2018-03-28, 16:55
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
PS: kronkursen närmar sig 10:30 mot euron....det går bra nu !.

Detta är mumma för exportföretagen. Även räntan faller. Konjunkturen tutar på rätt så bra. Omvärlden också. Det betyder att vi kan förvänta oss bra rapporter kommande kvartal.

Fastighetsrekylen är också mycket positiv, att den skett innan räntor stiger, det betyder nämligen att man helt plötsligt kan se framåt 2-3 år på ett nytt sätt. Priserna kommer kanske sjunka pyttelite till, sedan stabilisera sig och långsamt återhämta sig.
2018-03-28, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Detta är mumma för exportföretagen. Även räntan faller. Konjunkturen tutar på rätt så bra. Omvärlden också. Det betyder att vi kan förvänta oss bra rapporter kommande kvartal.

Fastighetsrekylen är också mycket positiv, att den skett innan räntor stiger, det betyder nämligen att man helt plötsligt kan se framåt 2-3 år på ett nytt sätt. Priserna kommer kanske sjunka pyttelite till, sedan stabilisera sig och långsamt återhämta sig.

Det är inte alls någon mumma. "Mumma" är fler av myterna svenskarna blivit itutade med.

När kronan utvecklas såhär dåligt kan man spekulera i att svenska företag blir mer utsattta för propåer om att bli uppköpta. Svenska företag får samtidigt än sämre möjligheter att köpa utländska dito. Svenska exportbolag tappar dessutom anleningar till att effektivisera sig och bli mer konkurrenskraftiga. På det här viset utvecklas inte Sverige och det pressar pensionerna. Svenska obligationer tappar ju i värde i takt med den fallande kronkursen. Man ska dessutom inte glömma bort att även svensk exportindustri är beroende av importen. Importerade kvalitetsvaror och tjänster blir dyrare. Det är fördjävligt att euron sticker iväg.
2018-03-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon

Sen när räntan höjs, kommer räntan bromsa hela Sveriges ekonomi.
Ja det är ju lixom det som är meningen när man höjer räntan.
2018-03-28, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Läste ni inte historia och samhällskunskap när du och resten av wt-skräpet gick tvårig tryck och pysteknisklinje på gymnasiet? Alla fattiga länder har inte likt Thailand lyckas bygga turismen genom billiga horor och sprit. Island har ingendera.
Du glömde länken med alla dessa unika länder med unik miljö som kan jämföras med Island.. jo jag läste historia och samhällskunskap men var nog sjuk den dagen de snackade om alla dessa länder med unika vulkaner, varmvattenkällor som kan bada i mitt i vintern osv.. men kvittar att jag var sjuk den dagen för nu får jag ju en länk av dig i det nästa inlägg.
Tur man lär sig något nytt med dina briljanta inlägg, nu fick man reda på att ett av Asiens rikaste länder är fattigt och att de dessutom har billiga horor fastän att prostution och är förbjudet och att spriten är billig fastän att den är dyrare i valfritt östeuropeiskt land dör man dessutom kan få flygbiljett för några futtiga tusen. Men helt ärligt tror jag du aldrig varit i Thailand, det förklarar dina enorma kunskapsluckor om landet.

Har inte Island sprit och horor?
2018-03-28, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Kan konstatera att du är en av de mycket få som har verklig koll på läget.

Mycket snorungar som tror sig veta att vad vi genomgår nu är bara en upprepning på tidigare konjunkturscykler.

Sverige har radikalt förändrats och är sårbar på ett förödande sätt som kommer visa sig inom de närmaste åren.

Jag äter upp hela min garderob om inte så blir fallet.

PS: kronkursen närmar sig 10:30 mot euron....det går bra nu !.
Brukar ju iofs va bra för exporten med billig krona, för mig är det i alla fall mumma som får min lön i NOK.
2018-03-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är inte alls någon mumma. "Mumma" är fler av myterna svenskarna blivit itutade med.

När kronan utvecklas såhär dåligt kan man spekulera i att svenska företag blir mer utsattta för propåer om att bli uppköpta. Svenska företag får samtidigt än sämre möjligheter att köpa utländska dito. Svenska exportbolag tappar dessutom anleningar till att effektivisera sig och bli mer konkurrenskraftiga. På det här viset utvecklas inte Sverige och det pressar pensionerna. Svenska obligationer tappar ju i värde i takt med den fallande kronkursen. Man ska dessutom inte glömma bort att även svensk exportindustri är beroende av importen. Importerade kvalitetsvaror och tjänster blir dyrare. Det är fördjävligt att euron sticker iväg.
Tror iofs inte man köper svenska företag i kronor.
2018-03-28, 19:34
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
När kronan utvecklas såhär dåligt kan man spekulera i att svenska företag blir mer utsattta för propåer om att bli uppköpta.

Det är ju inget problem för mig. Om en aktie jag äger blir uppköpt är det bara roligt. Jag köpte in mig i partnertech, 2 månader senare kom ett bud med 30% premie. Det var bara roligt. Nu är bolaget i trygga händer hos ett finskt företag. Svenska investerare uppskattade inte bolaget. Men det gjorde finnarna. Tydligen går bolaget ganska bra nu, så det var ett bra köp.
2018-03-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Nja de är oerhört många som nu skickar bidragen till sina hemländer, dessa pengar kommer aldrig momsas i Sverige vilket gör det till en enorm minus affär. Så mängden pengar i samhället kommer minska med ännu mer migranter i samhället.
Så minus ränta för lång lång tid är inte omöjligt.
Så du menar att om många växlar över SEK till utländsk valuta, så kommer kronan att stärkas så att räntan kan hållas låg?

Tänk, jag tror alldeles tvärtom. Ju fler som säljer kronor, desto svagare blir SEK, och ju högre tryck upp på marknadsräntorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Invandringen har gjort oss rika. Vi har rankat högt hela resan och ligger fortfarande i topp. Att oljeländer klår oss kan vi inte göra så mycket åt.
Senast redigerad av Simmaellersjunk 2018-03-28 kl. 22:01.
2018-03-29, 08:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du glömde länken med alla dessa unika länder med unik miljö som kan jämföras med Island.. jo jag läste historia och samhällskunskap men var nog sjuk den dagen de snackade om alla dessa länder med unika vulkaner, varmvattenkällor som kan bada i mitt i vintern osv.. men kvittar att jag var sjuk den dagen för nu får jag ju en länk av dig i det nästa inlägg.
Tur man lär sig något nytt med dina briljanta inlägg, nu fick man reda på att ett av Asiens rikaste länder är fattigt och att de dessutom har billiga horor fastän att prostution och är förbjudet och att spriten är billig fastän att den är dyrare i valfritt östeuropeiskt land dör man dessutom kan få flygbiljett för några futtiga tusen. Men helt ärligt tror jag du aldrig varit i Thailand, det förklarar dina enorma kunskapsluckor om landet.

Har inte Island sprit och horor?
Jag vet att du är extremt obildad och lider av en diagnos.
Det finns en rad intressanta och spännande länder i karibien, Syd-Mellanamerika eller Afrika . Vi kan ta Jamaica som exempel, eller Tanzania.

Mitt exempel gällde att Island pga dess ringa storlek och homogenitet har en bättre förmåga och möjlighet att utveckla sin nation. Flera öländer i Karibien har bättre klimat och lika rik kultur som Island. Ändå lyckas de inte utveckla sina länder alls på samma sätt, trots bättre förutsättningar.
Thailand har en massiv turism som har drivits från start av horköp och billig alkohol och droger.
WT som dig själv åker dit och hämtar hem fd horor som fruar är ett typexempel.
Alla länder i norra/mellersta Östeuropa hade högre GDP än Thailand 2014.

Tittar du och den andre imbecillen på listan över de länder med högst BNP per capita så är väldigt många små länder.
2018-03-29, 10:17
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja det är ju lixom det som är meningen när man höjer räntan.

När ekonomin bromsar in, minskar köpkraften och vi kommer få se företag som tvingas i konkurs, och vi kommer få se många privatpersoner, som inte kommer klara av sig egna ekonomi, vi har varnat dom gång på gång, för regeringens politik, istället har dom lånat pengar, så det ska se ut som Sverige går bra.
2018-03-29, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag vet att du är extremt obildad och lider av en diagnos.
Det finns en rad intressanta och spännande länder i karibien, Syd-Mellanamerika eller Afrika . Vi kan ta Jamaica som exempel, eller Tanzania.

Mitt exempel gällde att Island pga dess ringa storlek och homogenitet har en bättre förmåga och möjlighet att utveckla sin nation. Flera öländer i Karibien har bättre klimat och lika rik kultur som Island. Ändå lyckas de inte utveckla sina länder alls på samma sätt, trots bättre förutsättningar.
Thailand har en massiv turism som har drivits från start av horköp och billig alkohol och droger.
WT som dig själv åker dit och hämtar hem fd horor som fruar är ett typexempel.
Alla länder i norra/mellersta Östeuropa hade högre GDP än Thailand 2014.

Tittar du och den andre imbecillen på listan över de länder med högst BNP per capita så är väldigt många små länder.
Jo extremt obildad, därför jag vill ha en länk på ditt påstående.

Jag är nog född med extrem tur dock, korkad som jag är så har jag bra jobb, fet lön, mycket fritid, fet villa, stuga vid sjön, hus på Phuket, hyrsfastighet, fin fet portfölj, nästan skuldfri.. måste va diagnosen du snackar om som givit mig all denna tur 😂
2018-03-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
När ekonomin bromsar in, minskar köpkraften och vi kommer få se företag som tvingas i konkurs, och vi kommer få se många privatpersoner, som inte kommer klara av sig egna ekonomi, vi har varnat dom gång på gång, för regeringens politik, istället har dom lånat pengar, så det ska se ut som Sverige går bra.
Alltså.. du kommer saker som man lär sig i femte klass. Jo man höjer räntor för att kyla ekonomin (alltså bromsa den), man sänker räntor för att driva ekonomin.. nu har Sverige extrem högkonjunktur och då bromsar man den genom att höja räntor (och skatter oxå för den delen).. vet inte varför vi sitter och diskuterar självklarheter..

Nog för att sossarna och Miljöpartiet är ekonomiska analfabeter men NEJ de har inte lånat, de har amorterat, vi har en av världens lägsta utlandsskulder, plus att av BNP ligger den på ynka 27%, kritisera gärna den totalt misslyckade regeringen men kritisera med fakta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in