2016-01-07, 10:43
Medlem
intesants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Den franska varianten kanske inte anspelar på "gas" i bemärkelsen "drivmedel" utan mer som i bedövning (eter) vid operationer eller liknande?

Förhoppningsvis är det i alla fall inte gas som avrättningsmetod de syftar på...

EDIT: Det faktum att de säger "dans" la gaz skvallrar mycket om att man är kroppsligt påverkad av något tycker jag, sen vad de exakt menar är frågan.
Senast redigerad av intesant 2016-01-07 kl. 10:48.
Citera
2016-01-07, 12:49
Medlem
Citat:
Jag har alltid tolkat det som att det anspelar på gaspedalen i fordon (eller eventuellt gasreglaget i något annat). Tillflödet av "gas" är alltså stort och det är full fart på en.

Den franska varianten kanske inte anspelar på "gas" i bemärkelsen "drivmedel" utan mer som i bedövning (eter) vid operationer eller liknande?

Men jag har inte slagit upp eller googlat.

Citat:
Ursprungligen postat av intesant
Förhoppningsvis är det i alla fall inte gas som avrättningsmetod de syftar på...

EDIT: Det faktum att de säger "dans" la gaz skvallrar mycket om att man är kroppsligt påverkad av något tycker jag, sen vad de exakt menar är frågan.
Jag frågade en kollega och fick det förklarat. På svenska brukar jag säga att jag känner mig som att jag går runt i en dimma när jag är riktigt trött, jag är inte riktigt med och allt känns lite konstigt. Precis så beskrev han "dans le gaz" på franska, och man kan även säga "avoir la tête dans le gaz" vilket gjorde det tydligare för mig.

Ett bra sätt att säga att man är morgontrött helt enkelt.

Lustigt att direktöversättningarna var motsatser
Citera
2016-01-07, 14:25
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Lustigt att direktöversättningarna var motsatser
Ja, dock översätter google translate "Être dans le gaz" till "Att vara i gasen". Den kanske inser att man kan se saker som i en dimma även när man druckit? Så helt motsatta är de ju (tekniskt sett) inte.
Citera
2016-01-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ja, dock översätter google translate "Être dans le gaz" till "Att vara i gasen". Den kanske inser att man kan se saker som i en dimma även när man druckit? Så helt motsatta är de ju (tekniskt sett) inte.
Är "vara i gasen" specifikt för när man druckit? Jag trodde det handlade om att vara upprymd, full av energi rent generellt. Nu har jag lärt mig något i dag också
Citera
2016-01-07, 15:07
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Är "vara i gasen" specifikt för när man druckit? Jag trodde det handlade om att vara upprymd, full av energi rent generellt. Nu har jag lärt mig något i dag också
Det tycker jag nog? Min förstahandstolkning (utan kontext) är nog man är upprymd/energisk pga alkohol.

I övrigt tycker jag det franska ordvalet med "gas" är lite mysko. Det känns som om "dimma" eller "dis" borde vara bättre liknelser. "Être dans le gaz" måste ju varit ett stående skämt i de franska skyttegravarna under första världskriget.
Citera
2016-01-07, 16:14
Medlem
Citat:
Det tycker jag nog? Min förstahandstolkning (utan kontext) är nog man är upprymd/energisk pga alkohol.

I övrigt tycker jag det franska ordvalet med "gas" är lite mysko. Det känns som om "dimma" eller "dis" borde vara bättre liknelser. "Être dans le gaz" måste ju varit ett stående skämt i de franska skyttegravarna under första världskriget.
Ett annat sätt att säga att man är trött är att man har huvudet i röven, avoir la tête dans le cul. Kanske är det sådan gas man talar om?
Citera
2016-01-07, 17:24
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ett annat sätt att säga att man är trött är att man har huvudet i röven, avoir la tête dans le cul. Kanske är det sådan gas man talar om?
Det låter som ytterligare ett exempel på en skum fransk liknelse. Ungefär som om vi skulle låta "att sticka huvudet i sanden" betyda att man var trött.
Citera
2016-01-07, 19:28
Medlem
intesants avatar
Citat:

Jag har hört det användas om att vara "igång" och den det sades om var inte full så det kanske inte är begränsat till supande.

Citat:
Det låter som ytterligare ett exempel på en skum fransk liknelse. Ungefär som om vi skulle låta "att sticka huvudet i sanden" betyda att man var trött..

Vi har å andra sidan våra egna för andra obegripliga konstigheter. Att "gå åt skogen" till exempel.
Citera
2016-01-07, 20:31
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesant
Vi har å andra sidan våra egna för andra obegripliga konstigheter. Att "gå åt skogen" till exempel.
Fast den är väl mer otidsenlig än obegriplig? Förlora vägen, gå vilse etc.

"avoir la tête dans le cul" i betydelsen "trött" mejkar ju bara sense om man tänker sig att man sover som en igelkott. Annars fattar jag inte liknelsen.
Senast redigerad av JaneC 2016-01-07 kl. 20:34.
Citera
2016-01-07, 20:48
Medlem
intesants avatar
Citat:
Fast den är väl mer otidsenlig än obegriplig? Förlora vägen, gå vilse etc.

Tänkte på att andra än svenskar brukar tycka att den är konstig. Det låter som något går till skogs uppsåtligen kanske.

Citat:
"avoir la tête dans le cul" i betydelsen "trött" mejkar ju bara sense om man tänker sig att man sover som en igelkott. Annars fattar jag inte liknelsen.

Eller som en cirkusartist.
Citera
2018-03-26, 22:59
Gudars skymning

Varifrån kommer uttrycket?
Används det i vårt västerländska tidevarv numera?
Och vad betyder det egentligen?
Varför just gudars skymning?

Fått för mig att det är ett uttryck för irritation och att man är matt: "Har du TAPPAT BORT kvittot till kemtvätten?! Gudars skymning.."
Citera
2018-03-26, 23:19
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ragnar%C3%B6k
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här