2018-03-27, 00:12
Medlem
Ovanstående inlägg är så klart korrekt till ursprunget, men jag vill utveckla en smula. Om inte annat så för att Wikipedia-artikeln är en jäkla rö(k)ra.

Ragnarök är alltså den sista stora striden mellan asagudarna och deras fiender som leder till vår världs undergång (och födelsen av en ny) i nordisk mytologi. Exakt vad ordet betyder är omtvistat. Det första ledet vållar inga besvär:

ragna = makternas (gudarnas)

För det andra ledet har isländskan två ord som är väldigt lika. Beroende på vilket man tror är mest "ursprungligt" får Ragnarök annorlunda innebörd:

rök (även rǫk) = orsak, ursprung, öde
rökr (även røkkr) = skymning, mörker (besläktat med grekiska erebos)

Källorna är tyvärr lite oklara med vilken stavning som ska gälla (den poetiska Eddan använder båda), men nuförtiden brukar man föredra att tolka det som "öde". Wagner när han skrev sin opera tolkade det som skymning, därav Götterdämmerung, den sista delen av Nibelungens ring.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ragnarök_(opera)
Citera
2018-03-27, 02:22
Medlem
DenStoreLaffs avatar
Regin-> genitiv: ragna. Gudarnas makt. Till trots för att tesco, menar att rök (se ovan) är den del, är det troligen Regin som är den ödes-bärande delen av ordsambandet. Regin är nämligen det ord, som betäcknade det makroskopiska ödet gjenom gudarnes makt. Och som substantiv betyder det, i stor mått, "bestämmande makter" vilket kan betyda både gudar och det stora ödet.

Rök - Härledet från isl. rökkur, från fn. rokkr, och ursprungligen besläcktat gotiskan riqizan, vilket betyder mörker. Grunden till att ordet riqizan förekommer i den bemärkning i codex argentius, som mörker, är troligen just det att ordet har haft religiös innebörd i även gotiskan.
Citera
2018-03-27, 02:48
Medlem
BewilderedHulders avatar
Eftersom Sverige har varit monoteistiskt närmare ett tusen år så härstammar ordalydelsen antingen från häxor eller svensk nationalromantik.

Välj själv.
Citera
2018-03-27, 02:50
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Varifrån kommer uttrycket?
Används det i vårt västerländska tidevarv numera?
Och vad betyder det egentligen?
Varför just gudars skymning?

Fått för mig att det är ett uttryck för irritation och att man är matt: "Har du TAPPAT BORT kvittot till kemtvätten?! Gudars skymning.."
Ja som de sa förr på femtiotalet med Dra på trissor eller som min mormor sa Gud i London mm mm
Citera
2018-03-27, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoreLaff
Regin är nämligen det ord, som betäcknade det makroskopiska ödet gjenom gudarnes makt. Och som substantiv betyder det, i stor mått, "bestämmande makter" vilket kan betyda både gudar och det stora ödet.
Att regin (genitiv: ragna) är gudarna som domare, laggivare eller bestämmare är vi överens om, inga konstigheter där. Etymologiskt är ordet besläktat med gotiska ragin "lag, dom, råd", och vidare ryska reč "tal" och rok "öde". Definitionerna talar för sig själva.

Men sedan har vi samtidigt rök, som helt separat betyder "argument, förlopp, orsak, öde". Jag har i alla fall ingen anledning att betvivla definitionen som återfinns här: https://en.wiktionary.org/wiki/rǫk

Och om det är detta rök (det förra av de två varianterna i mitt föregående inlägg) som återfinns i Ragna-rök, så är det mycket möjligt att definitionen bokstavligen blir en slags kaka-på-kaka i stil med "Ödesbestämmarnas öde", men jag skulle inte anse att det i sig gör den mindre trolig.

Citat:
Rök - Härledet från isl. rökkur, från fn. rokkr, och ursprungligen besläcktat gotiskan riqizan, vilket betyder mörker. Grunden till att ordet riqizan förekommer i den bemärkning i codex argentius, som mörker, är troligen just det att ordet har haft religiös innebörd i även gotiskan.
Jag har inga egentliga invändningar här: Gotiska riqis (mörker), riqizjan (mörkna). Plus som sagt grekiska Erebos, son till Kaos, make till natten (Nyx), fader till sömnen (Hypnos), döden (Thanatos), ödesgudinnorna (Morai = Nornorna??) och inte minst Charon som lotsar de dödas själar över floden Styx.
Citera
2018-03-27, 04:07
Medlem
DenStoreLaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesco
Att regin (genitiv: ragna) är gudarna som domare, laggivare eller bestämmare är vi överens om, inga konstigheter där. Etymologiskt är ordet besläktat med gotiska ragin "lag, dom, råd", och vidare ryska reč "tal" och rok "öde". Definitionerna talar för sig själva.
Bra att se att någon ger konstruktiva argument. Att integrera allt i den indoeuropeiska superfamiljen är ju ganska möjligt kring just detta ord

Citat:
Men sedan har vi samtidigt rök, som helt separat betyder "argument, förlopp, orsak, öde". Jag har i alla fall ingen anledning att betvivla definitionen som återfinns här: https://en.wiktionary.org/wiki/rǫk
Jag änvänder allt av malid.is när jag har tvivl. är dock inte alltid den har rätt, särskilt när det kommer till mer folkliga termer. Då finns jag bättre att använda Svenskt dialektalt lexikon eller liknande norskt.
http://malid.is/leit/r%C3%B6k
Är ju ingen tvivel om at rök har haft sin egna ödes-märkning. Står ju at "þá gengi æsir öll á RÖKstola" i völuspå. Men vid är nog tillbaka på regin, eller ett besläktat ord här.

Citat:
Och om det är detta rök (det förra av de två varianterna i mitt föregående inlägg) som återfinns i Ragna-rök, så är det mycket möjligt att definitionen bokstavligen blir en slags kaka-på-kaka i stil med "Ödesbestämmarnas öde", men jag skulle inte anse att det i sig gör den mindre trolig.
Ödebestämmarnas öde i den merkning tycker jag låter bättre í minum eyrum, än Gudarnas skymning eller ragna-rökkr. Vare sig du vill det eller icke har du övertalat mig. Ska låta detta sjuda hos mina skal-kompisar och se om de gillar det eller ej. Framgår ju ganska tydligt hur besatta de gamla nordbor var av ödet, jäv man läse de texter som finns.

Citat:
Jag har inga egentliga invändningar här: Gotiska riqis (mörker), riqizjan (mörkna). Plus som sagt grekiska Erebos, son till Kaos, make till natten (Nyx), fader till sömnen (Hypnos), döden (Thanatos), ödesgudinnorna (Morai = Nornorna??) och inte minst Charon som lotsar de dödas själar över floden Styx.
Det är nog bäst när man drar paraleller mellan olika gamla trossystem att inte dra förhastade slutsatser, jäv de inte äre etymologiska. Visserligen är kanskje möjligt att wulfilas använde ord på gotiska som liknade både i stavföljd och kontext de grekiska.

Va hadde varit intressant, hadde varit ett självstående svensk term för just åsatroendes ende. Som överlevt till nutid. Vi har ju egentligen mången ord
som har, som t.ex. järul. och ymse
Senast redigerad av DenStoreLaff 2018-03-27 kl. 04:11.
Citera
2018-03-27, 18:12
Medlem
JAG ser uttrycket Gudars skymning som en amerikanism. Jag har sett det mest i översatta böcker, gärna SF-böcker som ett allmänt kraftuttryck....

Nästa tanke som slog mig, att det måste ha något med Götterdämmerung att göra. Både operan, begreppet - och att det förekommer som en kraftfull svordom bland de tyske.

Ja. Vi i Sverige översätter det som Ragnarök, vår svensk-nordiska och tyska mytologi är delvis lika...

Men amerikanerna, de översätter det bokstavligt, Gods Twilight. Vilket betyder ju Gudars skymning på ren svenska...

Och cirkeln är sluten.

Översättarna var inte ens medvetna om att uttrycket har klara fornnordiska konnotationer.
Senast redigerad av AcS 2018-03-27 kl. 18:19.
Citera
2018-03-28, 15:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Har sammanfogat 2 trådar.

/Mod

Citera
2018-03-28, 16:15
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoreLaff
Regin-> genitiv: ragna. Gudarnas makt. Till trots för att tesco, menar att rök (se ovan) är den del, är det troligen Regin som är den ödes-bärande delen av ordsambandet. Regin är nämligen det ord, som betäcknade det makroskopiska ödet gjenom gudarnes makt. Och som substantiv betyder det, i stor mått, "bestämmande makter" vilket kan betyda både gudar och det stora ödet.

Är det verkligen bara genetiv för Regin? Så har du svarat på min outsagda fråga som jag funderat på i många år: varför heter det "Ragna-" och inte t.ex. "Regini-"

Kan lägga till att "rok" (рок) betyder "ett öde" på ryska, och på svenska betyder det "rök" dvs en dimma som döljer saker i sig och skapar mörkret. Det är bara på tal om vår gemensam indoeuropeisk språkfamilj.
Senast redigerad av Demetrios 2018-03-28 kl. 16:18.
Citera
2018-03-28, 19:46
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Alla har väl någon gång hört eller använt frasen:
"Han/hon är ju dummare än tåget."

Var kommer den här frasen ifrån? Är tåget dumt och ointelligent?
Varför inte använda substantiv som stol, bord, glas o.s.v?
Dom är väl minst lika "dumma" som tåget?

Vad finns det mer för oförklarliga och kända uttryck?

SJ hade ett lok på 1800-talet som Hette Prins August. Prins August var inte den skarpaste hjärnan i kungafamiljen men det var inte lämpligt att antyda detta! Dörför rundade folket detta genom att säga "Dum som tåget" syftande på loket Prins August och därmed indirekt på prinsen själv.

Sant och intressant, nu vet ni hur det är med den saken!
Citera
2018-03-28, 20:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
SJ hade ett lok på 1800-talet som Hette Prins August. Prins August var inte den skarpaste hjärnan i kungafamiljen men det var inte lämpligt att antyda detta! Dörför rundade folket detta genom att säga "Dum som tåget" syftande på loket Prins August och därmed indirekt på prinsen själv.

Sant och intressant, nu vet ni hur det är med den saken!

Du tror att du i inlägg 586 kommer med något nytt? Läs gärna i tråden exempelvis här:

(FB) "Dummare än tåget" och andra oförklarliga uttryck!
Citera
2018-03-28, 20:20
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tror att du i inlägg 586 kommer med något nytt? Läs gärna i tråden exempelvis här:

(FB) "Dummare än tåget" och andra oförklarliga uttryck!

Satan! Får komplettera med att Prins Augusts grav finns att beskåda i Riddarholmskyrkan i Stockholm och att loket finns att beskåda på Järnvägsmuseum i Gävle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in