Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Exakt vem av de personer du räknat upp tidigare har byggt vilken karriär på myten om vad?
Som 'UT64' skriver så var de ju flera på den tiden, men den som i modern tid har nått störst publik med läkarskrönorna är tveklöst författaren Lars Borgnäs. Jag känner faktiskt inte till ett enda annat fall där en journalist eller författare, dessutom statligt anställd, så tydligt har ställt sig på maktens sida i ett justitiemord, och t.o.m. öppet argumenterat i TV-debatter för att de oskyldigt utpekade inte bör ges upprättelse i form av t.ex. resning eller skadestånd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Och vad gäller karriärsnacket så finns väl det väl också författare som byggt sin karriär på att skriva om påstådda men ej bevisade justitiemord? Vad är din kritik mot detta?
Bra att den här frågan kommer upp. Det finns flera exempel på fall där journalisters grävande har lett till att uppenbara justitiemord har kunnat exponeras, och där det här sedan har tvingat staten att till slut böja sig för opinionen. Här kan jag ju nämna exempel som Hannes Råstam (Quickfallet), Stefan Lisinski (Kaj Linna-fallet) och nu senast Dan Josefsson (Kevinfallet).
Jag menar alltså att det inte går att jämföra Lars Borgnäs med de här seriösa journalisterna. Riktiga journalister granskar makten. Att som Lars Borgnäs i stället ta statens parti i ett angrepp på enskilda är någonting helt annat, och det är naturligtvis helt barockt. Bra dock att 'Lawnmoverman2011' fortsätter att tvångsmässigt tjata här i tråden så att rättsövergreppen mot Härm och Allgén aldrig glöms bort.
I Catrine da Costa-fallet har det nu dessutom framkommit att dåvarande JK Göran Lambertz tog stort intryck av Lars Borgnäs mångåriga kampanj mot Teet Härm och Thomas Allgén, och att det här säkert kan vara en bidragande orsak till att de ännu inte har fått någon formell upprättelse av staten.
Göran Lambertz agerande i da Costa-fallet går inte att försvara. 'Lawnmoverman2011' skriver att Lambertz är ärlig, men det tvivlar jag på. På sin blogg skriver Lambertz att han än i dag ibland tvivlar på läkarnas oskuld. Nu är det i och för sig fullt möjligt att Göran Lambertz bara är dåligt påläst, men det troligare är enligt mig att han ljuger för att skyla över sin egen högst tveksamma insats i ärendet under sin tid som JK. Göran Lambertz vill nu alltså få folk att tro att det faktiskt finns skulle kunna finnas skäl att misstänka läkarna, detta trots att t.ex. SVT-dokumentären som Borgnäs försökte stoppa tydligt visar att inga sådana skäl finns. Jag tror att Lambertz är falsk, precis som 'Lawnmoverman2011' och Lars Borgnäs.
Jag har hängt med här i tråden ett tag nu, och jag har kunnat bilda mig en god uppfattning om vad det här handlar om. Det handlar helt enkelt om att det finns två olika kategorier av människor som argumenterar för att läkarna skulle kunna ha med styckningen att göra:
1. De som anser sig ha rätten att i egna syften, och på Härms och Allgéns bekostnad, medvetet ge en förljugen bild av det skulle råda oklarheter i skuldfrågan.
2. De som inte har satt sig in tillräckligt i fallet.
Det måste stå helt klart för den som har följt debatten att den mycket väl påläste författaren Lars Borgnäs hör till den förstnämnda kategorin. Vilken av kategorierna den konstige Göran Lambertz tillhör kanske är mer oklart, men det skulle inte förvåna mig om han tillhör båda.