2018-01-20, 13:54
Medlem
Kebabfysikers avatar
Jag tror ekonomin kommer gå fortsatt starkt. Världsekonomin återhämtar sig och arbetslösheten i Sverige är låg för personer med utbildning.
2018-01-23, 14:06
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Det mesta talar för att 2018 blir starkt, som 2017. En global högkonjunktur, låga räntor, ser bra ut i sverige också. En pris-rekyl på bostäder förändrar inte detta. Svaga på kronan mot euron kommer elda på svensk export.

Det kan faktiskt bli bättre 2018 än 2017. Begrunda att 2017 skulle brexit först krossa EU och sedan skulle Trump starta världskrig. Jag tror det blir bättre 2018 med mindre negativa händelser. Putin har nu också förstått att det är en välfungerande världsmarknad som ger honom bra oljepris. Det förstod han inte tidigare. 2014 trodde han att om han krossade den globala konjunkturen så skulle oljan skena. Skena gjorde den, ner mot 20 dollar. Sensmoral: Jag tror 2018 blir lungt med en fin konjunktur. Geopolitiskt rätt så stabilt, konjunkturellt stabilt. Bopriser rekylerar lite. Inflationen förblir låg så räntorna förblir i stort rekordlåga.

Jag tror vi är flera år ifrån en euforisk marknad (det är den euforiska marknaden som är slutskedet i konjunkturen). Marknaden är fortfarande någonstans mitt-i-mellan stadiet skeptisk och optimistisk, alltså långt ifrån euforisk.

OBS. Allt kan förstås ändras snabbt, men som det ser ut nu.
Senast redigerad av Hartarbete 2018-01-23 kl. 14:08.
2018-01-23, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det mesta talar för att 2018 blir starkt, som 2017. En global högkonjunktur, låga räntor, ser bra ut i sverige också. En pris-rekyl på bostäder förändrar inte detta. Svaga på kronan mot euron kommer elda på svensk export.

Det kan faktiskt bli bättre 2018 än 2017. Begrunda att 2017 skulle brexit först krossa EU och sedan skulle Trump starta världskrig. Jag tror det blir bättre 2018 med mindre negativa händelser. Putin har nu också förstått att det är en välfungerande världsmarknad som ger honom bra oljepris. Det förstod han inte tidigare. 2014 trodde han att om han krossade den globala konjunkturen så skulle oljan skena. Skena gjorde den, ner mot 20 dollar. Sensmoral: Jag tror 2018 blir lungt med en fin konjunktur. Geopolitiskt rätt så stabilt, konjunkturellt stabilt. Bopriser rekylerar lite. Inflationen förblir låg så räntorna förblir i stort rekordlåga.

Jag tror vi är flera år ifrån en euforisk marknad (det är den euforiska marknaden som är slutskedet i konjunkturen). Marknaden är fortfarande någonstans mitt-i-mellan stadiet skeptisk och optimistisk, alltså långt ifrån euforisk.

OBS. Allt kan förstås ändras snabbt, men som det ser ut nu.

Pensionerna kommer att fortsätta vara underfinansierade och den offentliga skuldsättningen öka. Finns inga skäl till stärkt framtidstro och Sverige förblir ett skämt. Möjligen att lågkonjunkturen dröjer men det är till föga tröst. Svenskt näringsliv fortsätter gå kräftgång och inget positivt kommer att hända.

Finland kommer gå bättre än Sverige.
2018-01-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Sverige tar inte mot mer

Citat:
Ursprungligen postat av 314396
Du vet att det inte är sant. Här har du färsk statistik direkt från Migrationsverket.
https://www.migrationsverket.se/download/18.4100dc0b159d67dc6146d7/1512115953373/Inkomna%20ansökningar%20om%20asyl%202017%20-%20Applications%20for%20asylum%20received%202017.p df

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Och?
Dessa kom före Sveriges totalstopp, du vet detta oxå så spela inte dummare än vad du är

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är fel.
https://www.migrationsverket.se/images/200.4a5a58d51602d141cf4550/1513780651681/Total_s%C3%B6k.gif
Det blir drygt 20000 som ansöker om asyl 2017.

Med Göran Perssons Utlänningslag som gällde under Alliansen-åren var det ca 50% som fick beviljad asyl. Dvs drygt 10000 skulle bli beviljade om samma andel möter de kriterier som gäller. Och jag har inte hört att kriterierna har ändrats.

Varifrån har du fått att Sverige inte skulle ta emot fler?
Kan du redovisa källa?
Kan vi inte döpa om den här tråden till ”BajsBoo blir ägd gång på gång på gång på....”. Har sällan läst något mer förljuget och patetiskt än denne mytomans inlägg, ha ha! Har idioten bildat ett politiskt parti också? Som ska rattas från Thailand? Omg...
2018-01-23, 16:22
Medlem
SophieNeveus avatar
Jag tror att 2018 och 2019 kommer att bli fortsatt starka år för Sveriges ekonomi.
Jag själv och mina anhöriga har bättre ekonomi just nu än någonsin tidigare, aktiemarknaden har varit kanon under 2017 och lite sämre nu i början av 2018.
Men det är enkelt i dagsläget att hitta jobb, snarare ett problem att hitta tillräckligt med personal.
Givetvis kommer de människor som har stora lån att bli lite mindre köpkraftiga, men jag tror inte att detta är någonting som kommer att påverka Sverige så mycket att vi drabbas av en lågkonjunktur.
De människor som har belånat sig för mycket och inte skulle klara av en räntehöjning borde inte ha tagit så stora lån från början.
2018-01-24, 08:33
Medlem
Overminds avatar
Anders Borg kanske svingade omkring med sin penis på skärgården men siffror, statistik och fakta kunde han. 2018-2019 smäller det sa han. Jag känner det på mig. I sommar eller i höst kommer härdsmältan. Förra finanskrisen var bara förspelet. Nu åker byxorna av.
2018-01-24, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Man tycks ha glömt en sak, om företag bara börjar anställa invandrare för lägre löner, då tappar företaget kompetens.
Varför skulle det tappa kompetens?
Om man anställer en kinesisk programmerare för 25 kSEK i stället för en svensk för 30 kSEK. Var tappar man kompetens?
Det är snarare troligt att kinesen jobbar hårdare och att man får tag på en dugligare person än svensken.

Citat:
För det viktigaste i ett företag, måste vara att arbetet blir utfört på bästa sätt, för jag tror inte att företagen, kommer sänka sina priser på varor och tjänster, när dom utför arbetet sämre.
Nej det stämmer inte. Man vill få det utfört tillräcklig bra till lägsta kostnad.

Citat:
Att betala lägre lön, för arbetskraft utan kompetens, är helt självklart. Men hur ska företaget tjäna på det ?
Varför skulle man anställa någon som inte har (eller på rimligt tid kan förvärva) tillräcklig kompetens?
Hur tänkte du nu?
2018-01-25, 05:29
Medlem
Konstigt att inte arbetskraft hostas till bristyrkena!
IT programerare, fordonsindustrin, medmera.
2018-01-25, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Jag tror ekonomin kommer gå fortsatt starkt. Världsekonomin återhämtar sig och arbetslösheten i Sverige är låg för personer med utbildning.
Var hittar vi arbetarna?
2018-01-25, 18:55
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför skulle det tappa kompetens?
Om man anställer en kinesisk programmerare för 25 kSEK i stället för en svensk för 30 kSEK. Var tappar man kompetens?
Det är snarare troligt att kinesen jobbar hårdare och att man får tag på en dugligare person än svensken.

Nej det stämmer inte. Man vill få det utfört tillräcklig bra till lägsta kostnad.

Varför skulle man anställa någon som inte har (eller på rimligt tid kan förvärva) tillräcklig kompetens?
Hur tänkte du nu?

Det är konstigt, de 300.000st senaste kompetensarbetarna lyckades inte täppa till behovet av kompetensbrist inom de områden där Sverige råder brist.

Men för all del om vi tar in 2-3 miljoner till så kanske det dyker upp någon?.

Att det flödar över av Kinesflyktingar är inget som jag märkt heller, inte heller att Kina är någon top-nation vad det gäller datorprogrammering heller med tanke på att ytters få har fungerande hemsidor.

När skall du sluta svamla om precis allt är en mer relevant fråga?
2018-01-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Det är konstigt, de 300.000st senaste kompetensarbetarna lyckades inte täppa till behovet av kompetensbrist inom de områden där Sverige råder brist.
Tvärtom så anställs många. Min bedömning av det jag ser är att av folk med M Sc så är det fler utlandsfödda som anställs än infödda. Och så har det varit i ganska många år nu.
Inget som managementet jublar över men dom måste ju säkra kompetensen för att överleva i konkurrensen. Så det är bara att gilla läget.

Alternativet är att relokera utomlands. Det gör man också.

Har du något bättre förslag?

Citat:
Men för all del om vi tar in 2-3 miljoner till så kanske det dyker upp någon?.
Du överskattar antalet grovt. Under den så kallade massinvandringen under Alliansen låg arbetskraftsinvandringen på t ex 16'296 under 2010. Det är förvisso klart mer än vad asylinvandringen var då: 12'130 personer.

Problemet är att vänstern infört för mycket hinder för arbetskraftsinvandring. Sedan hindrar ju vänstern med sin hyresreglering också.

Citat:
Att det flödar över av Kinesflyktingar är inget som jag märkt heller, inte heller att Kina är någon top-nation vad det gäller datorprogrammering heller med tanke på att ytters få har fungerande hemsidor.
Nej, några mängder av kinaflyktingar kommer inte hit. De kom dock till Hongkong förr i tiden i mängder. Under några år hade Hongkong en flyktinginvandring på i snitt 23% per år. Det klarade dom av.
Dom satte sig inte ned och grät som du verkar göra. Lite mer stake i dom.

Det duktigaste kineserna drar nog till USA och andra länder som betalar bättre. (Många i Australien).
Men en del av de duktiga kommer hit. Och det är tur det. En del duktiga indier också. Fast de duktigaste hittar du i high tech bolagen i Kalifornien. Tunnsått med infödda amerikaner där.

En del kineser är kvar också. Huawei skulle inte lyckas så pass bra med sina nallar om det vore som du antyder.

Citat:
När skall du sluta svamla om precis allt är en mer relevant fråga?
Går inte att få ihop svenskan i den meningen.
Men arbetskraftsinvandringen är viktig för att fylla kompetensbehoven. Går det inte att rekrytera så måste företagen flytta utomlands.
2018-01-25, 21:52
Medlem
MustavGandelmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Anders Borg kanske svingade omkring med sin penis på skärgården men siffror, statistik och fakta kunde han. 2018-2019 smäller det sa han. Jag känner det på mig. I sommar eller i höst kommer härdsmältan. Förra finanskrisen var bara förspelet. Nu åker byxorna av.

Ja, han var med och blåste upp skiten till ATH så insikt har han. Bra fallhöjd för svensk ekonomi. Lär bräcka finanskrisen under 1990-talet med råge. Vi snackar system och samhällskollaps deluxe. Finns det ens pengar till buljongsoppa?

Lär bli tunga IMF-lån för att baila bankerna.
Senast redigerad av MustavGandelmann 2018-01-25 kl. 21:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in