2018-03-23, 14:21
Medlem
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Menar du att Svenska Staten med jämna mellanrum transfererar stora summor till China Post ???

Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Hej kimdah2002!

Var finns du när man behöver dig? Vad ska man göra om PostNord vägrar att skippa avgiften trots att paketet har skickats från Kina innan den 16/2? Tydligen är inte PostNord konsekventa. Har förklarat tidigare.

Tog mig ett halvår och 30-tal fysiska brev när jag kämpade med tullverket om råttfällan.

Du får sedan gå vidare till högre instans och hoppas de tycker det är värt att ta upp ärendet.

Men det är svårt att vinna när det inte finns skriftligt någonstans att det skulle vara fritt för paket avsända före ett visst datum 16/2 . (Det är ju bara hörsägen, och står inte i några lagar eller förordningar)
Senast redigerad av EnAnonymTyp 2018-03-23 kl. 14:27.
Citera
2018-03-23, 14:30
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Menar du att Svenska Staten med jämna mellanrum transfererar stora summor till China Post ???

Tog mig ett halvår och 30-tal fysiska brev när jag kämpade med tullverket om råttfällan.

Du får sedan gå vidare till högre instans och hoppas de tycker det är värt att ta upp ärendet.

Men det är svårt att vinna när det inte finns skriftligt någonstans att det skulle vara fritt för paket avsända före ett visst datum . (Det är ju bara hörsägen, och står inte i några lagar eller förordningar)

Rena Kafka-processen att ha med PostNord att göra.

Om PN skippat avgiften för vissa tyder det på att de är osäkra på rätten att ta ut avgiften på det sätt de gör, att de opererar i en gråzon. Det normala är att man ska veta vad som gäller när man beställer en vara, att inga avgifter som man inte kunnat förutse påförs i efterhand.
Citera
2018-03-23, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Tveksamt, då många prylar har 1000% vinstmarginal här, och skitmånga grejer finns inte ens hos dem
det skaver lite i en gammal ekonom att folk i allmänhet inte vet skillnad på vinstmarginal och vinstpåslag.
om du t.ex har ett vinstpåslag på 100% får du en vinstmarginal på 50% ,du kan aldrig komma upp i fullt 100% vinstmarginal, däremot kan du ha hur högt vinstpåslag som helst .

Förlåt vill inte vara en besserwisser,eller ja nu blev jag det iallafall.
Citera
2018-03-23, 14:37
Medlem
MrBraxs avatar
För mig så fick jag bara upp på sidan när jag betalade att det var klart, men inga aviseringar efter det. Riktigt kasst!

Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
det skaver lite i en gammal ekonom att folk i allmänhet inte vet skillnad på vinstmarginal och vinstpåslag.
om du t.ex har ett vinstpåslag på 100% får du en vinstmarginal på 50% ,du kan aldrig komma upp i fullt 100% vinstmarginal, däremot kan du ha hur högt vinstpåslag som helst .

Bra att veta, aldrig hört "vinstpåslag"
Citera
2018-03-23, 14:39
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:

Tack för klargörandet. Men borde det inte heta prispåslag egentligen? Vinst är väl det jag gör efter att alla kostnader är borträknade, i absoluta tal? Vinstmarginal är vinsten i procent.
Citera
2018-03-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Tack för klargörandet. Men borde det inte heta prispåslag egentligen? Vinst är väl det jag gör efter att alla kostnader är borträknade, i absoluta tal? Vinstmarginal är vinsten i procent.
Man pratar om netto och brutto vinst.
Citera
2018-03-23, 14:52
Medlem
Citat:

Men det är svårt att vinna när det inte finns skriftligt någonstans att det skulle vara fritt för paket avsända före ett visst datum 16/2 . (Det är ju bara hörsägen, och står inte i några lagar eller förordningar)
det datumet är väl egentligen bara vår käre kimdah2002 som har hittat på ,han har ju som vanligt inte kunnat presenterat någon källa.
Citera
2018-03-23, 15:55
Medlem
hksnismos avatar
Väntar på paket som står under tullbehandling om jag spårar det på postnords sida, det har dock stått så sedan 16 mars..

Är det något galet då? Borde dom inte ha hört av sig om dom ville ha pengar?

Kollinummeret slutar på EE? Kommer det från Estland då?
Citera
2018-03-23, 15:57
Medlem
Nu blir jag riktigt förbannad på Postnord!

Enligt Tullverket ska man själv kunna göra sin tulldeklaration, http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms.4.6ac2c843157b7beb00741.html

Jag kontaktade Postnord och sade att jag inte godkände dem som mitt tullombud utan att jag själv vill deklarera varan och får då följande svar:
"Avgiften tas ut för att täcka kostnaderna att införtulla och insamla tull och moms till staten från första kronan en vara är värd. Postnord har inte och kan inte besluta om detta. Denna hantering kostar då vi utför administrativt arbete, fakturering samt lagerhållning.
Som privatperson kan man inte agera som tullombud då det endast är företagare som kan göra det."

De är alltså inte ens informerade om vad som gäller vilket jag tycker är under all kritik.

Jag har skickat mail till både Tullverket och Postnord där jag förklarar vad de påstår och att det är direkt motsägelsefullt mot vad den andra parten påstår.

Vilken jävla soppa detta har med importavgiften har blivit!
Citera
2018-03-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.P.Anka
Nu blir jag riktigt förbannad på Postnord!

Enligt Tullverket ska man själv kunna göra sin tulldeklaration, http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms.4.6ac2c843157b7beb00741.html

Jag kontaktade Postnord och sade att jag inte godkände dem som mitt tullombud utan att jag själv vill deklarera varan och får då följande svar:
"Avgiften tas ut för att täcka kostnaderna att införtulla och insamla tull och moms till staten från första kronan en vara är värd. Postnord har inte och kan inte besluta om detta. Denna hantering kostar då vi utför administrativt arbete, fakturering samt lagerhållning.
Som privatperson kan man inte agera som tullombud då det endast är företagare som kan göra det."

De är alltså inte ens informerade om vad som gäller vilket jag tycker är under all kritik.

Jag har skickat mail till både Tullverket och Postnord där jag förklarar vad de påstår och att det är direkt motsägelsefullt mot vad den andra parten påstår.

Vilken jävla soppa detta har med importavgiften har blivit!
Verkar ju vara rätt omständligt att göra det själv , du som privat inbetalare av momsen skall också förse Tullen med information som tydligen inte Postnord behöver göra, t.ex kvitto på inköpet.
Citera
2018-03-23, 17:07
Medlem
Citat:
Verkar ju vara rätt omständligt att göra det själv , du som privat inbetalare av momsen skall också förse Tullen med information som tydligen inte Postnord behöver göra, t.ex kvitto på inköpet.

Bara att printa ut bank-utdraget på köpet och skicka in för att verifiera varans värde.
Citera
2018-03-23, 17:13
Medlem
s-täljes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Nu har Postnord blivit anmälda till konkurrensverket.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25421-postnord-anmals-till-konkurrensverket

så bra där hoppas det händer något med det hela också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in