2018-03-30, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast skillnaden är att jag skulle inte ha behövt kunna diagnostisera honom mer än att han var knäpp.

Därutöver behövde jag inte veta huruvida han var massmördare, engångsstyckare, vanlig psykopat eller harmlös kuf utan våldsdrömmar. Att veta att han var avvikande skulle ha räckt för mig för att undvika att hamna ensam tillsammans med honom i en sits som jag inte kunde ta mig ur på egen maskin.

Inte så extremt försiktigt som ni på motståndarsidan vill göra gällandes. Troligtvis ganska vanligt.

T.o.m. tjejen som han försökte locka in i fällan förstod (utan att känna honom) att hans beteende var udda - och hon avböjde.

Läs gärna om sexualsadister, så får du klart för dig att det inte är en engångsföreteelse för en som en gång har börjat. Det blir som en mani där inget annat kan toppa det. Möjligen nekrofili och kannibalism.

Kolla på de här 12 minuterna så får du klart för dig vad det handlar om, det är väldigt intressant. Kolla noga så du ser hur han försöker mästra intervjuaren:

https://www.youtube.com/watch?v=6V7EL-Yg8Gg
Senast redigerad av zilvereko 2018-03-30 kl. 18:17.
Citera
2018-03-30, 18:07
Medlem
Citat:
Fast skillnaden är att jag skulle inte ha behövt kunna diagnostisera honom mer än att han var knäpp.

Därutöver behövde jag inte veta huruvida han var massmördare, engångsstyckare, vanlig psykopat eller harmlös kuf utan våldsdrömmar. Att veta att han var avvikande skulle ha räckt för mig för att undvika att hamna ensam tillsammans med honom i en sits som jag inte kunde ta mig ur på egen maskin.

Inte så extremt försiktigt som ni på motståndarsidan vill göra gällandes. Troligtvis ganska vanligt.

T.o.m. tjejen som han försökte locka in i fällan förstod (utan att känna honom) att hans beteende var udda - och hon avböjde.

Hon var i en helt annan situation än Kim Wall. Inte konstigt alls att den kvinnan blev misstänksam och avböjde en ubåtstur med PM.
Senast redigerad av zilvereko 2018-03-30 kl. 18:18.
Citera
2018-03-30, 18:09
Medlem
Citat:
Hans omdöme om Madsen visar bara ytterligare hur väl han kände sin bror eller hur han definierar ordet normal. Själv är han ett offer för samma brutala uppväxt som Madsen så om han omdöme sviktar är det nog inget under.

Om brodern inte förstod att en vuxen man som gråter över en blomma (eller en lokomotivs känslor) inte är normal/stabil till sitt psyke utan behöver hjälp - då berättar det en del om honom..

Att en person är udda behöver inte betyda att han är farlig.
Citera
2018-03-30, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag ska erkänna en sak: jag grät faktiskt några tårar när jag läste M:s vemodiga blogginlägg om de bortrostande lokomotivens känslor... det var så fint skrivet!

För passiv var han väl för 17-18 år sedan... enligt vittnet från det där "svarta sällskapet" eller vad det nu hette. Han verkar inte särskilt passiv numera...

Det har vi ju hört i vittnesbåset. Du får läsa ikapp på kvinnornas vittnesmål nu i helgen, särskilt den unga tjejens som lärde känna M efter en fest på hangaren där hon tappat sina nycklar. Han tog bland annat med henne till sådana lekar på Manifest, och han hade henne att delta i en trekant med en annan man (en norrman) - detta skulle handla om en polisrazzia där två poliser skulle storma in i en lägenhet, och det skulle sluta med att de våldtog kvinnan. Alltså den här unga tjejen. Och sedan har vi SMS:n som ingick i planeringen för en trekant i ubåten mellan M och två kvinnor: de där M skrev om att en kvinna skulle bindas i ubåten, grillspett i underlivet, kniv på halspulsådern... Han var "safety man" för någon tjej också på S/M-träffar (minns inte om det också var tjejen med nycklarna): han var typ med för att kunna berätta för de andra om de gick för långt med henne...

Hm, ja då har väl jag rört ihop det, förhållandet jobb/följa live gick tyvärr inte att gestalta efter egna önskemål - men din metod att "vända på steken" och säga att sexualsadister inte får ut något av BDSM pga samtycke och därför kan PM inte vara sexualsadist för att han ägnat sig åt SM håller ändå inte. Men det vet du nog redan.

Edit: skulle vilja lägga till en fråga. Med tanke på allt som framkommit undrar jag vad du själv tror i nuläget? Tror du att PM är en sexualsadist eller inte? Tror du att Kim dog av en olycka eller inte? Frågan gäller alltså inte vad som rent teoretiskt kan vara möjligt eller inte går att utesluta eller dylikt, utan vad du själv, personligen, tror har hänt?
Senast redigerad av morboso 2018-03-30 kl. 18:13.
Citera
2018-03-30, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Inte helt säkert.

Ränderna går aldrig ur heter det. Dvs en gång fridsam fluktare alltid fridsam fluktare.

Men du har helt rätt i att hans intressen var raketer ubåtar och sex. Oklart i vilken ordning. Det kan ha varierat över tid.

Det fetade: Det stämmer inte. De flesta fluktare har gått vidare till stalking, sexuella antastande, våldtäkt och ibland mord!
Citera
2018-03-30, 18:12
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jaså? Men varför svarar då Ekstrabladet att "livstid är livstid"? Om det är tio år så är det ju inte livstid. Om inte personen råkar dö av sig själv innan de tio åren har gått. Eller får man först "livstid" som är "livstid" - och efter ett antal år sätts straffet ner till... tio år? Varför kalla det för livstid från början i så fall? Eller är tidsbestämningen villkorad till gott uppförande och att andra kan bedöma att rehabiliteringsprocessen funkar..?
Det är väl inte konstigare än att det finns livstidsstraff i Sverige också och det innebär sällan livstid.
Citera
2018-03-30, 18:13
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Jaså? Men varför svarar då Ekstrabladet att "livstid är livstid"? Om det är tio år så är det ju inte livstid. Om inte personen råkar dö av sig själv innan de tio åren har gått. Eller får man först "livstid" som är "livstid" - och efter ett antal år sätts straffet ner till... tio år? Varför kalla det för livstid från början i så fall? Eller är tidsbestämningen villkorad till gott uppförande och att andra kan bedöma att rehabiliteringsprocessen funkar..?

Ordet livstid är mer en språklig grej. Här kallar vi 21år för livstid. Sen slepper man kanske ut tidigare för att man uppför sig bra. En livstidstraff kan i realiteten bli helt ner i 12år. Ordet livstid är et echo från den tiden dom låste inn dig och slengde nyckeln( på riktigt). Sen kommer all förvirring.
Citera
2018-03-30, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hon var i en helt annan situation än Kim Wall. Inte konstigt alls att den kvinnan blev misstänksam och avböjde en ubåtstur med PM.

Den tjejen och en väninna hade träffat PM vid ubåten i hamnen och pratat lite.

TVÅ MÅNADER senare, den 8 augusti 2017 ringer Madsen plötsligt upp henne och frågor om hon vill följa med på en tur med ubåten. Hon tackar Nej.

Madsen var helt klart på jakt.
Citera
2018-03-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Morrn,
Vad menar du med länge?
Specad tid finns inte, det var en uppskattning - ungefär som du skriver.
De dyker ner 20.43. PM lurar troligen Kim att de ska avrunda med ett dyk och göra klart resten av intervjun i undervattensläge. Han har bearbetat henne och framställt sig förtroendeingivande - har hon inte berättat så har han nosat sig till hennes obehag för ubåten. Det kan vara en anledning till att det är ytläge drygt 1.5 tim.
...för att han njuter av att ha henne i sin närhet med vetskap om vad som komma skall. Ju mer tid och lugn och ro, en chans att agera ostört, ju mer tycks de dra ut på tiden. Det är liksom själva kronjuvelen i en livsdröm som har aktiverats.
Efter en stund går han till attack och binder fast henne.
Vid det här laget skiter ju PM blankt i alla tider, hans spela-normal-skipper är över.

De är nere till 23.05 och sen skickar han sms till S efter en halvtimme för att hon inte ska oroas vart han är - han köper sig tid.
Vid midnatt är han nära kollision. Vart han sen far runt finns inga uppgifter kring (än iaf) och nästa uppgift är 02.15 då han stannar.
Här är alltså rörelsemönstret förändrat, det händer nåt varav jag då tror att han mer målinriktat skrider till verket.
Sen åker han mot Kögebukten dvs där han i förväg planerat att dumpa kroppsdelarna.

Edit.
Jag kan tycka det enda som tidsmässigt är luddigt är tiden mellan midnatt och fram till 02.15. Samtidigt kanske det har med restid att göra? Jag vet inte riktigt vart han tar vägen/vart han "parkerar"? Från kollisionsrisk till nästa position alltså.
Resten på slutet ser jag mer som ett dyk för praktiska förehavanden (med reservation hur pervers han är när hon är död.)
Godafton.
Nautilus siktas från Amager i Köge bukt vid 01-tiden.Sista observationen den natten.Vad vi vet.

Eftersom PM ljuger trovärdigt samt övertygande så kan man inte lita på något han säger
PM påstår att det försiggick en intervju. Men om han planerat att mörda KiM så skiter han väl i intervjun.
Det enda som betyder något för PM är att vinna hennes förtroende när de står i tornet på väg ut, så att hon följer med ned i Ubåten. Väl nere är hon i PMs våld. Han kan tex lekt katt och råtta med Kim redan när de kom ner i ubåten ca 20.20.
Efter hans dyk kan han ha släppt henne igen.
På så vis har PM ganska lång tid att leva ut sin mordfantasi. minst ca 2,5 timmar i skydd på havets botten.
Varför skulle han vänta? Det var ju hans chans att äntligen få infria sin fantasi (del 1 av mordplanen.)i skydd av dyket.
Sedan återstod ju del 2 av planen. Att göra sig av med kvarlevorna samt bli jagad och undkomma polisen mm.

Jag tycker att det verkar sannolikt att mordet skedde första dyket samt styckningen andra dyket.
När PM seglade omkring i Köge bukten i ytläge mellan kl ca 01- 04 tiden så tror jag att han hade radion på och höll utkik efter lotsbåtar. Han kan inte haft sin hela sin uppmärksamhet riktad på att utföra ett mord i ytläge 02.15-03.05.
Det har jag svårt att tro iallafall.
Jag tror att PM var väldigt upptagen med att spana efter båttrafik för att snabbt dyka och försvinna om någon närmade sig Nautilus.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-30 kl. 19:10.
Citera
2018-03-30, 18:59
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon

Eftersom PM ljuger trovärdigt samt övertygande så kan man inte lita på något han säger
PM påstår att det försiggick en intervju. Men om han planerat att mörda KiM så skiter han väl i intervjun.

Nej, jag tror inte det. Jag tror det var mycket viktigt för Madsen att få genomfört intervjun.
Citera
2018-03-30, 19:00
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Även om älskarinnorna hade gått till polisen och berättat om PMs vridna sjuka tankar (innan mordet skedde) så hade de inte kunnat gripa honom i alla fall. Att tycka, tänka och säga vad man tycker är ju inte förbjudet. Även om det är stört, sjukt (men inte sjukt i lagens mening).

Det är ruskigt och överjävligt att mordet skedde, men hur det skulle kunnat förhindras är en annan sak. Det kunde ha hänt en annan kvinna i stället, men nu blev det Kim Wall. Ingen förutom älskarinnorna och eventuellt nån enstaka manlig medarbetare kände ju till PMs snack men inte ens de begrep att han tänkte göra allvar av sina sjuka ideer.

Det handlar inte om att KW skulle haft nåt särskilt "säkerhetstänk" att undgå att bli utsatt för en sexualsadist. Det är ett såpass ovanligt brott att ingen kunde ana vad som skulle ske. Förutom kanske de som var invigda i hans tankegångar.

KW hade garanterat ett säkerhetstänk, men i det här fallet hjälpte det tyvärr inte..
Instämmer helt i det du skriver.

Sjuka tankar om mord och tortyr är tankar och fantasier. Hade såklart inte spelat någon roll om någon av älskarinnorna berättat om det för polisen, det ingick ju också på sätt och vis i de sexuella rollspel han ägnade sig åt ihop med t.ex Deirdre. Tankar, sexuella fantasier är vad det är, ingen kan förbjuda någons tankar.

Det var ju några få som fick ta del av hans mörka fantasier, men ingen tog det för annat än just konstiga tankar och fantasier från Madsen som de sen länge var van vid att han kunde bete sig udda.
Med en sån person som han, som dessutom är oerhört manipulativ, så faller det sig nog ganska naturligt att de flesta har en hel del överseende med eventuella konstigheter han kan ha för sig eller prata om. "Han är ju som han är", lite halvgalen men inspirerande, han kör sitt eget race, typ.

En sexualsadist som dödar ett offer är ju ett extremt ovanligt brott. Inget som går att förutse.
Hur mycket normalt säkerhetstänk man än har, vilket Kim förmodligen hade, så går det inte att förutse att någon plötsligt förvandlas till ett sexualsadistiskt monster. Lika lite som man kan skydda sig från en blixt från klar himmel.

Madsen var ju förberedd, han var triggad, hade haft för mycket motgångar, tappat kontroll och fotfäste. Det är ofta då fantasierna blir mer och mer våldsamma och intensiva för sexualsadisten.
Tvångstankar som intensivt sätter sig i skallen, han inser att han måste förverkliga sadistfantasin, endast det kan ge honom kontrollen tillbaka och rensa skallen från alla tvångstankar och drifter som pockar på. Han har redan bestämt sig, han är redo, det måste ske. Han behöver återta makt, kontroll och uppleva den ultimata sexuella njutningen, den han har anat lite av i sina fantasier.

Hade det inte blivit Kim så hade han garanterat plågat och dödat någon annan kvinna på samma vis de närmsta dagarna. Det var för honom helt ofrånkomligt.
Citera
2018-03-30, 19:01
Medlem
Citat:

Det kanske kallas för livstid därför att man från första början inte vet med säkerhet hur många år man måste sitta inne. Plus att strafflängden. varierar beroende på.
Det går alltså inte att sätta likhetstecknen mellan livstid = x-antal år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in