Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Cagliari är en urgammal stad, som haft stora fotbolls-framgångar i relativt modern tid. Staden har ca 150.000 invånare medan metropolen är större än 400.000, provinsen ca 600.000 och Sardinien totalt har 1,6 miljoner invånare. Jävligt glesbefolkad ö, med många berg som avgränsar. Men nästan alla ser Cagliari som sitt landslag. Därav att de har sardiska flaggan med de fyra morerna i klubbemblemet.
Sardinien har sin egen kultur, sitt språk osv, en av få saker som binder dem samman med fastlandet är Calcio.
När Cagliari vann lo Scudetto 1970 spelade man på Amsicora, och mot Saint Etienne var där 70.000 i publik:
https://www.youtube.com/watch?v=iwiQsMmgYf4
Man byggde då Sant'Elia som invigdes året efter. Publiken var då 35.000. som sedan minskades gradvis ned till 16.000 innan den stängdes för den tillfälliga arenan som Cagliari nu spelar på. En tillfällig arena som är byggd på parkeringsplatsen medan den riktiga arenan nu ska byggas. 25.000 är för lågt enligt mig, men det kan vara rimligt ur ekonomisk synvinkel. Och platserna kan tydligen lätt utökas till 30.000 vid behov…
Mäktigt när Riva gör första målet där.
Med en sådan historia så förstår jag vad en ny arena kan betyda. Tyckte det var konstigt i början att man vill bygga en ny arena när man är indragen i bottenstriden samt ej garanterat kommer vara kvar i Serie A när man färdigställt en arena, frågade mig själv om man kommer kunna fylla en arena på 25-30.000.
Historia är dock historia, en legitim anledning till att bygga en arena absolut.
Tänker att Sicilien och Palermo har en liknande historia(har ingen aning men bör väl vara så).
Nu ligger ju Palermo på en 2:a plats i Serie B(samma poäng som trean Parma) med den klassiska arenan Renzo Barbera med en kapacitet på hela 36.000.
Kollar deras laguppställning mot Avellino idag( man vann med 3-0):
- Norrmannen Aleesami är kvar, Rispoli på högerkanten, Trajkovski är även han kvar. Ledda av Nesterovski på top med sina 13 mål. Känner inte igen fler än dessa. Även Jajalo såg jag nu, även om han inte spelade idag.
Kollar man skytteligan så dominerar Empoli med Caputo(24) och Donnarumma(20) men en sak ni bör lägga märke till er ju Caracciolo(Brescia) och Calaio(Parma) med sina 13 mål.
Den senare har hunnit fylla 36 år, känner igen honom från Siena där han spenderade runt 5 år. I serie A var han ingen anfallare som fick en att lyfta på ögonbrynen direkt vad jag minns så spelade han även ofta som ensam anfallare(?)men i Serie B har han varit en vass anfallare, att döma av statistiken:
Pescara - 43 matcher - 20 mål
Napoli - 38 matcher - 14 mål
Siena - 39 matcher - 18 mål
Catania - 35 matcher - 18 mål
Hans bästa säsong i Serie A var med Siena: 25 matcher -11 mål. Annars har det varit mellan 5-8 mål/säsong under dem runt 4 säsongerna han totalt spelat i Serie A. Siena som för övrigt nu harvar i Serie C.