Citat:
Den nuvarande barriären är byggd på ockuperat territorium. Jag menar att om PA fortsätter vägra förhandla bör Israel bestämma gränserna, annektera X% av VB och bygga en mur på själva gränsen. Annekteringen kommer vara fullt laglig, det finns ingen lag som säger att man inte får annektera (delar av) ockuperat territorium erövrat i försvarskrig. Dämpa hatet är endast möjligt om de palestinska skolorna avradikaliseras, men det lär nog inte hända på ett bra tag så det är inte min främsta prioritet. Det kan snarare vara ett långsiktigt krav - skicka inspektärer till skolorna och dra in internationellt bistånd till dem som lär ut hat. Jag vill bara ha en tydlig landsgräns; helst framförhandlad men om den ena parten vägrar så får den andra parten ta och bestämma. Turligt nog är Israel den starkare parten och den som är villig att förhandla så detta kommer visst funka.Visst är ditt förslag att Israel ställer ultimatum genomförbart, men vad tror du egentligen att det åstadkommer? Att man tvingar fram förhandlingar innebär inte att de leder till något, tvärtom garanterar det nästan att de inte leder till resultat. Bygga mur (eller snarare stängsel) har Israel redan provat utan att det blev fred. Att bygga en ny mur som stjäl än mer palestinskt land lär inte direkt dämpa hatet.
Jag har svårt att tro att du är fult så naiv att du verkligen tror på detta som lösning utan ditt verkliga mål här är att lägga skulden på de ockuperade snarare än på ockupanten. Det Israel som under alla år med sina bosättningar visat att de skiter i internationell rätt och därför förtjänar de sanktioner jag anser man skall ta till. Du vill ha ytterligare olaglig annektering av palestinskt territorium, men det är ju så ni sionister tänkt från början. Expansion en bit i taget.
Jag har svårt att tro att du är fult så naiv att du verkligen tror på detta som lösning utan ditt verkliga mål här är att lägga skulden på de ockuperade snarare än på ockupanten. Det Israel som under alla år med sina bosättningar visat att de skiter i internationell rätt och därför förtjänar de sanktioner jag anser man skall ta till. Du vill ha ytterligare olaglig annektering av palestinskt territorium, men det är ju så ni sionister tänkt från början. Expansion en bit i taget.
Varför exakt kommer det inte lösa problemet? En demilitariserad palestinsk stat sida vid sida med Israel, det är väl vad "världssamfundet" alltid har snackat om?

I slutändan handlar det inte om specifika landområden utan en lösning som båda parter anser sig vara rättvis (i någon form).