2018-03-29, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Jag ska inte svära på det, men jag har för mig att jag såg O i nåt tv program/nyhetsinslag för kanske 5-6-7 år sen. Då var han allt annat än kantig. Kan ju iochförsig ändrat sig med åren. Kände iallafall igen honom när det dök upp bilder på honom här i tråden. Bör ha varit svt, då jag inte haft tv4 på 10-12 år.
Han var kanske som de flesta av oss mer bekväm och lössläppt i vissa situationer och mer tillknäppt eller kantig i andra.
Jag har inga problem med att t.ex. Elli09 och Missan27 har fått helt olika intryck av O och H just av den orsaken att de träffats i ganska olika sammanhang. På det sättet tycker jag att jag kan få en lite fylligare bild av föräldrarna, lite mer nyanserad än man annars skulle få nöja sig med.
Citera
2018-03-29, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Alltså på något sätt måste ju skolan ha uppfattt att A inte orkade. Sa hon det själv? Sa föräldrarna det? Såg skolan detta? Om A inte var så sjuk och blev själv tillfrågad kring sitt mående av andra vuxna - vad sa hon då?

Det står att hon gärna vill gå i skolan, men att hon inte orkade. Märkligt det hela.

Ja, det är märkligt. Även om jag själv har mina tvivel om flickornas sjukdomar, så kan man ju också fundera över hur man lyckades hålla M hemma? Alltså, en frisk unge, som gärna vill gå till skolan... hon borde väl nästan ha rymt...smitit iväg.. ...? (för jag har för mig att det stått någonstans att även M gärna ville gå till skolan)
Citera
2018-03-29, 22:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Märkligt pratar vi om samma människa ! Tror inte det finns någon som inte har vittnat om att han var en fantastisk person.Glad ödmjuk och väldigt tolerant och smart.

Ja åsikterna går verkligen isär.
Citera
2018-03-29, 22:38
Medlem
Memmajemmas avatar
Nu när fler som känt familjen trätt fram i tråden, finns det någon av er som har bilder på familjemedlemmarna? Tänker då främst på Hanna. På Oskar finns det ju flera på nätet men Hanna är så anonym.
Citera
2018-03-29, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Nu när fler som känt familjen trätt fram i tråden, finns det någon av er som har bilder på familjemedlemmarna? Tänker då främst på Hanna. På Oskar finns det ju flera på nätet men Hanna är så anonym.
Elli09 har, men vägrar lägga ut dom. Heder för det.
Missan27, njaaaa.
Citera
2018-03-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Tyvärr är jag ingen troll som ni kallar här på Flashback. Jag slutade träffa Moa innan detta med hemundervisning blev aktuell för henne. Det var kanske just därför jag fick sluta träffa Moa för nån av hennes föräldrar inte ville att hon skulle berätta för mig.
Ja tyvärr har stora fel begåtts här. Om det finns intyg på Moa’ s kronisktrötthetssyndrom så borde Socialstyrelsen kräva att granska intyget.
För om det är en privatklinik som utfärdade det och skolan accepterade det så är det fel. Det orsakade barnens död. Hade Moa fått gå i skolan hösten 2017 hade hon pratat på skolan. Känner Moa.

Om Moa var en pratsam och uppenbarligen social flicka - pratade hon inte då med andra utanför familjen om sin situation? Om hon inte var så sjuk och om hon gärna ville gå till skolan, beklagade hon sig inte inför någon? Till exempel inför nära släktingar som far- och morföräldrar, eller kompisar?
Citera
2018-03-29, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Jassådu. Men hennes lärare då? Borde hon inte sagt nånting till dom/den?
Och borde inte lärarna hojtat till och sagt att hey, här är två friska barn, dom behöver ingen hemundervisning. Men kanske den kantige hade mutat/hotat dom? vad vet jag.
Och H som enligt dig var så rar och snäll, hur kommer det sig att hon skrev under avskedsbrevet?
Nädu.......

Ja, egentligen är det väl de hemundervisande lärarna som kan svara på många av de viktigaste frågorna?
Citera
2018-03-29, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om han odlade hipsterskägg så passade mössan.
Hipsterskägg...kunde inte se att Oskar hade ett fjun i ansiktet. Dum kommentar och kan förstås inte låta bli.
Citera
2018-03-29, 23:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, egentligen är det väl de hemundervisande lärarna som kan svara på många av de viktigaste frågorna?
Hur många var de? - Var det en vilsegången vålnad som hälsade på familjen i början av det nya året..? - Polisen har väl inte kunnat utesluta att någon obehörig person befunnit sig inne i huset? - Är det inte snart dags att vidga sökfältet?
Citera
2018-03-29, 23:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Du får helt sonika lita på vad jag säger !
Ja, OK! - Vad tror du om den svarta mössan mitt i sommaren? - Ett villospår, eller..?
Citera
2018-03-29, 23:32
Medlem
Citat:
Ja, det är märkligt. Även om jag själv har mina tvivel om flickornas sjukdomar, så kan man ju också fundera över hur man lyckades hålla M hemma? Alltså, en frisk unge, som gärna vill gå till skolan... hon borde väl nästan ha rymt...smitit iväg.. ...? (för jag har för mig att det stått någonstans att även M gärna ville gå till skolan)

Citat:
Om Moa var en pratsam och uppenbarligen social flicka - pratade hon inte då med andra utanför familjen om sin situation? Om hon inte var så sjuk och om hon gärna ville gå till skolan, beklagade hon sig inte inför någon? Till exempel inför nära släktingar som far- och morföräldrar, eller kompisar?

M ska ju ha tyckt att det var tråkigt att A var hemma hela tiden, enligt Missan27.

Att berätta för andra, jag vet ej. Man vet inte vad föräldrarna kan ha gjort för att förklara att det är bra med hemundervisningen. Det måste ha varit mycket övertygande. Säkert att det var bra för barnen eller hela familjen. Sånt kan ske mycket subtil. Att gör uppror - det tror jag inte var aktuell.
Citera
2018-03-29, 23:37
Medlem
Citat:
Märkligt pratar vi om samma människa ! Tror inte det finns någon som inte har vittnat om att han var en fantastisk person.Glad ödmjuk och väldigt tolerant och smart.

Så du såg ingen förändring eller hörde inte om någon förändring under 2017? Ingen tecken på depression? Hans närmaste chef uttalade sig i tidningen att han jobbade mycket hemma pga familjesituationen under hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in