckte att hon var väldigt attraktiv och tror att det är därför jag ännu minns ansiktet. Det vore intressant att få reda på bakgrunden till bilden, sammanhanget den är kommer ifrån. Mest bara för att få bekräftat om minnet är verkligt eller ett fantasifoster i en förvirrad hjärna.

Om Hanna upplevdes som väldigt attraktiv kan ju det i sig varit ett motiv. Kan Oskar ha varit extremt svartsjuk och med alla medel velat hålla Hanna ifrån andra män? Om barnen var sjuka så var Hanna tvungen att engagera sig i dem istället för att utsättas för andra mäns blickar och intresse?
Handlade alltsammans om en dödlig svartsjuka?
Citera
2018-04-02, 00:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag får helt enkelt inte ekvationen att gå ihop. Som en del ställer upp den. Likhetstecknet finns inte där hos mig. OH=psykopat=isolerar familjen=tar/får dom att ta livet av sig=hänger sig själv.

Ett försök: En fullblodspsykopat (er)känner ingen (nästan ingen) begränsning för sin behovstillfredsställelse – det finns alltså socialt, emotionellt eller politiskt sett "ingenting" (att ta större hänsyn till) utanför denne själv – och har vanligen ingen fullt fungerande impulskontroll, men lär sig (av självbevarelsedrift) att den enda och bäst framkomliga vägen till behovstillfredsställelse är via förställning, imitation (av normer och beteenden) och manipulation – för att inte utplåna sig själv. Det är lite dibarnslogik i botten.

Jag var tvungen att googla lite...

Jag såg nån (populär) checklista som var uppe för J Möller också: och i största allmänhet rör det ju sig inte om individer som brukar stå sig så värst länge, eftersom de förr eller senare stöter på något som får dem att pipa iväg. Möller fick skyhöga poäng på listan minns jag, medan OH av allt att döma får nöja sig med att checka in några enstaka poäng. Psykopati är i praktiken allt som oftast (förstås) sammankopplat med historik av laglöshet i stort och smått, missbruk av olika slag, oordning, moraliskt förfall, aggressivitet etc.

En knappt femtioårig populär professor utan anmärkning med fru och två döttrar i Bjärred och massor av folk omkring sig och krav och resor och böcker och Gud vet, som dessutom tar livet av sig – innan han får sin titel! – kvalar helt enkelt inte in där.

Andra får gärna fylla i eller dra ifrån.

Sen att han kan ha haft andra personlighetsdrag eller "sårbarheter" som gjort sitt till är ju en annan femma.

Men den här killen är raka motsatsen till en psykopat som Möller, eller Madsen – som "idkar annat könsumgänge med BO:s kropp än samtyckt", som väl danska åklagarmyndigheten så vackert uttryckte det.

OH är sannolikt alla psykopaters motsats. Om det kan hjälpa ngn.

Tillägg: När jag tänker på det undrar jag om inte det snarast var "pliktmedvetenhet" som sänkte OH. Han hade fått svårt att prestera, förmodligen pga av oro och belastning (hemma). Jag skulle gissa att han "gick in i väggen", och förlorade förmågan att koncentrera sig och öht få någonting gjort. Det kan ha räckt (långt) för att ta livet av honom.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-04-02 kl. 00:27.
Citera
2018-04-02, 00:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
En av gisslan berättade i en dokumentär om hur hon hälsade på gm som blev hennes goda vän!
Den som ej stött på fenomenet vill ofta tro sig veta att tillståndet gisslan hamnade i är just en överdrift för att det ligger utanför all logik och man VILL inte tro på såbt man inte förstår!

Det var tom värre en så - en av kvinnorna ur gissland inledde efter Norrmalmstorgsdramat en sexuell relation med Cl*rk O. den ditkallad internen. De träffades enligt henne på hotell och hade sex. När han inledde eller återupptog ett annat förhållande förblev de bägge vänner istället.

Stockholmssyndromet som fenomenet kallas när offer kommer nära sin fångvaktare och det uppstår en psykologisk närhet mellan vakt och offer, ibland med uppfattningen om en gemensam utomstående fiende, är ett välkänt fenomen som det ofta refereras till i utländsk litteratur.

Nu var ju Henkows redan en familj där alla var närstående. Relationerna dem emellan har nog mer med släkt- och partnerrelation att göra än med någon form av "Stockholmssyndromet".
Citera
2018-04-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ett försök: En fullblodspsykopat (er)känner ingen (nästan ingen) begränsning för sin behovstillfredsställelse – det finns alltså socialt, emotionellt eller politiskt sett "ingenting" (att ta större hänsyn till) utanför denne själv – och har vanligen ingen fullt fungerande impulskontroll, men lär sig (av självbevarelsedrift) att den enda och bäst framkomliga vägen till behovstillfredsställelse är via förställning, imitation (av normer och beteenden) och manipulation – för att inte utplåna sig själv. Det är lite dibarnslogik i botten.

Jag var tvungen att googla lite...

Jag såg nån (populär) checklista som var uppe för J Möller också: och i största allmänhet rör det ju sig inte om individer som brukar stå sig så värst länge, eftersom de förr eller senare stöter på något som får dem att pipa iväg. Möller fick skyhöga poäng på listan minns jag, medan OH av allt att döma får nöja sig med att checka in några enstaka poäng. Psykopati är i praktiken allt som oftast (förstås) sammankopplat med historik av laglöshet i stort och smått, missbruk av olika slag, oordning, moraliskt förfall, aggressivitet etc.

En knappt femtioårig populär professor utan anmärkning med fru och två döttrar i Bjärred och massor av folk omkring sig och krav och resor och böcker och Gud vet, som dessutom tar livet av sig – innan han får sin titel! – kvalar helt enkelt inte in där.

Andra får gärna fylla i eller dra ifrån.

Sen att han kan ha haft andra personlighetsdrag eller "sårbarheter" som gjort sitt till är ju en annan femma.

Men den här killen är raka motsatsen till en psykopat som Möller, eller Madsen – som "idkar annat könsumgänge med BO:s kropp än samtyckt", som väl danska åklagarmyndigheten så vackert uttryckte det.

OH är sannolikt alla psykopaters motsats. Om det kan hjälpa ngn.

Ja, kollar man Robert Hares välkända Checklist för psykopater, som används all over, får man inte många rätt vad avser OH. Han "fyller inte ens ett rockslag" i en psykopatkostym.

Här kommer den

Robert D. Hare, som utarbetat psykopatichecklistan har påverkats mycket av sin föregångare, Hervey Cleckley, vars mest berömda verk, THE MASK OF SANITY fick stor spridning och än i dag betraktas som ett av de bättre att beskriva psykopati.

Cleckley sammanfattade psykopaters karaktär i 16 punkter i vilka psykopater handlingar inte lyfts fram så som Hare låter göra. Styrkan i den sistnämdes lista är att den går att använda för riskbedömning av dömda psykopaters återfall i brott. Cleckley å sin sida fokuserar mera på själva personlighetens yttringar.

Checkleys lista lämpar sig således bättre att konfrontera vardagspsykopaten med.
Cleckleys 16 punkter:

1. Ytligt charmig, god intelligens

2. Ej självbedräglig, ej irrationellt tänkande

3. Blir ej nervös, saknar psykoneurotiska tecken

4. Opålitlig

5. Lögnaktig, falsk

6. Saknar ånger- och skamkänslor

7. Inadekvat motiverat antisocialt beteende

8. Dåligt omdöme, drar ingen nytta av egna erfarenheter

9. Patologiskt egocentrerad, oförmögen att älska sin nästa

10. Flackt, tunt känsloliv

11. Tydligt insiktslös

12. Ger andra ringa gensvar

13. Märkligt och föga inbjudande beteende, både nykter och berusad

14. Suicid sällsynt

15. Opersonligt och trivialt sexualliv, dåligt sammanhållen

16. Följer ingen livsplanering
Citera
2018-04-02, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
För att v-regionen har förslag på mallar till intyg betyder inte att dessa mallar används, varken i v-regionen eller någon annanstans. De flesta intyg skriv utan i-fyllningsmall - undantaget alla intyg till FK. Olika landsting har olika intygsmallar.

Försäkringskassan har som du mycket riktigt skriver, krav på att en ifyllnadsmall med rutor för ändamålet ska användas, ex sjukintyg, sjukpension, vab-intyg etc. Vissa resebolag vill att man skriver om en resenärs sjukdom på just deras intyg, detsamma gäller dykintyg för ex en PADI-kurs etc.

Rättsintyg om fynd etc skrivs vanligen utan någon ifyllanadsmall. Liksom ballkongintyg (väldigt bra ord ).
Enkelt uttryckt - vanliga intyg som ofta beskriver samma sak använder ofta mallar att fylla i. Ovanliga specialintyg där mer beskrivning är nödvändig skrivs på brevpapper.

Dock är det ofta väldigt bra att ha ett gammalt intyg eller ett fiktivt intyg som förlaga så att formuleringarna kommer rätt.

Om det har funnits en ruta för att skriva i diagnoskod på Agnes eller Moas intyg, är intyget sannolikt avsett för Försäkringskassan. Diagnosnummer matas in i FKs datasystem.
Riktigt vad skolan ska med denna diagnoskod till kan jag inte riktigt förstå?

Det är ju beskrivningen av Agnes eller Moas symtom, besvär och nedsatta funktioner som var avgörande för att de inte längre kunde klara av att gå i skolan - inte vilken diagnoskod eller vilket diagnosnamn någon kallat deras åkomma. Detta borde vara helt oväsentligt för skolan.

Tror det är Socialstyrelsen som framställt dessa mallar.
Ok visste inte man bara kunde använda vanligt brevpapper.
Ja att de inte behöver ange diagnos för hemundervisning förstår jag.
Frågan är ju ju bara vart och i vilket intyg Frank kan ha sett diagnosen ME? Det måste ju en dock vara på ett intyg till skolan endera har någon brutit mot tystnadsplikten och varit inne och kikat i journalen
Citera
2018-04-02, 00:28
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Förutom att föräldrarna inte begärt assistans eller haft ngn kontakt med soc.

Är du alldeles säker att familjen inte har haft ngn kontakt med biståndshandläggaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in