2018-03-29, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Alltså.. du kommer saker som man lär sig i femte klass. Jo man höjer räntor för att kyla ekonomin (alltså bromsa den), man sänker räntor för att driva ekonomin.. nu har Sverige extrem högkonjunktur och då bromsar man den genom att höja räntor (och skatter oxå för den delen).. vet inte varför vi sitter och diskuterar självklarheter..

Nog för att sossarna och Miljöpartiet är ekonomiska analfabeter men NEJ de har inte lånat, de har amorterat, vi har en av världens lägsta utlandsskulder, plus att av BNP ligger den på ynka 27%, kritisera gärna den totalt misslyckade regeringen men kritisera med fakta.

Du är trollet, eller hur? Det intressanta är ju att Sverige är illa ute som satan, inte pga statsskulden utan pga det totala skuldberget. Det kostar med 50,000-100,000 invamdrare in i Sverige från MENA varje år.

Har letat efter SCB efter intressant statistik men inte funnit sådan. Den där myndigheten är glad i totaler som en annan kan räkna genomsnitt ifrån. Frågan är bara, hur intressanta är resultaten man får fram. Dessa är ointressanta, är svaret. Man får gå till bankerna och deras rapporter (och vankerna verkar ju också vara ett djävla gäng att söka för hjälp).
Senast redigerad av Mertillen 2018-03-29 kl. 17:32.
2018-03-29, 18:54
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Alltså.. du kommer saker som man lär sig i femte klass. Jo man höjer räntor för att kyla ekonomin (alltså bromsa den), man sänker räntor för att driva ekonomin.. nu har Sverige extrem högkonjunktur och då bromsar man den genom att höja räntor (och skatter oxå för den delen).. vet inte varför vi sitter och diskuterar självklarheter..

Nog för att sossarna och Miljöpartiet är ekonomiska analfabeter men NEJ de har inte lånat, de har amorterat, vi har en av världens lägsta utlandsskulder, plus att av BNP ligger den på ynka 27%, kritisera gärna den totalt misslyckade regeringen men kritisera med fakta.

Man inför minusränta för att lura människor att låna pengar, sen höjer man räntan, bara för att ekonomin ska se bra ut. Partiet du försöker göra reklam för, tycks vara som vilket parti som helst, med erat parti har vi 8 PK-partier.
2018-03-29, 21:54
Medlem
Jag har en fråga om inflation som jag inte förstår, kanske någon kan förklara? Inflationen är fortfarande lägre än 2% säger man. Men räknar man rätt? Jag vet att löner och så inte stiger, men på mikronivå, för ett privathushåll, får jag en känsla av att det blivit så mycket dyrare: mat, telekom och energi. Hur fungerar det och är inflationsmåttet korrekt? Har vi skapat en slags tudelad ekonomi, en för "företag" och en för "invånare"?
2018-03-30, 00:05
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Minusränta innebär att en massa människor luras att ta lån, sen blir dom skuldsatta för lång tid framöver. Och vi svenskar förlorar miljarder på att storbankerna har tagit bort sparräntan.
Så för oss vanliga svenskar, bedriver regeringen en dålig ekonomisk politik. Det är desperata människor som tar lån, som dom sen tvingas betala tillbaka plus ränta.
Regeringen borde bedriva en politik, som uppmanar och uppmuntrar svenskar att spara pengar och ha ordning på sin ekonomi.

Ekonomin nu ser bättre ut än vad den är, eftersom det är så mycket lånade pengar ute i samhället. Sen när räntan höjs, kommer räntan bromsa hela Sveriges ekonomi.

Kreditexpansion är vad som gäller, fixar staten ut 10000 kr får de tillbaka 2000 på momsen, staten tjänar enormt på detta.
Men om staten missar momsen som det blir när migranten skickar "hem" pengarna "bidraget" är det mkt dåligt för staten.
2018-03-30, 00:17
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Så du menar att om många växlar över SEK till utländsk valuta, så kommer kronan att stärkas så att räntan kan hållas låg?

Tänk, jag tror alldeles tvärtom. Ju fler som säljer kronor, desto svagare blir SEK, och ju högre tryck upp på marknadsräntorna.

Det jag menar är att pengarna som skapas ej, momsas här.

Säg att staten delar ut 10000 i bidrag till en Svensk, staten får då 2000 tillbaka på momsen relativt snart.
Delar de ut bidrag till en migrant som skickar "hem" dem 10000 får staten in 0 i moms.
Vi kan öka volymen, på 60 miljarder missar staten 10 miljarder i momsintäkt.
2018-03-30, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Jag har en fråga om inflation som jag inte förstår, kanske någon kan förklara? Inflationen är fortfarande lägre än 2% säger man. Men räknar man rätt? Jag vet att löner och så inte stiger, men på mikronivå, för ett privathushåll, får jag en känsla av att det blivit så mycket dyrare: mat, telekom och energi. Hur fungerar det och är inflationsmåttet korrekt? Har vi skapat en slags tudelad ekonomi, en för "företag" och en för "invånare"?
När Mertillen säger inflation menar han ökningen av den totala mängden betalningsinstrument, inkl de av bankerna skapade krediterna. Vissa vill inte ha med samtliga monetariserade krediter för då blir det obehagligt, dvs det bli uppenbart att vi handlar luft (fastighetspriser) som vi betalar med luft (krediter ur tomma intet).

Problemet för PK-ekonomer är att när det väl smäller så blir plötsligt de skapade krediterna värda pengar som gemene bolånetorsk måste betala från sin lön, plötsligt så var de där krediterna som man inte vill räkna med i inflationen riktiga pengar. Det är så man efter varje kris skapas skuldslavar. Om man inte gjorde så här skulle bankerna få problem med sina balansräkningar.

När den här bubblan smäller kan man på så sätt skapa hundratusentals skuldslavar och det passar bra för BNP-generatorerna, dvs de som arbetar med ett riktigt jobb, får aldrig sluta jobba. Detta är den sanna anledningen till att Magda höjde lägsta pensionsålder till 64 år och snart till 70 år - dom som genererar BNP får inte sluta med detta för då kollapsar landet. De som har högproduktiva riktiga arbeten i privat sektor får helt enkelt aldrig gå i pension.

När Stefan Ingves tala om inflation menar han ökningen av KPI, dvs nominella priser i en varukorg som sätts samman politiskt och i princip skall spegla kostnaderna för gemene man men som i praktiken ofta justeras för att ge en politiskt korrekt bild av verkligheten. Men här kan man trixa och till exempel ta ut ökningen i bostadskostnaderna för att få inflationen att verka låg så man kan motivera minusränta för att gasa mer och skuldsätta folket upp över öronen så man skapar skuldslavar.

Detta är ett klassiskt kedjebrev och det verkar som att tillväxten stannar upp under 2018 och avstannad tillväxt får som bekant alla kedjebrev att kollapsa.
2018-03-30, 08:15
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
När Mertillen säger inflation menar han ökningen av den totala mängden betalningsinstrument, inkl de av bankerna skapade krediterna. Vissa vill inte ha med samtliga monetariserade krediter för då blir det obehagligt, dvs det bli uppenbart att vi handlar luft (fastighetspriser) som vi betalar med luft (krediter ur tomma intet).

Problemet för PK-ekonomer är att när det väl smäller så blir plötsligt de skapade krediterna värda pengar som gemene bolånetorsk måste betala från sin lön, plötsligt så var de där krediterna som man inte vill räkna med i inflationen riktiga pengar. Det är så man efter varje kris skapas skuldslavar. Om man inte gjorde så här skulle bankerna få problem med sina balansräkningar.

När den här bubblan smäller kan man på så sätt skapa hundratusentals skuldslavar och det passar bra för BNP-generatorerna, dvs de som arbetar med ett riktigt jobb, får aldrig sluta jobba. Detta är den sanna anledningen till att Magda höjde lägsta pensionsålder till 64 år och snart till 70 år - dom som genererar BNP får inte sluta med detta för då kollapsar landet. De som har högproduktiva riktiga arbeten i privat sektor får helt enkelt aldrig gå i pension.

När Stefan Ingves tala om inflation menar han ökningen av KPI, dvs nominella priser i en varukorg som sätts samman politiskt och i princip skall spegla kostnaderna för gemene man men som i praktiken ofta justeras för att ge en politiskt korrekt bild av verkligheten. Men här kan man trixa och till exempel ta ut ökningen i bostadskostnaderna för att få inflationen att verka låg så man kan motivera minusränta för att gasa mer och skuldsätta folket upp över öronen så man skapar skuldslavar.

Detta är ett klassiskt kedjebrev och det verkar som att tillväxten stannar upp under 2018 och avstannad tillväxt får som bekant alla kedjebrev att kollapsa.

Hatten av för en förenklad och förhoppningsvis PK-iq acceptabel nivå informationsmässigt.

Att tillägga, en förvärrande effekt är att för att bekosta denna cirkus så gör vi kronan allt mer tandlös och den har tappat värde långt över 20% mot alla andra världsvaluta senaste åren.

Jag har kallat ekonomin vi för "pissa-i-byxan-ekonomi".

Det har varit varmt, skönt och lättande i ett bekvämt och sommarglatt klimat.

Nu är hösten här, och vintern rent ekonomiskt står inför dörren.

Vår armé för att stävja problemen består av samma dårar som satt oss i dessa.

Sverige blir skolexemplet för Bilderbergarnas slutgiltiga mål.
2018-03-30, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Det jag menar är att pengarna som skapas ej, momsas här.

Säg att staten delar ut 10000 i bidrag till en Svensk, staten får då 2000 tillbaka på momsen relativt snart.
Delar de ut bidrag till en migrant som skickar "hem" dem 10000 får staten in 0 i moms.
Vi kan öka volymen, på 60 miljarder missar staten 10 miljarder i momsintäkt.
Kapitalflykt blir ett negativt bidrag till vårt BNP, och farten i vår ekonomi stannar dessutom av. Men alla kronor blir kvar i Sverige (eller återvänder till slut dit) efter valutaväxlingen, och effekten blir att kronan sjunker som en sten och vi får hyperinflation.

Ja, staten kommer också att förlora en massa skatteintäkter på olika sätt i ditt scenario. För närvarande tror jag dock att ditt momsfall bara är en liten rännil i sammanhanget. Blir vi av med bidragsparasiten för gott så spar vi snarare 10000 än att vi går miste om 2000 i moms. För de som skickar hem stora delar av bidraget till hemlandet, så är det långt många fler som spenderar det här. Och den takten verkar tyvärr inte minska.
Senast redigerad av Simmaellersjunk 2018-03-30 kl. 08:56.
2018-03-30, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Inflation är inte direkt samma som KPI, även om man oftast gör den approximationen. Då bortser man från den distortion som dagens ymniga kreditdiarré medför, t ex tillgångsbubblor.

SCB har mer detaljerad statistik på komponenterna i KPI.

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-kpi/kpi-huvudgrupper-man/

Man får tolka riktigheten hur man vill. T ex påverkar säkert de låga räntorna bostadskomponenten. När det gäller telekom och liknande saker så måste man också komma ihåg att det vi får idag för pengarna är betydligt vassare än vad vi fick för 10 år sedan. Sedan har väl alla personer nån slags "personlig inflation" beroende på hur man lever sitt liv.

Jag tror definitivt inte att företagen har lägre kostnadsökningar än privatpersoner. Just pga att de inte kan downsizea lika lätt som en individ. De får räkna med att allas löner ska öka med 2-3% varje år och de måste införa alla lagar, regler och rekommendationer som regimen och PK-sfären bestämt. Ett exempel är alla värdegrundsfrågor som sprider sig som en löpeld till företagen. Alla ska ha mångfaldssamordnare, HBTQ-planer eller metoo-ombudshermafroditer, om det sedan innebär nyanställning eller förlorad arbetstid är skit det samma. Det är en kostnadsökning i alla fall.

Vidare innebär den sjunkande kronan kostnadsökningar för en hel del insatsvaror. Alla verkar göra vågen för en svag krona, men vi som jobbar i den konkurrensutsatta exportindustrin märker tydligt av de galopperande kostnaderna. Det är ett jävla tjat hela tiden om att vi måste skära fasta och rörliga kostnader, visst får vi in lite mera intäkter i kronor men det är inte ett så jävla stort plus när vi redovisar EUR i koncernen.

Addendum: MES och Chalmeristen uttrycker det här på ett bättre och mer mustigt sätt. Jag har ännu inte gått utanför dörren idag och mött den regnbågssvenska verkligheten, men jag är säkert tillbaka med mer dystopiska inlägg i eftermiddag.
Senast redigerad av Simmaellersjunk 2018-03-30 kl. 08:58.
2018-03-30, 11:28
Medlem
rostigamazons avatar
Nu är vi inne i fas ett, med regeringens nya experiment med ekonomin, för första gången någonsin har vi minusränta i Sverige. Istället för att uppmuntra svenskar att spara och ha ordning på sin ekonomi, uppmuntrar regeringen oss svenskar att låna, och leva som det inte finns någon morgondag, samtidigt har storbankerna tagit bort all sparränta.

Regeringen vill på det här sättet, få upp konsumtionen på en konstgjord väg, vi svenskar ska handla för pengar som inte finns, och vi svenskar ska leva över våra egna tillgångar. Frågan är hur länge kan regeringen stimulera svensk ekonomi på det här sättet. Till slut kommer räntan höjas, och förhoppningsvis kommer då storbankerna återgå till normal sparränta.

Hur kommer den här omställningen från fas ett till fas två, påverka den svenska ekonomin, Många svenskar kommer få problem med sin egna ekonomi, när dom lever över sina egna tillgångar. Känns som regeringen med det här experimentet har sökt en kortsiktig lösning på Sveriges ekonomi. Men hur hårt kommer det slå mot svensk ekonomi, när räntorna höjs, och regeringen har förbrukat alla sina åtgärder för att stimulera ekonomin ?
2018-03-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du är trollet, eller hur? Det intressanta är ju att Sverige är illa ute som satan, inte pga statsskulden utan pga det totala skuldberget. Det kostar med 50,000-100,000 invamdrare in i Sverige från MENA varje år.

Har letat efter SCB efter intressant statistik men inte funnit sådan. Den där myndigheten är glad i totaler som en annan kan räkna genomsnitt ifrån. Frågan är bara, hur intressanta är resultaten man får fram. Dessa är ointressanta, är svaret. Man får gå till bankerna och deras rapporter (och vankerna verkar ju också vara ett djävla gäng att söka för hjälp).
Nja, låg statsskuld ja, men totala skuldberget? Jo hög skuld men alla har myyyyyyckeeeeet högre värde på sina bostäder än vad de har i skuld, själv ligger jag på under 50% skuldgrad, mina föräldrar noll, morföräldrar noll, farföräldrar noll.. osv osv osv
Om så bostadspriser halveras över en natt så har fortsatt svensken mer tillgångar än skulder
2018-03-30, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Man inför minusränta för att lura människor att låna pengar, sen höjer man räntan, bara för att ekonomin ska se bra ut. Partiet du försöker göra reklam för, tycks vara som vilket parti som helst, med erat parti har vi 8 PK-partier.
Näää.. så fungerar det inte.. du lever i en parallel låtsasvärld.

Vad mitt parti står för är du för korkad för att förstå, det har framkommit nu flera ggr att du förstår noll om ekonomi, noll om hur samhälle fungerar osv.. mitt tips är att rösta efter ditt förstånd och då får det bli något av populistpartierna SD eller afs, så gå nu och rösta på de och låt de stora grabbarna diskutera politik, ekonomi och samhällsbygge.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in