2018-03-29, 14:42
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337

De har ju även genom bemanningsföretag sökt personal som ska granska paketen och man har låga krav. Vad sägs om "Saknar du arbetslivserfarenhet? Då har vi ett perfekt jobb i Stockholm"?. Givetvis bra för de som behöver såna jobb men lönen är satt därefter.

Kvaliteten på det utförda arbetet blir också därefter.
Citera
2018-03-29, 14:44
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Kvaliteten på det utförda arbetet blir också därefter.

Såklart men det är ju ett väldigt enkelt jobb. Man "jobbar med att, via dator, granska och registrera paket".
Citera
2018-03-29, 14:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Problemet ligger för hundrade gången inte i momsen.
Nu skrev jag inte att momsen skulle vara problemet, tvärtom: Jag gav förslag på hur man skulle kunna göra för att just avgiften skulle bli ett litet problem.

Har du något eget förslag på hur man skulle kunna minimera avgifterna? Kanske du har en affärsidé på hur man skulle kunna nyttja de nya reglerna? Något annat kreativt?
Citera
2018-03-29, 14:51
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu skrev jag inte att momsen skulle vara problemet, tvärtom: Jag gav förslag på hur man skulle kunna göra för att just avgiften skulle bli ett litet problem.

Har du något eget förslag på hur man skulle kunna minimera avgifterna? Kanske du har en affärsidé på hur man skulle kunna nyttja de nya reglerna? Något annat kreativt?

Sorry jag är trött, grinig och har ont, missuppfattade ditt inlägg.

Har för mig att det finns bolag som packar om paket och skickar allt i ett från andra EU länder istället men då måste man planera och handla allt man tror sig behöva för ett halvår typ för att det ska löna sig och jag är USEL på att planera.

Varje gång jag försökt göra så har det slutat med att jag har en låda full av elektronik som aldrig kommer till användning. Ligger säkert 15k elektronik och skräpar i min byrålåda som jag köpte från USA förra året och tänkte "fan vad dyr frakt bäst jag handlar allt som jag behöver på en gång".

Var ju betydligt enklare utan postnord avgiften då man kunde ta express frakt från kina istället när man behövde något på stört då även dessa paket slank igenom i princip alltid för mig, eller bara köpa det man trodde sig behöva till nästa månad med vanlig frakt.
Senast redigerad av Zot^ 2018-03-29 kl. 15:15.
Citera
2018-03-29, 14:55
Medlem
Zeta9s avatar
Nu försöker Trump komma til rätta med liknande problem i USA. Men varför bara Amazon? Kan någon förklara hur det funkar i USA? Vore intressant att jämföra. Jag antar att Amazon i USA även skickar vissa varor direkt från Kina.

Trumps senaste tweet:

Citat:
I have stated my concerns with Amazon long before the Election. Unlike others, they pay little or no taxes to state & local governments, use our Postal System as their Delivery Boy (causing tremendous loss to the U.S.), and are putting many thousands of retailers out of business!
Citera
2018-03-29, 14:59
Medlem
kickikotts avatar
Troligen för att Trump inte har koll på läget (tror inte han beställer från eBay eller Ali :-)
Så Amazon är väl det enda han hört talas om, men det kommer nog mera...

Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Nu försöker Trump komma til rätta med liknande problem i USA. Men varför bara Amazon? Kan någon förklara hur det funkar i USA? Vore intressant att jämföra. Jag antar att Amazon i USA även skickar vissa varor direkt från Kina.

Trumps senaste tweet:
Citera
2018-03-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Posten har blivit tagna på sängen av den oerhörda mängd paket som folket inte hämtar ut, ja våra kalkyler bygger på att kanske upp till 25-30% av paketen i ett inledningsskede inte skulle bli utlösta ,men nu är det siffra 50% och stigande , vi är i chock.
Varje returcontainer är i princip en miljon i förlöst!

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
En 40' returcontainer till Kina kostar ca 25kkr , tror dock Direct Link har bättre avtal än en vanlig speditör så räkna med max 15kkr kr per container.
Priset för själva frakten är ju ointressant i sammanhanget det är ju en droppe i havet mot den totala förlusten.
Citera
2018-03-29, 15:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Har för mig att det finns bolag som packar om paket och skickar allt i ett från andra EU länder istället men då måste man planera och handla allt man tror sig behöva för ett halvår typ för att det ska löna sig och jag är USEL på att planera.
Det roliga med Ali iaf för mig, var att klicka runt och beställa skitbilliga saker jag egentligen inte behövde, och sedan få paket var och varannan dag i en månad. Den tiden är slut nu :-(

Det hände även att jag beställde saker till kompisar, som knyppelset till någon, ett par raff-trosor till någon annan, personer som sedan diskret frågade om jag beställt. Prylar för kanske en tia eller två styck. Kul för både mig och dom.
Citera
2018-03-29, 15:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Posten har blivit tagna på sängen av den oerhörda mängd paket som folket inte hämtar ut, ja våra kalkyler bygger på att kanske upp till 25-30% av paketen i ett inledningsskede inte skulle bli utlösta ,men nu är det siffra 50% och stigande , vi är i chock.
Varje returcontainer är i princip en miljon i förlöst!
Trist att du inte länkar det du citerar :-(
Citera
2018-03-29, 15:20
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
En 40' returcontainer till Kina kostar ca 25kkr , tror dock Direct Link har bättre avtal än en vanlig speditör så räkna med max 15kkr kr per container.

Kostnaden för en container är inte extremt mycket pengar som PostNords terminalchef Peter Hesslin uttalade sig om till SVT Nyheter. Nu har inte jag någon aning om postavtalet, men eventuellt så kostar varje försändelse pengar och då blir terminalchefens uttalande mer logiskt. Frågan är då exakt hur mycket PostNord får betala för att överlämna en försändelse till Kina Post.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...-billiga-paket

Citat:
Vi har lagerkostnader. Vi har transporter och vi har returer till Kina som kostar extremt mycket pengar om man inte betalar momsen och avgifterna. Så det drar i väg ganska fort.
Citera
2018-03-29, 15:31
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Kostnaden för en container är inte extremt mycket pengar som PostNords terminalchef Peter Hesslin uttalade sig om till SVT Nyheter. Nu har inte jag någon aning om postavtalet, men eventuellt så kostar varje försändelse pengar och då blir terminalchefens uttalande mer logiskt. Frågan är då exakt hur mycket PostNord får betala för att överlämna en försändelse till Kina Post.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...-billiga-paket

Ska man prata om logik, så får man nog väga in att PostNord har satt avgiften till 75 kr och har intresse av att insinuera att den inte räcker till, vilket den eventuellt inte gör, åtminstone inte just nu...
Citera
2018-03-29, 15:37
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Skillnad:
* Donald J. Trump anses vara till höger på den politiska skalan han belyser det problem som skapas när mycket stora företag flyr från skatt.
* Vår regerering säger sig höra hemma på den vänstra delen av spelplanen, den ger invånare i Sverige höga avgifter när de skall betala moms för saker som kostar småpengar.

Skillnad, ja.

Jo, visst är det skillnad. Amerikanarna har just fått en stor skattesänkning.

Trump vill att saker produceras i USA igen, att företag flyttar tillbaka sin produktion.

Vår regering vill att vi ska köpa Kina-grejer i svenska butiker till priser som oftast är 10 gånger högre än vid privatimport och betala moms på det. Gör ingenting för att stimulera produktion av konsumentprodukter i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in