2018-03-24, 22:07
Medlem
Calcio är i en omställning. Klubbarna börjar visa resultat. Men det är viktigt att Milano-klubbarna kan och vågar återta sin plats. Men ännu mycket mer viktigt att Gli Azzurri återtar sin plats.

Man dillar om fem steg:

1. Mästerskapen.
Omvandla Serie A och Serie B till 18 lag vardera. Färre men bättre matcher, där alla matcher har stor betydelse.

2. Gli Azzurris identitet.
Något jag personligen är emot. Jag anser att olikheter betyder konkurrens som driver utvecklingen framåt. Däremot vill jag minska antalet utlänningar för att stärka identiteten och hjälpa italienska ungdomar.

3. Investeringar.
Att ha regler för hur stor del av intäkterna som ska gå till infrastruktur och ungdomar.

4. Ledning och transperans.

5. Arenor, fans och säkerhet.
Citera
2018-03-24, 22:25
Medlem
Apropå Allegris skicklighet så kan jag till viss del hålla med Sacchi:

“I consider Allegri to be a teacher who has elevated tactics to the highest level. Well done, but he forgot the beauty and harmony, the music that a football team must play.”

https://www.football-italia.net/118850/sacchi-‘italy-must-focus-style’

Men Sacchi hade själv fan ingen musik, utan allt handlade om hans jävla system.
Citera
2018-03-24, 23:08
Medlem
Ancelotti hade också sitt system. Han hade inte plats för Baggio, likt Sacchi, Lippi och även Trapattoni. Baggio var ett geni som inte kunde fångas i ett system.

Ancelotti, och även Trapattoni har dock i efterhand insett att de hade fel. Och Ancelotti har blivit en mästare på att få stora spelare att blomstra. Då han i Milan redan hade Rui Costa så valde han att placera Pirlo som regista. Även om det var den gigantiska Mazzone som hade infört den rollen i Brescia då den unge Pirlo återhämtade sig från att inte lyckas i Inter. Men tillsammans med Mazzone och Baggio så tog han steget till Ancelottis Milan.

Mazzone var den enda som vågade ha ett geni av Baggios kaliber. 15 sekunder: https://www.youtube.com/watch?v=4tzhxiHiIj8
Citera
2018-03-24, 23:23
Medlem
Baggio är utan tvivel Italiens största spelare genom tiderna. Inte utifrån troféer utan från uppskattningen från publiken. Samtidigt gjorde han aldrig något utan att det ledde till resultat.

Cagliari har Riva, Milan har Baresi & Maldini, Inter Facchetti & Zanetti, Roma Totti, osv in absurdum men Italien har Roberto Baggio. Ett geni i ständig kamp mot demontränare som ansåg att deras idéer inte hade plats för världens bästa spelare.

https://www.youtube.com/watch?v=owN0W1c90zw

Facile...
Citera
2018-03-25, 11:49
Medlem
paras0nics avatar
https://minfil.org/cav3Ucd8bd/84408B4D-763A-462B-B61E-1A410D11AC9C.jpeg

Parma 98-99 inför finalen i UEFA Super Cup mot Marseille.. Vilket lag och kanske framför allt.. vilka tider. Verón, Crespo, Cannavaro, Thuram, Gigi Buffon!! Matchen slutade som bekant med 3-0 till Parma..
Citera
2018-03-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic

Parma 98-99 inför finalen i UEFA Super Cup mot Marseille.. Vilket lag och kanske framför allt.. vilka tider. Verón, Crespo, Cannavaro, Thuram, Gigi Buffon!! Matchen slutade som bekant med 3-0 till Parma..
Fantastiskt lag.

Och nu är Parma mitt uppe i en makalös resa. 2015/2016 spelade de i Serie D, 2016/2017 i Serie C, och nu i Serie B. Idag vände och vann de hemma mot Foggia (3-1) inför 14.820 åskådare.

Jag tyckte det var fint att lokala näringsidkare med Barilla i spetsen tog över, men nu ägs tyvärr även Parma av kineser.
Citera
2018-03-25, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic

Parma fick mig att gilla och följa italiensk fotboll när jag var liten, kommer speciellt ihåg när man mötte Helsingborg i Uefacupen(som det då hette) 1999 när Di Vaio stod för ett äkta hattrick, Åge Hareide var tränare för HIF då. Firade som galen när man vann mot Helsingborg och folk undrade vad det var för en pojke som hejade på något jvla italiensk lag istället för HIF
Parma vann som sagt mot Marseille året innan, 1999 åkte man ut mot Werder bremen i fjärde omgången.

Crespo spelade inte matchen mot HIF men är den första spelaren jag fick upp ögonen för. Han lämnade Parma 2000. Han skulle skulle visserligen återvända 10(!) år senare efter att ha plöjt igenom 5-6 andra klubbar men det blev en kort sejour tråkigt nog innan han gick i pension.

Chiesa har jag för mig lämnade Parma året innan Crespo. Chiesa och Crespo var ett fint anfallspar, Chiesa kom in från Sampdoria och Crespo hämtades in från River plate 1996.
Chiesa: 92 matcher 33 mål.
Crespo: 116 matcher 62 mål. Andra sejouren: 46 matcher 10 mål

Chiesa var en smart spelare, visste var han skulle stå. Snabb och en vass avslutare. Som ni säkert vet så är jag ett stort fan av hans son Federico som jag ser blev uttagen till landslaget, intressant att Bernardeschi inte är uttagen.

Sedan så kom hela grejen med Parmalatskandalen 2005 eller 2006 och ja resten känner ni till.
Citera
2018-03-26, 20:36
Medlem
Allegri blev framröstad till utmärkelsen Panchina d’oro för 2016-17, före Gasperini och Sarri.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

De senaste tio åren:

2006-07; Cesare Prandelli; Italia; Fiorentina
2007-08; Roberto Mancini; Italia; Inter
2008-09; Massimiliano Allegri; Italia ; Cagliari
2009-10; José Mourinho; Portogallo; Inter
2010-11; Francesco Guidolin; Italia; Udinese
2011-12; Antonio Conte; Italia; Juventus
2012-13; Antonio Conte; Italia; Juventus
2013-14; Antonio Conte; Italia; Juventus
2014-15; Massimiliano Allegri; Italia; Juventus
2015-16; Maurizio Sarri; Italia; Napoli
Citera
2018-03-26, 21:03
Medlem
Vi har i tråden på sistone dillat lite om talanger och såklart Parma. Semifinalerna i Viareggio är nu spelade. Fiorentina besegrade Juventus med 4-1 och Inter besegrade just Parma med 2-0. Final Inter mot Fiorentina på onsdag.
Citera
2018-03-26, 21:31
Medlem
Njöt av din nostalgi så jag missade denna:

Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla

Chiesa var en smart spelare, visste var han skulle stå. Snabb och en vass avslutare. Som ni säkert vet så är jag ett stort fan av hans son Federico som jag ser blev uttagen till landslaget, intressant att Bernardeschi inte är uttagen.
...
Och som jag förstår det är Bernardeschi, Romagnoli och några andra skadade. Så man ska inte ta uttagningarna allför blodigt.

Det är vänskapsmatcher, där man vill se framförallt unga spelare som t ex Chiesa, men inte på bekostnad att de förvärrar en skada. Just därför förstår jag inte varför inte Barella var med i truppen. Istället spelade han och Romagna i U21. Det är nu han ska spelas in och spelare som Candreva ska lämna.
Senast redigerad av Brille68 2018-03-26 kl. 21:34.
Citera
2018-03-26, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen37
Det delas även ut ett snarlikt pris för tränare i Serie B och neråt, The Panchina d'Argento. Som vunnits av både Conte och Sarri under ovan nämnda år, likt Allegri har man visat att man kan skapa magi med små resurser. Ska bli jäkligt spännande att se hur bra Sarri kan bli, med mer rutin från dem allra största matcherna. Just nu tycker jag att Napoli tenderar att underprestera mot jättarna i Europa och Juventus i Serie A. Jag tror faktiskt att han kommer gå om Allegri med råge om några år.
Jag kan hålla med, men samtidigt så är Sarri 59 år medan Allegri är 50 år.

Tror att Allegri snart går vidare till en klubb som är redo att betala fantasilön för hans skicklighet. Tror t ex att han hade kunnat göra underverk med PSGs spelare med hans cyniska och fantastiska skicklighet. Då kan kanske Sarri dominera i Serie A om Napoli lyckas behålla sina viktigaste spelare?
Citera
2018-03-27, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Allegri blev framröstad till utmärkelsen Panchina d’oro för 2016-17, före Gasperini och Sarri.
Fun fact angående Panchina d’oro är att det började som en utmärkelse för världens bästa tränare. Det gällde för de två första åren. Och den allra första att få utmärkelsen var Raymond Goethals. Han fick utmärkelsen för 1990-91 dvs då han fyllde 70 år.

Han vann franska ligan 1991, 1992 och 1993. Och Belgiska 1994. CL 1993.

Han hade vunnit stora titlar tidigare men ingenting mellan 1983 och 1991…

Andra året dvs 1992 fick Capello utmärkelsen och därefter har det varit den bästa tränaren i Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in