2018-03-27, 18:24
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Med tanke på att vi har så pass många åkare på herrsidan som uppenbarligen har sprint som prio 1, är det orimligt att vi inte har en träningsgrupp för distans/allroundåkare och en renodlad för sprint. Känns meningslöst att t.ex Rickardsson och Peterson ska träna med varandra.
2018-03-27, 21:43
Medlem
På damsidan känns det som att man borde jämna ut träningsgrupp 1 & 2 och slopa det här med Ö23. Jag ser inte varför en sån som Moa Lundgren ska vara kvar i träningsgrupp 3 när hon blir senior och ska utmana om VM-plats i sprint. Steget in till träningsgrupp 1 är för stort sett till nivån där, däremot är det alldeles lagom med träningsgrupp 2 och att då diskvalificera henne för att hon är för ung, nej det köper jag inte. Hitta rätt nivå för åkarna är viktigare än att man är i samma ålder. Sprint & Allround-lag ser jag ingen tjusning i på damsidan, det är för diffust och för få som kan anses vara rena sprintåkare.

Ett allround- och ett sprintlag tror jag däremot skulle funka ypperligt på herrsidan, det hade varit mitt huvudspår också. Lite mindre trupper blir det för herrarna, för det är den verkligheten man lever i. Bättre att lägga dom där extra platserna på yngre åkare i träningsgrupp 3.

2018-03-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
På damsidan känns det som att man borde jämna ut träningsgrupp 1 & 2 och slopa det här med Ö23. Jag ser inte varför en sån som Moa Lundgren ska vara kvar i träningsgrupp 3 när hon blir senior och ska utmana om VM-plats i sprint. Steget in till träningsgrupp 1 är för stort sett till nivån där, däremot är det alldeles lagom med träningsgrupp 2 och att då diskvalificera henne för att hon är för ung, nej det köper jag inte. Hitta rätt nivå för åkarna är viktigare än att man är i samma ålder. Sprint & Allround-lag ser jag ingen tjusning i på damsidan, det är för diffust och för få som kan anses vara rena sprintåkare.

Ett allround- och ett sprintlag tror jag däremot skulle funka ypperligt på herrsidan, det hade varit mitt huvudspår också. Lite mindre trupper blir det för herrarna, för det är den verkligheten man lever i. Bättre att lägga dom där extra platserna på yngre åkare i träningsgrupp 3.

Tycker indelningen ser bra ut. Det är väl herrarnas sprintlag som blir väldigt svagt (vi är inte bättre helt enkelt). Förutom Peterson är det en dag med riktig maxutdelning bara semifinalnivå (efter de sista helgerna kanske undantaget Westberg i skate). Samtidigt finns de med pall- och finalnivå i allround-laget. Sen lär de väl träna en del tillsammans över "gränserna". Det är ju dock helt rätt att sätta en sådan som Svensson i allround-laget. Där finns något riktigt bra på sikt.
2018-03-27, 22:09
Medlem
Kom på mig nu med att Sömskar också var topp-5 i Seefeld. Så det är hon som ska vara kvar i A-laget också då, då blir det 9+8 istället för 8+9.
2018-03-27, 22:25
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Intressanta lag.

På damsidan vill jag bara påpeka att också Sömskar var topp-5 under säsongen som var, på VM-banan i Seefeld. Sen bör väl Karlsson också vara med i grupp 2 om man helt ska skippa åldersgränser.
edit: Såg nu att du ju kom på själv det där med Sömskar.

Sandström skulle jag faktiskt ta med på herrsidan, känns ändå som han befinner sig i fortsatt utveckling och det känns tråkigt om han hamnar helt utanför landslagsverksamheten (eller man kanske i ditt förslag skippar åldersbegränsningarna i träningsgrupp 3 också? Men då blir det ändå en definitionsfråga vad som är en "yngre åkare" som du skriver om). Tycker han visat att han är bäst utanför träningsgrupp 1 genom stabilt "hög" nivå på Sverigecup, skandinavisk cup och SM. Egentligen bara i Gällivare han var helt borta. Inbördes möten i distanslopp mot de andra unga (Burman och Svensson undantagna, de är självklara och överlägsna resten) faller också ut ganska väl för Sandström i år:
Sandström-Thorn 6-3
Sandström-Engdahl 8-3
Sandström-Ekström 5-1
Sen är inte inbördes möten allt, det tenderar att gynna den med hög lägstanivå snarare än den som visat högst högstakapacitet, och om det senare kan jag hålla med om att Sandström rankas sist. Sen har naturligtvis Ekström haft problem med sjukdomar och Engdahl tar alltid till Februari innan han kommer igång, men bara för att illustrera att de inte är på en helt annan nivå än Sandström.

Nu ska jag inte bråka för mycket om en enstaka åkare, tycker ändå ditt förslag är bra och känns mer rimligt än dagens ordning. Att många ur träningsgrupp 2 kommer försvinna står väl klart i alla fall.
2018-03-27, 22:38
Medlem
Om Karlsson kan tycker jag att hon ska vara med i träningsgrupp 2. Men antar att det inte är förenligt med skolan och hon verkar utvecklas bra(tränar mycket med pojkvännen Poromaa och andra killar?) i nuläget så det känns tryggt ändå.
2018-03-28, 15:47
Bannlyst
Ida Ingmarsdotter har gjort sitt i den yppersta eliten. 2015 var senast hon var konkurrensduglig. I år fortsatte den negativa trenden. Har gått igenom alla individuella medaljörer på mästerskap så ser man att gränsen går vid 32 år. Över där så är det i princip bara dopingmamman Björgen som tagit individuella medaljer över 32 års ålder. Korkat att satsa på henne inför nästa år.
2018-03-28, 17:20
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Kan nog tycka att steget från ej trolig medaljör individuellt till korkat att inte lägga av är ganska långt
2018-03-28, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Kan nog tycka att steget från ej trolig medaljör individuellt till korkat att inte lägga av är ganska långt

Har inte sagt att hon skall lägga av men bi nu hár massor med talanger underifrån så är det bättre att satsa på dem än Ida. Aino- Kaisa Saarinen gick från individuell medaljör till att bli en del av ett sprintstafettlag eller stafettlag. Detta genererade flera medaljer från 2011 och framåt.

Fast konkurrensen från Anna Dyvik, Jonna Sundling mfl kommer att vara knivskarp nästa år och framåt.

Vill bara tala om att chanserna individuellt är mer eller mindre körda.
2018-03-28, 17:29
Medlem
Det sägs att Matti Heikkinen byter skidmärke till Peltonen
2018-03-28, 20:47
Bannlyst
Sverige måste öka sin professionalism när det gäller vallningen. Ta t ex I herrstafett så har Daniel Rickardsson haft usla skidor i de tre senaste stafetterna i mästerskapen.

I VM i Falun kom han 20 sekunder efter, i VM 2017 var det katastrof likaså i OS 2018. Det håller inte på denna nivå.

Förstår inte att bara EN vallare jobbar kring varje åkare. Man skulle minimera risken för dåliga skidor genom att sätta 2-3 vallare på de bästa åkarna.

Åkare som Kalla och Nilsson skulle alltid ha ett team runtomkring när det gäller vallningen. Dessa är medaljhoppen..och de skall få bästa uppbackningsom man kan ha för att minimera risken för att bli bortvallad.

Jantelagen har gjort att allla skall ha samma förutsättningar oavsett om man är medaljhopp eller endast en komplementsåkare.
2018-03-28, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bezos48
Sverige måste öka sin professionalism när det gäller vallningen. Ta t ex I herrstafett så har Daniel Rickardsson haft usla skidor i de tre senaste stafetterna i mästerskapen.

I VM i Falun kom han 20 sekunder efter, i VM 2017 var det katastrof likaså i OS 2018. Det håller inte på denna nivå.

Förstår inte att bara EN vallare jobbar kring varje åkare. Man skulle minimera risken för dåliga skidor genom att sätta 2-3 vallare på de bästa åkarna.

Åkare som Kalla och Nilsson skulle alltid ha ett team runtomkring när det gäller vallningen. Dessa är medaljhoppen..och de skall få bästa uppbackningsom man kan ha för att minimera risken för att bli bortvallad.

Jantelagen har gjort att allla skall ha samma förutsättningar oavsett om man är medaljhopp eller endast en komplementsåkare.

Själv tror jag att det du efterlyser skulle kunna bli en klassisk "för många kockar" situation. Och jag börjar mer och mer få känslan att det hänger lika mycket på skidparken åkarna har till sitt förfogande. En extra vallare eller två är nog inte lösningen här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in