2018-03-29, 13:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
6% på boken som kostade 50kr, ja.
Men det är 25% på frakten som var 200kr.
Nu är inte jag någon skatteexpert, men momsen på frakten ska vara densamma som momsen på produkten, tror jag...

Hur som helst, du har inte fått betala 100% moms.

Är momsen på boken, 6%, specificerad?
Citera
2018-03-29, 13:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu är inte jag någon skatteexpert, men momsen på frakten ska vara densamma som momsen på produkten, tror jag...

Hur som helst, du har inte fått betala 100% moms.

Är momsen på boken, 6%, specificerad?

Hmm, så kan det nog vara.

Men vilket som så betalas momsen på totalvärdet, vara + frakt.
Citera
2018-03-29, 13:41
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Du missar dock att det finns folk med samlarhobby och andra som behöver specialgrejor, så allt är inte folk som beställer "Kinajunk"

Dock så håller jag med om att det nog inte påverkar valet (tyvärr, för nuvarande regering bör få respass av massor av skäl)

Håller med. Jag skiter fullständigt i wish och billiga strumpor eller vadfan dom nu säljer där. Jag köper hobbyutrustning som inte finns att handla i Sverige.

Hade det funnits att tillgå här hade jag inte brytt mig så mycket. Men nu gör det inte det så alla som tycker att jag borde handla här i stället borde bara hålla käften för dem vet inte vad dem pratar om,
Citera
2018-03-29, 13:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Men vilket som så betalas momsen på totalvärdet, vara + frakt.
Ja, du betalar moms även på frakten. Men som sagt, jag tror att fraktmomsen sättes efter vilken moms du betalar för varan.

Alltså, köper du en bok så är momsen på frakten 6%, köper du en uppstoppad räv, är momsen på frakten 25%.

Även om det är en skitsumma för dig, så var gärna lite jobbig och överklaga det du blivit debiterad. Men kolla först så att det jag säger stämmer :-)
Citera
2018-03-29, 13:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Hade det funnits att tillgå här hade jag inte brytt mig så mycket. Men nu gör det inte det så alla som tycker att jag borde handla här i stället borde bara hålla käften för dem vet inte vad dem pratar om,
Moms hade du betalat även om du handlat i Sverige. Alternativet för att slippa SVENSK moms är att köpa på plats, och importera personligen, vilket är okej upp till ett visst belopp.

Det du kan göra om du fortfarande vill importera och anlita fraktbolag, är att räkna ut brytpunkter, alltså se vilken avgift du får betala och då komma fram till för hur mycket du bör handla varje gång.
Citera
2018-03-29, 14:09
Medlem
Tretton dagar sen jag betalade och inget pkt. Pkt kom till Stockholm den 5 mars. Raska gossar, säkert landstingutbildade. Svarar inte på mejl men på chatten sa dom att dom hade mycket att göra. Kollade gamla leveranser. De som var på över trehundra kronor inklucive frakt från USA blev ofta stoppade innan. Har alltid betalat moms på ännu dyrare (mer 1000kr) från Thailand, Indien. Från Kina har jag knappt handlat. Hur som helst nästa leverans kommer snart med DHL. Likadan som den postnord slarvat bort. Piss när man väntar på varor till sin renovering. Va då handla Svenskt. Ta en MC hjälm som kostar sex tusen här och 3500 i Tyskland med frakt hit.
Citera
2018-03-29, 14:17
Medlem
Lova att inte bli sur nu men jag beställde en vara den 9 mars från Aliexpress, titta vad jag fick idag från postnord!

http://forumbilder.se/H6A8I/2b4988b3...7-8380e2b9010e

Jag bad säljaren skicka som gåva och att sänka värdet, vad har hänt här? Var tullen för upptagen så dom släppte förbi den? Jag är iallafall glad
Citera
2018-03-29, 14:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Va då handla Svenskt. Ta en MC hjälm som kostar sex tusen här och 3500 i Tyskland med frakt hit.
Men den fick du väl redan tidigare betala svensk moms för, eller? Hur som, det blir fortfarande betydligt billigare att importera den, så vad är problemet?
Citera
2018-03-29, 14:29
Medlem
Citat:
Kan inte tänka mig att det är tanken. Momsen betalar man i vilket fall, så Skatteverket får inte in mer bara för att du köper från Sverige (jo, om varan kostar mer).
Och PostNord vill helt enkelt få in pengar för vad det kostar för dom att hantera momsinbetalningarna. Något de numera måste göra och anses vara ansvariga för.

Det ovan har förklarats åtskilliga gånger i tråden.

Jag har inte träffat någon som tycker att momsen är något problem i sig, om man köper en bok och får betala 25-50 kr i moms verkar alla tycka är nemas problemas. Eller 4 kr på en liten grej.

Det alla slår bakut på är all overhead på 75 kr - 300 kr beroende på vem ska ska ta ut momsen, PostNord/DHL/UPS osv + att det adderar flera veckar delay och allt extra jobb.

Så nej, momsen verkar ingen ha problem med. Det är den hyperdyra-långsamma-kafka liknande processen som som ingen gillar och som dödar det hela.

Och det är ju de svenska e-handlarnas lobbygrupp som har uppvaktat regeringen för att få dem panik-stress implementera hela klabbet
Citera
2018-03-29, 14:34
Medlem
TKD_1337s avatar
Jag beställde ju två grejer från Kina i början av mars. I tisdags fick jag ett meddelande om att ett paket har kommit. Hur ska man veta vilket paket det är? Om de hade gett mig ett nummer man kan söka information med skulle man kanske kunna lista ut det. Några bilder på paketet finns det inte heller (trycker man på det fältet står det att det saknas). Ena grejen kan jag tänka mig betala för, den andra kommer jag låta gå i retur. Jag tror jag får ringa deras kundtjänst. På tal om det så söker de just personal i Malmö till detta:

Citat:
I rollen som Kundservicemedarbetare ska du främst via chatt, mail och telefon hjälpa privatkunder att svara på moms- och försändelsefrågor rörande deras utrikespaket.

https://www.randstad.se/arbetssokand...rag-201134860/

De har ju även genom bemanningsföretag sökt personal som ska granska paketen och man har låga krav. Vad sägs om "Saknar du arbetslivserfarenhet? Då har vi ett perfekt jobb i Stockholm"?. Givetvis bra för de som behöver såna jobb men lönen är satt därefter.
Senast redigerad av TKD_1337 2018-03-29 kl. 15:30.
Citera
2018-03-29, 14:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Det alla slår bakut på är all overhead på 75 kr - 300 kr beroende på vem ska ska ta ut momsen, PostNord/DHL/UPS osv + att det adderar flera veckar delay och allt extra jobb.
Men den som ska ta ut momsen vill såklart ha betalat för det jobbet.

Sedan är det såklart ett problem att PostNord har ett avtal med Kina som subventionerar frakterna, vilket gör det svårt för andra att konkurrera.
Citat:
Så nej, momsen verkar ingen ha problem med. Det är den hyperdyra-långsamma-kafka liknande processen som som ingen gillar och som dödar det hela.
Absolut, men det hela är ganska nytt.
Citat:
Och det är ju de svenska e-handlarnas lobbygrupp som har uppvaktat regeringen för att få dem panik-stress implementera hela klabbet
Självklart har Skatteverket uppvaktats av svenska handlare.
Citera
2018-03-29, 14:39
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Moms hade du betalat även om du handlat i Sverige. Alternativet för att slippa SVENSK moms är att köpa på plats, och importera personligen, vilket är okej upp till ett visst belopp.

Det du kan göra om du fortfarande vill importera och anlita fraktbolag, är att räkna ut brytpunkter, alltså se vilken avgift du får betala och då komma fram till för hur mycket du bör handla varje gång.

Problemet ligger för hundrade gången inte i momsen. Det är postnords pissavgift på 75kr jag stör mig på. Säg att jag krashar min drönare imorgon och behöver nya ESC/Motorer/Propellrar/Kolfiber ram som jag inte kan handla här. Sen måste jag handla min delar från olika säljare för att få det som jag vill ha det och vips har jag 5x 75kr att betala extra.

Detta händer ofta så det blir en hel del extra pengar som jag ärligt talat inte har råd med i dagsläget.

Därför jag är förbannad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in