2018-03-28, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delokrat
Förstår mig verkligen inte på fotbollsjournalisterna. Att vilja ha med Zlatan är en sak, men att helt och hållet fokusera på honom och anta att han skulle lösa alla slags problem i laget om han var med känns så ointelligent och populistiskt.

Ett lag byggs bakifrån och uppåt. Dvs. målvakt och försvar, mittfält och sedan sist anfall. Börjar du bygga ett lag runt anfallarna går det exakt som ni tror att det ska gå (fråga Hamrén). Janne har lyckligtvis insett detta och jag anser att det svenska försvaret nu, i förhållande till de spelarresurser vi har Sverige, håller en bra nivå.

Går vi vidare till yttermittfältet anser jag också att Sverige håller en bra nivå. Den fantastiska spelaren Forsberg och arbetshästen Claesson är två som kan göra det mycket jobbigt för många motståndarlag. Vi har dessutom ersättare i form av Samba, Sema och Durmaz (Har faktiskt spelar bra under Janne).

Men så kommer innermittfältet och plötsligt är det inte lika muntert. Larsson och Svensson är absolut inga dåliga spelare, men de är dessvärre två av samma typ. Välplacerade, jobbar hårt i försvaret och är otroligt respektlösa även mot spelare som på pappret är otroligt mycket bättre. Men i mitten behövs det också en som vågar söka boll, som vågar hålla i den under press och som kan vara kreativ i de mest utsatta lägena. Det här märks av när man möter lite bättre motstånd. Vi får nog kallt räkna med att Ekdal antagligen inte kommer att kunna spela 90 minuter i varje match och behöver en fullvärdig ersättare. Vem är det?

Hade de svenska fotbollsjournalisterna brytt sig om hur det går för Sverige hade de lyft den här frågan. Tror dock bara det är Johan Esk som har gjort det, från de andra har det varit knäpptyst.

Skitsnack att ett lag byggs nedifrån. Har du spelat fotboll sen barnsben på klubbnivå torde du vara införstådd i att det är allt fler offensiva pjäser som omskolas till defensiva än vice versa. Med det sagt är det enklare att spela cyniskt och producera ett välmående försvar än offensiv, Mourinho är ett praktexempel på detta.
Citera
2018-03-28, 21:29
Medlem
Kan bara instämma att det ständiga tjatet om Zlatan börjar bli för mycket. Axen sätter verkligen huvudet på spiken. Bara i sverige det snackas så här mycket om en enda person oavbrutet. Med detta sagt kan jag tycka att Zlatan borde få chansen i VM om han själv har motivationen och Janne vill ha med honom. Men det behöver inte stå 100 artiklar om honom varje dag. Vi har en framtid även utan honom även om man kanske inte vill tro det.
Citera
2018-03-29, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Delokrat
Vi får nog kallt räkna med att Ekdal antagligen inte kommer att kunna spela 90 minuter i varje match och behöver en fullvärdig ersättare. Vem är det?

Håller helt med i din analys av innermittfältet och ser därför också Ekdal frågan som högst relevant, viktigare än Zlatans vara eller icke vara faktiskt. Vi har verkligen innan annan så pass bollskicklig spelskapande innermittfältare. Nu har ju det fungerat väldigt bra i kvalspelet trots Albins skadefrekvens och efter att ha lidit under The Shining i 7 år är man mer än nöjd.

Dock så är Albin viktig ingen annan på den positionen är så pass spelskapande och bollskicklig. Mot Mexiko kan han faktiskt bli ödesdiger. Håller som sagt helt med dig i din analys, frågan är vad vi gör? Kan inte heller se någon spelare som kompenserar för Ekdals egenskaper. Kanske kan Forsberg i större utsträckning droppa ner i uppspels fas för att agera player maker?

En annan fråga jag ställer mig är hur man på bästa sätt förbereder sig för att möta Brasilien i en eventuell 8-del?

Kan inte författa ett inlägg här utan att toucha på Zlatan frågan; Den har infekterat allt runt landslaget.

För att börja ska jag väl direkt påpeka att jag INTE tycker Zlatan ska spela mer i landslaget. Detta för att laget fungerat så väl. Det är balanserat, strukturerar och organiserat. Kollektivet fungerar och lagkänslan tycks vara stark. Zlatan är en för stark ingrediens att kasta in i grytan. Jag förstår likväl hur avgörande en sån spelande kan vara, men tycker att det fungerat för bra för att ta en sådan risk "if it aint broke dont try to fix it".

Sen måste jag påpeka att kritiken mot Zlatan på flashback generellt varit för stor; Han var en gång en av vår tids främsta forwards. Vunnit Scudetton ett flertal gånger, vunnit La Liga en gång. Gjort fantastiska mål. Ja tiden har gått förbi honom, ja hans attityd har nu blivit tjatig istället för rolig. Tycker även medias agerande och uppblåsande av denna fråga är helt sinnessjuk; Det förstör den ro och stämning Janne byggt upp. Men bilden av Zlatan som någon sopa som bara snackade håller jag inte med om.
Citera
2018-03-29, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerjeWendtCompello
Sen måste jag påpeka att kritiken mot Zlatan på flashback generellt varit för stor; Han var en gång en av vår tids främsta forwards. Vunnit Scudetton ett flertal gånger, vunnit La Liga en gång. Gjort fantastiska mål. Ja tiden har gått förbi honom, ja hans attityd har nu blivit tjatig istället för rolig. Tycker även medias agerande och uppblåsande av denna fråga är helt sinnessjuk; Det förstör den ro och stämning Janne byggt upp. Men bilden av Zlatan som någon sopa som bara snackade håller jag inte med om.

Vilka har ordagrant hävdat att Zlatan är en s.k. "sopa"? Killen är Sveriges 2:a bästa fotbollsspelare och har levererat mål på löpande band under Hamrén-eran, även om det har skett på bekostnad av kollektivet där Sverige rasat i världsrankingen (man kan tycka en hel del om det, men ändå) på nivåer som man aldrig tidigare hamnat i. Att Zlatan ej längre är med i landslaget, är en befrielse av ordets rätta namn. Jävligt tveksamt ifall om Zlatan skulle passa in i Jannes lagbygge, vilket påminner en hel del om Lars Lagerbäck där Zlatan underpresterade alltför ofta på den tiden.
Citera
2018-03-29, 20:02
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vilken lagdel tycker ni är sämst i Sveriges landslag för närvarande?
Citera
2018-03-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII

När vi inte har JJ eller Ekdal så är nog innermittfältet sämre än våran spjutspets där framme. Annars skulle jag säga anfallarna (kanterna borträknat i den termen här).

Defensiven är bortskämt bra och bred i jämnförelse med vårat centrala mittfält och anfallare.

En våt dröm hade vart att Strandberg spelade superb och kunnat bli en joker där framme men jag tror inte man kommer ta in någon baserat på senaste-månaderna-prestation. Även ifall de skulle bli ett 3e/4e alternativ.

Centrala mittfältare skulle jag vilja se Quaison/Tibbling/Hiljemark som alternativ men Quaison spelar annorlunda roll i Mainz jämnfört (i stortsätt anfallare) och Tibbling verkar inte få chansen än iaf.

Tuff diskussion utan tvekan. JJs skada och Ekdals porslinskropp tar hårdare än vad folk inser när de fokuserar på Zlatan diskussionen, som om det är där våran svaghet är just nu.
Citera
2018-03-29, 20:52
Medlem
Citat:

Inre mittfält. Klart sämst och har varit egentligen hur länge som helst.
Citera
2018-03-29, 20:59
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Inre mittfält. Klart sämst och har varit egentligen hur länge som helst.

Jag håller med, samtidigt förstår jag inte varför Lewicki inte är med i diskussionen.
Citera
2018-03-29, 21:28
Medlem
freeriderXIIs avatar
Mot Rumänien hade vi två grovjobbare på inre mittfältet och saknade kreativitet.

Vi hade ingen Gunnar Gren typ som ju kallades för Il professore för sin spelintelligens.
Senast redigerad av freeriderXII 2018-03-29 kl. 21:38.
Citera
2018-03-29, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag håller med, samtidigt förstår jag inte varför Lewicki inte är med i diskussionen.
Lewicki är lite mer defensivt lagd. Hade vart fin som backup till Seb som CDM men Seb har vart grym hittils i den rollen. Det är mer offensiva bollförare centralt vi behöver leta efter. Därför är väl inte Lewicki första namnet som dyker upp. Gillar honom dock.
Citera
2018-03-29, 23:53
Bannlyst
Citat:

Säger som de föregående; Innermittfältet av de anledningar som redan identifierats här i tråden.

Vad gör vi då åt detta?

Mina två förslag;

Som påpekat innan låta Forsberg droppa ner som en spets i ett tremanna mittfält tillsammans med Seb/Johansson (beroendes på vilken konstellation som spelas vid fall av en skadad Ekdal) och spela lite som en Nr 10 roll/spelfördelare på mittfältet.

För att addera på kryddan kan man även i slutet av matcher i behov av offensiv sätta in Sema centralt där nere sista 15-20. Semas teknik och snabbhet vs trötta motståndare kan nog väl öppna upp farliga ytor att spela på och ge oss saftiga målchanser.
Citera
2018-03-31, 00:11
Medlem
Zlatan och hans kommentarer kring den svenska landslaget under sin presskonferens för LA Galaxy.

Citat:
Förbundskapten Janne Andersson har hållit låg profil i frågan kring Zlatans eventuella medverkan i VM, och förklarat att det inte är en fråga så länge Zlatan själv inte hör av sig till honom.

- För mig är det så att om spelare har sagt nej till landslaget, som Zlatan och Pontus Wernbloom, så gäller det fram till att de hör av sig till mig och säger att de ändrat sig. Innan dess så ändrar inte jag mitt förhållningssätt. Vill han eller någon annan vara med får de höra av sig till mig, har Andersson tidigare sagt, vid flera tillfällen.

Zlatan själv tycker att förbundskapten haft för mycket fokus på honom.

- Han borde fokusera på laget och inte på mig. Det är vad han borde göra. Om du förlorar två matcher ska du inte fokusera på mig, även om du får frågan om mig. Fokusera på laget för det är något stort som kommer hända till sommaren. Han har lyckats ta laget till VM och de säger att det är en bragd. För mig är en bragd om man vinner VM. Det har inte börjat än. Att vara i VM är en självklarhet enligt mig. Det är nu pressen börjar, det är nu det roliga börjar och det är nu den stora scenen börjar. Det du haft hittills är bara början, det är ingen bragd. Där har du vad det handlar om, säger Zlatan.

På frågan om han skulle ställa upp om Janne Andersson ställde frågan säger Zlatan:

- Jag tillhör Sverige och är väldigt stolt över att vara svensk. Jag är det nya Sverige, jag har satt Sverige på kartan. Folk vet vad Sverige är tack vare mig och det är handlar inte om att vara arrogant för det är fakta. Om han behöver mig, om jag vet att jag kan göra det jag vill göra, om jag är hundraprocentig: dörren är öppen.

- Vi håller dem på tårna. Vi får se. De pratar om jag borde vara med eller om jag inte borde vara med eftersom de har det bra, men än så länge har de inte vunnit någonting. Och jag vet hur man vinner.

https://www.fotbollskanalen.se/usa/zlatans-passning-till-janne-andersson-borde-inte-fokusera-pa-mig/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in