Citat:
Ursprungligen postat av
futuro
Jag har en fråga om inflation som jag inte förstår, kanske någon kan förklara? Inflationen är fortfarande lägre än 2% säger man. Men räknar man rätt? Jag vet att löner och så inte stiger, men på mikronivå, för ett privathushåll, får jag en känsla av att det blivit så mycket dyrare: mat, telekom och energi. Hur fungerar det och är inflationsmåttet korrekt? Har vi skapat en slags tudelad ekonomi, en för "företag" och en för "invånare"?
När Mertillen säger inflation menar han ökningen av den totala mängden betalningsinstrument, inkl de av bankerna skapade krediterna. Vissa vill inte ha med samtliga monetariserade krediter för då blir det obehagligt, dvs det bli uppenbart att vi handlar luft (fastighetspriser) som vi betalar med luft (krediter ur tomma intet).
Problemet för PK-ekonomer är att när det väl smäller så blir plötsligt de skapade krediterna värda pengar som gemene bolånetorsk måste betala från sin lön, plötsligt så var de där krediterna som man inte vill räkna med i inflationen riktiga pengar. Det är så man efter varje kris skapas skuldslavar. Om man inte gjorde så här skulle bankerna få problem med sina balansräkningar.
När den här bubblan smäller kan man på så sätt skapa hundratusentals skuldslavar och det passar bra för BNP-generatorerna, dvs de som arbetar med ett riktigt jobb, får aldrig sluta jobba. Detta är den sanna anledningen till att Magda höjde lägsta pensionsålder till 64 år och snart till 70 år - dom som genererar BNP får inte sluta med detta för då kollapsar landet. De som har högproduktiva riktiga arbeten i privat sektor får helt enkelt aldrig gå i pension.
När Stefan Ingves tala om inflation menar han ökningen av KPI, dvs nominella priser i en varukorg som sätts samman politiskt och i princip skall spegla kostnaderna för gemene man men som i praktiken ofta justeras för att ge en politiskt korrekt bild av verkligheten. Men här kan man trixa och till exempel ta ut ökningen i bostadskostnaderna för att få inflationen att verka låg så man kan motivera minusränta för att gasa mer och skuldsätta folket upp över öronen så man skapar skuldslavar.
Detta är ett klassiskt kedjebrev och det verkar som att tillväxten stannar upp under 2018 och avstannad tillväxt får som bekant alla kedjebrev att kollapsa.