2018-03-30, 17:31
Medlem
Merwinnas avatar
Någon som fattar det här, från Ekstrabladets liveblogg? De upprepar samma svar varje gång frågan kommer, dessutom:

Kommentar fra Majken:
"Hvis han får livstid, er det så resten af livet eller hvor langtid er livstid?"

09:09
Svar fra Caroline Clante:
"Hej Majken,
Livstid i Danmark er livstid. Palle Sørensen, Peter Lundin, Amagermanden har alle fået livstid. Palle Sørensen sad i over 30 år. Normalt, når man taler om livstid, så siger man 16 år, men det er fordi, at livstidsfanger GENNEMSNITLIGT sidder 16 år."

Alltså, om livstid betyder bokstavligt talat livstid, så kan ju inte den genomsnittliga längden på straffet bli 16 år..? Eller menar de, att många livstidsfångar drar ner genomsnittet till 16 år genom att dö efter bara ett par år i fängelset? Då undrar man ju vad de dör av...

Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ja - det är skillnad på fantasi och verklighet för de flesta, låt oss kalla dem "vanliga" människor. Framförallt grova, våldsamma fantasier är något som man vill behålla i fantasins värld och INTE omsätta i verkligheten. Men så var det inte för PM, tvärtom. Och där underlättar, som du säger, naturligtvis avsaknad av empati, känslokyla och narcissistens känsla av att ha en rätt till vad de vill ha.

Nej, man kan inte utveckla en djupgående förståelse för sexualsadism genom att diskutera BDSM, men för många som inte har befattat sig med temat förut blir det lite av en aha-upplevelse när man gör en jämförelse mellan BDSM-utövare och en sexualsadist och betonar att den ena tänder på samtyckande smärta och dominans medan den andra tänder på påtvingad smärta och reell dödsångest. Hoppades alltså på den effekten även här.

Jaha, men jag tror fortfarande att många sexualsadister som egentligen skulle vilja ha the real thing, nöjer sig med dessa S/M-lekar. För de VET att det inte får gå längre, det är det närmaste de kan komma. Tänk omvänt: hur sannolikt är det att en sexualsadist skulle vilja leka rollekar som handlar om något helt annat än det är de som ska dominera, och att det ska ingå handklovar, bindning, knivar, piskor o.s.v. i "leken"? Är det troligt att en sexualsadist skulle leka lekar som går ut på att det är kvinnan som ska vara en sjuksköterska eller lärarinna t.ex., som ska vara sträng mot honom..? Knappast, va.

Förresten: om det är klarlagt att sexualsadister inte får ut något av frivilliga S/M-lekar, så är det ju samtidigt klarlagt att M är oskyldig, eftersom vi vet att han ofta och mycket deltog i sådana lekar. Målet är avgjort - släpp honom fri! (Eller så kanske han talade sanning i rätten: att han bara gjorde detta för att kvinnorna kastade sig över honom och bad om det och begärde det, och han så gärna vill "tillgodose kvinnors behov"..! )

Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det handlar inte om villkorslös kärlek. Det handlar om villkorad kärlek som är en förtryckande och låsande kraft för en psykiskt svag och totalmanipulerad kvinna.
"Sveket" är uppenbart, det är sveket hon begår mot sig själv där hon förlorat all självrespekt och egenvärde genom att tro sig älska denne bestialiske mördare som manipulerat henne till att hon ska tro att det är hon som är hans "utvalda" och därmed tro att hon är speciell.
Deirdre skulle behöva mycket hjälp inom psykiatrin, "avprogrammeras" genom terapi från den manipulation hon utsatts för. Hon beter sig nu som en undergiven varelse som låter sig luras till vad som helst. En trasig själ som behöver hjälp istället för att stötta mördaren.

PS: Dina rasistiska kommentarer om den muslimska världen, Afrika osv är helt OT i denna tråd, även fast jag har förstått att det är svårt för dig att undvika.

Ja, just Deirdre ÄR ju knäpp. Det är det ingen tvekan om. Men generellt, så har det hänt många gånger i världshistorien, att män och kvinnor (men mest kvinnor...) har tagit sina äktenskapslöften på allvar, och faktiskt stått ut med och stöttat och covered up för sin make no matter what... tills döden skilde dem åt. Och JA jag kan tycka att sådant är fint, i jämförelse med den slit-och-slängsyn som vi har på partners i västerlandet idag.

Angående månggifte i Afrika och på den Arabiska halvön, så var det inget jag hittade på, utan det är ett faktum att det fortfarande förekommer. Det blir dock mindre och mindre vanligt.
Citera
2018-03-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du tycker inte att det är lite förmätet att du väl med ett facit i hand dumförklarar en massa människor som t.ex. hans bror.

Hans omdöme om Madsen visar bara ytterligare hur väl han kände sin bror eller hur han definierar ordet normal. Själv är han ett offer för samma brutala uppväxt som Madsen så om han omdöme sviktar är det nog inget under.

Om brodern inte förstod att en vuxen man som gråter över en blomma (eller en lokomotivs känslor) inte är normal/stabil till sitt psyke utan behöver hjälp - då berättar det en del om honom..
Citera
2018-03-30, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Någon som fattar det här, från Ekstrabladets liveblogg? De upprepar samma svar varje gång frågan kommer, dessutom:

Kommentar fra Majken:
"Hvis han får livstid, er det så resten af livet eller hvor langtid er livstid?"

09:09
Svar fra Caroline Clante:
"Hej Majken,
Livstid i Danmark er livstid. Palle Sørensen, Peter Lundin, Amagermanden har alle fået livstid. Palle Sørensen sad i over 30 år. Normalt, når man taler om livstid, så siger man 16 år, men det er fordi, at livstidsfanger GENNEMSNITLIGT sidder 16 år."

Alltså, om livstid betyder bokstavligt talat livstid, så kan ju inte den genomsnittliga längden på straffet bli 16 år..? Eller menar de, att många livstidsfångar drar ner genomsnittet till 16 år genom att dö efter bara ett par år i fängelset? Då undrar man ju vad de dör av...

Jaha, men jag tror fortfarande att många sexualsadister som egentligen skulle vilja ha the real thing, nöjer sig med dessa S/M-lekar. För de VET att det inte får gå längre, det är det närmaste de kan komma. Tänk omvänt: hur sannolikt är det att en sexualsadist skulle vilja leka rollekar som handlar om något helt annat än det är de som ska dominera, och att det ska ingå handklovar, bindning, knivar, piskor o.s.v. i "leken"? Är det troligt att en sexualsadist skulle leka lekar som går ut på att det är kvinnan som ska vara en sjuksköterska eller lärarinna t.ex., som ska vara sträng mot honom..? Knappast, va.

Förresten: om det är klarlagt att sexualsadister inte får ut något av frivilliga S/M-lekar, så är det ju samtidigt klarlagt att M är oskyldig, eftersom vi vet att han ofta och mycket deltog i sådana lekar. Målet är avgjort - släpp honom fri! (Eller så kanske han talade sanning i rätten: att han bara gjorde detta för att kvinnorna kastade sig över honom och bad om det och begärde det, och han så gärna vill "tillgodose kvinnors behov"..! )

Ja, just Deirdre ÄR ju knäpp. Det är det ingen tvekan om. Men generellt, så har det hänt många gånger i världshistorien, att män och kvinnor (men mest kvinnor...) har tagit sina äktenskapslöften på allvar, och faktiskt stått ut med och stöttat och covered up för sin make no matter what... tills döden skilde dem åt. Och JA jag kan tycka att sådant är fint, i jämförelse med den slit-och-slängsyn som vi har på partners i västerlandet idag.

Angående månggifte i Afrika och på den Arabiska halvön, så var det inget jag hittade på, utan det är ett faktum att det fortfarande förekommer. Det blir dock mindre och mindre vanligt.

Det betyder väl samma sak som här att livstid kan bli tidsbestämd efter x-antal år.
Citera
2018-03-30, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast skillnaden är att jag skulle inte ha behövt kunna diagnostisera honom mer än att han var knäpp.

Därutöver behövde jag inte veta huruvida han var massmördare, engångsstyckare, vanlig psykopat eller harmlös kuf utan våldsdrömmar. Att veta att han var avvikande skulle ha räckt för mig för att undvika att hamna ensam tillsammans med honom i en sits som jag inte kunde ta mig ur på egen maskin.

Inte så extremt försiktigt som ni på motståndarsidan vill göra gällandes. Troligtvis ganska vanligt.

T.o.m. tjejen som han försökte locka in i fällan förstod (utan att känna honom) att hans beteende var udda - och hon avböjde.

Nu var det inte dig jag syftade på med den påstådda psykopatdiagnosblicken (det var även hit skäms-smileyn hörde), och alla som följer tråden har nog förstått nu att du är väldigt försiktig och avvisande när det kommer till personer som avviker på det ena eller andra sättet, och det finns säkerligen orsaker i din biografi till att du är så försiktig som kanske andra personer inte har i sin biografi.

Tråkigt att du ser det som två motståndarsidor, jag ser det snarare som en härlig gröt av olika tankar, idéer och åsikter vilket ger en grym förutsättning för en, som whyback önskade, nyanserad diskussion. Tyvärr svarar du inte på de frågor jag ställer dig som faktiskt har en nyanserad diskussion som mål, utan på något jag nämner i förbifarten till någon annan, för att en än gång ge uttryck åt att DU minsann är vettig nog att förstå att saker och ting kan gå illa. Men det behovet kanske uppstår just för att du ser tråden som två sidor som kämpar mot varandra

Angående tjejen som avböjde - det är inte en adekvat jämförelse, och det tror jag att du är smart nog att inse. Turerna skulle ske med olika motiv, mål och bakgrunder. Alla dessa spelar roll i den mänskliga beslutsfattandeprocessen, därmed står du nu och säger att jordgubben borde falla från trädet för att äpplet gjorde det.
Citera
2018-03-30, 17:44
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Han var en fluktare på den tiden, sen ville han själv förverkliga det han såg - och så småningom driva allt till det yttersta. Han hade många år på sig att komma dithän.

Intressen? Ubåtar och raketer och sex.
Inte helt säkert.

Ränderna går aldrig ur heter det. Dvs en gång fridsam fluktare alltid fridsam fluktare.

Men du har helt rätt i att hans intressen var raketer ubåtar och sex. Oklart i vilken ordning. Det kan ha varierat över tid.
Citera
2018-03-30, 17:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vad jag däremot undrar är om det finns någon app/webbsida/kod eller whatever med vilken man kan göra t.ex. en googlesökning och få upp tidsbestämda resultat? Jag tror att det vore nyttigt för oss alla i tråden att se vad som fanns på PM innan han försvann med Kim, vad för slags information man skulle hitta med en snabb googlesökning säg den 1 augusti. Framförallt om man tänker på alla bias den mänskliga hjärnan påverkas av under informationsbearbetning, minnesprocesser, åsiktsbildning och beslutsfattande...

Det är enkelt. Du väljer bara tidsperiod på Google. (Där det står "när som helst" kan man ändra till en anpassad period.) Här har du en färdig sökning, det här fick den upp som sökte på "Peter Madsen Raket-Madsen" den 8 augusti 2017:

https://www.google.se/search?tbs=cdr%3A1%2Ccd_max%3A8%2F8%2F2017&ei=R1q-WpOiC-bJ6AStiYLACg&q=Peter+Madsen+Raket-Madsen&oq=Peter+Madsen+Raket-Madsen&gs_l=psy-ab.3...18749.21358.0.22005.13.11.0.2.2.0.183.1525. 0j11.11.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.9.1023 ...0j35i39k1j0i22i30k1j33i160k1.0.hoYrWhRWv5Y

På första sidan hittar man bland annat en lång recension av Djursings bok, en lång recension av filmen "Amateurs in Space", flera artiklar om bråken på Copenhagen Suborbitals och varför Madsen slängdes ut från dem, en artikel om bråken kring ägandet av Nautilus...
Citera
2018-03-30, 17:50
Medlem
Citat:
Hans omdöme om Madsen visar bara ytterligare hur väl han kände sin bror eller hur han definierar ordet normal. Själv är han ett offer för samma brutala uppväxt som Madsen så om han omdöme sviktar är det nog inget under.

Om brodern inte förstod att en vuxen man som gråter över en blomma (eller en lokomotivs känslor) inte är normal/stabil till sitt psyke utan behöver hjälp - då berättar det en del om honom..

Ditt "normalbegrepp" kanske inte är en norm för hela mänskligheten? Den är inte generaliserbar helt enkelt. Det är din egen högst personliga uppfattning om vad som är normalt för dig. Det leder inte till att alla andra som inte delar din uppfattning är korkade, eller hur?

Peters bror känner med all säkerhet sin bror bättre än du, har betydligt fler input om hur han fungerar och bör rimligen haft bättre förutsättningar än någon att förstå hur detta kunde ske. Förutsåg han detta? Kunde att tänka sig att Peter skulle kunna gjort detta? NEJ.

Alla som jobbade med Madsen borde begripit. Kim borde också kunna göra det. Men NEJ, alla är förvånade och förfärade. Ingen hade en Aning!

Bortsett från just du.

EDIT. Förmätet är bara Förnamnet.
Citera
Medlem
Citat:
[...]

[...]
Jag var ganska säker på att en kommentar av denna kaliber skulle komma från något håll, och jag vill understryka att jag inte på något sätt försöker påstå att det inte kan gömma sig sexualsadister i BDSM-miljöer. Det kan absolut vara ett sätt att närma sig fantasin i verkligheten. Huruvida en sexualsadist kan fantisera om, omsätta och njuta av lekar som inte har sadistiska inslag vet jag inte. Jag är inte tillräckligt insatt i just det. Och jag är ödmjuk nog att erkänna det och sitter inte, till skillnad från dig, och framför mina gissningar som en sanning - som dessutom dryper av självgodhet och en "jag vet bäst"-attityd. Man undrar ju varför du behöver hävda dig så mycket..?

Hmm... Det andra stycket är så enfaldigt att jag knappt vet vad jag ska svara på det. Hur "vet" vi att han hållt på med massa BDSM-lekar? Det kom ju fram att han var en åskådare som på grund av inaktivitet till och med blev utesluten från en BDSM-klubb...? Har du ens följt vad som framkommit i rätten? Och varför skulle sexualsadister inte få ut någonting alls av BDSM bara för att samtycke är involverat? De kan väl säkerligen med sin fantasi förvränga verkligheten till att den som är undergiven eller tar emot smärta egentligen inte samtycker.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det betyder väl samma sak som här att livstid kan bli tidsbestämd efter x-antal år.

Jaså? Men varför svarar då Ekstrabladet att "livstid är livstid"? Om det är tio år så är det ju inte livstid. Om inte personen råkar dö av sig själv innan de tio åren har gått. Eller får man först "livstid" som är "livstid" - och efter ett antal år sätts straffet ner till... tio år? Varför kalla det för livstid från början i så fall? Eller är tidsbestämningen villkorad till gott uppförande och att andra kan bedöma att rehabiliteringsprocessen funkar..?
Citera
2018-03-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Nu minns jag inte riktigt, var det Deirdre eller någon annan älskarinna som fick sms om mordplanen?

När han började prata om att vilja göra egen snuffmovie, då tror jag att han är i det stadiet att det verkligen är på väg att gå överstyr, att alla hans tvångstankar om verklig tortyr och mord börjar ta över.
Sen, är han ju också så läskig på så vis att han verkar gå igång på att berätta om riktigt jävliga saker för att få en skrämd reaktion. Som när han sa nåt om att han "babblar" för mycket till journalisten när han berättade det sjuka om "mord på grannfrun".

Undrar hur det är med alla hans hemska filmer, både de animerade och så de äkta tortyr/mordfilmerna.
Har förstått att han visat nån sån film för en medarbetare. Men, jag undrar om han mest tittat själv (förmodligen) eller om han också ibland tittat på sånt ihop med älskarinnor, tänker främst på Deirdre.

Även om älskarinnorna hade gått till polisen och berättat om PMs vridna sjuka tankar (innan mordet skedde) så hade de inte kunnat gripa honom i alla fall. Att tycka, tänka och säga vad man tycker är ju inte förbjudet. Även om det är stört, sjukt (men inte sjukt i lagens mening).

Det är ruskigt och överjävligt att mordet skedde, men hur det skulle kunnat förhindras är en annan sak. Det kunde ha hänt en annan kvinna i stället, men nu blev det Kim Wall. Ingen förutom älskarinnorna och eventuellt nån enstaka manlig medarbetare kände ju till PMs snack men inte ens de begrep att han tänkte göra allvar av sina sjuka ideer.

Det handlar inte om att KW skulle haft nåt särskilt "säkerhetstänk" att undgå att bli utsatt för en sexualsadist. Det är ett såpass ovanligt brott att ingen kunde ana vad som skulle ske. Förutom kanske de som var invigda i hans tankegångar.

KW hade garanterat ett säkerhetstänk, men i det här fallet hjälpte det tyvärr inte..
Senast redigerad av zilvereko 2018-03-30 kl. 18:00.
Citera
2018-03-30, 17:58
Medlem
Citat:
Det är enkelt. Du väljer bara tidsperiod på Google. (Där det står "när som helst" kan man ändra till en anpassad period.) Här har du en färdig sökning, det här fick den upp som sökte på "Peter Madsen Raket-Madsen" den 8 augusti 2017:

https://www.google.se/search?tbs=cdr%3A1%2Ccd_max%3A8%2F8%2F2017&ei=R1q-WpOiC-bJ6AStiYLACg&q=Peter+Madsen+Raket-Madsen&oq=Peter+Madsen+Raket-Madsen&gs_l=psy-ab.3...18749.21358.0.22005.13.11.0.2.2.0.183.1525. 0j11.11.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.9.1023 ...0j35i39k1j0i22i30k1j33i160k1.0.hoYrWhRWv5Y

På första sidan hittar man bland annat en lång recension av Djursings bok, en lång recension av filmen "Amateurs in Space", flera artiklar om bråken på Copenhagen Suborbitals och varför Madsen slängdes ut från dem, en artikel om bråken kring ägandet av Nautilus...

Tack så mycket! Det var ju alldeles för enkelt.. Då ska jag bege mig på en tidsresa till den 8 augusti 2017 och skapa mig en egen uppfattning om informationen om PM pre-mord.
Citera
2018-03-30, 18:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jag ska erkänna en sak: jag grät faktiskt några tårar när jag läste M:s vemodiga blogginlägg om de bortrostande lokomotivens känslor... det var så fint skrivet!

Citat:
Jag var ganska säker på att en kommentar av denna kaliber skulle komma från något håll, och jag vill understryka att jag inte på något sätt försöker påstå att det inte kan gömma sig sexualsadister i BDSM-miljöer. Det kan absolut vara ett sätt att närma sig fantasin i verkligheten. Huruvida en sexualsadist kan fantisera om, omsätta och njuta av lekar som inte har sadistiska inslag vet jag inte. Jag är inte tillräckligt insatt i just det. Och jag är ödmjuk nog att erkänna det och sitter inte, till skillnad från dig, och framför mina gissningar som en sanning - som dessutom dryper av självgodhet och en "jag vet bäst"-attityd. Man undrar ju varför du behöver hävda dig så mycket..?

Hmm... Det andra stycket är så enfaldigt att jag knappt vet vad jag ska svara på det. Hur "vet" vi att han hållt på med massa BDSM-lekar? Det kom ju fram att han var en åskådare som på grund av inaktivitet till och med blev utesluten från en BDSM-klubb...? Har du ens följt vad som framkommit i rätten? Och varför skulle sexualsadister inte få ut någonting alls av BDSM bara för att samtycke är involverat? De kan väl säkerligen med sin fantasi förvränga verkligheten till att den som är undergiven eller tar emot smärta egentligen inte samtycker.

För passiv var han väl för 17-18 år sedan... enligt vittnet från det där "svarta sällskapet" eller vad det nu hette. Han verkar inte särskilt passiv numera...

Det har vi ju hört i vittnesbåset. Du får läsa ikapp på kvinnornas vittnesmål nu i helgen, särskilt den unga tjejens som lärde känna M efter en fest på hangaren där hon tappat sina nycklar. Han tog bland annat med henne till sådana lekar på Manifest, och han hade henne att delta i en trekant med en annan man (en norrman) - detta skulle handla om en polisrazzia där två poliser skulle storma in i en lägenhet, och det skulle sluta med att de våldtog kvinnan. Alltså den här unga tjejen. Och sedan har vi SMS:n som ingick i planeringen för en trekant i ubåten mellan M och två kvinnor: de där M skrev om att en kvinna skulle bindas i ubåten, grillspett i underlivet, kniv på halspulsådern... Han var "safety man" för någon tjej också på S/M-träffar (minns inte om det också var tjejen med nycklarna): han var typ med för att kunna berätta för de andra om de gick för långt med henne...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in