Citat:

Ursprungligen postat av 
Mike.Andersen

Det behövs inget mattegeni för att räkna ut att detta är en förlustaffär för PostNord. Det kommer in 50 000 försändelser per dag och hälften går i retur. PostNord tar ut en avgift på 75:- och 15:- består av moms. Intäkterna för PostNord per år blir då runt 0,5 miljarder.
PostNord anställer 550 personer för att hantera det nya systemet. Lönerna per år för dessa personer landar på runt 0,3 miljarder. Bemanningsföretaget får in x antal kronor i intäkter för sin personal. PostNord har lagerkostnader samt transporter med returer till Kina som kostar extremt mycket pengar. Utan att veta dessa siffror, så kan jag lätt påstå att detta vida överstiger 0,2 miljarder kronor.

Har t.ex. fått ett brev och ytterligare ett brev med påminnelse på en försändelse jag inte tänker lösa ut.
Har jobbat en del med logistik, men kan föreställa mig svårigheten sortera upp 100-tusentals paket, och sedan plocka fram det som blivit betalt och skall skickas ut.
Vet inte precis hur PN löst detta, men något annat sätt än numrerade hyllor finns knappast!

Vet dessutom att gäller det "gåva" så blir det sedan blir Tullverkets sak att hantera?
Har på sistone beställt ytterligare 10 "gåvor", och har ingen som helst aning om vilken strategi Tullverket har för att lösa detta?
Enligt kimdah är det Tullverkets jobb att öppna dessa paket, och sedan bedöma riktigheten i ifall det är en gåva!