Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-03-30, 10:30
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Visst är ditt förslag att Israel ställer ultimatum genomförbart, men vad tror du egentligen att det åstadkommer? Att man tvingar fram förhandlingar innebär inte att de leder till något, tvärtom garanterar det nästan att de inte leder till resultat. Bygga mur (eller snarare stängsel) har Israel redan provat utan att det blev fred. Att bygga en ny mur som stjäl än mer palestinskt land lär inte direkt dämpa hatet.

Jag har svårt att tro att du är fult så naiv att du verkligen tror på detta som lösning utan ditt verkliga mål här är att lägga skulden på de ockuperade snarare än på ockupanten. Det Israel som under alla år med sina bosättningar visat att de skiter i internationell rätt och därför förtjänar de sanktioner jag anser man skall ta till. Du vill ha ytterligare olaglig annektering av palestinskt territorium, men det är ju så ni sionister tänkt från början. Expansion en bit i taget.
Den nuvarande barriären är byggd på ockuperat territorium. Jag menar att om PA fortsätter vägra förhandla bör Israel bestämma gränserna, annektera X% av VB och bygga en mur på själva gränsen. Annekteringen kommer vara fullt laglig, det finns ingen lag som säger att man inte får annektera (delar av) ockuperat territorium erövrat i försvarskrig. Dämpa hatet är endast möjligt om de palestinska skolorna avradikaliseras, men det lär nog inte hända på ett bra tag så det är inte min främsta prioritet. Det kan snarare vara ett långsiktigt krav - skicka inspektärer till skolorna och dra in internationellt bistånd till dem som lär ut hat. Jag vill bara ha en tydlig landsgräns; helst framförhandlad men om den ena parten vägrar så får den andra parten ta och bestämma. Turligt nog är Israel den starkare parten och den som är villig att förhandla så detta kommer visst funka.

Varför exakt kommer det inte lösa problemet? En demilitariserad palestinsk stat sida vid sida med Israel, det är väl vad "världssamfundet" alltid har snackat om?
Citera
2018-03-30, 10:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Annekteringen kommer vara fullt laglig, det finns ingen lag som säger att man inte får annektera (delar av) ockuperat territorium erövrat i försvarskrig.
Det var inget försvarskrig, Israel startade det. Det finns ingen rätt att annektera land i vilket fall som helst, speciellt inte som Västbanken inte var en erkänd del av Jordanien, om du nu vill envisas med att hävda att Jordanien startade kriget. Inte heller lär en formell israelisk annektering göra palestinierna gladare, och raketer bryr sig inte mycket om en mur.

För den delen kommer inte ens Israel gå med på din lösning. Alltför starka krafter vill ta hela alltet. Jag vet inte hur Likuds partiplattform ser ut idag, kan inte hitta en modern version, men den tidigare har varit tydlig med att hela "Judea och Samarien" skall tillhöra Israel. Nethanyahu har också uttalat sig i liknande riktning.
Citat:
Dämpa hatet är endast möjligt om de palestinska skolorna avradikaliseras,
Vad sägs om att du först avradikaliserar israeliska skolor? Speciellt bosättarna har ena riktigt vidriga utbildningar.
Citat:
Varför exakt kommer det inte lösa problemet? En demilitariserad palestinsk stat sida vid sida med Israel, det är väl vad "världssamfundet" alltid har snackat om?
Skall du ha Restpalestina demilitariserad måste du behålla den israeliska ockupationen, vilket väl är vad du innerst inne är ute efter. Du står för en fascistisk världsbild där den starkare tar vad han vill ha och de svagare bara ha att bocka och buga.
Citera
2018-03-30, 11:13
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det var inget försvarskrig, Israel startade det. Det finns ingen rätt att annektera land i vilket fall som helst, speciellt inte som Västbanken inte var en erkänd del av Jordanien, om du nu vill envisas med att hävda att Jordanien startade kriget. Inte heller lär en formell israelisk annektering göra palestinierna gladare, och raketer bryr sig inte mycket om en mur.

För den delen kommer inte ens Israel gå med på din lösning. Alltför starka krafter vill ta hela alltet. Jag vet inte hur Likuds partiplattform ser ut idag, kan inte hitta en modern version, men den tidigare har varit tydlig med att hela "Judea och Samarien" skall tillhöra Israel. Nethanyahu har också uttalat sig i liknande riktning.

Vad sägs om att du först avradikaliserar israeliska skolor? Speciellt bosättarna har ena riktigt vidriga utbildningar.

Skall du ha Restpalestina demilitariserad måste du behålla den israeliska ockupationen, vilket väl är vad du innerst inne är ute efter. Du står för en fascistisk världsbild där den starkare tar vad han vill ha och de svagare bara ha att bocka och buga.
Fascistisk värdlsbild? Du behagar skämta!
Jag är väldigt anti-auktoritär, om du däremot kallar en internationell säkerhetszon längs med jordanfloden och döda havet för "fascism", ja då är jag väl fascist...

Netanyahu har på senare tid alltid sagt att en tvåstatslösning är nödvändig. Han har förhoppningsvis insett att Israel omöjligtvis kan annektera hela VB och fortsätta vara demokratiskt.

Palestinska barn lär sig av Disney-figurer att döda judar åt Allah, jag har aldrig sett någon skola på bosättningarna som ens lär ut något i närheten av att vara jämförbart med det. Har du dock en video är du mer än välkommen att dela med dig; ha dock i åtanke att israeler gillar satirhumor så försäkra dig om att videon inte är ett skämt innan du delar den.
Citera
2018-03-30, 12:51
Medlem
Citat:
Jag menar att om PA fortsätter vägra förhandla bör Israel bestämma gränserna, annektera X% av VB och bygga en mur på själva gränsen.

PA sätter sig direkt vid förhandlingsbordet om bara Israel upphör med expansionen av bosättningarna Eftersom Israel vägrar att göra det så är det ju Israel som inte vill förhandla. Dom senaste två åren så har fler och fler Israel-ministrar dessutom uttalat sig fördömande till en två-statslösning. Fler pratar nu om annektering snarare än två-statslöning. Dom är mycket skickliga på att gradvis flytta fram sina positioner. Få det inte att låta tvärtom, snälla.

Citat:
Turligt nog är Israel den starkare parten och den som är villig att förhandla så detta kommer visst funka.

Den retoriken borgar ju för en bestående fred I slutändan handlar det inte om specifika landområden utan en lösning som båda parter anser sig vara rättvis (i någon form).
Citera
2018-03-30, 13:04
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
PA sätter sig direkt vid förhandlingsbordet om bara Israel upphör med expansionen av bosättningarna Eftersom Israel vägrar att göra det så är det ju Israel som inte vill förhandla. Dom senaste två åren så har fler och fler Israel-ministrar dessutom uttalat sig fördömande till en två-statslösning. Fler pratar nu om annektering snarare än två-statslöning. Dom är mycket skickliga på att gradvis flytta fram sina positioner. Få det inte att låta tvärtom, snälla.

Den retoriken borgar ju för en bestående fred I slutändan handlar det inte om specifika landområden utan en lösning som båda parter anser sig vara rättvis (i någon form).
Den där logiken funkar inte. Israel säger "vi vill förhandla utan ett enda förbestämt kriterie, PA vill förhandla med deras egna förbestämda kriterier. Israel kan lätt säga något i stil med "vi vägrar förhandla tills ni slutar sponsra terrorister" vilket vore ett helt rimligt ultimatum. Men så säger Israel inte, för de vill ha fred så snabbt som möjligt (men ändå behålla säkerhet och många bosättningar enl. Likud iallafall).

Vad är då en rättvis lösning? Vi antar att jag är Israels premiärminister och du är Palestinas president. Du har äntligen gått med på att börja förhandla, vad är dina initiella krav?
Citera
2018-03-31, 06:10
Medlem
Citat:
Den där logiken funkar inte. Israel säger "vi vill förhandla utan ett enda förbestämt kriterie, PA vill förhandla med deras egna förbestämda kriterier.

Den mest fundamentala förutsättningen - för VARJE konflikt - är först eldupphör. Det är inte ett krav, utan en universell förutsättning. I konflikten är bosättningarna EN del av problemet och ett fortsatt byggande tolkas därför som att eldupphör inte råder. Att från Israels sida, fortsätta bygga och samtidigt klaga på att PLO inte vill förhandla, det är ju smått sjukt. Om du och dina landsmän inte förstår det så vill ni verkligen inte ha fred. Samma sak gäller Jerusalem: "Jerusalem är vår odelade huvudstad, punkt slut. Men varför vill ni inte förhandla om Jerusalem?"

Citat:
Vad är då en rättvis lösning?

Du kan mycket om konflikten men saknar empati. Förstår därför att du ber om hjälp vad rättvisa innebär. En rättvis lösningen är bildandet av en palestinsk stat utan Israelisk övermakt. På något sätt sammanbinda Gaza och VB, samt en del av Jerusalem som huvudstad. Flyktingfrågan kan lösas med erkännande och pengar. Det är inte märkvärdigare än så. Dom exakta gränserna är sannolikt underordnat så länge dessa punkter uppfylls. I utbyte får Israel säkerhet, erkännande, definierade gränser och kan leva fred.

Citat:
Vi antar att jag är Israels premiärminister och du är Palestinas president. Du har äntligen gått med på att börja förhandla, vad är dina initiella krav?

Ett tag var jag sugen på ditt förslag om rollspel, faktiskt ett roligt initiativ. Men eftersom du inte respekterar FN, folkrättens deklarationer, Palestiniernas historia och rättigheter, så kommer dialogen att självdö efter mitt första krav. Det finns inget att förhandla om, om du inte erkänner Palestiniernas rätt att existera i den landmassa som Israel upprättades i.

CNN skrev senast igår: "Roughly 700,000 Palestinians were displaced from their homes during the subsequent Arab-Israeli war, which lasted for nearly a year. Today, approximately 1.3 million Palestinians living in Gaza are registered refugees,". En siffra som du tex vägrar acceptera.
Citera
2018-03-31, 08:55
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Den mest fundamentala förutsättningen - för VARJE konflikt - är först eldupphör. Det är inte ett krav, utan en universell förutsättning. I konflikten är bosättningarna EN del av problemet och ett fortsatt byggande tolkas därför som att eldupphör inte råder. Att från Israels sida, fortsätta bygga och samtidigt klaga på att PLO inte vill förhandla, det är ju smått sjukt. Om du och dina landsmän inte förstår det så vill ni verkligen inte ha fred. Samma sak gäller Jerusalem: "Jerusalem är vår odelade huvudstad, punkt slut. Men varför vill ni inte förhandla om Jerusalem?"

Du kan mycket om konflikten men saknar empati. Förstår därför att du ber om hjälp vad rättvisa innebär. En rättvis lösningen är bildandet av en palestinsk stat utan Israelisk övermakt. På något sätt sammanbinda Gaza och VB, samt en del av Jerusalem som huvudstad. Flyktingfrågan kan lösas med erkännande och pengar. Det är inte märkvärdigare än så. Dom exakta gränserna är sannolikt underordnat så länge dessa punkter uppfylls. I utbyte får Israel säkerhet, erkännande, definierade gränser och kan leva fred.

Ett tag var jag sugen på ditt förslag om rollspel, faktiskt ett roligt initiativ. Men eftersom du inte respekterar FN, folkrättens deklarationer, Palestiniernas historia och rättigheter, så kommer dialogen att självdö efter mitt första krav. Det finns inget att förhandla om, om du inte erkänner Palestiniernas rätt att existera i den landmassa som Israel upprättades i.

CNN skrev senast igår: "Roughly 700,000 Palestinians were displaced from their homes during the subsequent Arab-Israeli war, which lasted for nearly a year. Today, approximately 1.3 million Palestinians living in Gaza are registered refugees,". En siffra som du tex vägrar acceptera.
Återigen, Israel är alltid redo att förhandla trots att PA sponsrar terrorister vilket självklart är mycket värre än att bygga nya hus. Så nej, "eldupphör" är inte alls en fundamental förutsättning.

Jag erkänner Palestinas rätt att existera som stat. Jag kommer dock aldrig erkänna deras rätt att rusta upp en militär förrän Hamas, Islamiska Jihad, Hizbollah m.fl. är fullständigt utrotade från samtliga maktpositioner i den nya palestinska staten.

Jag erkänner att 700 000 palestinier lämnade Israel. Jag accepterar däremot inte att det finns trovärdiga bevis för att fler än 125 000 fördrevs; resten flydde eller flyttade. Men vi behöver inte haka upp oss på siffror, alla fördrivelser är hemska, likaså för de 900 000 judarna som etniskt rensades från arabiska länder efter Israels självständighet.

Okej, vilka gränser vill du ha? Detta är mitt startbud, samma som Israels startbud var till Arafat 2000. http://www.palestineinarabic.com/Maps/Oslo/Oslo_E/finalstatusmay2000.jpg
Citera
2018-03-31, 09:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag erkänner att 700 000 palestinier lämnade Israel. Jag accepterar däremot inte att det finns trovärdiga bevis för att fler än 125 000 fördrevs; resten flydde eller flyttade.

Glöm inte att många fördrevs av arabländerna som ville göra om de palestinska samhällena till militärbaser. Pallywood räknar givetvis med de som "Nakba".
Citera
2018-03-31, 10:03
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Glöm inte att många fördrevs av arabländerna som ville göra om de palestinska samhällena till militärbaser. Pallywood räknar givetvis med de som "Nakba".
"Ni får återvända hem när Israel är krossat om några veckor"...
Citera
2018-03-31, 10:13
Medlem
Citat:
Okej, vilka gränser vill du ha? Detta är mitt startbud, samma som Israels startbud var till Arafat 2000 http://www.palestineinarabic.com/Maps/Oslo/Oslo_E/finalstatusmay2000.jpg

Mitt bud:

- Endast ett sammanhängande område på VB skall finnas, inga uppstyckade enklaver. Inom detta territorium ska inga Israel-kontrollerade passager finnas.
- Ditt förslag ger ingen tillgång till hav från VB. Detta är givetvis ett krav.
- Ditt förslag erbjuder bara gränser till Israel. I praktiken kommer Israel att bestämma allt. Gränsövergång till Jordanien är därför ett krav.
- Begreppen "area" ska försvinna. Vi pratar om Palestina eller Israel, inga temporära områden.
- Östra Jerusalem ska ingå i Palestina. Om detta inte är möjligt skall HELA Jerusalem administreras av en internationell grupp.
- Förbindelse mellan VB och Gaza är ett krav. Detta är en vägsträcka som kontrolleras av Palestina där Israel tillåts kontrollera den yttre gränsen.
- Skadestånd på 1000.000 dollar per drabbad Nakba-individ samt ett erkännande att fördrivning har ägt rum.
Citera
2018-03-31, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Rikta då eventuella anspråk till berörda länder.
Citera
2018-03-31, 10:45
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Mitt bud:

1 Endast ett sammanhängande område på VB skall finnas, inga uppstyckade enklaver. Inom detta territorium ska inga Israel-kontrollerade passager finnas.
2 Ditt förslag ger ingen tillgång till hav från VB. Detta är givetvis ett krav.
3 Ditt förslag erbjuder bara gränser till Israel. I praktiken kommer Israel att bestämma allt. Gränsövergång till Jordanien är därför ett krav.
4 Begreppen "area" ska försvinna. Vi pratar om Palestina eller Israel, inga temporära områden.
5 Östra Jerusalem ska ingå i Palestina. Om detta inte är möjligt skall HELA Jerusalem administreras av en internationell grupp.
6 Förbindelse mellan VB och Gaza är ett krav. Detta är en vägsträcka som kontrolleras av Palestina där Israel tillåts kontrollera den yttre gränsen.
7 Skadestånd på 1000.000 dollar per drabbad Nakba-individ samt ett erkännande att fördrivning har ägt rum.
1, 2, 4 och 6 kan jag gå med på. Dessa krav uppfylldes även år 2001 av Israel när de föreslog denna karta. http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/images/maps/ross2.gif

3 kan jag gå med på efter en övergångstid när framtida Palestinas regering lyckats bevisa att de kan hålla samtliga radikala grupper i schack. Detta bekräftade även Netanyahu i en intervju 2016. https://youtu.be/lSxWZ35eZV0

5 (om du syftar på hela ö. Jer.) och 7 kommer ingen israelisk regering någonsin gå med på. Nej till femman för att ingen vill dela upp/internationalisera sin huvudstad (utom möjligtvis några förorter), nej till sjuan för att den är faktuellt inkorrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in