2018-04-01, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Då har du uppenbarligen missat reportageserien för några år sedan om hur föräldrar i Sthlms rikaste grannskap aggressivt, överlägset och i egenskap av att ha hög social ställning pressar lärare att ge deras barn höga betyg och på samma sätt fixar felaktiga dyslexidiagnoser till barnen för att de ska få rätt till längre tid på prov osv.

En länk till det aktuella reportaget skulle underlätta bedömningen av innehållet avsevärt. Annars hamnar bedömningen av trovärdigheten hos dig. Det skulle till exempel påverka om dom granskade skolorna var friskolor där både föräldrar och ägare har gemensam vinning av höga betyg och positivt manipulerade prov. Då har en enskild betygssättande lärare svårt att stå emot påtryckningar.

Det är svårt att se vinningen för skolan i Bjärred i det här aktuella fallet, tvärtom. Dessutom skulle det inte räcka att lura bara en betygssättande lärare utan alla professioner som är inblandade i elevhälsoarbetet.
Citera
2018-04-01, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du menar att de var för övrigt friska? De flesta skattejuristmorsor skulle ana ugglor i mossen inom ett par timmar och surna till nåt så in i bomben. Sen skulle OH åka ut med huvet före innan veckans slut.

Skolhälsoteamet måste ha gjort sina officiella eller inofficiella bedömningar och skulle kunna skilja på verkliga besvärkomplex och sånt som bara är ett resulterat av drogning. De har följt barnen under ganska många år och vet vad man borde kunna förvänta sig.

OH skulle få svårt att få HB att skriva under avskedsbrevet, och polisen skulle inte ha hävdat att verkligt samtycke fanns.

Mord och självmord verkar lite onödigt om OH inte hatar fru och barn. Han kunde nöjt sig med att ta livet av sig själv.

För det första så kan även "skattejuristmorsor" ha brutits ner psykiskt succesivt genom flera års psykisk misshandel av en man med extrema kontrollbehov. Det har nämnts tidigare i tråden och är en självklarhet för alla som läst grunderna i psykologin kring kvinnomisshandel och varför kvinnor stannar så länge.
Att H inte pratade på jobbet om personliga problem kan tyda på detta. Likaså att hon var den som först och mest gick ner i arbetstid.
Säger inte att det var så, men det är möjligt.

Tyvärr fungerar elevhälsan i de allra flesta skolor (både kommunala och privata) inte ens i närheten av så bra som du antar att den gör. (Och som den borde göra.)
Citera
2018-04-01, 09:26
Medlem
Nu tar jag på mig min egenskräddade moderator mössan igen:
ni som här tjafsar med varandra om vem som tycker vad och varför (ena riktiga analytiker en del av er i just detta men det finns nog en annan tråd som passar er bättre så rulla över dit istället är mitt tips).

Och: tror ni på riktigt att om det eventuellt finns ett brev, i vilken form det än må vara, som dessutom är garanterat äkta och att den som kan bekräfta detta, håller till här på FB?

Nä, tänkte väl det.

I era inlägg angriper ni gärna symptomen och inte problemet, alltså ni TROR så mycket därför att ni inte VET den bakomliggande orsaken varken till händelsen eller till varför det inte kommer mer information efter så lång tid av utredningar.

Själv hade jag också efter att ha sett en del av inläggen här och varit den som hade info för att leda tråden framåt, nog lagt av att kommentera när jag läser rappakaljan som slängs till höger och vänster, istället för att bara fokusera på händelsen.

Har ni inget konstruktivt att tillföra i fallet så låt bli att uttala er. Sök er till andra sidor för att tillfredsställa era ego behov av att dela ut nedsättande kommentarer.

Ingen utomstående kan veta vilken info som är "sann" så fokusera på fakta så länge och har du ingen eller inte vill acceptera den som finns, ja då får du vänta som alla andra tills en bekräftelse kommer om vad som hänt.

Det finns så många andra fall där både myndigheter och media som bara "trott", har fått oskyldiga att bli felaktigt straffade.

Riktiga skräck exempel på detta är Kevin-, Quick- och Tidholm fallen. Det sistnämnda ledde till och med att en man fälldes för ett brott som inte ens existerar i detta land. Läs om dessa och begrunda och då ser ni vad det kan leda till när även polisen inte tar hänsyn till fakta och vidare spekulerar och sen felaktigt dömer.

Vi får hoppas att utredningen i Bjärred händelsen sker på ett mer kompetent sätt och det alla våra gissningar här till trots.
Citera
2018-04-01, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Efter att ha följt tråden sedan dag ett har jag skapat mig en uppfattning. Kan det inte vara så enkelt att Oskar helt sonika led av ett extremt kontrollbehov som gick helt överstyr. Genom att ”göra” flickorna sjuka gjorde han även Hanna sjuk av oro. Jag tror att han manipulerat hela familjen och skolan för att inte förlora kontrollen över familjen. Barnen kan ha fått någon lågdos sömnmedicin som gjort dem trötta och håglösa. Allt för att han ska kunna kontrollera dem. Hålla dem hemma. Hanna blir givetvis orolig för barnen och börjar söka svar. Familjen hamnar i en ond cirkel av trötthet och psykiska symtom som även leder till fysiska problem. Oskar har dem i sin hand. Men familjen börjar må riktigt dåligt. Till slut kan inte heller Oskar kontrollera det han satt i rullning. Allt blir honom övermäktigt. Till slut slår det över. Han tappar kontrollen...

Att OH kontrollerade sind familj tycker jag är en av de mer sannolika teorierna. Men det kan finnas andra också. Det som i min mening pratar för det är att det var han som var drivande med hemundervisning och med det menar jag den mest aktiva parten i kontakt med skolan. Jag får bara inte det i mitt huvud hur en person, som beskrevs som OH, låter sig övertala av sin fru angående hemundervisning.

Kommenterarna att det inte är möjligt att kontrollera sin familj när man är mycket borta, förstår jag inte. Är ni alla så lycklig lottade att ni aldrig har sett det eller hört om det? Kontroll kan vara mycket olika. Jag har sett en kvinna, chef i många år på sin arbetsplats, alltid trodd att hon hade bra självförtroende, ny partner, hemma hos henne. Jag kände knappt henne igen. Och det handlar inte om fysisk misshandel eller att någon ta någons telefon. Kvinnan, den där starke chefen, gör helt enkelt allt för att göra sig till lags i vad hennes nya partner önskar. Men det hela är inte positiv därför att det inte blir väl bemött, aggressiva och nedvärderande kommentarer från partnern istället (i en ny relation). Och det är mycket få som får se detta.

Hörde också om ett anat fall, kvinnan väl etablerat i arbetslivet, absolut inget som märktes utåt, skildes från sin make efter många år av psykiskt misshandel och kontroll. Ingen visste något. Som kvinna, tror jag, skäms man så i h* att man tillåter det och att man utsetts för det av den man älskar mest. Jag hade tigat tills jag hade fått min sansar ihop och lämnat. Berätta släktingar? Aldrig i världen.

Så för mig en sannolikt möjlighet, visst.
Citera
2018-04-01, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yannon
Nu tar jag på mig min egenskräddade moderator mössan igen:
ni som här tjafsar med varandra om vem som tycker vad och varför (ena riktiga analytiker en del av er i just detta men det finns nog en annan tråd som passar er bättre så rulla över dit istället är mitt tips).

Och: tror ni på riktigt att om det eventuellt finns ett brev, i vilken form det än må vara, som dessutom är garanterat äkta och att den som kan bekräfta detta, håller till här på FB?

Nä, tänkte väl det.

I era inlägg angriper ni gärna symptomen och inte problemet, alltså ni TROR så mycket därför att ni inte VET den bakomliggande orsaken varken till händelsen eller till varför det inte kommer mer information efter så lång tid av utredningar.

Själv hade jag också efter att ha sett en del av inläggen här och varit den som hade info för att leda tråden framåt, nog lagt av att kommentera när jag läser rappakaljan som slängs till höger och vänster, istället för att bara fokusera på händelsen.

Har ni inget konstruktivt att tillföra i fallet så låt bli att uttala er. Sök er till andra sidor för att tillfredsställa era ego behov av att dela ut nedsättande kommentarer.

Ingen utomstående kan veta vilken info som är "sann" så fokusera på fakta så länge och har du ingen eller inte vill acceptera den som finns, ja då får du vänta som alla andra tills en bekräftelse kommer om vad som hänt.

Det finns så många andra fall där både myndigheter och media som bara "trott", har fått oskyldiga att bli felaktigt straffade.

Riktiga skräck exempel på detta är Kevin-, Quick- och Tidholm fallen. Det sistnämnda ledde till och med att en man fälldes för ett brott som inte ens existerar i detta land. Läs om dessa och begrunda och då ser ni vad det kan leda till när även polisen inte tar hänsyn till fakta och vidare spekulerar och sen felaktigt dömer.

Vi får hoppas att utredningen i Bjärred händelsen sker på ett mer kompetent sätt och det alla våra gissningar här till trots.

Bra skrivet!
Citera
2018-04-01, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
En länk till det aktuella reportaget skulle underlätta bedömningen av innehållet avsevärt. Annars hamnar bedömningen av trovärdigheten hos dig. Det skulle till exempel påverka om dom granskade skolorna var friskolor där både föräldrar och ägare har gemensam vinning av höga betyg och positivt manipulerade prov. Då har en enskild betygssättande lärare svårt att stå emot påtryckningar.

Det är svårt att se vinningen för skolan i Bjärred i det här aktuella fallet, tvärtom. Dessutom skulle det inte räcka att lura bara en betygssättande lärare utan alla professioner som är inblandade i elevhälsoarbetet.

Debatten i media och sociala medier som följde efter Mikael Holmqvists bok om Djursholm i allmänhet och lärarnas situation i synnerhet kan rimligtvis inte ha undgått någon med tillgång till media, såtillvida inte den personen själv gick i lågstadiet vid tidpunkten och Barnkanalen och Pokemonkort upptog all tid.

Har inte tid att gräva fram länkar till allt som skrevs och sändes i ämnet (finns tex anonyma intervjuer med lärare, debatter osv) , men i korthet om vad det handlade om;
https://www.aftonbladet.se/kultur/article20913400.ab
"allt annat måste lärarna motivera inför föräldrar som via mejl inte drar sig för att trumfa i att de är advokater.
Pressen från föräldrarna är ohygglig, både på barnen och lärarna (som också räknas till kategorin ”servicepersonalen”). ”På andra skolor är det oftast barnen som är problemet, här är det föräldrarna”, säger en lärare. När ett föräldramöte blev lite löst i kanterna, klev en förälder fram med orden ”Jag tar befälet!”.
En aktiv föräldrarförening dirigerar och troligen korrumperar genom att bland annat bjuda lärarna på lunch på fina Villa Pauli.
// En annan genväg är att få en dyslexi-diagnos. I Djursholm är inget skamligt, många framgångsrika eller bemärkta personer lider just av det. Gott så, men på Viktor Rydbergs Gymnasium är dyslektikerna anmärkningsvärt överrepresenterade. Det är skolan som sätter diagnosen, inte sällan under påtryckning från föräldrarna. Läs- och skrivsvårigheter ger nämligen möjlighet till muntlig examination, och är det nåt som de här barnen kan, så är det att snacka."

https://specialpedagogik.se/ingen-skam-vara-dysse-i-djursan/

"Ja, om du har ett barn som sackar efter i skolan och du söker en förklaring och vill ge barnet de fördelar som diagnosen ger. Varför inte gå till en mottagning där du med hundra procents säkerhet får det du är ute efter? Det går uppenbarligen att shoppa runt."
Citera
2018-04-01, 10:06
Medlem
Nu kommer jag att upprepa mig!

De tre länkarna nedan (tidigare publicerade i tråden flera gånger) ger väldigt mycket förståelse för hur familjen kan ha haft det och hur de kan ha tänkt. Om man dessutom kombinerar artiklarnas innehåll med familjens/släktens tilltro till alternativa medicinska skolor, växer det fram ett mycket trolig bakgrund till att familjen gick ner sig så djupt som den gjorde. Och den bild som växer fram är varken spännande eller snaskig.

Med utgångspunkt i artiklarna, skulle man kunna tänka sig att:

Agnes insjuknade i en diffus åkomma. Familjen var övertygad om att det handlade om ME (eller något liknande tillstånd). Enligt patientorganisationerna för denna sjukdom, är "anpassningar" i skolmiljön avgörande för ME-drabbade elevers förutsättningar att klara av skolan och utan att de försämras av den. Man gjorde vissa försök med detta i skolan, med bland annat "ett vilrum." Agnes mår dock fortfarande dåligt och blir kanske till och med sämre. Föräldrarna är verkligen oroliga för att det är skolmiljön som gör flickan så svårt sjuk, och i sin förtvivlan genomdriver de hemundervisning.

När Moa "börjar få liknande symtom"blir föräldrarna givetvis livrädda! De har redan en sjuk dotter som blivit allvarligt försämrad av skolmiljön - då vill de så snabbt som möjligt ta Moa ifrån denna sjukdomsframkallande miljö.

Antagligen mår båda döttrarna även psykiskt dåligt - vilket alla gör som isoleras från normalt liv utanför hemmet. Och antagligen mår även föräldrarna psykiskt dåligt, på grund av oro för flickorna, stress över en oviss framtid, mm mm.

Både barn och föräldrar hade antagligen behövt samtalskontakter inom sjukvården och även medicinering som hjälpt dem att orka ta itu med tillvaron på ett mer konstruktivt sätt. Eftersom familjen hade ett motstånd mot medicinering, avstod man kanske från den sortens hjälp, eller så var den medicinering som de kunde acceptera, otillräcklig.

Kanske hade familjen även, rent allmänt, svårt för att "visa sig svag" och att be om hjälp.

http://www.lakartidningen.se/OldWebA...s2194_2196.pdf.
http://www.rme.nu/sites/rme.nu/files...2015-mecfs.pdf
https://www.facebook.com/groups/naturligvard/members/
Senast redigerad av Kryptogam 2018-04-01 kl. 10:08.
Citera
2018-04-01, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Nu kommer jag att upprepa mig!

De tre länkarna nedan (tidigare publicerade i tråden flera gånger) ger väldigt mycket förståelse för hur familjen kan ha haft det och hur de kan ha tänkt. Om man dessutom kombinerar artiklarnas innehåll med familjens/släktens tilltro till alternativa medicinska skolor, växer det fram ett mycket trolig bakgrund till att familjen gick ner sig så djupt som den gjorde. Och den bild som växer fram är varken spännande eller snaskig.

Med utgångspunkt i artiklarna, skulle man kunna tänka sig att:

Agnes insjuknade i en diffus åkomma. Familjen var övertygad om att det handlade om ME (eller något liknande tillstånd). Enligt patientorganisationerna för denna sjukdom, är "anpassningar" i skolmiljön avgörande för ME-drabbade elevers förutsättningar att klara av skolan och utan att de försämras av den. Man gjorde vissa försök med detta i skolan, med bland annat "ett vilrum." Agnes mår dock fortfarande dåligt och blir kanske till och med sämre. Föräldrarna är verkligen oroliga för att det är skolmiljön som gör flickan så svårt sjuk, och i sin förtvivlan genomdriver de hemundervisning.

När Moa "börjar få liknande symtom"blir föräldrarna givetvis livrädda! De har redan en sjuk dotter som blivit allvarligt försämrad av skolmiljön - då vill de så snabbt som möjligt ta Moa ifrån denna sjukdomsframkallande miljö.

Antagligen mår båda döttrarna även psykiskt dåligt - vilket alla gör som isoleras från normalt liv utanför hemmet. Och antagligen mår även föräldrarna psykiskt dåligt, på grund av oro för flickorna, stress över en oviss framtid, mm mm.

Både barn och föräldrar hade antagligen behövt samtalskontakter inom sjukvården och även medicinering som hjälpt dem att orka ta itu med tillvaron på ett mer konstruktivt sätt. Eftersom familjen hade ett motstånd mot medicinering, avstod man kanske från den sortens hjälp, eller så var den medicinering som de kunde acceptera, otillräcklig.

Kanske hade familjen även, rent allmänt, svårt för att "visa sig svag" och att be om hjälp.

http://www.lakartidningen.se/OldWebA...s2194_2196.pdf.
http://www.rme.nu/sites/rme.nu/files...2015-mecfs.pdf
https://www.facebook.com/groups/naturligvard/members/

Det där bör vara en bra beskrivning över hur den känslomässiga situationen i huset såg ut. Framför allt oförmågan att skrika ut sin ångest och oro kan ha byggt upp ett tryck som gjorde att allt rasade ihop.
Citera
2018-04-01, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Att OH kontrollerade sind familj tycker jag är en av de mer sannolika teorierna. Men det kan finnas andra också. Det som i min mening pratar för det är att det var han som var drivande med hemundervisning och med det menar jag den mest aktiva parten i kontakt med skolan. Jag får bara inte det i mitt huvud hur en person, som beskrevs som OH, låter sig övertala av sin fru angående hemundervisning.

Kommenterarna att det inte är möjligt att kontrollera sin familj när man är mycket borta, förstår jag inte. Är ni alla så lycklig lottade att ni aldrig har sett det eller hört om det? Kontroll kan vara mycket olika. Jag har sett en kvinna, chef i många år på sin arbetsplats, alltid trodd att hon hade bra självförtroende, ny partner, hemma hos henne. Jag kände knappt henne igen. Och det handlar inte om fysisk misshandel eller att någon ta någons telefon. Kvinnan, den där starke chefen, gör helt enkelt allt för att göra sig till lags i vad hennes nya partner önskar. Men det hela är inte positiv därför att det inte blir väl bemött, aggressiva och nedvärderande kommentarer från partnern istället (i en ny relation). Och det är mycket få som får se detta.

Hörde också om ett anat fall, kvinnan väl etablerat i arbetslivet, absolut inget som märktes utåt, skildes från sin make efter många år av psykiskt misshandel och kontroll. Ingen visste något. Som kvinna, tror jag, skäms man så i h* att man tillåter det och att man utsetts för det av den man älskar mest. Jag hade tigat tills jag hade fått min sansar ihop och lämnat. Berätta släktingar? Aldrig i världen.

Då skulle morden ha kunnat utlösas av att H ville skiljas och eller att nån av flickorna började ifrågasätta hemundervisningen...
Citera
2018-04-01, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka

Jag tänker likadant. En person som har ett stort kontrollbehov har utvecklat avancerade metoder, hen ger med ena handen och slår med andra. Att leva med en sådan person skapar en fruktansvärd rädsla och ångest. Det påverkar hela livssituationen, man isolerar sig, skäms men försvarar ändå sin baneman gentemot släkt och vänner. För givetvis ingår hot i metoden som gör att man inte vågar lämna äktenskapet. Barnen är brickorna i spelet. Jag undrar; vilka barn skulle inte bli sjuka av att leva i en sådan familj? Psykisk terror bryter ner hälsan och man blir snart kroniskt trött och uppvisar med tiden fler och fler oförklarliga symtom på sjukdom. Jag tror att en av föräldrarna bröt ner resten av familjen på detta sätt. Det kan ha varit Hanna men min intuition säger att det var Oskar. Vet man lite om hur en psykopat fungerar så vet man också hur trevlig hen kan verka utåt, på arbetet, vid möten med skolan etc. Psykopaten vet hur hen ska charmera alla i sin omgivning för att nå sina mål.
Citera
2018-04-01, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Då har du uppenbarligen missat reportageserien för några år sedan om hur föräldrar i Sthlms rikaste grannskap aggressivt, överlägset och i egenskap av att ha hög social ställning pressar lärare att ge deras barn höga betyg och på samma sätt fixar felaktiga dyslexidiagnoser till barnen för att de ska få rätt till längre tid på prov osv.

Det är givetvis ett allvarligt samhällsproblem om vissa grupper av föräldrar tar sig rätten - och har möjligheten - att skaffa fördelar till sina barn (det som föräldrarna uppfattar som fördelar) i skolan. Detta måste vi dra fram i ljuset och tala högt om.
Citera
2018-04-01, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Vad gör att du inte tror att det fanns kontroll? Vet du mer än oss andra i tråden? Hur kan du se förmildrande omständigheter att barn mördas?

Jag vet absolut inte mer än andra här. Alla har sina funderingar och försöker förstå vad som kan ha drivit två föräldrar till det yttersta beslutet att utplåna familjen.

Att förstå är inte samma sak som att ursäkta eller förminska händelsen.

Det är en förskräcklig händelse
2 mördade barn
2 självmord (ev 1 mord, 1 självmord)

Ett beslut som båda föräldrarna uppger att man gemensamt har fattat. Att komma fram till ett sådant beslut som definitivt avslutar samtligas liv är ofattbart. Jag tror därför inte heller att det finns något enkelt svar på frågan varför.

När NFC lämnat sina analyssvar tror jag att polisen lämnar något slutligt besked. Då accepterar jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in