2015-11-07, 13:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Kanske tagits upp . Men. " i ett nötskal" vad kommer det ifrån?

Det är väl en direktöversättning från engelskans in a nutshell och betyder att detta är kärnan eller mer vardagligt »kort beskrivet«.

Det här är Nisse i ett nötskal betyder det som karakteriserar Nisse.
Citera
2015-11-07, 13:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl en direktöversättning från engelskans in a nutshell och betyder att detta är kärnan eller mer vardagligt »kort beskrivet«.

Det här är Nisse i ett nötskal betyder det som karakteriserar Nisse.

Varför just i ett nötskal varför inte ett äggskal? Vad har nötskalet med personen att göra?
Citera
2015-11-07, 13:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Varför just i ett nötskal varför inte ett äggskal? Vad har nötskalet med personen att göra?

Det är väl mycket vanligare att vi knäcker en nöt och ser en sammansatt kärna än att vi knäcker ett ägg och gör det. Det är således kombinationen av att något är dolt och att det kan komma ut i sammansatt skick. Knäcker du ett ägg så får du en sörja.

Nötskalet har inget specifikt med en person att göra. Det skulle lika gärna kunna beskriva en annan företeelse. Mitt exempel var bara ett exempel på användning.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-11-07 kl. 13:28.
Citera
2015-11-07, 13:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Ja, delvis. Den "ursprungliga" (hur man nu definierar det?) betydelsen av "ta hus i" är väl rimligen bokstavligen "bosätta sig i"/"slå sig ner i"/"ta plats i".

Ingen av dessa aktiviteter går att utföra utan att samtidigt förflytta sig vilket gör att diskussionen känns ganska ointressant då det ena implicerar det andra.

Ursprungliga är vanligtvis liktydigt med det första säkra belägget. SAOB ger exempel från 1823:

Hvart skall det här ta hus, med den givna innebörden: vart ska detta bära hän. Men, jag kan hålla med dig om att det lika gärna skulle kunna betyda: var ska detta sluta.
Citera
2015-11-07, 14:16
Medlem
esants avatar
Citat:
Ungefär så har jag också tolkat liknelsen. En kratta är inget precisionsinstrument och man är liksom "all over the place" om man får för sig att använda den till något mer avancerat än att räfsa ihop löv.

Dock verkar "kratta" även kunna betyda krake/kruka/ynkedom dvs själva skräpet man krattar ihop. Så frågan är väl om det inte snarare kommer därifrån?

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/129/182.html

Ja tyvärr kommer det väl snarare därifrån. Jag hade dock gillat den mer bildliga förklaringen bättre. Den skulle kunna passa i tråden i den här tråden i alla fall (FB) Tråden där vi ger intressant fakta som kunde vara sant, men som inte är det!
Citera
2015-11-07, 19:48
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Ja tyvärr kommer det väl snarare därifrån.
Det är väl inget som hindrar att det kommer från båda hållen?

Från början kanske "kratta" betydde "odugling" i största allmänhet. Senare har dock associationerna till krattans "spretighet" gjort att det mer och mer nischats mot "odugling vad gäller precision/finmotorik"?

Det är ju inte första gången i världshistorien ett ord eller uttryck fått en snävare betydelse med tiden.
Senast redigerad av JaneC 2015-11-07 kl. 19:51.
Citera
2015-11-07, 19:51
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men, jag kan hålla med dig om att det lika gärna skulle kunna betyda: var ska detta sluta.
Ja, som sagt tycker jag det är ganska egalt i sammanhanget. Man kan inte slå sig ner på en viss plats utan att först ta sig dit. Det ena följer av det andra.
Citera
2015-11-07, 20:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Från början kanske "kratta" betydde "odugling" i största allmänhet. Senare har dock associationerna till krattans "spretighet" gjort att det mer och mer nischats mot "odugling vad gäller precision/finmotorik"?

Det är ju inte första gången i världshistorien ett ord eller uttryck fått en snävare betydelse med tiden.

Kratta är (har varit) ett skällsord för någon som är oduglig i största allmänhet. Dock hör man det inte ofta idag.
Citera
2015-11-07, 20:27
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Kratta är (har varit) ett skällsord för någon som är oduglig i största allmänhet. Dock hör man det inte ofta idag.
Visst. Det är absolut inte enbart kopplat till skrivande. Dock tycker jag, som sagt, att det finns ett visst påtagligt samband till precision/exakthet/finmotorik.

Du skriver som en kratta. // OK
Du kastar pil som en kratta. // OK
Du joggar som en kratta. // Njae
Du diskar som en kratta. // Njae
Du uppfostrar din barn som en kratta. // Njae
Citera
2015-11-07, 20:35
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Visst. Det är absolut inte enbart kopplat till skrivande. Dock tycker jag, som sagt, att det finns ett visst påtagligt samband till precision/exakthet/finmotorik.

Du skriver som en kratta. // OK
Du kastar pil som en kratta. // OK
Du joggar som en kratta. // Njae
Du diskar som en kratta. // Njae
Du uppfostrar din barn som en kratta. // Njae

Påtagligt samband till precision/exakthet/finmotorik? Njo, det köper jag. Däremot är min uppfattning att det rent generella uttrycket rent historiskt har varit vanligare...

Faan vilken jävla kratta du är!

Citera
2015-11-07, 20:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Påtagligt samband till precision/exakthet/finmotorik? Njo, det köper jag. Däremot är min uppfattning att det rent generella uttrycket rent historiskt har varit vanligare...

Faan vilken jävla kratta du är!

Tveksamt, tror »...som en kratta« är vanligare rent historiskt.
Citera
2015-11-07, 20:52
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Däremot är min uppfattning att det rent generella uttrycket rent historiskt har varit vanligare...
Man kan naturligtvis använda det självständigt, men det finns väl alltid en kontext?

1. Din uppsats är ju helt oläslig. Faan vilken jävla kratta du är!

2. Disken är ju inte ren. Faan vilken jävla kratta du är!

#2 tycker jag känns mer tveksam än #1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in