2018-03-29, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vi ska betala moms på saker vi importerar, inklusive saker från AliExpress.

Hittills har PostNord INTE tagit ut denna moms, men nu har de av Tullverket blivit tillsagda att göra det.

PostNord gör naturligtvis inte detta gratis, de vill ha 75:-/försändelse.

Det funkar som det borde gjort redan från början. Vad är problemet?

Jag tyckte också att det var jättekul att kunna köpa saker momsfritt, och avgiftsfritt, men vad gnäller någon nu för? För att vi ska betala moms och för att någon vill ha betalt för att dra in den momsen?

Jösses.
Problemet är straffavgiften!
Citera
2018-03-29, 17:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Använd en sökmotar för att läsa in dig på ämnet.

* Regeringen får en in ett visst belopp vid moms.
NEJ. Regeringen får inga pengar för att du köper från Ali. Du måste ge mig länkar när du påstår sånt. Ok?
Citera
2018-03-29, 17:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Problemet är straffavgiften!
Mm, jag håller med. Har jag sagt något annat eller skriver du bara för att hålla med mig?
Citera
2018-03-29, 17:24
Medlem
Citat:
NEJ. Regeringen får inga pengar för att du köper från Ali. Du måste ge mig länkar när du påstår sånt. Ok?
Citat:
Mm, jag håller med. Har jag sagt något annat eller skriver du bara för att hålla med mig?
Du verkar inte vilja diskutera ämnet utan endast tramsa!
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-29 kl. 17:27.
Citera
2018-03-29, 18:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Du verkar inte vilja diskutera ämnet utan endast tramsa!
Jag säger att regeringen inte får några pengar. Hur får du det till att tramsa?
Citera
2018-03-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Det behövs inget mattegeni för att räkna ut att detta är en förlustaffär för PostNord. Det kommer in 50 000 försändelser per dag och hälften går i retur. PostNord tar ut en avgift på 75:- och 15:- består av moms. Intäkterna för PostNord per år blir då runt 0,5 miljarder.

PostNord anställer 550 personer för att hantera det nya systemet. Lönerna per år för dessa personer landar på runt 0,3 miljarder. Bemanningsföretaget får in x antal kronor i intäkter för sin personal. PostNord har lagerkostnader samt transporter med returer till Kina som kostar extremt mycket pengar. Utan att veta dessa siffror, så kan jag lätt påstå att detta vida överstiger 0,2 miljarder kronor.

Har t.ex. fått ett brev och ytterligare ett brev med påminnelse på en försändelse jag inte tänker lösa ut.

Har jobbat en del med logistik, men kan föreställa mig svårigheten sortera upp 100-tusentals paket, och sedan plocka fram det som blivit betalt och skall skickas ut.

Vet inte precis hur PN löst detta, men något annat sätt än numrerade hyllor finns knappast!

Vet dessutom att gäller det "gåva" så blir det sedan blir Tullverkets sak att hantera?
Har på sistone beställt ytterligare 10 "gåvor", och har ingen som helst aning om vilken strategi Tullverket har för att lösa detta?
Enligt kimdah är det Tullverkets jobb att öppna dessa paket, och sedan bedöma riktigheten i ifall det är en gåva!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-29 kl. 18:28.
Citera
2018-03-29, 18:29
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Då har du helt klart blivit feldebiterad. Momsen på böcker är 6%.
Nej, det har han inte. 25% moms på fraktkostnaden på ca 200 kr och 6% moms på böckerna för ca 50 kr blir ungefär 50 kr!
Citera
2018-03-29, 18:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Kostnaden för en container är inte extremt mycket pengar som PostNords terminalchef Peter Hesslin uttalade sig om till SVT Nyheter. Nu har inte jag någon aning om postavtalet, men eventuellt så kostar varje försändelse pengar och då blir terminalchefens uttalande mer logiskt. Frågan är då exakt hur mycket PostNord får betala för att överlämna en försändelse till Kina Post.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...-billiga-paket
Returerna i Kina står e-handlarna för.
Citera
2018-03-29, 18:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Priset för själva frakten är ju ointressant i sammanhanget det är ju en droppe i havet mot den totala förlusten.
Vari består resten av förlusten av?
Citera
2018-03-29, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Vari består resten av förlusten av?
varje återsänt paket har kostat PN 60kr att Tull o moms deklarera ,du kan göra matten själv!
Citera
2018-03-29, 18:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har t.ex. fått ett brev och ytterligare ett brev med påminnelse på en försändelse jag inte tänker lösa ut.

Har jobbat en del med logistik, men kan föreställa mig svårigheten sortera upp 100-tusentals paket, och sedan plocka fram det som blivit betalt och skall skickas ut.

Vet inte precis hur PN löst detta, men något annat sätt än numrerade hyllor finns knappast!

Vet dessutom att gäller det "gåva" så blir det sedan blir Tullverkets sak att hantera?
Har på sistone beställt ytterligare 10 "gåvor", och har ingen som helst aning om vilken strategi Tullverket har för att lösa detta?
Enligt kimdah är det Tullverkets jobb att öppna dessa paket, och sedan bedöma riktigheten i ifall det är en gåva!
PN ignorerar numera om det står gåva och dricker ut sms eller avi då är det upp till mottagaren att acceptera eller överklaga det går mycket fortare än att blanda in Tullverket varje gång som ändå gör samma sak.
Citera
2018-03-29, 18:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
varje återsänt paket har kostat PN 60kr att Tull o moms deklarera ,du kan göra matten själv!
Man gör givetvis ingen moms och tulldeklarering på ett paket som skall gå i retur där har man inte betalt in någon moms. Hur tänker du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in