2018-03-31, 15:16
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jesses. Inte så att jag har några förväntningar men det här var lite chockerande ändå. Och ingen verkar ha reagerat.

Vi tar det från grunden då:
* Olle har 1000 USD. Och vill växla dessa till SEK.
* Immigranten har 10000 SEK och vill växla dessa till USD, för att skicka till sina släktingar.
* Växelkursen råkar i detta exempel vara 10 SEK för 1 USD.
* Olle och immigranten växlar så att Olle nu får 10000 SEK. Och Immigranten får 1000 USD.
* Olle konsumerar sedan för dessa 10000 SEK, varav staten norpar till sig 2000 SEK.
* Immigrantens släktingar får 1000 USD som de konsumerar för i långtbortistan.

SEK används bara i Sverige. I långtbortistan är SEK oanvändbara.
Det är egalt för staten vem som konsumerar för dessa 10000. Staten snor 2000 i vilket fall.
Att immigranten skänker inkomst till någon i utlandet är för svensk ekonomi likvärdigt med när folk åker utomlands på semester och spenderar. Eller att folk köper prylar från utlandet på nätet mm.

Du resonerar som att vinsten för Olle på affären skulle bli 10 000 Sek. Han har blivit av med 1000 Usd. Vinsten på affären blir väl några kr i växlings avgift. Det blir inte några 2000 kr i skatt på det. Summa summarum har 10 000 Sek lämnat landet i princip obeskattade.
2018-03-31, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Du resonerar som att vinsten för Olle på affären skulle bli 10 000 Sek. Han har blivit av med 1000 Usd. Vinsten på affären blir väl några kr i växlings avgift. Det blir inte några 2000 kr i skatt på det. Summa summarum har 10 000 Sek lämnat landet i princip obeskattade.
Ja, och SEK är inte alls oanvändbara i Långtbortistan. Pengarna som skickas hem växlas automatiskt in till LBD (LångtBortistan Dinar) och centralbanken i Långtbortistan behåller de 10000 SEK för att köpa t ex järnmalm eller ekologiska ägg som delas ut till folket. Dessa exportprodukter genererar inte moms till statskassan.

Se sidan 26, första stycket:
https://www.skatteverket.se/download/18.361dc8c15312eff6fde940/1461069648368/moms-vid-utrikeshandel-skv560-utgava7.pdf

Sedan faller ju efter ett tag värdet på kronan när alla Ollar börjar få slut på dollar.
2018-03-31, 17:16
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast nu ser vi ju inte ut som 8-klövern och du har ju i vart fall lagt märke till oss eftersom du skriver om oss i vart varannat inlägg.

Du svarade inte på frågan, är man populist bara för man vill gynna svenskar ?
2018-03-31, 17:25
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Immigranten växlar till sig annan valuta av Olle. Olle konsumerar sedan för dessa 10000 kr. Får inte staten in samma 2000 då?

När ni bara tänker ett steg blir det väldigt mycket fel för er.

Ok, En svensk familj tar sin semsterkassa 40000, o bränner allt på kanarieöarna/Spanien. Får Svenska staten in moms på dem 40000?

Nu gör jag det enklare för dig.
2018-03-31, 17:32
Medlem
Tack alla ni som förklarat varför jag upplever inflation/prishöjningar vad gäller "hushållsutgifter". Vad gäller löneökningar skulle man förstås vilja få en median, som någon skrev, och inte medeltal.
Som jag också kan läsa mig till gör industrin i Sverige stora vinster, men håller lönerna nere.
Detta kanske kan bero på "silvertsunamin", dvs då äldre med högre löner nu går i pension, ersätts de med lågavlönade, folk med mindre anspråk. Att löneglidningen inte heller ökar som förr kanske också är ett tecken i tiden? Någon bankanalytiker nämnde att de med förstagångsjobb, dvs unga och nyanlända pressar ner lönerna. Man kanske borde klustra olika inkomstgrupper i Sverige för att se vilka som får löneökning eller inte? Vad gäller inflation tycker jag nog att det där KPI verkar vara ett trubbigt mått ...
2018-03-31, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Vet inte varför du frågar mig men det är ju en självklarhet att man inte är populist för att man vill gynna svenskar, detta är ju så självklart så vet inte ens varför jag slösar bläck från min iPad på att svara dig.
2018-03-31, 17:38
Medlem
Citat:
Handen på hjärtat, vet du vad populism är för något?
2018-03-31, 17:39
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Handen på hjärtat, vet du vad populism är för något?

Jag vet, undrar om du vet det ?
2018-03-31, 17:45
Medlem
Citat:
Jag vet, undrar om du vet det ?
Jo jag vet, exempelvis om man erbjuder enkla lösningar på komplexa problem då är man populist. Eller som SD, som skall sänka skatter, höja bidrag, höja pensioner, öka med lärare, poliser, vårdpersonal, då är man antingen populist eller är man pojken med guldbyxorna med outömmligt kassavalv, eller kanske de har en sådan där gås som värper guldägg eller.... är det så enkelt att 20% av svenska befolkningen är så korkade så att de tror att det finns gäss som värper guldägg, att det finns guldbyxor att det finns tomtar på loftet, att det finns.. att det finns .. att det finns..
2018-03-31, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Ja, och SEK är inte alls oanvändbara i Långtbortistan. Pengarna som skickas hem växlas automatiskt in till LBD (LångtBortistan Dinar) och centralbanken i Långtbortistan behåller de 10000 SEK för att köpa t ex järnmalm eller ekologiska ägg som delas ut till folket. Dessa exportprodukter genererar inte moms till statskassan.

Se sidan 26, första stycket:
https://www.skatteverket.se/download/18.361dc8c15312eff6fde940/1461069648368/moms-vid-utrikeshandel-skv560-utgava7.pdf

Sedan faller ju efter ett tag värdet på kronan när alla Ollar börjar få slut på dollar.
Vadå inte genererar moms. Det är väl inte gratis att producera i Sverige. Det blir moms i alla led fram till den färdiga varan lämnar Sverige. De som producerat varan betalar in skatt och arbetsgivaravgifter. SEK som lämnat Sverige används till slut för att köpa svenska varor och kommer då tillbaka. Sverige har i många år haft ett överskott i utrikeshandeln det är orsaken till minusräntan. Hade vi normala räntor hade kronor snabbt stigit i värde.
2018-03-31, 17:50
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Jo jag vet, exempelvis om man erbjuder enkla lösningar på komplexa problem då är man populist. Eller som SD, som skall sänka skatter, höja bidrag, höja pensioner, öka med lärare, poliser, vårdpersonal, då är man antingen populist eller är man pojken med guldbyxorna med outömmligt kassavalv, eller kanske de har en sådan där gås som värper guldägg eller.... är det så enkelt att 20% av svenska befolkningen är så korkade så att de tror att det finns gäss som värper guldägg, att det finns guldbyxor att det finns tomtar på loftet, att det finns.. att det finns .. att det finns..

Man kanske försöker rädda ett lands värderingar, man kanske vill skydda landets medborgare, blir så trött när såna som vill göra Sverige till ett invandrarland, kallar alla med andra förslag för populister.
2018-03-31, 17:57
Medlem
Citat:
När ekonomin bromsar in, minskar köpkraften och vi kommer få se företag som tvingas i konkurs, och vi kommer få se många privatpersoner, som inte kommer klara av sig egna ekonomi, vi har varnat dom gång på gång, för regeringens politik, istället har dom lånat pengar, så det ska se ut som Sverige går bra.
Om Svenska staten nu lånar pengar, varför är skuldsättningen en av de lägsta i EU och statsbudgeten visar överskott.
Kom nu inte med det vanliga när kartan inte stämmer ”fake news”

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in