2018-03-24, 12:42
Medlem
t3x5s avatar
Jag gjorde ganska nyligen min andra volta på anstalten Karlskoga då det var fullt på ordinarie anstalt som jag aldrig kom till.

Karlskoga var en ganska hyfsad anstalt med Sveriges sämsta plitar, däremot bra folk som satt där.
Usel luft på stället och liten rastgård annars var det helt okej.
Citera
2018-03-27, 19:32
Medlem
LSdalmiaks avatar
Hur funkar det egentligen på Kumla t ex där många kända brottslingar sitter. T ex Tommy Z, Arklöv, Fossmo m fl.

Sitter dom på samma avdelning? Om ja, vilka sitter ihop? Umgås dom? Finns det något ogillande mellan dessa kända brottslingar pga av att dom just är kända och deras ego gör att dom vill vara "störst" och "mest känd"?

Hur ser egentligen avdelningarna ut där inne? T ex den kända bunkern.
Citera
2018-03-28, 16:43
Medlem
daskapitans avatar
Hej alla som gjort tid.

Min fråga :
Vem betalar eventuella skulder/lån/amorteringar/ försäkringar osv. när man sitter inne ?

Vad händer med ens ekonomi ?

Mvh
Citera
2018-03-28, 17:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Hej alla som gjort tid.

Min fråga :
Vem betalar eventuella skulder/lån/amorteringar/ försäkringar osv. när man sitter inne ?

Mvh
Det får intagna betala själva om de inte har någon anhörig som vill kliva in och betala åt dem.

Vid korta fängelsestraff så kan socialtjänsten gå in med hyrespengar... men det är en bedömning som görs från fall till fall.
Citera
2018-03-28, 18:01
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Hej alla som gjort tid.

Min fråga :

Mvh

Som ovan sa, du flyger helt solo men har du soc så kan dom stå för lägenheten i ett par månader.

Tror jag hörde en period av ca 4 månader som mest men kan ha fel.
Citera
2018-03-28, 18:57
Medlem
daskapitans avatar
Jag tackar för svaren.
Som jag trodde.
Så om du har tillgångar är man körd i princip ?
Soc etta är vad man kan vänta sig ?
Tack igen.
Mvh
Citera
2018-03-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
Aldrig ? Kolla Tillberga eller Västervik ! Blandkåkar !
Exakt, finns gott om blandkåkar.

Citat:
Hej alla som gjort tid.

Min fråga :

Mvh
Den som betalar det vanligtvis fortsätter med det, alltså samma plånbok är den som belastas. Skillnaden är att du inte är på utsidan under tiden.

Det är här man ser stor skillnad på en personligt engagerad advokat och en vanlig.

En bra advokat löser detta, tänk dig de med barn, hund plus allt annat. Du kan ju tänka dig hur de mår på häktet innan de bitarna har löst sig.
Citat:
Jag tackar för svaren.
Som jag trodde.
Så om du har tillgångar är man körd i princip ?
Soc etta är vad man kan vänta sig ?
Tack igen.
Mvh

Soc är ju betydligt mer granskande idag så har du egna tillgångar så ska du normalt sett inte få hjälp, av den enkla anledningen att du inte behöver hjälp.

Sedan är det av väldigt stor vikt vid hur länge du ska sitta. Soc kan gå in och dega upp till 6 månader, men de kan göra undantag och dega längre om man kan motivera vikten av sitt boende. Ex om man bor i en bra och lugn stadsdel och inte vill mucka och få (söka?) en etta i Rosengård, det kommer inte underlätta frigivningen och inte heller steget ifrån kriminalitet. Allt handlar om hur bra man kan motivera sin situation och sin syn på sin framtid.

Ska man göra lång tid så bör man ju hyra ut sitt boende. Man får max hyra ut en hyresrätt i 2 år.
Citera
2018-04-12, 14:47
Medlem
Hej alla!

Jag har lite frågor.

Har blivit dömd till 9 månader för narkotikabrott (enbart eget bruk). Hovrätten har fastställt Tingsrättens dom. Vi ska göra ett sista försök om prövning i HD med jag tror att det är lönlöst. Där har vi nu ca 2-3 veckor på oss att skriva en överklagan.

Nu till frågorna...

1. Om HD väljer att inte pröva mig; hur snabbt sitter jag i finkan efter jag fått deras beslut?
2. Vilken klass eller sorts fängelse är det troligt att jag hamnar på?
3. Hur snabbt kan man få permissioner? (Jag kommer endast besöka min dotter vid dessa tillfällen).
4. Kan jag få ta med mig en gitarr in på anstalten?
5. Kan soc betala för min lgh så jag slipper hålla på med hyresgäster innan?
6. Om jag sitter av 2/3 alltså 6 månader av straffet; kommer jag behöva springa hos frivården de resterande 3 månaderna?
7. Hur mycket får man träna inne på anstalten?

Det här är frågorna jag kommer på först. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Edit: Jag är för övrigt helt ostraffad sen tidigare med ett fullt fungerande liv och har alltid haft det ifall det skulle påverka era svar. Dvs jag har jobbat heltid hela mitt liv. Kriminalvården bedömer det ej troligt att jag ska återfalla i något brott.

/T
Senast redigerad av Timberhulk 2018-04-12 kl. 14:57.
Citera
2018-04-12, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timberhulk
Hej alla!

Jag har lite frågor.

Har blivit dömd till 9 månader för narkotikabrott (enbart eget bruk). Hovrätten har fastställt Tingsrättens dom. Vi ska göra ett sista försök om prövning i HD med jag tror att det är lönlöst. Där har vi nu ca 2-3 veckor på oss att skriva en överklagan.

Nu till frågorna...

1. Om HD väljer att inte pröva mig; hur snabbt sitter jag i finkan efter jag fått deras beslut?
3. Hur snabbt kan man få permissioner? (Jag kommer endast besöka min dotter vid dessa tillfällen).
6. Om jag sitter av 2/3 alltså 6 månader av straffet; kommer jag behöva springa hos frivården de resterande 3 månaderna?

Edit: Jag är för övrigt helt ostraffad sen tidigare med ett fullt fungerande liv och har alltid haft det ifall det skulle påverka era svar. Dvs jag har jobbat heltid hela mitt liv. Kriminalvården bedömer det ej troligt att jag ska återfalla i något brott.

/T

Hej!

De flesta av dina frågor hittar du svar på på Kriminalvårdens hemsida www.kriminalvarden.se, så titta gärna in där och leta. Men så här ser det ut i alla fall:

1. Såvitt jag har förstått tar det 1-3 månader mellan dom och inställelse.
2. Med tanke på din ostraffade bakgrund och relativt lindrigt straff så blir det högst troligt öppen anstalt.
3. Kvalifikationstiden för permission är en fjärdedel av straffet, dvs i ditt fall drygt 2 månader. Två månader är också det minsta man måste avtjäna innan permission.
4. Vad du får ta med dig beror nog lite på var du hamnar. Bäst att höra direkt med anstalten när du fått din placering.
5. Nej, varför skulle soc betala för hyran av din lägenhet? Det är ju du själv som har försatt dig i denna situation. Men återigen, hör med din kommuns socialtjänst så slipper du gissa.
6. Jag tror att det är helt upp till Frivården. Jag kan tänka mig att en narkotikadom betyder att du nog behöver besöka dem lite då och då. Du är ju egentligen fortfarande under deras övervakning som villkorligt frigiven.
7. De flesta anstalter har gym så om du vill träna så går det förstås bra, men bara under din "lediga" tid. Hamnar du på öppen anstalt så kanske du kan ta löprundor på anstaltsområdet, men förstås också utanför arbetstid. Här kan du ju också kolla direkt med den anstalt du kommer att hamna på.

Hoppas det går bra för dig och att det här blir din första och sista tid i fängelset.
Citera
2018-04-12, 16:58
Avslutad
Citat:
Hej alla!

Jag har lite frågor.

Nu till frågorna...

/T

1. Om jag inte minns helt fel så blir domen verkställbar efter hovrättsdom. Du kommer att få ett brev från placeringen med anstalt och datum för senaste inställelsedatum. Det ska ta ca 50 dagar från att domen är verkställbar men det kan ta längre tid. Du kan inställa dig tidigare om du vill ha det gjort.

2. Omöjligt att svara på med så lite info om dig. Det är inte uteslutet med placering på öppen anstalt. Det beror lite på hur din dokumenterade missbrukshistorik ser ut.

3. Har du suttit häktad? Hamnar du på öppen anstalt och är nykter/ren och inte sen så kan du nog räkna med att gå på permission efter 2 månader och 7 dagar, när 1/4 av straffet har passerat. Hamnar du på sluten anstalt så får du nog räkna med att de lägger på 2-3 månader.

4. Troligtvis inte. En del anstalter lånar ut gitarrer. Ring och fråga när du vet vilken anstalt du ska till.

5. Nej. De betalar på domar som är max 6 mån.

6. Om du får övervakning så får du springa hos frivården i ett år från muck. Jag vet för lite om dig för att veta om du får övervakning eller ej. Den korta tiden talar emot övervakning. Missbruket (hur omfattande det nu är) talar för. Din ålder spelar också in och jag vet inte den.

7. Beror helt på anstalt. Vissa har fri tillgång till gym efter arbetstid, vissa har bara någon timme om dagen om ens det.
Citera
2018-04-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superfuzz
1. Om jag inte minns helt fel så blir domen verkställbar efter hovrättsdom. Du kommer att få ett brev från placeringen med anstalt och datum för senaste inställelsedatum. Det ska ta ca 50 dagar från att domen är verkställbar men det kan ta längre tid. Du kan inställa dig tidigare om du vill ha det gjort.

2. Omöjligt att svara på med så lite info om dig. Det är inte uteslutet med placering på öppen anstalt. Det beror lite på hur din dokumenterade missbrukshistorik ser ut.

3. Har du suttit häktad? Hamnar du på öppen anstalt och är nykter/ren och inte sen så kan du nog räkna med att gå på permission efter 2 månader och 7 dagar, när 1/4 av straffet har passerat. Hamnar du på sluten anstalt så får du nog räkna med att de lägger på 2-3 månader.

4. Troligtvis inte. En del anstalter lånar ut gitarrer. Ring och fråga när du vet vilken anstalt du ska till.

5. Nej. De betalar på domar som är max 6 mån.

6. Om du får övervakning så får du springa hos frivården i ett år från muck. Jag vet för lite om dig för att veta om du får övervakning eller ej. Den korta tiden talar emot övervakning. Missbruket (hur omfattande det nu är) talar för. Din ålder spelar också in och jag vet inte den.

7. Beror helt på anstalt. Vissa har fri tillgång till gym efter arbetstid, vissa har bara någon timme om dagen om ens det.

Tack. Jag utökar lite.

2. Finns ingen dokumenterad missbrukarhistoria på mig alls.

6. Jag är 34 år. Aldrig haft problem som sagt dokumenterat. Vi pratar bara cannabis här.
Citera
2018-04-12, 17:36
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Tack. Jag utökar lite.

2. Finns ingen dokumenterad missbrukarhistoria på mig alls.

6. Jag är 34 år. Aldrig haft problem som sagt dokumenterat. Vi pratar bara cannabis här.

Åker du in i fängelse för att cannabisinnehav? hur mycket pratar vi om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in