Citat:
Ursprungligen postat av
sistaforsoket..
Varför kommer börsen gå ner kraftigt när räntan höjs? Hör massor som säger tvärt om att den kommer gå upp kraftigt. Själv tror jag nog som vanligt att ingen vet
En förklaring som jag har hört till varför börsen gått upp kraftigt de senaste åren som gett skyhöga P/E-tal är för att räntan är låg. Det tillsammans med FEDs och ECBs QE lättnader har översvämmat marknaden med likviditet. Att vara likvid är inte bra. Det tjänar du inga pengar på. Ha dina pengar på ett konto med 0 eller låg ränta är heller inte bra. Det har gjort att folk har sökt sig till börsen för att få någon form av avkastning. Även de som kanske inte helst vill det men det finns egentligen inget bra alternativ.
Om ovan är "sant" borde det också innebära tvärtom. Dvs om räntorna börjar gå upp och du kan få lite säker avkastning på dina pengar, då kanske fler väljer att ta hem sina vinster från börsen som till sin natur är mer riskabel och sätta dem i räntepapper istället. Pengar ur börsen brukar innebär nedgång.
Lägg därtill att världen idag har och har haft en mycket kraftig kreditexpansion. Om räntorna går upp kommer kostnaden för alla dessa krediter att gå "sky high". Vem ska betala detta? Om de betalas, vad köper man då
inte i stället? Om en allt större del av de pengar folk har att röra sig med går till något så icke-värdeskapande som räntor, då kommer resten av marknaden att ta stryk när efterfrågan sjunker.
Vad gäller börsen generellt är vi också inne i en av de historiskt sett längsta uppgångsperioderna. Jag tillhör de som tror att historien upprepar sig då och då. Det innebär att risken för en korrigering kommer allt närmare.
Men som du själv skriver. Inget vet och framför allt vet ingen "när".
// CC