2018-03-31, 18:03
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Om Svenska staten nu lånar pengar, varför är skuldsättningen en av de lägsta i EU och statsbudgeten visar överskott.
Kom nu inte med det vanliga när kartan inte stämmer ”fake news”

Jag vet inte hur mycket svenska staten lånar, men jag vet att privatpersoner lånar mer än någonsin, och det är viktigt för ett land, att medborgarna har bra ekonomi, vem ska annars konsumera alla varor och tjänster.
2018-03-31, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Man kanske försöker rädda ett lands värderingar, man kanske vill skydda landets medborgare, blir så trött när såna som vill göra Sverige till ett invandrarland, kallar alla med andra förslag för populister.
Alla partier vill sina väljare och sitt land väl men de har olika syn på hur detta skall göras men nu var det inte det vi snackade om utan om populism.

Tycker du att det låter troligt att man kan sänka skatter, höja bidrag, höja pensioner, sänka pensionsålder, öka antalet poliser, öka antalet sjukpersonal, korta vårdköer, bygga ut militären, betala ned utlandsskulden, samtidigt tillåta vinster i välfärden osv så tycker jag att du skall rösta på de som påstår att de klarar detta, passa på samtidigt och fråga om du kan få ta en selfie tillsammans med deras guldgås och om du kan få prova guldbrallorna 😄
2018-03-31, 18:10
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Alla partier vill sina väljare och sitt land väl men de har olika syn på hur detta skall göras men nu var det inte det vi snackade om utan om populism.

Tycker du att det låter troligt att man kan sänka skatter, höja bidrag, höja pensioner, sänka pensionsålder, öka antalet poliser, öka antalet sjukpersonal, korta vårdköer, bygga ut militären, betala ned utlandsskulden, samtidigt tillåta vinster i välfärden osv så tycker jag att du skall rösta på de som påstår att de klarar detta, passa på samtidigt och fråga om du kan få ta en selfie tillsammans med deras guldgås och om du kan få prova guldbrallorna 😄

Ja minskar man på invandringen som kostar 100 tals miljarder, då kan man lova såna saker, visste du inte det ?
2018-03-31, 18:12
Medlem
Citat:
Ja minskar man på invandringen som kostar 100 tals miljarder, då kan man lova såna saker, visste du inte det ?
Så varför lovar tex inte MED oxå alla dessa guld och gröna skogar som vill minska invandringen med fler personer än SD?
2018-03-31, 18:17
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Så varför lovar tex inte MED oxå alla dessa guld och gröna skogar som vill minska invandringen med fler personer än SD?

Dom andra sju partierna vill inte minska invandringen, dom lägger alla sina pengar på invandringen. Så nu förstår du varför dom andra partierna kallar SD för populister, man försöker typ svartmåla dom, men innerst inne vet dom att SD har rätt, och att varenda svensk borde rösta på SD.
2018-03-31, 18:21
Medlem
Citat:
Dom andra sju partierna vill inte minska invandringen, dom lägger alla sina pengar på invandringen. Så nu förstår du varför dom andra partierna kallar SD för populister, man försöker typ svartmåla dom, men innerst inne vet dom att SD har rätt, och att varenda svensk borde rösta på SD.
Fakta är ju att invandringen har aldrig varit så hög i Sverige sedan SD kom in i riksdagen. En lite mer tänkande person kanske kan räkna ut ett samband. Ett exempel skulle ju kunna va att HA kommer till din butik och erbjuder skydd mot betalning och du svarar att du inte behöver beskydd och som av en händelse så börjar din butik rånas varje dag efter deras besök.

Mitt parti MED tillhör inte 8-klövern.
2018-03-31, 18:26
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Fakta är ju att invandringen har aldrig varit så hög i Sverige sedan SD kom in i riksdagen. En lite mer tänkande person kanske kan räkna ut ett samband. Ett exempel skulle ju kunna va att HA kommer till din butik och erbjuder skydd mot betalning och du svarar att du inte behöver beskydd och som av en händelse så börjar din butik rånas varje dag efter deras besök.

Mitt parti MED tillhör inte 8-klövern.

Du jämför regeringen med ett mc-gäng, problemet är att EU tycks tvinga regeringen till det här. Vi måste lämna EU, om det ska bli någon förändring.
2018-03-31, 18:26
Avslutad
Citat:
Fakta är ju att invandringen har aldrig varit så hög i Sverige sedan SD kom in i riksdagen. En lite mer tänkande person kanske kan räkna ut ett samband.
En lite mer tänkande person vet att korrelation inte är kausalitet.

Skärp dig BajsBoo, högre nivå tack!
2018-03-31, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Vi diskuterar köpkraft eller hur?

I teorin så kan en inkomstökning redovisad i medelvärde bero på extremvärden. Därför är det inte av intresse. Visa förändring i median istället.
Nu handlade det dock om Sverige och inte i teorin. Såväl nominella som reala löner redovisas.

Varför förnekar du detta?
Att förneka verkligheten är inte speciellt framgångsrikt. Det innebär bara att du får leva med livslögner hela livet.

Du kan ju gå till SCB och titta närmare då. Datat från websidan kommer från SCB. Och där hittar du löner för olika yrkesgrupper.
2018-03-31, 19:59
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur mycket svenska staten lånar, men jag vet att privatpersoner lånar mer än någonsin, och det är viktigt för ett land, att medborgarna har bra ekonomi, vem ska annars konsumera alla varor och tjänster.
Aha, du skriver att staten lånar pengar, men i verkligheten vet du inte om det är så.
Att privatpersoner lånar pengar verkar du inte veta om det är bra eller dåligt. Kom igen!
2018-03-31, 20:03
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Aha, du skriver att staten lånar pengar, men i verkligheten vet du inte om det är så.
Att privatpersoner lånar pengar verkar du inte veta om det är bra eller dåligt. Kom igen!

Det är dåligt att privatpersoner lånar mycket, jag skrev att jag vet inte hur mycket staten lånar, men jag vet att dom lånar. Vi lever i en stimulerad ekonomi, som kommer övergå i en normal ekonomi om ett tag. Då kommer vi se försämringar. Något mer du undrar över ?
2018-03-31, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Du resonerar som att vinsten för Olle på affären skulle bli 10 000 Sek. Han har blivit av med 1000 Usd. Vinsten på affären blir väl några kr i växlings avgift. Det blir inte några 2000 kr i skatt på det. Summa summarum har 10 000 Sek lämnat landet i princip obeskattade.

Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Ok, En svensk familj tar sin semsterkassa 40000, o bränner allt på kanarieöarna/Spanien. Får Svenska staten in moms på dem 40000?

Nu gör jag det enklare för dig.
Hur kommer det sig att folk som skriver i forum för Nationalekonomi inte förstår ett så trivialt koncept som att växla. Jag skulle faktiskt tro att så gott som alla 15-åringar i landet förstår detta.

Jag har inte talat om någon vinst för Olle. Jag har talat om en växling. Olle har 1000 USD. Immigranten har 10000 SEK.
När de växlar så byter de med varandra.
Efter växlingen har Olle 10000 SEK, och Immigranten har 1000 USD.
Vad hindrar folk att förstå detta triviala?

--------------------
Det med semesterkassan är varken enklare eller svårare.
* Familjen har 40000 SEK. Olle har 4000 EUR. Vi förenklar och säger att växelkursen är 10:1.
* Efter växlingen har Olle 40000 SEK, och Familjen har 4000 EUR.
* Familjen spenderar 4000 EUR i Spanien.
* Olle spenderar 40000 SEK i Sverige.

Skattemässigt för Sverige och Spanien är det helt egalt om Olle skulle ha spenderat i Spanien och Familjen i Sverige. Sverige och Spanien norpar åt sig lika mycket i båda fallen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in