2018-04-16, 12:27
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det betalas från avgiften på 75 kr från de som löser ut sina paket eller vad tror du dom pengarna går till...

Hur många löser ut sina paket tror du när 400.000 paket skickas tillbaka och dryga en halv miljon paket står och väntar på att någon ska betala?

Läser du valfri artikel så är det knappt någon som betalar avgiften på 75 kr för sina paket.
Sen läser du senaste artikeln förra inlägget att dom har ett manuellt system, allså timanställda tomtar som springer runt och scannar paket om dagarna.

Billigt och bra det där!

Sen kostar det mer att skicka 9 st påminnelsebrev per paket än de 75kr. Brevet, pappret, trycket, administrationen på det hela går långt över 75kr ifall du har någon form av kunskap.
Senast redigerad av Lichtblick 2018-04-16 kl. 12:29.
Citera
2018-04-16, 12:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
HAHA! Till och med ett manuellt system för att hålla koll på det där.
Ja jävlar det måste kosta en del att gå igenom alla paket varje jävla dag när det är runt en halv miljon paket.
Efter första rundan så sitter det ju en streckkod på paketet så då skannas 99% automatiskt så det går fort. Dock tappade en del paket i början sin märkning och det blev lite extra jobb men det har strålfors fixat nu..
Citera
2018-04-16, 12:31
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Hur många löser ut sina paket tror du när 400.000 paket skickas tillbaka och dryga en halv miljon paket står och väntar på att någon ska betala?

Läser du valfri artikel så är det knappt någon som betalar avgiften på 75 kr för sina paket.
Sen läser du senaste artikeln förra inlägget att dom har ett manuellt system, allså timanställda tomtar som springer runt och scannar paket om dagarna.

Billigt och bra det där!

Sen kostar det mer att skicka 9 st påminnelsebrev per paket än de 75kr. Brevet, pappret, trycket, administrationen på det hela går långt över 75kr ifall du har någon form av kunskap.

50% betalas.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...-billiga-paket
Citera
2018-04-16, 12:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Billigt och bra det där!

Man får bara 1 påminnelse och de flesta betalar efter att ha fått sms så det är inte så många avier som går ut...
Citera
2018-04-16, 12:34
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Efter första rundan så sitter det ju en streckkod på paketet så då skannas 99% automatiskt så det går fort. Dock tappade en del paket i början sin märkning och det blev lite extra jobb men det har strålfors fixat nu..

Så ska du hålla koll på en halv miljon paket och ha personal som ska gå och scanna dom där om dagarna. Lite extra jobb? Extremt mycket administrations jobb.

Det är inget litet arbete dom håller på med på postnord. Har du ens tittat in på ett postkontor förut? Eller lagerlokal överhuvudtaget.

Det här var ett snesteg av Postnord och allt går emot dom. Finns inget att försvara deras misstag. Dom sköt sig själva i knät, ÅTER IGEN
Citera
2018-04-16, 12:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
50% betalas.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...-billiga-paket
Den statistiken är gammal. De paket som anländer nu är beställda efter det att man varit medvetna om att man får betala avgift så nästan alla löses ut omgående..
Citera
2018-04-16, 12:36
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Man får bara 1 påminnelse och de flesta betalar efter att ha fått sms så det är inte så många avier som går ut...

Har du ens testat att beställa något över wish? Man får typ ett nytt påminnelsebrev var 3de dag i en månad. Hur vet jag det? Jag själv fick 9 st påminnelsebrev per beställning jag hade gjort ifrån wish.

Ja, dom som har betalat ja. Men nu var det knappt en handfull som hade betalat utan folk sket i det hela eftersom det inte var värt det. Så är det 400.000 paket som skickades tillbaka och fick alla lika många påminnelsebrev som jag fick, eller vi kan till och med dra ner till det hela till 3 st per paket så var det 1 200 000 påminnelsebrev som skickades ut under en månad.

Och det kostar inte tror du? Är du gravt handikappad?
Citera
2018-04-16, 12:36
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Så ska du hålla koll på en halv miljon paket och ha personal som ska gå och scanna dom där om dagarna. Lite extra jobb? Extremt mycket administrations jobb.

Det är inget litet arbete dom håller på med på postnord. Har du ens tittat in på ett postkontor förut? Eller lagerlokal överhuvudtaget.

Det här var ett snesteg av Postnord och allt går emot dom. Finns inget att försvara deras misstag. Dom sköt sig själva i knät, ÅTER IGEN
Du tror väl inte att dom skannar dom manuellt efter det att dom fått ett pn kolli-id och streckkod?
Citera
2018-04-16, 12:37
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Den statistiken är gammal. De paket som anländer nu är beställda efter det att man varit medvetna om att man får betala avgift så nästan alla löses ut omgående..

Det säger inget. Om 17 000 paket anländer och alla betalas är det sannolikt sämre än om 70 000 anländer och hälften betalas.
Citera
2018-04-16, 12:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium
Emot och emot. När kostnaden att driva in pengarna är större än förtjänsten kan jag vara emot systemet. Där är vi nu.

Kostnaden är för Postnord att administrera.

Förtjänsten är för staten att få in MOMS och tull vilket vi ska betala.

Sedan håller jag med om att Postnords kostnad är för hög men det är inte de som ska ha MOMS och tull.

Visst var det "bättre" förut när man felaktigt kunde importera utan att betala tull och MOMS. Blev billigare. Även att få Postnord att dela ut paketen utan extra kostnader. Perfekt.

De som klagar mot tull och MOMS på egen import borde även klaga på att vi måste betala MOMS och tull på elektronikprylar butikerna importerar från Asien. Tänk vad billigt allt skulle bli.
Citera
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Har du ens testat att beställa något över wish? Man får typ ett nytt påminnelsebrev var 3de dag i en månad. Hur vet jag det? Jag själv fick 9 st påminnelsebrev per beställning jag hade gjort ifrån wish.

Ja, dom som har betalat ja. Men nu var det knappt en handfull som hade betalat utan folk sket i det hela eftersom det inte var värt det. Så är det 400.000 paket som skickades tillbaka och fick alla lika många påminnelsebrev som jag fick, eller vi kan till och med dra ner till det hela till 3 st per paket så var det 1 200 000 påminnelsebrev som skickades ut under en månad.

Och det kostar inte tror du? Är du gravt handikappad?
Wish är det väl bara wt som använder så jag har inte fått någon påminnelse därifrån...
Citera
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:

https://www.aftonbladet.se/a/ddBPbz

Du har då ingen koll.

Citat:
400 000 paket från Kina och andra länder utanför EU har sedan 1 mars inte hämtats ut av kunder som beställt dem.

Citat:
Hur mycket allt det här kommer att kosta Postnord kan man inte svara på i nuläget.

– Men hur vi än gör kommer det bli dyrt.

Har ni märkt av någon förändring sedan 1 mars?

– Paket från Kina har minskat, det råder det inget tvivel om – även om det kanske är tillfälligt.

Så sen 1 mars skickar dom tillbaka 400 000 paket och det blir dyrt säger dom.

Va bråkar du om? Vågar du inte erkänna verkligheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in