2018-03-27, 02:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Njöt av din nostalgi så jag missade denna:

Och som jag förstår det är Bernardeschi, Romagnoli och några andra skadade. Så man ska inte ta uttagningarna allför blodigt.

Det är vänskapsmatcher, där man vill se framförallt unga spelare som t ex Chiesa, men inte på bekostnad att de förvärrar en skada. Just därför förstår jag inte varför inte Barella var med i truppen. Istället spelade han och Romagna i U21. Det är nu han ska spelas in och spelare som Candreva ska lämna.

Jo, borde insett det men förbisåg det då jag inte är ett fan av Bernardeschi

Har läst om Barella men sett väldigt lite av honom, hur skulle du beskriva hans spelstil och hur ska han anvädas på bästa sätt i landslaget?

En annan sak: Tycker inte Pellegrini förtjänar en plats i landslaget. Han har tydligt kapaciteten men lyckas sällan driva och föra fram bollen och det gäller både genom dribblingar och passningar. Känns som om han är osäker på vad hans roll som bollförare är. Han visar någon gång sin potential men än så länge är jag inte imponerad av det han gjort i Roma.
Citera
2018-03-27, 18:15
Medlem
Citat:
Fun fact angående Panchina d’oro är att det började som en utmärkelse för världens bästa tränare. Det gällde för de två första åren. Och den allra första att få utmärkelsen var Raymond Goethals. Han fick utmärkelsen för 1990-91 dvs då han fyllde 70 år.

Han vann franska ligan 1991, 1992 och 1993. Och Belgiska 1994. CL 1993.

Han hade vunnit stora titlar tidigare men ingenting mellan 1983 och 1991…

Andra året dvs 1992 fick Capello utmärkelsen och därefter har det varit den bästa tränaren i Italien.
Just när man tänker italienska tränare internationellt så får man tänka att under 2016/2017 så vann Conte Premier League (Chelsea), Ancelotti Bundesliga (Bayern München), Carrera Ryssland (Spartak Moskva), Rossi Ungern (Honved) och Bordin Moldavien (Sheriff Tiraspol).

Samtidigt ska man inse att alla Capello och Lippi hade bättre betalt i Kina. En sanning med modifikation eftersom Ancelotti faktiskt hade högre lön än Capello…

Oavsett finns det mängder med italienare spridda över världen för att i många fall ta emot fulpengar för att sprida Calcio. Just nu är det inte skickligheten på planen som italienarna dominerar utan vid sidlinjen.

Och när man ser listan över de bäst betalda tränarna i världen är ingen från Serie A med. Pochettino som tränar Tottenham är med, men inte Allegri. Detta är anledningen till att jag tror att Allegri tar steget till PSG och mer än dubblar sin lön. Tragiskt men det är så världen ser ut…
Citera
2018-03-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
...
Har läst om Barella men sett väldigt lite av honom, hur skulle du beskriva hans spelstil och hur ska han anvädas på bästa sätt i landslaget?
...
Barella är född i Cagliari 1997 och har alltid varit en gigantisk talang, som hittills har infriat förväntningarna. Han är nu Cagliaris viktigaste spelare.

Spelat i för gli Azzurri från U15 till U21. Betyg från senaste matchen mot Serbien i tisdags:
http://www.mondoprimavera.com/2018/03/27/under-21-serbia-italia-le-pagelle-degli-azzurri/

Hans styrka är speluppfattningen (både offensivt och defensivt) vilket gör att han kan spela på flera platser på mittfältet (tuttocampista), regista, mezzala eller trequartista. En hårt arbetande bollvinnare vars teknik och passningsskicklighet gör honom riktigt stark i offensiven. Det gör att han är otroligt viktig för laget eftersom han kan anpassa sitt spel och sin position efter motståndare, medspelare och behov.

I nästa VM kan jag tänka mig att Verratti och Barella spelar huvudrollerna på mittfältet. Av den anledningen tycker jag att han redan nu borde ha plats i truppen på bekostnad av t ex Candreva, Parolo osv.

Tror inte att Cagliari kommer att kunna behålla honom särskilt länge. Tyvärr.
Citera
2018-03-29, 22:54
Medlem
Citat:
I skymundan av andra händelser så fick Zeman sparken i Pescara fjärde mars efter förlusten borta mot Cittadella i förra omgången i Serie B. Innan det hade Pescara en vinst och två oavgjorda. Vafan på de sista tio matcherna hade man fyra segrar tre oavgjorda och tre förluster. Dvs ok resultat för att lag som Pescara.
Innan Zeman fick sparken:
28 matcher; 9 vinster, 10 oavgjorda, 9 förluster.

Efter Zeman fick sparken:
5 matcher; 5 förluster.

Ikväll förlorade Pescara hemma mot Brescia (1-2).
Citera
2018-03-30, 14:10
Medlem
Full omgång i Serie A imorgon lördag. Vill man kan man se fyra matcher under samma dag. Inga sprudlande matcher, där de stora lagen nog tar sina trepoängare. Juventus mot milan kan bli sevärd, men även den borde sluta med favoritseger.

12:30
Bologna – Roma
15:00
Atalanta - Udinese
Cagliari - Torino
Fiorentina - Crotone
Genoa - Spal
Inter - Verona
Lazio – Benevento
18:00
Chievo - Sampdoria
Sassuolo – Napoli
20:45
Juventus - Milan
Citera
2018-03-30, 15:51
Medlem
Men jag kan finna intressanta matcher även då de verkar tämligen meningslösa. Cagliari mot Torino är en sådan. Cagliari vann senast borta mot Benevento, trots att hemmalaget var bäst under nästan samtliga 90 minuter. Två mål på övertid gav tre viktiga poäng och kanske lite vind i seglen? Man har dock en relativt skön blandning av unga talanger (Barella, Romagna, Han) och etablerade spelare typ Padoin. Kvaliteten är dock för låg. Hemligheten ligger i om man lyckas behålla sina talanger.

Torino däremot kämpar i motvind. Man sparkade Mihajlović halvägs igenom serien. Mazzari var lyckosam till en början, men har nu fyra raka förluster. Det stora problemet är dock att Belotti inte sprutar in mål.
Citera
2018-03-30, 16:13
Medlem
Citat:

Torino däremot kämpar i motvind. Man sparkade Mihajlović halvägs igenom serien. Mazzari var lyckosam till en början, men har nu fyra raka förluster.

Jag spinner vidare på tränare i Torino. Och eftersom vi befinner oss i Calcio-tråden så tillåter jag mig lite nostalgi.

UEFA-cupfinal 1991/1992 över två möten där Ajax besegrar Torino med fler gjorda bortamål. Mondonico reagerar med med passion, även om det inte borde vara straff:

https://www.youtube.com/watch?v=xwL-p9zHoKs

Torino hade dessförinnan slagit ut Real Madrid i semifinalen.

Året efter vann de Coppa Italia mot Roma. Även denna gång var det över två finaler, men där de hade gjort fler bortamål (5-5):

https://www.youtube.com/watch?v=SZ01EALAITE

Igår dog Emiliano Mondonico efter flera hårda kamper mot cancern.
Citera
2018-03-30, 19:55
Medlem
Jag tackar J-dilla för respons, men det blir alltmer lite som en patetisk blogg. Och det är inte meningen med tråden.

Dilla om va fan ni vill, så länge det finns ett samband till Calcio.

Herregud den irriterande soluppgången som ständigt höjer den annars väldigt sympatiska Dzeko till skyarna är välkommen.

Men tråden behöver inlägg från andra än mig…
Citera
2018-03-31, 17:06
Medlem
Cagliari - Torino 0-4!

Cagliari var det bästa laget under första halvleken, men Mazzari agerade och Torino körde över Cagliari under andra halvleken. Det är möjligt att Cagliari skulle ha lyckats bättre med en annan tränare, men grundproblemet är spelarnas kvalitet.

Det är för övrigt Zolas tanke om gli Azzurri också. De är mindre viktigt vem som blir nästa tränare, utan det är spelarnas kvalitet som är grundproblemet.
Citera
2018-03-31, 18:28
Medlem
Glantons avatar
Va fan!
Har Juventus ledning mutat Sassuolos vaktmästare att ha en så pissig gräsmatta som möjligt eller?!
Sen är ju Sassuolo också Juves farmarklubb/hushoror...
Citera
2018-03-31, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Va fan!
Har Juventus ledning mutat Sassuolos vaktmästare att ha en så pissig gräsmatta som möjligt eller?!
Sen är ju Sassuolo också Juves farmarklubb/hushoror...

Sassuolo leder med 1-0 i halvtid, och Serie A äe det enda som Napoli har kvar att kämpa för. Finns inga ursäkter utan rimligen ska Napoli stoma sönder Sassuolo. Självklart ska Sassuolo göra allt för att vinna.
Citera
2018-03-31, 20:44
Medlem
Napoli lyckades endast få med sig en poäng borta mot Sassuolo. Otroligt med tanke på att Serie A är det enda de behöver koncentrera sig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in