2018-03-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Har du sett någon årsredovisning där lönekostnader för enbart spelartruppen redovisas?
Jag har bara sett totala lönekostnader, alltså ger boksluten inte ett skit.

Precis. Så är det tyvärr. Det är därför intressant om sportchef eller annan boss går ut och berättar. Har för mig att någon klubb nämnde spelarbudget i verksamhetsberättelse.

Hade varit kul om shl krävde att kostnader gubbarna i bås+is särredovisas.

Men vad jag kan se så har Växjö en klart mer slimmad organisation än ett par andra klubbar(no names) vilket skulle kunna ge en fördel med att kunna ta mer kostnader i spelartrupp eller högre löner till färre personer på kontor som har större ansvar än i andra klubbar.
Senast redigerad av MitchRapp 2018-03-19 kl. 18:12.
Citera
2018-03-19, 18:19
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/slar-tillbaka-det-ar-totalt-felaktigt/

Bra info. Skulle vara trevligt om FBK, FHC, Djurgården osv snackade lite siffror. Men nej alla andra bara gnäller skulle inte förvåna mig om ett gäng klubbar ligger över oss i budget.

Med meile och rassmusson Landar spelarbudgeten prick 42 miljoner. Som jag sagt tidigare men folk har svårt att förstå
Ganska lätt att snacka spelarbudget om man lyckats bygga en sådan trupp som Köpesjö har med 42 miljoner, betydligt svårare om man som konkurrent ställer upp med ett lag fullt av medelmåttor för 42 miljoner.
Citera
2018-03-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Ganska lätt att snacka spelarbudget om man lyckats bygga en sådan trupp som Köpesjö har med 42 miljoner, betydligt svårare om man som konkurrent ställer upp med ett lag fullt av medelmåttor för 42 miljoner.

Så sant. Det är just det många här verkar ha svårt att inse. Så då får Växjö ta gnället
Citera
2018-03-19, 18:43
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Ganska lätt att snacka om spelarbudget när man värvat flera spelare utanför budgeten.
Citera
2018-03-19, 21:46
Medlem
Tvonds avatar
Kan väl slänga in då att Malmö beräknar göra en liten fin förlust på ca 10-15 miljoner för året. Intressant notering är att Miele kostat Malmö ca 4,5 miljoner.

Källa : https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/smallen-gor-miljon-forlust-det-ar-svart/
Citera
2018-03-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Kan väl slänga in då att Malmö beräknar göra en liten fin förlust på ca 10-15 miljoner för året. Intressant notering är att Miele kostat Malmö ca 4,5 miljoner.

Källa : https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/smallen-gor-miljon-forlust-det-ar-svart/

Det beror väl på hur laget presterar i slutspelet? Inte fan kan man budgetera så snett om man går till final?

Ja, går Växjö till final kostar nog han och Rasmusson ca en miljon var. Är inte billigt. Därför är det smart att som evertsson alltid spara lite pengar till efter jul. Meile känns väl sådär men Rasmussen är ett kap
Senast redigerad av MitchRapp 2018-03-19 kl. 22:32.
Citera
2018-03-20, 08:32
Moderator
vfs avatar
Citat:
Precis. Så är det tyvärr. Det är därför intressant om sportchef eller annan boss går ut och berättar. Har för mig att någon klubb nämnde spelarbudget i verksamhetsberättelse.

Hade varit kul om shl krävde att kostnader gubbarna i bås+is särredovisas.

Men vad jag kan se så har Växjö en klart mer slimmad organisation än ett par andra klubbar(no names) vilket skulle kunna ge en fördel med att kunna ta mer kostnader i spelartrupp eller högre löner till färre personer på kontor som har större ansvar än i andra klubbar.

Menar du att Evertsson är transparent när det kommer till Växjös spelarbudget? Han säger egentligen ingenting utom att Växjö minsann har kostnader också.

Evertsson:

Citat:
Vad kostar arenan för er att driva?

– 34 miljoner kronor, om vi pratar alla tre isytor, med personal. Vi får 13 miljoner i bidrag för den driften, och så köper de isytor, för fem miljoner.

– Det innebär att vi lägger 16 miljoner för driften

Han glömmer nämna att hyresintäkterna för arenan är 15 miljoner. och sedan är bidraget 14 miljoner, inte 13.

Han glömmer dessutom redovisa entréintäkterna, nu slår iofs Växjö ihop både sponsor och entreíntäkterna men dom var 87 miljoner förra säsongen. Men räknar man lite på det så är det väl rimligt att att Växjö drog in ca 35-40 miljoner på sina hemmamatcher förra året och då räknar jag lågt.
Citera
2018-03-30, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
text
Herr Fahlander kör en liten rant på sin twitter där han skriver om Växjös arenaekonomi och hur kommunens borgen och lån påverkat deras ekonomi.
Citera
2018-03-30, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tech_85
Herr Fahlander kör en liten rant på sin twitter där han skriver om Växjös arenaekonomi och hur kommunens borgen och lån påverkat deras ekonomi.

Det var en intressantare rant än allt trollande här. Mest för att det är lite folk med koll och intresse för ekonomi och inte average Joe hockey supporter.
Citera
2018-03-30, 14:12
Medlem
Citat:
Det var en intressantare rant än allt trollande här. Mest för att det är lite folk med koll och intresse för ekonomi och inte average Joe hockey supporter.
Är det inte dags att du lägger fram fakta nu? Du sitter ju ändå inne med allt vad det gäller ekonomi i Plastsjö Läjkers.
Citera
2018-04-11, 18:41
Medlem
Moroten89s avatar
Karlskrona HK är ju i blåsväder igen, men jag har fått så olika siffror på allting.
I en artikel så sa man att Karlskronas egna kapital inför 17/18 var 3,7 mkr, alltså 300.000 ifrån 4 mkr-golvet. I en ny artikel här, så framkommer uppgifter om att man istället hade 5,9 mkr i eget kapital och man går back uppskattningsvis 3 mkr efter den här säsongen.

källa:
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/degraderade-khk-mot-nytt-mangmiljonminus/

Andra källor har gjort gällande att Karlskrona i januari, med sju hemmamatcher kvar, behövde ha fullsatt resten av matcherna för att klara sig. Därefter justerades den siffran till att man behövde runt 4.200 i snitt de sista sju matcherna och det långa direktkvalet fick journalisterna att berätta om hur klubben ändå skulle klara sig ekonomiskt tack vare sina 4 extra hemmamatcher och nu så är man färdiga för konkurs igen.

Hur har de räknat egentligen? Har klubben haft 3,7 mkr i eget kapital och koncernen 5,9 mkr, eller har någon gett en felaktig siffra? Går de back rejält kvalmatcherna till trots? Vad händer?

Jag minns ju att man inför 14/15 talade om att ekonomin började bli dålig i KHK och så gick man upp och hamnade i blåsväder alla tre säsonger.
Hur illa ute är klubben egentligen?
Citera
2018-04-11, 23:08
Medlem
Kan riktigt släppa Timrå. För ett år sedan hade de 25+ miljoner i skulder och kronofogden knackade på flera gånger i månaden. Dessa skulder lånade de pengar till och sålde arenan till skattebetalarna. Nu ett år senare chashar de in tv-avtalet och en del annat utan att för den skull vara skuldfria. Den röda tråden i detta är väl att likt Modo och även andra bara ignorera skulderna och leva på de lånade pengarna. I Timrås fall bara köpa upp dem på SHL-spelare men låta innevånarna stå för betalningen av lånen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in