Citat:
Ursprungligen postat av
paras0nic
https://minfil.org/cav3Ucd8bd/84408B4D-763A-462B-B61E-1A410D11AC9C.jpeg
Parma 98-99 inför finalen i UEFA Super Cup mot Marseille.. Vilket lag och kanske framför allt.. vilka tider. Verón, Crespo, Cannavaro, Thuram, Gigi Buffon!! Matchen slutade som bekant med 3-0 till Parma..
Parma fick mig att gilla och följa italiensk fotboll när jag var liten, kommer speciellt ihåg när man mötte Helsingborg i Uefacupen(som det då hette) 1999 när Di Vaio stod för ett äkta hattrick, Åge Hareide var tränare för HIF då. Firade som galen när man vann mot Helsingborg och folk undrade vad det var för en pojke som hejade på något jvla italiensk lag istället för HIF
Parma vann som sagt mot Marseille året innan, 1999 åkte man ut mot Werder bremen i fjärde omgången.
Crespo spelade inte matchen mot HIF men är den första spelaren jag fick upp ögonen för. Han lämnade Parma 2000. Han skulle skulle visserligen återvända 10(!) år senare efter att ha plöjt igenom 5-6 andra klubbar men det blev en kort sejour tråkigt nog innan han gick i pension.
Chiesa har jag för mig lämnade Parma året innan Crespo. Chiesa och Crespo var ett fint anfallspar, Chiesa kom in från Sampdoria och Crespo hämtades in från River plate 1996.
Chiesa: 92 matcher 33 mål.
Crespo: 116 matcher 62 mål. Andra sejouren: 46 matcher 10 mål
Chiesa var en smart spelare, visste var han skulle stå. Snabb och en vass avslutare. Som ni säkert vet så är jag ett stort fan av hans son Federico som jag ser blev uttagen till landslaget, intressant att Bernardeschi inte är uttagen.
Sedan så kom hela grejen med Parmalatskandalen 2005 eller 2006 och ja resten känner ni till.