Flashback bygger pepparkakshus!
2005-08-18, 22:49
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Ah, det tänkte jag inte på!
Är det här ett gammalt uttryck? Har det förändrats under historiens gång?

Jag har hört varianten:
Dummare än sista vagnen på tåget. Den har iaf vett att hänga med.

Kanske var det ursprungsuttrycket som sen kortades ner.
Citera
2005-08-18, 23:01
Medlem
hagge3s avatar
"Kreti och pleti" - någon som vet var detta kommer ifrån?
Citera
2005-08-18, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cecel
alla dom där uttrycken är ju buslätta att lista ut däremt har jag alltid undrat varför man säger "glida på en räkmacka". Jag fattar alltså vad man menar när man använder uttrycket, men inte varför man säger just så. Skulle bli glad om någon visste, funderade faktist på att göra en tråd om det!

Någon som får något lättförtjänt. kan liknas som en blandning mellan "halka in på ett bananskal" och "född med silversked i munnen"
Citera
2005-08-18, 23:20
Medlem
eantrs avatar
Dummare än tåget... den måste ju följas av fortsättningen, "tåget hänger ju iaf med". Pellenez har lösningen.

Kleti och pleti... tror det är två folkgrupper i bibeln faktiskt.
Citera
2005-08-19, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Dummare än tåget har jag ingen aning om varför man säger. Inte heller nedanstående underliga uttryck:
  • Hals över huvud
  • Lägga benen på ryggen
  • Sätta sin sista potatis
  • Fastna med skägget i brevlådan
  • Allt smör i Småland
  • Slå runt
  • Visa framfötterna
  • Det äger
  • Det suger

- Hals över huvud
Vet ej... Kanske att man springer så fort att man ramlar på huvudet och därmed får halsen över huvudet?

- Lägga benen på ryggen
Springa så pass fort att benen hamnar ända uppe på ryggen i de stooora stegen.

- Sätta sin sista potatis
Ja, att man gjort det för sista gången. Kunde väl lika gärna varit morot eller lök, fast det blev potatis. Hum.

- Fastna med skägget i brevlådan
Spionera/lyssna så pass på en dörr att man inte märker att man fastnat i brevlådan med skägget och blivit upptäckt, tagen på bar gärning liksom.

- Allt smör i småland
Kanske gjordes mycket eftertraktat smör i småland förr i tiden? Hah. Nä, jag har ingen aning om nån spontateori på den.

- Äga
Att ha varit så pass mycket bättre än ngn att den sämre är helt...ägd av den bättre. Inget att sätta emot. Eh. Hm. Svårt att förklara.

- Suga
Kommer från början antagligen från "suga kuk" (som ses/har setts som en förnedrande akt) och har senare gått till att vara helt enkelt dålig och underlägsen. Förstår du? :S

Det är mina spontana teorier iaf...
Citera
2005-08-19, 08:16
Medlem
äppelkakas avatar
Hackspettar

Finns det inte ngt sånt här obegripligt ordspråk som innehåller hackspettar? Hjälp mig.
Citera
2005-08-19, 08:36
Medlem
Amoss avatar
DN tog upp uttrycket dummare än tåget för några dagar sen.

Prins August var inte direkt familjens ljus, han hade inte alla indianer i kanoten, ljuset var tänt men ingen var hemma och lite så, jag tror ni förstår.
På hans tid kunde man inte säga att någon var dummare än Prins August, men prinsen hade fått ett tåg uppkallat efter sig, så därför började folk helt enkelt säga att någon var dummare än tåget.

Tåget "Prins August": http://www.jarnvag.net/veckansbild/veckansbild113.shtml

Så var det med det.
Citera
2005-08-19, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
"Kreti och pleti" - någon som vet var detta kommer ifrån?

Saxat från olika sidor:

Kreti och Pleti betecknar folk av okänd härkomst och börd.

KRETI OCH PLETI konung Davids livvakt, vilken utgjordes av bödlar, "chreti", och kurirer, "plethi".

"Felisteerne, (eb. Felischtim) utgingo enligt 1 M. 10:14 från Kasluhim i Egypten, och detta vill man så fatta, att de voro ett från Arabien invandradt semitiskt folk, som en tid bott ibland folket Kasluhim i Egypten. Man anför dels, att felisteerne ofta kallas oomskurne (hvaremot egyptierne hade omskärelsen), dels att israeliterne, hvilka alltid behöfde tolk vid samtal med egyptierna, vid sina underhandlingar med felisteerna aldrig begagnade sig derutaf. Några mena att felisteerne gåfvo namn åt staden Pelusium och den Pelusiska Nilarmen. Från Egypten skulle de hafva inflyttat,* redan före Abrahams tid, till det sydliga Kanaan, 1 M. 21:32 f., under det en annan beslägtad stam, Kaftorim, gått öfver till Kreta, hvarifrån den i senare tid flyttat öfver till Palestinas kust norr om Gasa, Am. 9:7; Je. 47:4. Båda grenarne hade sedan fått det gemensamma namnet Felisteer, ehuru den davidiska lifvaktens benämning, Kreti och Pleti, kanske påminner om de två inflyttningarna; likasom äfven felisteer och kreteer (Kreti) ofta nämnas tillsamman. Jfr 1 S. 30:14; He. 25:16; Ze. 2:5."

Detta är väl den bästa förklaringen jag hittade till dess egentliga ursprung.
Citera
2005-08-19, 21:37
Medlem
Enders avatar
En variant är "dummare än rälsen" - eftersom den ligger kvar när tåget kommer.
Citera
2005-08-19, 22:40
Medlem
hagge3s avatar
"Född i farstun" är också en klassiker.
Varför säger man så om folk som vet lite eller är lite efterblivna?
Citera
2005-08-22, 06:48
Medlem
RMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amos
DN tog upp uttrycket dummare än tåget för några dagar sen.

Prins August var inte direkt familjens ljus, han hade inte alla indianer i kanoten, ljuset var tänt men ingen var hemma och lite så, jag tror ni förstår.
På hans tid kunde man inte säga att någon var dummare än Prins August, men prinsen hade fått ett tåg uppkallat efter sig, så därför började folk helt enkelt säga att någon var dummare än tåget.

Tåget "Prins August": http://www.jarnvag.net/veckansbild/veckansbild113.shtml

Så var det med det.

Präxis. Kastade mig glatt över rubriken och smålog åt en del av de teorier som framlades... men Amos hade hunnit före mig med att reda ut begreppet...
Citera
2005-08-22, 11:09
Medlem
Bottenskraps avatar
En kompis till mig använder ibland uttrycket ful som en påse skridskor. Någon som hört det uttrycket? I så fall, varför just skridskor..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in