Citat:
Ursprungligen postat av
sakandeva
Förstår då varför de är så olika då från skola till skola!
Men huvudämnet innebär alltså dem kurser man väljer att ta fördjupning inom? Leker med tanken att jag studerar kurser i ledarskap, organisation och sådana grejer men sedan väljer ex, företagsekonomi att fördjupa mig inom, då blir det åt personalvetare hållet men mot ekonomi.
Blev faktiskt sugen nu på att plocka eget just för att man får de man vill ha, men samtidigt svårt att veta vilka kurser man kan välja mellan att ha som grund och fördjupning.
Grundkurserna lär ju ändå ligga inom ämnet man kan ju inte ex studera mkt byggnads i grund och ekonomi i fördjupning och bli ekonom.
Så hur vet man vilka kurser som man kan välja för att hålla sig på rätt stig och vilka kurser som bygger på varandra (som man då har som fördjupningskurs)?
Och tack att du förklarar, verkligen!!
Ja, exakt så. Du har förstått det helt 100% rätt.
Och du kommer faktiskt inte bara att bli personalvetare med inriktning mot företagsekonomi, utan t.o.m få inrikta dig än mer, t.ex. mot revision, marknadsföring, organisationsstrukturer och vilken del av detta du blir expert inom. Så om du tröttnar på jobbet som personalvetare kan du söka jobb som ekonom av något slag.
Personalvetare är ingen skyddad titel. Du kan kalla dig det redan nu om du vill. Liksom t.ex. konstnär. Däremot lär du ju inte få jobb som det. De lär kräva relevant utbildning. Men det är nog ganska öppet vad exakt du skall ha läst, med vissa förbehåll. Jag gissar på företagsekonomi, sociologi och juridik bör ingå. Obs! Bara min gissning! Efter något år slutar kanske läraren som är jurist och de anställer istället t.ex. en entolog, varpå de m.a.o. byter en grundkurs i ett ämne till ett annat. På en anna högskola har de istället anställt en statsvetare eller psykolog. Så det är m.a.o. inte så exakt vad som skall ingå som det t.ex. är på läkarlinjen för att få en läkarlegitimation.
Men att ha läst om t.ex. partikelfysik i yttre världsrymden lär aldrig ingå då det nog inte tillför något av värde för det jobbet. Likväl som om du väljer det som fristående kurs. Men din utbildning underkänns inte för det och många läser något irrelevant för sin utbildning bara för att det är kul. Men ur arbetsmarknadssynpunkt betyder det ju inte mer än om du kan spela bastuba eller dreja krukor.
En lärare är ju t.ex. också expert i något ämne. Eller en läkare. Det gäller alla akademikeryrken och deras utbildningar. Men även också många hantverkare, t.ex. en fastighetsskötare har en speciallitet, t.ex. elektrisitet, vvs, dörrlås etc. Och kan nog byta till att jobba som elektriker, rörmokare eller låssmed.
Har du inte läst ämnet förut får du bara läsa första terminen (=grundkursen), först när den är avklarad får du börja på den andra terminen, när den är klar på den tredje osv. Det ämne du fortsätter med blir ditt s.k. huvudämne. Du får förvisso kombinera hur du vill, men nästan alla väljer att bara läsa grundkursen i flera ämnen och fördjupa sig ett ämne. Det är enklast att börja med flera grundkurser och avsluta utbildningen med fördjupningen i ett av dem.
Förvisso kan man ju alltid fråga om man får hoppa in på något enstaka jätteintressant man bara "måste" ha, fast man inte riktigt nått dit än, oftast är det ingen omöjlighet. Jag minns själv att jag tilläts hoppa in på en doktorandkurs i 5 veckor, fast jag själv bara läste D-kursen. Och jag kände verkligen att det var en klart högre nivå. Likaså kan man få godkänt att hoppa in några veckor på kurser man inte ens läst alls. Men dessa är då definitivt något mycket likartat. T.ex. en historiker som inriktat sig på vikingatiden och får hoppa in på en arkeologikurs om vikingatidens gravar e.likn. kommer säkert godkännas. Det brukar vara riktigt givande att läsa det från ett annat perspektiv. Liksom för de andra på kursen att få en ny kurskamrat som ser det från ett annat perspektiv.
I utbildningar färdigt ihopsatt av högskolan tenderar de tyvärr inte alltid skriva vad ämnet ligger under, utan bara namnet på delkursen. T.ex. en kurs i algebra, en kurs i derivatakalkyler, en kurs i geometri, en kurs i integralkalkyler etc. och inte att det är den vanliga grundkursen i mattematik. Allt man läser på en färdig linje kan man också läsa på fristående kurser. Många gånger är det t.o.m. samma lärare. Möjligen att färdiga linjer ibland byter ut någon enstaka bok ur kursinnehållet o.likn, så visst kanske inte alltid till absoluta absurdum, men du förstår säkert vad jag menar.
T.ex. organisationsfrågor låter i mina öron som typiskt företagsekonomin. Om det inte står i kursplanen för en linje föreslår jag att du ringer dem och frågar. Eller varför inte besöka dem och sätta dig ner och prata, de har anställda studievägledare som jobbar just med detta. De kan berätta exakt vilka olika ämnen de satt ihop i sin linje och vilka olika kombinationer som är bra och vilka som är idiotiska. Du kan ju också fråga någon som jobbar med det. Vilka ämnen de läst och vilka de nu efteråt ångrar att de inte läste. Eller ringa deras fackförbund, det bör rimligen vara JUSEK (=jurister, samhällsvetare, ekonomer), de vet garanterat också. Kanske arbetsförmedlingen vet? Går du fortfarande i gymnasiet har även de studievägledare som vet, eller kan kolla upp det.
När jag läste på universitetet på 90-talet läste nog majoriteten fristående kurser istället för färdiga linjer. Så det är absolut inget ovanligt på de stora universiteten. Däremot har många mindre högskolor inte samma antal studenter (eller lärare) varför de oftast endast kan erbjuda färdiga linjer med vissa smärre valmöjligheter. Dessa brukar förvisso hålla utmärkt klass, men för att själv sy ihop sin egen utbildning begränsas valmöjligheterna oftast markant. Välj då istället något av de större universiteten, på dessa kan du studera precis allt, ibland till nästan rent absurdum.