2018-03-29, 21:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Den stora frågan är. Om den svarta mössan var på hela tiden. Eller bara vid ett tillfälle. Kanske var den på pga en analkande förkylning och pga känsla av frusenhet. Kan också ha uppstått utslag eller eksem i hårbotten som dolts av den svarta mössan.
Eller så var den svarta mössan nyinköpt och skulle ”gås” in. Den var skön att ha på. Eller var den svarta mössan ett tecken på vad som skulle ske? Mm.
Det låter nästan som ett led i någon behandling där han inte fick utsätta sig för solljus, alt. det du skriver om "frusenhet". - Den svarta mössan är således ett litet indicium på att även OH varit sjuk.
Citera
2018-03-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag har svårt för folk som driver i denna tråd. Den som skriver om hipsterskägg , böne...
Oskar är också död. Allt är tragiskt. Så släp er oförskämda attityd

Det var du som skrev om mössan, då får man intrycket att du tycker att det måste vara viktigt. Minsta ledtråd kan vara det, för om han hade både mössa och skogshuggarskjorta så kan det betyda att han var i någon sorts identitetskris. Det kan inträffa om man till exempel har träffat nån ny kärlek. Jag vet att det har funnits spekulationer om otrohet tidigare i tråden. Om man plötsligt förvandlas från professor till hipster så måste det betyda nåt sånt!
Citera
2018-03-29, 21:18
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det låter nästan som ett led i någon behandling där han inte fick utsätta sig för solljus, alt. det du skriver om "frusenhet". - Den svarta mössan är således ett litet indicium på att även OH varit sjuk.
Märk väl att mössan var på inomhus. Väldigt lite solljus kommer inomhus. Bara en notering.
Citera
2018-03-29, 21:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Märk väl att mössan var på inomhus. Väldigt lite solljus kommer inomhus. Bara en notering.
Ja, och den noteringen lutar starkt åt frusenhet. - Lägg därtill den beramade pianolärarinnans iakttagelser.
Citera
2018-03-29, 21:21
Avslutad
Citat:
Tyvärr är jag ingen troll som ni kallar här på Flashback. Jag slutade träffa Moa innan detta med hemundervisning blev aktuell för henne. Det var kanske just därför jag fick sluta träffa Moa för nån av hennes föräldrar inte ville att hon skulle berätta för mig.
Ja tyvärr har stora fel begåtts här. Om det finns intyg på Moa’ s kronisktrötthetssyndrom så borde Socialstyrelsen kräva att granska intyget.
För om det är en privatklinik som utfärdade det och skolan accepterade det så är det fel. Det orsakade barnens död. Hade Moa fått gå i skolan hösten 2017 hade hon pratat på skolan. Känner Moa.

Jassådu. Men hennes lärare då? Borde hon inte sagt nånting till dom/den?
Och borde inte lärarna hojtat till och sagt att hey, här är två friska barn, dom behöver ingen hemundervisning. Men kanske den kantige hade mutat/hotat dom? vad vet jag.
Och H som enligt dig var så rar och snäll, hur kommer det sig att hon skrev under avskedsbrevet?
Nädu.......
Citera
2018-03-29, 21:30
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, och den noteringen lutar starkt åt frusenhet. - Lägg därtill den beramade pianolärarinnans iakttagelser.
Det kan ju vara så att man inte ville såra pianolärarinann med den egentliga anledningen till att de slutade åka dit. Den egentliga anledningen kan vara att det bl.a. var för långt bort och att flickan inte orkade eller ville mer.
Själv är jag ofta lite kort med sms/mail till icke anhöriga eller vänner när man vill meddela något. Bättre att vara rakt på sak. Utan krusiduller.
Undrar vad man kan få ut av en sms/mailtolkning.... Det kanske blir en ny metod som polis kan använda sig av. En mer modern form av grafologi.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-29 kl. 21:43.
Citera
2018-03-29, 21:45
Medlem
Jag undrar egentligen hur det var i skolan. Har man själv sett att flickorna var sjuka? Har man pratat med A och M? Har all kommunikation gått via föräldrarna?

”Inför högstadiet ville flickan [A] gärna gå i skolan och man diskuterade en lösning med ett vilrum i beredskap när ljuden och störningarna blev för mycket.
Man beslutade att hon skulle avstå från hemkunskap, idrott, musik och moderna språk för att kunna koncentrera sig på kärnämnena svenska, matte, SO, NO och engelska samt bild eftersom hon brann för de estetiska ämnena.
Under konferensen pratade man om hur hon skulle klara antagningskraven till gymnasiet.
Hennes pappa och skolsköterskan skulle tillsammans informera hennes klasskamrater om situationen.
[...]
I maj 2017, vid skolårets slut, hade det visat sig att 14-åringen inte orkade med skolmiljön, trots viljan och trots skolans anpassning. Istället hade hon undervisats hemma i skolans regi och så skulle det fortsätta i åttonde klass med fyra tillfällen i veckan.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden

Alltså på något sätt måste ju skolan ha uppfattt att A inte orkade. Sa hon det själv? Sa föräldrarna det? Såg skolan detta? Om A inte var så sjuk och blev själv tillfrågad kring sitt mående av andra vuxna - vad sa hon då?

Det står att hon gärna vill gå i skolan, men att hon inte orkade. Märkligt det hela.
Citera
2018-03-29, 21:48
Avslutad
Citat:
Tyvärr är jag ingen troll som ni kallar här på Flashback. Jag slutade träffa Moa innan detta med hemundervisning blev aktuell för henne. Det var kanske just därför jag fick sluta träffa Moa för nån av hennes föräldrar inte ville att hon skulle berätta för mig.
Ja tyvärr har stora fel begåtts här. Om det finns intyg på Moa’ s kronisktrötthetssyndrom så borde Socialstyrelsen kräva att granska intyget.
För om det är en privatklinik som utfärdade det och skolan accepterade det så är det fel. Det orsakade barnens död. Hade Moa fått gå i skolan hösten 2017 hade hon pratat på skolan. Känner Moa.
Allt som du kommer med går att läsa sig till här i tråden. Och genom att dra ifrån/lägga till/skapa trådsanningar så har vi en som kände M.
Du får allt komma med nåt mer konkret om du ska bli trodd. Iallafall av mig, men det kanske du skiter i.
Citera
2018-03-29, 21:56
Medlem
Citat:
Jag har svårt för folk som driver i denna tråd....
Missan27, jag hugger detta inlägg för att kunna ställa en annan fråga.
det sägs att flickorna fick besök då och då av jämnåriga kompisar.
Vet du om det är sant? Har du kanske träffat någon av dem?
Du behöver inte skvallra om någon, bara säga ja eller nej, typ.
Senast redigerad av tantigheter 2018-03-29 kl. 22:07.
Citera
2018-03-29, 22:18
Avslutad
Jag ska inte svära på det, men jag har för mig att jag såg O i nåt tv program/nyhetsinslag för kanske 5-6-7 år sen. Då var han allt annat än kantig. Kan ju iochförsig ändrat sig med åren. Kände iallafall igen honom när det dök upp bilder på honom här i tråden. Bör ha varit svt, då jag inte haft tv4 på 10-12 år.
Citera
2018-03-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Upp till bevis nu "Frank" - kommer Moas läkarintyg verkligen "från något av de större sjukhusen"
eller vet du bara att ett sådant intyg inkommit och fanns på skolan?
Kan någon annan författat intyget med kopierad sjukhuslogga och skickat in det till skolan?

Pratar vi om ett eller flera intyg för varje barn? Hade M bara hunnit få ett intyg utfärdat? Hur var det för A? Hur ofta behöver man förnya ett intyg av detta slag? Inför varje ny termin? För 14-åriga A hade väl inte väl inte kunnat vara hemma i två år, med hjälp av ett intyg som skrevs när hon var tolv?
Citera
2018-03-29, 22:22
Medlem
Citat:
När jag såg Hanna ute med Moa så märktes det direkt att dom hade en fin relation. Oskar och Moa hade också en fin relation. Men Oskar var annorlunda än Hanna. Lite omänsklig . Kantig. Det finns många kantiga människor som aldrig mördar. I hans fall tror jag att han blivit enormt deprimerad. Vet inte varför. Oskar var lite av en övermänniska. En perfekt människa.
Som allting som han gjorde , gjorde han det också välplanerad. Jag tror också storhetsvansinne spelar roll.
Alla söker efter honom pga den stora konferensen. Han blir prof efter sin död.
Det är stora saker som händer och familjen ligger döda hemma.
På nåt sätt kan man kanske tolka det även så att han inte ville att hans familj skulle ligga döda för länge.
Jag tror Oskar hade nolltolerans mot okunnighet och ignorans och det spårade ur så att han började isolera sig och drog med sina barn i detta
Till slut såg han ingen utväg och ingen framtid.
Hanna accepterade omärkligt för henne själv att han sakta men säkert flyttade fram positionerna mot sitt ödesdigra beslut. Han var allsmäktig och allvetande i detta skede och tyckte som han själv uppfattade att han skulle skona sina barn och Hanna från en mörk och oförstående värld.

Märkligt pratar vi om samma människa ! Tror inte det finns någon som inte har vittnat om att han var en fantastisk person.Glad ödmjuk och väldigt tolerant och smart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in