Citat:
Ursprungligen postat av
DenStoreLaff
Regin är nämligen det ord, som betäcknade det makroskopiska ödet gjenom gudarnes makt. Och som substantiv betyder det, i stor mått, "bestämmande makter" vilket kan betyda både gudar och det stora ödet.
Att
regin (genitiv: ragna) är gudarna som domare, laggivare eller bestämmare är vi överens om, inga konstigheter där. Etymologiskt är ordet besläktat med gotiska
ragin "lag, dom, råd", och vidare ryska
reč "tal" och
rok "öde". Definitionerna talar för sig själva.
Men sedan har vi samtidigt
rök, som
helt separat betyder "argument, förlopp, orsak, öde". Jag har i alla fall ingen anledning att betvivla definitionen som återfinns här:
https://en.wiktionary.org/wiki/rǫk
Och om det är detta
rök (det förra av de två varianterna i mitt föregående inlägg) som återfinns i Ragna-rök, så är det mycket möjligt att definitionen bokstavligen blir en slags kaka-på-kaka i stil med "Ödesbestämmarnas öde", men jag skulle inte anse att det i sig gör den mindre trolig.
Citat:
Rök - Härledet från isl. rökkur, från fn. rokkr, och ursprungligen besläcktat gotiskan riqizan, vilket betyder mörker. Grunden till att ordet riqizan förekommer i den bemärkning i codex argentius, som mörker, är troligen just det att ordet har haft religiös innebörd i även gotiskan.
Jag har inga egentliga invändningar här: Gotiska
riqis (mörker),
riqizjan (mörkna). Plus som sagt grekiska
Erebos, son till Kaos, make till natten (Nyx), fader till sömnen (Hypnos), döden (Thanatos), ödesgudinnorna (Morai = Nornorna??) och inte minst Charon som lotsar de dödas själar över floden Styx.