2018-03-29, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
De allra flesta paket från Kina är märkta som gåva "gift", även om man inte säger till själv vid beställning.

Obetalda paket hos PN skall enligt kimdah gå till Tullverket, och man skall själv kunna bevisa detta?

Tycker detta totalt strider mot i Sverige gängse rättsuppfattning vid t.ex. en domstol.
Åklagaren skall inte bevisa du är skyldig, utan du själv skall bevisa du är oskyldig?
Här är en av "kimdah2002 "tidigare trollposter om det hela:
Postad 2018-03-09:
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nästa vecka kommer Tullverket att börja skicka ut brev till ca 35000 mottagare vars paket är märkta gåva eller där värdet på innehållet ifrågasätts. Mottagarna kan då välja att acceptera att betala moms och avgift eller att överklaga till Tullverket inom 30 dagar.
(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod

Lögn då, lögn nu!
Citera
2018-03-29, 19:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
De allra flesta paket från Kina är märkta som gåva "gift", även om man inte säger till själv vid beställning.

Obetalda paket hos PN skall enligt kimdah gå till Tullverket, och man skall själv kunna bevisa detta?

Tycker detta totalt strider mot i Sverige gängse rättsuppfattning vid t.ex. en domstol.
Åklagaren skall inte bevisa du är skyldig, utan du själv skall bevisa du är oskyldig?
Det är ju den som kommer med ett påstående som skall kunna styrka att det är så inte tvärt om. Nu är det ju extremt lätt för Tullverket att avvisa att det är en gåva bara att knappa in trackingnummret så ser man att det kommer från en ehandelssajt i Kina...

Nu är det ju väldigt få paket som går till Tullverket efter pn nys praxis att skicka ut sms/avi på gåvor redan vid sorterongen
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-29 kl. 19:29.
Citera
2018-03-29, 19:26
Medlem
Citat:

Pn har inget rätt att själva ifrågasätta det som anges på paketen, står det gåva,så kan PN endast godkänna det som en gåva eller skicka det till Tullen.
Citera
2018-03-29, 19:28
Medlem
Citat:
Det är ju den som kommer med ett påstående som skall kunna styrka att det är så inte tvärt om. Nu är det ju extremt lätt för Tullverket att avvisa att det är en gåva bara att knappa in trackingnummret så ser man att det kommer från en ehandelssajt i Kina...
Hur många har hittils fått ett brev av Tullverket angående postförsändelse märkt gåva?

Snälla trolla lite för oss
Citera
2018-03-29, 19:29
Medlem
Citat:

Vi får väl se om några veckor eller en månad hur Tullverket tänker agera, mot de 100-tusentals "gåvor" som ej blivit betalda till PN?
Citera
2018-03-29, 19:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Vi får väl se om några veckor eller en månad hur Tullverket tänker agera, mot de 100-tusentals "gåvor" som ej blivit betalda till PN?
Dom returneras till kina om dom kommer från en ehandelssajt...
Efter pn nya policy att kontrollera och avvisa gåvor redan vid sorteringen så är det inte så många paket som går till Tullverket.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-29 kl. 19:35.
Citera
2018-03-29, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Hur många har hittils fått ett brev av Tullverket angående postförsändelse märkt gåva?

Snälla trolla lite för oss
jag har fått en avi på ett paket som skall vara märkt gåva ,men tack vare att jag inte lyckas få posten att visa en bild på paketet är jag ju inte hundra på att säljaren har märkt det som gåva .
Så fort jag får det bekräfta kommer jag ju givetvis begära att Tullen får ta hand om paketet , som sagt PN kan bara "fria" en gåva .det är bara Tullen som kan ifrågasätta det.
Citera
2018-03-29, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storeture
Lova att inte bli sur nu men jag beställde en vara den 9 mars från Aliexpress, titta vad jag fick idag från postnord!

http://forumbilder.se/H6A8I/2b4988b3...7-8380e2b9010e

Jag bad säljaren skicka som gåva och att sänka värdet, vad har hänt här? Var tullen för upptagen så dom släppte förbi den? Jag är iallafall glad

Citat:

Kimdah, se mitt inlägg ovan, hur kommer det sig att jag inte fått något sms? Jag vet dock inte säkert om han skickade som gåva eller inte
Citera
2018-03-29, 19:35
Medlem
Citat:

Men du har ju själv för inne glödheta helvete själv sagt att Tullverket kommer kontakta kunden, för att man skall bevisa det rör sig om en gåva?

Förresten är det väl Tullverkets sak kontakta säljaren, för att han skall bevisa sin generositet och givmildhet!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-29 kl. 19:41.
Citera
2018-03-29, 19:46
Medlem
kickikotts avatar
Regeringen får väl inte några pengar kanske, men däremot Staten (som dom företräder)

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag säger att regeringen inte får några pengar. Hur får du det till att tramsa?
Citera
2018-03-29, 19:48
Medlem
kickikotts avatar
Känns ju inte speciellt Rättssäkert - speciellt som det inte finns någonstans man kan överklaga...

Citat:
PN ignorerar numera om det står gåva och dricker ut sms eller avi då är det upp till mottagaren att acceptera eller överklaga det går mycket fortare än att blanda in Tullverket varje gång som ändå gör samma sak.
Citera
2018-03-29, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
jag har fått en avi på ett paket som skall vara märkt gåva ,men tack vare att jag inte lyckas få posten att visa en bild på paketet är jag ju inte hundra på att säljaren har märkt det som gåva .
Så fort jag får det bekräfta kommer jag ju givetvis begära att Tullen får ta hand om paketet , som sagt PN kan bara "fria" en gåva .det är bara Tullen som kan ifrågasätta det.

Är övertygad om det "lilla kaos" som idag råder hos PN, är bara förstadiet till när snart Tullverket skall börja agera.
De veckolånga fördröjningarna hos PN kommer garanterat bli minst halvårsvis för Tullverket!

Kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur en myndighet som tidigare hanterat båtlaster, nu skall fungera till att avgöra småpaket för några kronor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in