2018-04-01, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Efter att ha följt tråden sedan dag ett har jag skapat mig en uppfattning. Kan det inte vara så enkelt att Oskar helt sonika led av ett extremt kontrollbehov som gick helt överstyr. Genom att ”göra” flickorna sjuka gjorde han även Hanna sjuk av oro. Jag tror att han manipulerat hela familjen och skolan för att inte förlora kontrollen över familjen. Barnen kan ha fått någon lågdos sömnmedicin som gjort dem trötta och håglösa. Allt för att han ska kunna kontrollera dem. Hålla dem hemma. Hanna blir givetvis orolig för barnen och börjar söka svar. Familjen hamnar i en ond cirkel av trötthet och psykiska symtom som även leder till fysiska problem. Oskar har dem i sin hand. Men familjen börjar må riktigt dåligt. Till slut kan inte heller Oskar kontrollera det han satt i rullning. Allt blir honom övermäktigt. Till slut slår det över. Han tappar kontrollen...

EN sak jag undrar över är NÄR skulle Oskar haft tid och möjlighet att utöva denna starka kontroll?
Om han nu ens närde en sådan önskan. Så vitt jag kan se av de som uttalat sig om föräldrarna finns det inga som helst indikationer som pekar i den riktningen alls. För någon av dem.

Kvar blir då, som polisen sagt, barnens sjukdomssituation. Om vilket vi naturligt vet föga om.
Senast redigerad av Remark 2018-04-01 kl. 02:19.
Citera
2018-04-01, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Efter att ha följt tråden sedan dag ett har jag skapat mig en uppfattning. Kan det inte vara så enkelt att Oskar helt sonika led av ett extremt kontrollbehov som gick helt överstyr. Genom att ”göra” flickorna sjuka gjorde han även Hanna sjuk av oro. Jag tror att han manipulerat hela familjen och skolan för att inte förlora kontrollen över familjen. Barnen kan ha fått någon lågdos sömnmedicin som gjort dem trötta och håglösa. Allt för att han ska kunna kontrollera dem. Hålla dem hemma. Hanna blir givetvis orolig för barnen och börjar söka svar. Familjen hamnar i en ond cirkel av trötthet och psykiska symtom som även leder till fysiska problem. Oskar har dem i sin hand. Men familjen börjar må riktigt dåligt. Till slut kan inte heller Oskar kontrollera det han satt i rullning. Allt blir honom övermäktigt. Till slut slår det över. Han tappar kontrollen...

A har haft särskild undervisning i hemmet i tre år och hade frånvaro före det. Sista terminen är även Moa hemma. Det blir enormt mycket sömnmedicin, var fick han den ifrån och hur fick han den i flickorna utan att någon märkte det? Hur ordnade han det när han var bortrest på konferenser utomlands?
Citera
2018-04-01, 03:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
A har haft särskild undervisning i hemmet i tre år och hade frånvaro före det. Sista terminen är även Moa hemma. Det blir enormt mycket sömnmedicin, var fick han den ifrån och hur fick han den i flickorna utan att någon märkte det? Hur ordnade han det när han var bortrest på konferenser utomlands?

Håller helt med dig. Med så mycket arbete och resor, hur skulle han hinna och ha möjligheten till att kontrollera en hel familj. Vad skulle syftet vara med detta kontrollerande som dessutom skulle ta enormt med kraft och tid, lägg där till ett arbete som säkerligen krävde mycket av honom. Vi har också en H med hög utbildning och som det verkar även varit/var engagerad i frivilliga organisationer, tänker på bilden på en ung H. Dessutom brukar jurister kunna dra egna slutsatser och argumentera för dessa. Tror vi kan släppa den teorin iaf i nuläget.

Vi har flera i tråden som enligt mig säkerligen känner familjen ganska väl. Varför inte koncentrera på de skribenter som i mina ögon kände familjen ganska väl.

Tänker på Elli09 som säger att barnen visserligen var sjuka men inte SÅ sjuka. Hon har bara goda saker att säga om O som dessutom hade planer för framtiden och såg fram emot 2018. Men hon var bekymrad över att O var orolig över sin familjesituation.

Vi har missan27
Som också säger att barnen var sjuka men inte SÅ sjuka. H*n tyckte verkligen om hela familjen men verkar ha haft mest kontakt med Hanna som aldrig ljuga för Moa eller vara orsak till detta tragiska.

Vi har rockkungen som verkar vara en anhörig till familjen och påstår att O var svår att leva med samt ev. kontrollerande. Läser man mellan raderna i h*ns inlägg så var inte riktigt frisk och ansvariga för denna tragedi. Dessutom hintat om att minst ett intyg varit falskt.

Vi får inte heller glömma jonatanmw som också påstod att något oegentligt förekommit ang. läkarintygen. Vidare påstod denne skribent att någon i familjen var väldigt sjuk och inte fysiskt.

Texten ovan har jag skrivit fritt ur minnet. Just nu är jag för trött för att jämföra alla deras inlägg men kanske skulle vi kunna diskutera utifrån dessa skribenter försöka lägga ett pussel och se vart det leder oss.
Senast redigerad av 57Emma 2018-04-01 kl. 03:52.
Citera
2018-04-01, 04:34
Avslutad
Citat:
Precis, och går dessutom att spåra i blodet minst en månad efter om det varit ett kontinuerligt intag.
Citera
2018-04-01, 05:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Precis, och går dessutom att spåra i blodet minst en månad efter om det varit ett kontinuerligt intag.

Exakt och redan där borde det av praktiska skäl vara ett gemensamt beslut. Sedan har de träffat läkare, kuratorer, sjuksköterskor och lärare, dessa brukar vara duktiga på barn så det skulle ha upptäckts. Dessutom utvecklar även barn ett beroende av dessa mediciner och då skulle dosen behöva höjas regelbundet för effekt. Nä denna teori håller inte.
Citera
2018-04-01, 06:37
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Oskar var den som hade den största tiden på arbetet, ofta var på resande fot på konferenser inom EU mm. Hur kunde han hinna med att kontrollera familjen? Det stämmer inte.

Hanna arbetade två dagar i veckan och utlandsresor ingick inte i jobbet.

Vad stödjer att någon alls kontrollerade döttrarna?
Varför skulle föräldrarna göra det? I så fall.
Syftet skulle vara vad?

Jag tror utgångspunkten är helt fel.
Vad för bevis stödjer att inte OH var kontrollerande? Det är mycket konstigt att några i denna tråd vil få det till att OH var världens oskyldigaste person! Och ni som gör det är de som är mest hatiska i tråden och skrämmer bort de som har relevant information om familjen i Bjärred!
Citera
2018-04-01, 06:43
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Fanns det över huvud taget en kontroll?
Vad gör att du inte tror att det fanns kontroll? Vet du mer än oss andra i tråden? Hur kan du se förmildrande omständigheter att barn mördas?
Citera
2018-04-01, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Vad för bevis stödjer att inte OH var kontrollerande? Det är mycket konstigt att några i denna tråd vil få det till att OH var världens oskyldigaste person! Och ni som gör det är de som är mest hatiska i tråden och skrämmer bort de som har relevant information om familjen i Bjärred!

O och H har enligt sitt självmordsbrev avslutat sina barns liv. Så helt oskyldiga är dom nog inte. Men det finns faktiskt ingen omvänd bevisbörda i Sverige sedan decennier. Man behöver inte bevisa att någon inte var kontrollerande. Om du tycker att det finns något som talar för det så står det dig fritt att skriva det, några kommer säkert att hålla med och skriva att det var det klokaste dom läst på åratal, andra kommer att ifrågasätta. Det betyder inte att man är hatisk, det betyder att man har en annan åsikt.

Jag tror att några av dom som hade ”relevant information för att deras syrras kille bor i Bjärred” har försvunnit för att dessa troll med all rätt blivit avslöjade.
Citera
2018-04-01, 07:09
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
O och H har enligt sitt självmordsbrev avslutat sina barns liv. Så helt oskyldiga är dom nog inte. Men det finns faktiskt ingen omvänd bevisbörda i Sverige sedan decennier. Man behöver inte bevisa att någon inte var kontrollerande. Om du tycker att det finns något som talar för det så står det dig fritt att skriva det, några kommer säkert att hålla med och skriva att det var det klokaste dom läst på åratal, andra kommer att ifrågasätta. Det betyder inte att man är hatisk, det betyder att man har en annan åsikt.

Jag tror att några av dom som hade ”relevant information för att deras syrras kille bor i Bjärred” har försvunnit för att dessa troll med all rätt blivit avslöjade.
Så du är inte ett troll? Hur ska jag kunna veta det egentligen? Vad gör det som du skrivit om Bjärred fallet mer trovärdigt än andras åsikter här i tråden? Är du narcisst? Det är ni som skyddar OH som är mest hatiska och partiska! Ni har endast en åsikt och det är att OH är snäll som ett lamm.. Ett tag började jag tro att HB var drivande.. men ni OH diggande i tråden har fått mig att ändra åsikt!
Citera
2018-04-01, 07:30
Medlem
Citat:
Så du är inte ett troll? Hur ska jag kunna veta det egentligen? Vad gör det som du skrivit om Bjärred fallet mer trovärdigt än andras åsikter här i tråden? Är du narcisst? Det är ni som skyddar OH som är mest hatiska och partiska! Ni har endast en åsikt och det är att OH är snäll som ett lamm.. Ett tag började jag tro att HB var drivande.. men ni OH diggande i tråden har fått mig att ändra åsikt!

Det är enkelt förstår du. Jag har aldrig påstått att jag har någon koppling till Bjärred eller någon relation till familjen. Det handlar inte om trovärdighet utan om hur man förhåller sig till fakta. Varken O eller H ska dömas utan bevis, det kommer för övrigt oavsett resultat inte att ske här på Flashback.

Den här tråden är inte en domstol utan ett försök att med kända fakta försöka reda ut vad som hände och varför. Att dela upp andra deltagare som för eller emot någon enskild inblandad visar att man har ett annat syfte med sin medverkan. Då vill man till varje pris bevisa att den man redan har utsett till syndabock är skyldig. Att i det läget beskylla några som förhåller sig objektiva till skuldfrågan för att vara partiska är extremt ologiskt.

Jag vet inte om jag är narcissist, det har aldrig uppstått ett behov av att utreda detta, men för dig och några till finns inte heller det kravet eftersom ni använder omvänd bevisföring. Så för er är alla narcissister tills man bevisat att man inte är det.

Jag har förstått att du tycker att O är ensam gärningsman, men att du tycker det räcker inte för att det ska vara sant. Du måste kunna motivera det och den motiveringen ska tåla att granskas. Förstår du?
Citera
2018-04-01, 07:59
Bannlyst
Citat:

Det är en ganska bra fråga. Hur bedömer man människor? Hur vet man vem som är vettig och vem som är mindre vettig? Oftast handlar det om ackumulerad erfarenhet och kunskap som man fått genom livet. Dessa måste dock vara filtrerade genom hyfsat intakta kognitiva och emotionella system som vägleder en att avgöra hur de ska sorteras, vad som ska sparas och vad som ska gå till återvinningscentralen. Inte en helt enkel process och föreliggande makar verkade – i likhet med några i den här tråden – brista på flera avgörande punkter. Vid närmare eftertanke behöver man en stor portion humor också.

Och det är väl också det som gör livet både så spännande och så vanskligt. Vi blandar friskt dönickar, dårfinkar, ekvilibrister och virtuoser i en stor och färgrik soppa. Folk som verkligen fattar och folk som inte ens fattar att de inte fattar. Ibland blir resultatet smaskens ibland förnimmer det mer om ren skit — ingen kan dock anklaga den allsidiga gourmanden för att vara harhjärtad...
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-01 kl. 08:30.
Citera
2018-04-01, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Fetade: på tv eller i mycket speciella och till stor del slutna miljöer med mycket särpräglade individer, med sociala hållhakar på varandra. Kanske. Se dock remarks svar på din förra: när skulle han ha tid?

Att skolan skulle vara så lättduperad har jag svårt att tro. De har med rätta ganska höga tankar om sina kompetenser, och stort ansvar, och lär i Bjärred stöta på en hel del föräldrar med höga tankar om sina, som de borde ha lärt sig att bemöta. "Utveckling" av skolbarn kan verka enkelt, så länge det går bra, men gör det inte det så blir det desto mer kritiskt. Inte minst i Bjärred där föräldrarna lär göra sig hörda. Då måste skolan hålla tungan rätt i mun. Åt båda håll.

Om det finns någon sten olyft nu så är det väl snarast om skolan (i vidare mening) försökte få flickorna bort från rektorsområdet för att de kostade pengar och sinkade traktens bättre döttrar och söner i deras undervisningstakt. Och B/H av ngn anledning upplevde detta som att de inte längre var önskvärda på planeten.

Det hade de ju förstås säkert varit.

Då har du uppenbarligen missat reportageserien för några år sedan om hur föräldrar i Sthlms rikaste grannskap aggressivt, överlägset och i egenskap av att ha hög social ställning pressar lärare att ge deras barn höga betyg och på samma sätt fixar felaktiga dyslexidiagnoser till barnen för att de ska få rätt till längre tid på prov osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in