Citat:
Ursprungligen postat av
koppen89
Brukar låta så varje gång Gripen förlorar en tävling. Bla bla bla politik, bla bla bla idoiter, bla bla bla Gripen bäst i världen och gratis att flyga, bla bla bla...
Nej F-16 blir säkert billigare för Kroatien och som dom säger har dom helt enkelt inte råd med bättre. Men 30 år till med beg F-16 låter lite länge, bland annat för att jag misstänker att uppgraderingarna slutar komma när USA tappar intresset. Men F-16 har ju varit en succé, tillsammans med B-52 något av det bästa jänkarna någonsin gjort. Trots ålder och bara en motor så är det ju F-16 man använder, huvudsakligen för att de motstånd man brukar möta inte kräver bättre och F-16 är billig att flyga.
Men jag undrar också när ersättaren till F-16 kommer. Tror Eeerieye har ett bra förslag men det kommer aldrig att hända att USA tar en utländsk konstruktion som arbetshäst i sitt flygvapen. För det är ju arbetshästen som kommer att synas medans de glassigare planen står på backen.
Jag tror Kroatien köper en hel del tid på samma sätt som Finland gjorde när de valde F-18, men man får väl hoppas de har råd att lägga pengar på robotar och de senaste blocken för F-16. Eller kommer IMI att ta över F-16 och sköta framtida utveckling som en lågkostnadskärra för U-länder som inte USA vill skall köpa Kinesiskt? Läste i China Daily att Kina skall uppgradera Pakistans rada i jaktplanen så dom är på gång.