2018-03-31, 03:00
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Ok. Det blir lite förvirrande nu. Så hur är det med dig, är du för eller emot diversitet, inkludering och rättvisa?
Diversitet = ett ord för rasister som betyder biologisk mångfald.
Inkludering är det uttryckets diametrala motsats.
Rättvisa säger man för att... Ibland undrar jag faktiskt.
Citera
2018-03-31, 05:32
Medlem
Sir Dwains avatar
Felpost
Citera
2018-03-31, 14:17
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag vet inte vad ditt sätt är, inte heller vad du tror att är mitt sätt. Men om du anser att din ideologi ska uppnå dessa värderingar så anser Jordan Peterson att du är en vänsterextremist som kommer att bidra till folkmord.
Nej, så är det inte.

Vad just JP säger är ganska enkelt och konkret. Svårt att förklara enklare faktiskt.

Sluta vara en Lysenkoist bara, så blir det hyfsat bra.
Citera
2018-03-31, 14:49
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej, så är det inte.

Vad just JP säger är ganska enkelt och konkret. Svårt att förklara enklare faktiskt.

Ja det är ganska enkelt. Om man förespråkar "Diversity, Inclusivity and Equity" så är det en markör för att man befinner sig så långt vänsterut att det motsvarar "racial superiority" och "racial segregation" på högerkanten.

Strävan efter ett diversierat, inkluderande och rättvist samhälle är jämförbar med strävan efter Apartheid.

Citat:
On the right, you can point to claims of racial superiority, or to the desire for racial segregation, say without hesitation “you’ve gone too far” and separate yourself from those making the claim, even if you’re a conservative. What do you use for a similar marker on the left? I’ve suggested DIE: Diversity, Inclusivity and Equity
Citera
2018-03-31, 15:03
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ja det är ganska enkelt. Om man förespråkar "Diversity, Inclusivity and Equity" så är det en markör för att man befinner sig så långt vänsterut att det motsvarar "racial superiority" och "racial segregation" på högerkanten.

Strävan efter ett diversierat, inkluderande och rättvist samhälle är jämförbar med strävan efter Apartheid.
Nej, så är det inte. Det är snarare att ni så långt ut på vänsterkanten har en så störd bild av vad som är rättvist.
Citera
2018-03-31, 16:22
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Nej, så är det inte. Det är snarare att ni så långt ut på vänsterkanten har en så störd bild av vad som är rättvist.

Det glädjer mig att du inser att det är galet.

Vad exakt som är rättvist är en helt annan fråga, den aktuella frågan var om rättvisa är något önskvärt i sig och/eller om det bara leder till folkmord att eftersträva rättvisa.

Rättvisa för mig är att alla ska vara lika inför lagen; att straffen ska stå i proportion till brotten och att ingen ska diskrimineras på grund av etnicitet, religion, sexuell läggning eller kön. Det är en lite knepig fråga och det är möjligt att jag har missat något i min egna definition men jag tror inte det. Jag erkänner att jag personligen inte är övertygad om att att sträva efter dessa mål oundvikligen leder till folkmord. Det låter som något bara en galning hade påstått. Ungefär som att moraliskt likställa apartheid med "DIE".
Citera
2018-03-31, 16:36
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det glädjer mig att du inser att det är galet.

Vad exakt som är rättvist är en helt annan fråga, den aktuella frågan var om rättvisa är något önskvärt i sig och/eller om det bara leder till folkmord att eftersträva rättvisa.

Rättvisa för mig är att alla ska vara lika inför lagen; att straffen ska stå i proportion till brotten och att ingen ska diskrimineras på grund av etnicitet, religion, sexuell läggning eller kön. Det är en lite knepig fråga och det är möjligt att jag har missat något i min egna definition men jag tror inte det. Jag erkänner att jag personligen inte är övertygad om att att sträva efter dessa mål oundvikligen leder till folkmord. Det låter som något bara en galning hade påstått. Ungefär som att moraliskt likställa apartheid med "DIE".
Vad just du anser är rättvist är inte särskilt intressant.

Vänstern anser att rättvisa innebär lika utfall. Helst ska också vissa grupper vara lite jämlikare än andra, och då kan man definiera rättvisa som minst hälften.

Edit: Sorry Sir Dwain, blandar ihop folk.

Det enda sättet att uppnå lika utfall i alla samhällets områden är genom förtryck och ultimat mord på de som anses sitta på privilegier.
Senast redigerad av CelenoII 2018-03-31 kl. 16:46.
Citera
2018-03-31, 17:22
Avslutad
Citat:

Vänstern anser att rättvisa innebär lika utfall. Helst ska också vissa grupper vara lite jämlikare än andra, och då kan man definiera rättvisa som minst hälften.

Det enda sättet att uppnå lika utfall i alla samhällets områden är genom förtryck och ultimat mord på de som anses sitta på privilegier.
Jo visst, man kan ju alltid försöka slå i folk att det är acceptera orättvisa eller bli förtryckt och mördad som gäller.
Citera
2018-03-31, 18:13
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo visst, man kan ju alltid försöka slå i folk att det är acceptera orättvisa eller bli förtryckt och mördad som gäller.
Istället kan man ju försöka lura folk att nästa gång blir det bra. Alla tidigare försök att genom statligt tvång bygga utopi har misslyckats på grund av att det inte var äkta [insert valfri ideologi].

Ja Ipsi, motsatsen till frihet är förtryck. Tar du bort frihet blir folk förtryckta.
Citera
2018-03-31, 18:19
Medlem
Citat:

Att ta från grupp A och ge till grupp B under den falska premissen att grupp A stulit från grupp B är definitionen av vänsterns godhet, och Hitler, Stalin, Mao med flera.
Citera
2018-03-31, 18:20
Avslutad
Citat:
Istället kan man ju försöka lura folk att nästa gång blir det bra. Alla tidigare försök att genom statligt tvång bygga utopi har misslyckats på grund av att det inte var äkta [insert valfri ideologi].

Ja Ipsi, motsatsen till frihet är förtryck. Tar du bort frihet blir folk förtryckta.
Jo fortsätt du förespråka att orättvisa är det enda som inte innebär förtryck och död.
Citera
2018-03-31, 20:24
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:

Rättvisa är centralt i västerländsk demokrati, jag vågar påstå att de flesta anser att just västerländsk demokrati är de mest rättvisa av samhällen. Och ändå tycker jag det är relativt få västerländska demokratier som har genomfört folkmord. Det kan ju fortfarande komma förstås men Jordan har inte statistiken på sin sida, än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in