Citat:
Ursprungligen postat av
Milton-E
Det handlar inte om rädsla utan det är helt enkelt en omöjlig diskussion att vinna om du börjar snöa in på hudfärg, raser etc.
Till och med NMR har svårt att förklara vad dom tänkt göra med alla adopterade, barn till adopterade, barn med en svensk förälder, barnbarn osv. Ska polisen gå runt med en färgkarta och mäta vitheten hos människor?
Vad ska du göra med dom som inte uppfyller vithetskravet? Sterilisering, gaskammare?
För en politiker finns bara en sak att gå efter och det är medborgarskapet. En svensk medborgare är svensk.
Då är det en bättre väg att ifrågasätta alla uppehållstillstånd och medborgarskap som delats ut. Har det delats ut på felaktiga grunder så ska det dras tillbaka och det bör väl inkludera i stort sätt samtliga invandrare som kommit sedan 2000.
Det är du som försätter dig i en omöjlig och prekär position, inte jag. Att DU sätter likhetstecken mellan klassisk, helgjuten nationalism och "vithetskrav", sterilisering och gaskammare säger inget om mina utgångspunkter, utan om en hysterisk historielöshet och beredvilja att slänga ut det svenska barnet med andra världskrigets badvatten från din sida.
Jag konstaterar att nationalismen visat sig vara det empiriskt bästa sättet skapa demokratiska, välmående europeiska stater - att generationen som genomlevde första världkrigets slakt såg felet hos de mångetniska imperierna, inte de små folkens rätt till självbestämmande.
Var estnisk nationalism och folkrätt på 90-talet alltså en fråga om att gasa ryssar? Var dessa ryssar ester, enligt dig?
Att hävda ett politiskt särintresse kommer aldrig vara gratis, men att inte ens låtsas om att det finns är politisk analfabetism. Det finns förstås ett svenskt folk, en svensk ingrupp, svensk tribalism - se bara på Svenska Folkpartiet i Finland. De samlar varenda etnisk svensk i valmanskåren, utan att erkänna sig det minsta nazistiska.
ATT det finns ett svenskt folk, ATT det finns svensk kultur, ATT det finns etniska svenskar är en självklarhet som det är oanständigt att förneka eller problematisera om man inte i samma andetag relativiserar och sätter citat kring judar och kurder.
HUR detta folk, denna kultur, denna etnicitet exakt definieras är det bara autister som ger sig in på. Det är inte den nationalistiska politikerns uppgift att definiera eller omforma folken uppifrån, utan om att företräda naturligt existerande folks intressen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alfheim
Oavsett vad vi anser om saken så är "nationalism" ett samlingsbegrepp som omfattar en lång rad olika riktningar, varav den etniska nationalismen lär vara den vanligaste:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nationalism
Begreppet etnonationalism kan därför vara användbart när man vill klargöra vilken sorts nationalism det är frågan om. Det etnonationalistiska AfS skiljer sig inte bara från det kulturnationalistiska SD, utan också ifrån mer rasnationalistiska organisationer som NMR och Nordisk Alternativhöger. Medan AfS ständigt betonar att det kämpar för "Sverige och svenskarna" fokuserar de senare snarare på att kämpa för den vita rasens överlevnad.
Så jag ser inga större problem med begreppet etnonationalism i sig. Tvärtom kan det vara värt att poängtera att AfS etnonationalism bygger på samma grund som de judiska, samiska, kurdiska och palestinska motsvarigheterna.
Jag har själv använt ordet för att tydliggöra SD:s dubbla måttstockar för svensk och judisk etnonationalism. Det hindrar inte att det är en tautologi och en besynnerlig tanke att en nation INTE bygger på gemensam härkomst.
Det handlar om att inte acceptera motståndarens premisser. Det blir en dragkamp - men makt
får man aldrig.