2018-01-16, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrauEinstein
Tror mer på att det var mamman som inte mådde bra, vilket var det som OH oroade sig för och diskuterade med sin kollega om skrev minnesorden. Brist på julprydnader behöver inte betyda att man är med i en sekt, kan vara ett tecken på att man helt enkelt inte bryr sig för att man inte mår bra. Scientologin som någon nämnde här har nog inget med saken att göra. Psykisk ohälsa hanteras med deras egna metoder och är inte alls tabu. Däremot är de helt emot psykofarmaka. En så otroligt tragisk historia som man verkligen vill förstå. Hoppas att vi får svar så småningom.
Kan bekräfta att Scientologin stämmer till viss del.

Familjen har besökt kyrkan ett antal gånger de två sista åren, då de har blivit inbjudna av en kollega till den ena föräldern.

Men något aktivt besökande eller medlemskap i organisationen har inte förekommit.

Detta har varit relaterat till barnens tillstånd.

Men att förknippa familjens död med Scientologi bör nog inte göras innan mer konkret info framkommit.
Citera
2018-01-16, 19:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Inte ens folk som säger sig känna familjen verkar veta vad barnen hade för sjukdomar.

Bara för att man känner någon behöver de inte delge detaljer rörande sjukdom i familjer?
Citera
2018-01-16, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky

Familjen har besökt kyrkan ett antal gånger de två sista åren, då de har blivit inbjudna av en kollega till den ena föräldern.

Men något aktivt besökande eller medlemskap i organisationen har inte förekommit.

Men att förknippa familjens död med Scientologi bör nog inte göras innan mer konkret info framkommit.

OJ, och tack för infon.
Har du mer info som du vågar dela med dej av.
Verkar som att du kanske kände familjen.
Citera
2018-01-16, 19:26
Medlem
Citat:

Det var det jag menade. Jag känner ett antal scientologer och har svårt att tro att de på något sätt var boven i dramat. Snarare var kontakten med kyrkan ett sätt att få hjälp i en situation som var svår att hantera.
Citera
2018-01-16, 19:30
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Jag skulle säga att det är omöjligt att bara dö av insomningstabletter (som är vad man brukar mena med sömnmedicin på recept), men om mamman hade cancer och starka morfinprepparat hemma så är en en "enkel match" att ta kål på någon. Men med bara typ imovane/stillnoct tror jag inte det är möjligt. Om man inte tar så många så man inte får luft eller kvävs i sina egna spyor, men det kan man ju göra på 500 alvedon också.

Jag upplever att många verkar ha någon slags tanke om att man kan "avliva" en människa med "sömnmedel'' så de liksom bara går bort stilla och lugnt. Det är som om man vill förhandla bort att det faktiskt är en våldshandling att mörda ett barn och då känns det bättre att tänka "sömntablett'' än ''morfinderivat'' för det låter lite mysigare på något vis.
Citera
2018-01-16, 19:30
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrauEinstein
Det var det jag menade. Jag känner ett antal scientologer och har svårt att tro att de på något sätt var boven i dramat. Snarare var kontakten med kyrkan ett sätt att få hjälp i en situation som var svår att hantera.

Precis, själavård i förskott...
Citera
2018-01-16, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Bara för att man känner någon behöver de inte delge detaljer rörande sjukdom i familjer?

Nej det är sant. Men då kan man inte gnälla om att det spekuleras på Flashback. Det är bara att regga ett konto, vänta i tre dagar och sedan skriva att ett av barnen var diagnostiserad med XX och hade symtom som t.ex. trötthet.

Det skadar knappast mer än alla ändlösa teorier om mögel, gardasil och scientologer..?
Citera
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:

Scientologiteorin förkastar jag. Men jag drar mej till minnes hur sekten Folkets Tempel begick kollektivt självmord i en Sydamerikansk djungel, med gift. Kan dom ha varit medlemmar av nån liknande domedagssekt av nåt slag, tror ni?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Domedagssekt
Senast redigerad av Shaggyme 2018-01-16 kl. 19:34.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man bör inte kategoriskt utesluta något och det är ju möjligt att det här är undantaget som bekräftar regeln och att föräldrarna tillsammans tagit ett själmordsbeslut och ett beslut att mörda döttrarna. För det måste betraktas som likställt med mord på barnen oavsett tillvägagångssätt, då de enligt min mening inte kan samtycka till ett självmord i en situation föräldrarna är drivande och exempelvis instruerar barnen att ta gift.

Jag misstror varken dig eller din källa, så vi får väl acceptera att det är så du beskriver det kan ha gått till då. Ett gemensamt självmord av föräldrarna som innan detta mördar barnen. Men fortfarande vore detta så pass ovanligt att jag måste reservera mig för att din källa eventuellt missuppfattat något. Till dess säkrare indikationer framkommer tror jag alltså ändå det kan ha varit fadern som ensam agerade. Men låt oss inte bli oense över detta. Det är ju fortfarande bristen på helt säkerställd information som är problemet och som påverkar hur man skall bedöma sannolikheten för något.
Självklart kan det vara fel uppfattat, det har jag även sagt att jag är öppen för, men isåfall är det första gången det hänt mellan oss.

Men det är en annan sak som gnager i mig, och det är, om vi nu utgår från att jag har fått någorlunda rätt info i de inlägg jag har refererat till: Hur förgiftar man barn som är vana att äta läkemedel? vet säkert utseendet på sina tabletter och hur många de ska ta, hur förgiftar man dem. Ser man på Agatha Christie så verkar det vara hur enkelt som helst, lägg lite pulver i tekoppen och antagonisten är däckad. Men i verkligheten räcker inte små mängder annat än om du har bra kemikunskaper, mycket bra sådana. De mesta av läkemedelstyperna som denna familjen bör ha haft tillgång till är antingen djäkligt bittra eller beska, och smakar vedervärdigt. Du kan liksom inte på nåt enkelt sätt fixa till det, efter att ha grunnat ett tag tror jag att jag skulle kunna klara att tänka ut ett sätt som gör att en person får i sig dödlig dos utan misstanke.

Har nu möjligen en momsexpert sådana kunskaper, tveksam på gränsen till säkerligen inte.

Därav min slutsats om att barnen visste vad de fick i sig, otäck slutsats utan egentlig grund, men det är det enda jag möjligen skulle vilja ha tillagt till min teori om vad som hänt.
Citera
2018-01-16, 19:34
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Missförstå mej inte nu !!
Självklart får man INTE mörda några barn.!
ALLA barn har rätt att leva !
Så snälla... inget argt tillbaka.
En fråga.
Hur länge skall man plåga sitt sjuka barn som inte går att bota, utan som bara blir sjukare och sjukare.
När ingen annan hjälp finns att få, och barnet bara ligger och gråter/skriker av smärta o ångest.
Detta kommer periodvis, och blir bara värre och värre.
Hur länge skall en förälder stå hjälplös och titta på ?
Barnet kommer plågas av detta så länge hen lever.
Är det ett humant sätt att leva för ett barn.?
Detta är en hypotetisk fråga.
Och nej, jag vill INTE att man dödar barn.

Om barnet är så dåligt förutsätter jag att man har kontaktat sjukvården och fått erbörligt stöd. Ligger barnet verkligen ''bara och skriker'' låter det som om barnet borde befinna sig på ett lasarett.
Citera
2018-01-16, 19:37
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det är iaf det jag har spekulerat om exakt, så antingen har de läst tråden eller så kan det ju vara så att det är det som är det som hände.
Jämför med detta inlägg:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Det där brevet, undra vad som stod där, OM det stämmer att det fanns ett brev 🤔😔
Senast redigerad av meii 2018-01-16 kl. 19:42.
Citera
2018-01-16, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Om barnet är så dåligt förutsätter jag att man har kontaktat sjukvården och fått erbörligt stöd. Ligger barnet verkligen ''bara och skriker'' låter det som om barnet borde befinna sig på ett lasarett.

Och om barnet inte vill ligga på lasarett, utan vara hemma hos mamma o pappa och lillasyrran.
Då finns det väll inget annat att göra än att trösta och titta på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in