2018-03-30, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Enligt en uppgift i tråden så drev hon O att döda henne. Sen vet man ju hur krävande fruar kan vara.

Inte att förglömma detta är just bara spekulationer 🤔Det som har framkommit är att de fattade ett gemensamt beslut och detta är för många helt osannolikt och ofattbart. Hur har de kommit fram till detta beslut ? Varför? Ingen livskvalité har de uppgett i brevet ?!
Detta är verkligen ifrågasatt !?
Citera
2018-03-30, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]
Om ditt inlägg syftar på mig har jag aldrig sagt att H var mer drivande för hemundervisning !
Det jag däremot har påpekat så såg de olika på barnens symptom och O gjorde väl vad som han tänkte var bäst för att försöka få arbetsro och lugn i familjen.Beslutet fattade de säkert gemensamt.
Och detta är väl inget ovanligt att mödrar oroar sig mer inom situationstecken.Töserna var ju trots allt inte dödsjuka då hade kanske många frågetecken besvarats !
Och Ang O hårväxt så hade han både skäggväxt bryn och fransar om en något ljusa.

Men om flickorna inte var så sjuka, hur kan man då förklara det att O eller O och H jobbade så mycket hemifrån hösten 2017? Elle gjorde de kanske inte det? Är uppgiften i tidningen fel, det som Os närmaste chef sa? Det är något som inte går ihop. Antingen fanns det ingen varningstecken alls - förutom att en person noterade en förändring av O eller det fanns också en förändring i Os närvaro på jobben.
Citera
2018-03-30, 11:06
Medlem
Denna Tanj* Vult* är ju sannolikt släkt med personen Burlov*Ricky nämnt och som även bekräftat kopplingen till Scientologerna. Jag är personligen tillräckligt övertygad om att det fanns en koppling, utan att gå in på fler detaljer än så här. Var och en får bilda sig en egen uppfattning kring detta enligt mig avgörande spår.

Jag trodde dock att jag skulle kunna släppa fallet efter att jag blivit övertygad om samröret med scientologerna, men det har jag ändå inte kunnat även om jag inte är lika besatt av detta fall som tidigare. Fortfarande vill jag veta vad som egentligen hänt och det som gnager i mig är om båda föräldrarna verkligen var överens, vad som fick dem (eller honom/henne) att ta steget samt hur mycket barnen själva visste om allt.

Notera att det är via en av föräldrarnas arbetsplats som scientologerna har kommit in i bilden från början.

Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
Familjen är/var aktiv i en grupp som håller till på Sockerbruksgatan 2 i Arlöv utan att gå in för mycket i detalj.
Bekräftat av nära bekant som är aktiv i samma kretsar.
Vet dock inte om religionen spelar roll i sammanhanget.

Citat:
Detta sällskap motsäger sig en hel del som kan ha spelat roll i situationen.

Vill inte skylla på religion, men känns som att den faktorn kan väga in i vad som skett.

Psyskisk vård och diverse medicinering är ju inget som anses acceptabelt där.

Citat:
De frireligiösa uppgifterna är baserade på information från M*kael V*lt* för att inte vara allt för framfusig.

Familjen har för ett par år sedan sökt sig dit genom bekanta till stor del för alternativ hjälp till den allmänna sjukvården.

Hurvida de varit aktiva medlemmar kan jag inte besvara.
Men ett samröre finns.

Detta får anses som information om familjen och inte en direkt anledning till deras öde.

Sanningen kommer alltid fram i slutändan, så vi får avvakta den.

Citat:
Det är info från av en närstående till en av de högst involverade i kyrkan i Arlöv.

Inte något konkret om aktivt medlemskap, men om samröre av någon form.

Naturligtvis är detta något som det ska talas tyst om i kretsarna, men läckor förekommer överallt.

Citat:
Detta har diskuterats samt enligt utsago bekräftats av M*kael V*ul*o som är högst engagerad i deras rörelse.
Mest troligen är detta något som ska tystas ner och skyllas på psykvården i landet vi lever i.
Observera att inget om att familjen varit djupt engagerade eller dylikt har påståtts.
Endast att det funnits en koppling på något vis.

Skulle kunna tänka mig ett liknande scenario som tidigare uppmärksammats.
Det vill säga att familjen sökt sig dit för alternativ vård som nekats av staten.

Med tanke på deras väl ansedda titlar så är nog en familj som är så trasig och behöver stöd i högsta grad välkommen i sällskapet.

Citat:
Kan bekräfta att Scientologin stämmer till viss del.

Familjen har besökt kyrkan ett antal gånger de två sista åren, då de har blivit inbjudna av en kollega till den ena föräldern.

Men något aktivt besökande eller medlemskap i organisationen har inte förekommit.

Detta har varit relaterat till barnens tillstånd.

Men att förknippa familjens död med Scientologi bör nog inte göras innan mer konkret info framkommit.
Citera
2018-03-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Eller alopeci, som kan ”komma och gå”. Min polare tyckte det var jobbigt att nöshåret också försvann för han hade konstant en droppe som hängde.

Gissar också att alopecia möjligtvis kan vara orsaken. En bekant till mig drabbades av alopecia universalis, vilket innebär att ögonfransar, ögonbryn, näshår, ja allt kroppshår försvinner. Huvudet blir helt slätt. Min bekant är i övrigt helt frisk.

Tidigare trodde man att alopecia berodde på stress, men finns idag inte mycket bevis som stödjer den teorin. Kan drabba vem som helst, både barn och vuxna.

Tillägg: Ser nu att Elli09 skrivit att O hade ögonfransar, ögonbryn och skäggväxt.
Vid Alopecia totalis förlorar man dock allt hår på huvudet och huvudet blir helt slätt.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2018-03-30 kl. 11:24.
Citera
2018-03-30, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Men om flickorna inte var så sjuka, hur kan man då förklara det att O eller O och H jobbade så mycket hemifrån hösten 2017? Elle gjorde de kanske inte det? Är uppgiften i tidningen fel, det som Os närmaste chef sa? Det är något som inte går ihop. Antingen fanns det ingen varningstecken alls - förutom att en person noterade en förändring av O eller det fanns också en förändring i Os närvaro på jobben.
O's närmaste chef har uppgivit att han var borta 10 % från arbetet en nära kollega har utryckt om man nu skulle finna någåt att anmärka på så var det att han prioriterade töserna framför jobbet och ställt in en del åtagande !
Citera
2018-03-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Denna Tanj* Vult* är ju sannolikt släkt med personen Burlov*Ricky nämnt och som även bekräftat kopplingen till Scientologerna. Jag är personligen tillräckligt övertygad om att det fanns en koppling, utan att gå in på fler detaljer än så här. Var och en får bilda sig en egen uppfattning kring detta enligt mig avgörande spår.

Jag trodde dock att jag skulle kunna släppa fallet efter att jag blivit övertygad om samröret med scientologerna, men det har jag ändå inte kunnat även om jag inte är lika besatt av detta fall som tidigare. Fortfarande vill jag veta vad som egentligen hänt och det som gnager i mig är om båda föräldrarna verkligen var överens, vad som fick dem (eller honom/henne) att ta steget samt hur mycket barnen själva visste om allt.

Notera att det är via en av föräldrarnas arbetsplats som scientologerna har kommit in i bilden från början.

Googlade på vuolto och fann denna länk som tyder på en spricka i ledningen av Scientologerna i Norden, några som känner igen namnen?

http://www.kswsverige.org/miscaviges-vanner-nordiska-listan.pdf
Senast redigerad av flashbackfollower 2018-03-30 kl. 12:09.
Citera
2018-03-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
O's närmaste chef har uppgivit att han var borta 10 % från arbetet en nära kollega har utryckt om man nu skulle finna någåt att anmärka på så var det att han prioriterade töserna framför jobbet och ställt in en del åtagande !

Tack för ditt svar. Så tolkar jag INTE uttalanden i tidningen (förresten något liknande står kring mamman, att hon antagligen jobbade en del hemifrån, se samma artikel som nedan).

”Även pappan i familjen var framgångsrik i yrkeslivet. Hans chef beskriver honom som en "högpresterare":
– Han var mycket högfungerande och kompetent. Väldigt stringent. Presterade toppresultat i alla sammanhang som man kan tänka sig. Samtidigt trevlig och social.

"Han ville prioritera tid med familjen"
Chefen vill inte uttala sig närmare om den medicinska situationen i familjen, men säger:
– Det är klart att jag har varit bekant med den situationen och det är därför vi har försökt lägga upp det på ett sätt så att det ska fungera så bra som möjligt.
– Han har jobbat mycket hemma på sista tiden. Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/
Citera
2018-03-30, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag funderade lite i dessa banor också. Något som man tror är skadlig med själva skolmiljön. Att det är säkrare att vara hemma. Ångest? Paranoid? Berättigat? Men är man överbeskyttande eller paranoid, så brukar ju bara en föräldrar vara det och så sätter den andra liksom stopp - antar jag.

Ja, eller hur? Det är just detta med två föräldrar som är så märkligt. Två som kommit överens - nej, det verkar så osannolikt.

Om O var psykotisk (började bli) kanske det ingick vanföreställningar om att vara förföljd eller risker att utsättas för fara. Det skulle i så fall möjligen kunnat bidra till att flickorna hölls hemma.

Någon form av psykisk ohälsa bör det ju finnas med i bilden. Den som är frisk och välfungerande dödar inte det käraste han/hon har.

O sa att han var hemma från jobbet för barnens skull. Det kan väl tänkas att det var han själv som inte mådde bra - han och/eller barnen.

Men, precis som du skriver: varför satte inte den andra föräldern stopp?
Citera
2018-03-30, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag hade också i stort sett släppt kopplingen, men nu får jag snarare en känsla av att ansträngningarna i tråden har intensifierats för att återigen styra iväg diskussionen mot Oskars psykiska hälsa.

Jag har en lite annorlunda hobby, jag försöker läsa texter och meningsuppbyggnader för att se om det finns spår av dialekter. Det är till exempel intressant att föreställa sig hur en del inlägg skulle låta om till exempel Mark Levengood läste dom. Men nu blev det på gränsen till OT.
Det är inte helt fel att fundera över styrningarna i tråden och inte heller att fundera över hans psykiska hälsa med tanke på att det gick som det gick.
Frågan är då vilken inriktning som tjänar t.ex. scientologerna bäst, att han var frisk in ett det sista eller att han bröts ned psykiskt?
Vem överhuvud taget vinner på den ena eller andra bilden?
Citera
2018-03-30, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det är inte helt fel att fundera över styrningarna i tråden och inte heller att fundera över hans psykiska hälsa med tanke på att det gick som det gick.
Frågan är då vilken inriktning som tjänar t.ex. scientologerna bäst, att han var frisk in ett det sista eller att han bröts ned psykiskt?
Vem överhuvud taget vinner på den ena eller andra bilden?

Det katastrofala för en sekt vore väl om föräldrarna inte sökte adekvat hjälp i tid för att dom på grund av sektläror var skeptiska mot sjukvård och psykiatri? Om det visade sig att man försökt ”bota” med ovetenskapliga metoder. Det kan vara där spänningen mellan föräldrarna ligger. Om den ena var fanatiskt ”troende” och den andra mer skeptisk. Då finns det motiv för att skuldbelägga tvivlaren. Inåt mot sekten för att visa hur illa det kan sluta om man saknar rätta tron och utåt för att dölja sin egen inblandning.
Citera
2018-03-30, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, eller hur? Det är just detta med två föräldrar som är så märkligt. Två som kommit överens - nej, det verkar så osannolikt.

Om O var psykotisk (började bli) kanske det ingick vanföreställningar om att vara förföljd eller risker att utsättas för fara. Det skulle i så fall möjligen kunnat bidra till att flickorna hölls hemma.

Någon form av psykisk ohälsa bör det ju finnas med i bilden. Den som är frisk och välfungerande dödar inte det käraste han/hon har.

O sa att han var hemma från jobbet för barnens skull. Det kan väl tänkas att det var han själv som inte mådde bra - han och/eller barnen.

Men, precis som du skriver: varför satte inte den andra föräldern stopp?

En sak är för mig klar: Hanna har inte utförd själva handlingen, brottet. Det att hon skulle har gjort det det är så sällsynt och tror kan uteslutas i det här sammanhanget. Så hur man än vrider och vänder, så tror jag att OH ha dödad barnen. Och antingen också H eller så har båda föräldrarna begått självmord. Så hur sympatiskt, social etc. familjen och OH har varit tidigare, så har han genomfört detta. Han har varit kapabel att genomföra detta. I de tre fall där jag läste att föräldrarna har varit överens var det alltid mannen som utförde dåden.

Så antingen vill O egentligen ägnar sig åt sin karriär, men det fungerade av någon anledning inte så som tidigare. Problem på jobbet eller att han kände hans hemmavarande krävs. Jobb och hemma gick inte att kombinera längre så som tidigare.

Angående H: det vore verkligen viktigt att veta om det var hon som drev på hemundervisning. Hon kan ha (ren spekulation) ha satt i gång något, som gick på ett helt annat håll än som var tänkt. Istället för en mindre resande make, som är mer närvarande och hjälper till efter många år med mycket resande och jobbet, så blev det något helt annat. En man som fick en depression.

Men på något sätt aviker familjen, jag har svårt att släppa uppgifterna att barnen redan i Gbg inte hade fritt kompisomgänge. Och då nämndes båda föräldrarna. Något verka har varit störd länge, som eskalerade. Och hur mycket H bidragit till det eller inte har kunnat stoppa det, är oklar för mig.

Fattar inte det där med begrepp anomi i sammanhanget. Nämns alltid i samband med framgångsrika gm som begår familicide. Men anomi har inget med ekonomi att göra. Mer att man är utanför. Inga fasta band. Vi mot världen. Den där isolationen hemma. Inte barn i skolan. SC. Ingen vanlig sjukvård, resor till Tyskland. I alla fall ingen kontakt med psykvården eller behandling av depression, verkar det som. Det är grymt att tänka, familjen som har beskrivits också så positiv hade kunnat räddas med behandling, tror jag.
Citera
2018-03-30, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Barnen hade inga sjukdomar som cancer. Den yngsta flickan var en pigg, glad , pratsam och konstnärlig tjej. Som många med konstnärlig begåvning var hon en känslig flicka. Men att vara känslig har ingenting med den diagnosen som gavs till henne ” kroniskt trötthetssyndrom
” att göra. Stora syster hade samma diagnos.
Att ingen reagerade på att 2 barn i samma familj fick samma diagnos. Varför sa inte den yngsta barnets lärare sanningen ? Varför övertalades skolan så lätt? En vältalig pappa?
Hade byn inte hetat Bjärred och föräldrarna var enkla människor som bodde i nån enkel förort hade skolan lyssnat på föräldrarna?
Vem skrev ett intyg till en helt frisk flicka?
Lomma kommun kommer säkert utreda. Men hur pålitlig är en sån utredning där myndigheter utreder sig själva?
Detta borde utredas av mycket högre instans.
2 barn dog. Barn som inte fick uppleva första kärleken, att se världen, att gå till skolan; allt som livet handlar om med bra och mindre bra saker. Barnen kommer att glömmas som om dom aldrig levde. Det är fel.

Citat:
Jag vet inte hur jag ska svara på din fråga så att ingen missförstår. Moa behövde ingen diagnos. Att överhuvudtaget att prata om diagnoser är fel. Jag menar med känslighet är hennes konstnärlighet.

Citat:
Ni som skriver om barnens dödliga sjukdomar. Finns inte. Finns inte några dödliga sjukdomar. Och ni som talar jämt om ME , om diagnosen , om sjukdomen nu finns i sjukvården. Jag har väldigt svårt att tro att en läkare som jobbar inom offentliga sjukvården skulle ge den diagnosen till en 11 årig. En 11 åring som var dessutom helt frisk. Ni får diskutera er sjukdom separat . Varför envisas ni med att barnen var dödssjuka. Kronisk trötthetssyndrom är ingen dödlig sjukdom. Oskar var säkert väldigt deprimerad. Mycket djup depression. Jag tror att han ville dölja sin egen sjukdom.

Tänk om föräldrarna umgicks i kretsar som hade samma syn som Missan27 och faktiskt trodde på det? Att deras barn inte var sjuka för att dom inte hade cancer och att flickorna egentligen var helt friska. Dom var bara känsliga konstnärssjälar. Om alla symptomen berodde på att Oskar inte var nog stark i tron?

Om det hade varit så kunde det ha slutat riktigt illa.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in