Citat:
Ursprungligen postat av
Kenpo
Kim Wall var en käck och oförvägen ung journalist som hade ett intresse för udda kulturföreteelser och personligheter. Hon hade klarat sig på många potentiellt riskabla exkursioner här i världen. Det är billigt att kalla henne naiv bara för att hon inte räknat med att kunna bli slaktad precis på hemmaplan av en psykopatisk, pervosexfixerad Oppfinnar-Jocke med kanelgifflar i bagaget.
Ja, ingen vet egentligen hur nära problem/katastrof hon varit dittills, men jag vill ersätta/komplettera dina "käck och oförvägen" med sann äventyrare.
Naiv är nog billigt, ja, hon borde ha byggt på sig en hel del kunskaper om livets realiteter på tidigare resor och möten.
Men, och detta är min fundering, varför använde hon inte de erfarenheterna i en värdering av den ödesdigra kvällens ombordstigning? Hon var bevisligen rädd för att vara under vatten ( pojkvännens utsago). Att i det läget utsätta sig för denna "utmaning" med endast en person, var väl lite att lägga alla ägg i en korg, men speglade förmodligen hennes optimistiska och orädda sätt att ta sig an världen bland udda människor och miljöer......
Vad jag vill säga är att det var i princip omöjligt att förutse det som hände, men att hon inte sammanställt en del tecken på potentiella risker, kanske också missat lite i bakgrundsundersökningen av PM. Därmed, sagt igen, kan man inte på något sätt lasta henne, bara önskat att hon hade värderat, kanske främst sin rädsla för undervatten, och inte gått ombord själv, iaf. , utan vare sig fler besättningsmän eller passagerare.