2018-03-22, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Problemet börjar när man höjer räntan, för Sverige ekonomi kan inte hela tiden gå bra på lånade pengar. Då minskar konsumtionen av varor och tjänster, och då slutar företagen att låna så mycket pengar. Då kommer arbetslösheten öka, och företagen kommer börja gå sämre. Börserna kommer gå ner kraftigt, när räntorna höjs. Det är först då, vi får se vad regeringen går för.

Varför kommer börsen gå ner kraftigt när räntan höjs? Hör massor som säger tvärt om att den kommer gå upp kraftigt. Själv tror jag nog som vanligt att ingen vet
2018-03-22, 14:05
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Varför kommer börsen gå ner kraftigt när räntan höjs? Hör massor som säger tvärt om att den kommer gå upp kraftigt. Själv tror jag nog som vanligt att ingen vet

En förklaring som jag har hört till varför börsen gått upp kraftigt de senaste åren som gett skyhöga P/E-tal är för att räntan är låg. Det tillsammans med FEDs och ECBs QE lättnader har översvämmat marknaden med likviditet. Att vara likvid är inte bra. Det tjänar du inga pengar på. Ha dina pengar på ett konto med 0 eller låg ränta är heller inte bra. Det har gjort att folk har sökt sig till börsen för att få någon form av avkastning. Även de som kanske inte helst vill det men det finns egentligen inget bra alternativ.

Om ovan är "sant" borde det också innebära tvärtom. Dvs om räntorna börjar gå upp och du kan få lite säker avkastning på dina pengar, då kanske fler väljer att ta hem sina vinster från börsen som till sin natur är mer riskabel och sätta dem i räntepapper istället. Pengar ur börsen brukar innebär nedgång.

Lägg därtill att världen idag har och har haft en mycket kraftig kreditexpansion. Om räntorna går upp kommer kostnaden för alla dessa krediter att gå "sky high". Vem ska betala detta? Om de betalas, vad köper man då inte i stället? Om en allt större del av de pengar folk har att röra sig med går till något så icke-värdeskapande som räntor, då kommer resten av marknaden att ta stryk när efterfrågan sjunker.

Vad gäller börsen generellt är vi också inne i en av de historiskt sett längsta uppgångsperioderna. Jag tillhör de som tror att historien upprepar sig då och då. Det innebär att risken för en korrigering kommer allt närmare.

Men som du själv skriver. Inget vet och framför allt vet ingen "när".

// CC
2018-03-22, 14:16
Medlem
Citat:
Vet inte om du trollar men att börsen går ner när räntan stiger är på grund av att med högre ränta kan du ha dina pengar på ett säkert konto med bättre ränta än vad dagens ränta är, när många lämnar och väljer säker avkastning så följer flocken
2018-03-22, 15:03
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Det är hyfsat säkert att markant högre ränta skulle sänka börserna ganska rejält, eftersom det skulle signalera ett återuppväckande av de mer eller mindre döende fiat-valutorna. Kapital har flytt precis överallt i takt med att värdet av valutor urholkats, men framförallt börsen har varit en enkel plats att fly till (åtminstone innan alla värderingar blev så pumpade att ingen begriper något längre).
2018-03-22, 15:06
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det är hyfsat säkert att markant högre ränta skulle sänka börserna ganska rejält, eftersom det skulle signalera ett återuppväckande av de mer eller mindre döende fiat-valutorna. Kapital har flytt precis överallt i takt med att värdet av valutor urholkats, men framförallt börsen har varit en enkel plats att fly till (åtminstone innan alla värderingar blev så pumpade att ingen begriper något längre).

Du är ett skämt. Att du tror på ALLVAR att kryptovalutor kommer att ersätta fiat är bortom idioti.

De enda som tror på sagor likt dessa är libertarianska teknik-nördar som inte har förståelse för makt, historia, filosofi och humanpsykologi. Ni förstår er helt enkelt inte på människans natur.
2018-03-22, 16:59
Medlem
Konkret fråga, oroar experter sig över Sveriges ekonomi extra mycket just nu?
Är invandringen ett problem i samband med Sveriges ekonomi?
Vad ska vi förvänta oss?

Vad behöver vi tänka på?
2018-03-22, 17:15
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxumb
Vad ska vi förvänta oss?

Vad behöver vi tänka på?

Invandring är inte ett problem, invandring berikar både kultur och ekonomi!

OBS! IRONI!!!
2018-03-22, 19:14
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Vad ska vi förvänta oss?

Vad behöver vi tänka på?

Kan du definiera vad du menar med "expert"? Min uppfattning är att det idag är svårt att hitta någon expert som inte har en dold agenda. Dvs som yttrar sig utan att göra det med ett specifikt syfte.

Personligen tror jag definitivt att Sverige kommer att få långvarig problematik pga av den ansvarslösa invandringen. Jag är inte emot invandring. Sverige behöver få in kompetent och bra folk som kan vara "närande" men den största majoriteten som kommit hit tillhör inte den gruppen utan tvärtom. De kommer endast att vara tärande under hela sin vistelse i Sverige. Lägg därtill den ökande brottsligheten som även blir grövre. Titta på Malmö. Titta på Göteborg. För att ge ett konkret exempel. Arbetar på ett sjukhus och våra kostnader för vakter och bevakning har mer än fördubblats på tre år. Inte pga svenskar...

Fördelen är dock att ökad brottslighet höjer BNP då det offentliga måste lägga mer resurser till sådant som man inte behövt förut. Nackdelen är att de pengarna måste tas någon annanstans ifrån.

// CC
2018-03-22, 21:09
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Du är ett skämt.
Misstolka inte din efterblivenhet för humor. Saker du är för korkad för att begripa får bara dig själv att fnissa nervöst, det kan alltså knappast kallas "skämt".

Jag förstår att du inte vill tro mig, det är sällan folk tar sin sämre lott i livet med en klackspark. Reflektera nu över det faktum att jag inte någonstans påstått något du orerar om i ditt fåniga inlägg. See?
2018-03-23, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Kan du definiera vad du menar med "expert"? Min uppfattning är att det idag är svårt att hitta någon expert som inte har en dold agenda. Dvs som yttrar sig utan att göra det med ett specifikt syfte.

Personligen tror jag definitivt att Sverige kommer att få långvarig problematik pga av den ansvarslösa invandringen. Jag är inte emot invandring. Sverige behöver få in kompetent och bra folk som kan vara "närande" men den största majoriteten som kommit hit tillhör inte den gruppen utan tvärtom. De kommer endast att vara tärande under hela sin vistelse i Sverige. Lägg därtill den ökande brottsligheten som även blir grövre. Titta på Malmö. Titta på Göteborg. För att ge ett konkret exempel. Arbetar på ett sjukhus och våra kostnader för vakter och bevakning har mer än fördubblats på tre år. Inte pga svenskar...

Fördelen är dock att ökad brottslighet höjer BNP då det offentliga måste lägga mer resurser till sådant som man inte behövt förut. Nackdelen är att de pengarna måste tas någon annanstans ifrån.

// CC
Vad innebär långvariga problem?
2018-03-23, 08:42
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumpLump
Vad innebär långvariga problem?

I detta fallet att problemen kommer att påverka Sverige som land i flera generationer framöver då problemen byggs in i systemet. De som kommer hit och som inte integreras kommer stå utanför samhället. Många av dem kommer få låga inkomster och sämre möjligheter att leva ett gott liv. Det i sin tur leder till ökad segregation som leder till ökad misär som leder till ökad brottslighet och känsla av utanförskap.

Exempel på ovan är det vi idag ser i form av att den ökade grövre brottsligheten består av 2:a generationare som givit upp hoppet om Sverige. Vad tror du händer med de som kommit de sista åren och deras avkommor?

// CC
2018-03-23, 14:05
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:

Tvärtom. Det ser mycket bra ut.

Citat:

Nej, en tillgång. Länder med mindre invandring har däremot problem.

Citat:
Vad behöver vi tänka på?

Det gamla vanliga. Ät nyttig mat, se till att få bra regelbunden sömn. Borsta tänderna varje dag, använd solkräm om det är soligt ute. Sköt din vardag osv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in