Citat:
Ursprungligen postat av
Kryptogam
Ja, eller hur? Det är just detta med två föräldrar som är så märkligt. Två som kommit överens - nej, det verkar så osannolikt.
Om O var psykotisk (började bli) kanske det ingick vanföreställningar om att vara förföljd eller risker att utsättas för fara. Det skulle i så fall möjligen kunnat bidra till att flickorna hölls hemma.
Någon form av psykisk ohälsa bör det ju finnas med i bilden. Den som är frisk och välfungerande dödar inte det käraste han/hon har.
O sa att han var hemma från jobbet för barnens skull. Det kan väl tänkas att det var han själv som inte mådde bra - han och/eller barnen.
Men, precis som du skriver: varför satte inte den andra föräldern stopp?
En sak är för mig klar: Hanna har inte utförd själva handlingen, brottet. Det att hon skulle har gjort det det är så sällsynt och tror kan uteslutas i det här sammanhanget. Så hur man än vrider och vänder, så tror jag att OH ha dödad barnen. Och antingen också H eller så har båda föräldrarna begått självmord. Så hur sympatiskt, social etc. familjen och OH har varit tidigare, så har han genomfört detta. Han har varit kapabel att genomföra detta. I de tre fall där jag läste att föräldrarna har varit överens var det alltid mannen som utförde dåden.
Så antingen vill O egentligen ägnar sig åt sin karriär, men det fungerade av någon anledning inte så som tidigare. Problem på jobbet eller att han kände hans hemmavarande krävs. Jobb och hemma gick inte att kombinera längre så som tidigare.
Angående H: det vore verkligen viktigt att veta om det var hon som drev på hemundervisning. Hon kan ha (ren spekulation) ha satt i gång något, som gick på ett helt annat håll än som var tänkt. Istället för en mindre resande make, som är mer närvarande och hjälper till efter många år med mycket resande och jobbet, så blev det något helt annat. En man som fick en depression.
Men på något sätt aviker familjen, jag har svårt att släppa uppgifterna att barnen redan i Gbg inte hade fritt kompisomgänge. Och då nämndes båda föräldrarna. Något verka har varit störd länge, som eskalerade. Och hur mycket H bidragit till det eller inte har kunnat stoppa det, är oklar för mig.
Fattar inte det där med begrepp anomi i sammanhanget. Nämns alltid i samband med framgångsrika gm som begår familicide. Men anomi har inget med ekonomi att göra. Mer att man är utanför. Inga fasta band. Vi mot världen. Den där isolationen hemma. Inte barn i skolan. SC. Ingen vanlig sjukvård, resor till Tyskland. I alla fall ingen kontakt med psykvården eller behandling av depression, verkar det som. Det är grymt att tänka, familjen som har beskrivits också så positiv hade kunnat räddas med behandling, tror jag.