2018-03-28, 23:28
Medlem
DenStoreLaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Är det verkligen bara genetiv för Regin? Så har du svarat på min outsagda fråga som jag funderat på i många år: varför heter det "Ragna-" och inte t.ex. "Regini-"

Kan lägga till att "rok" (рок) betyder "ett öde" på ryska, och på svenska betyder det "rök" dvs en dimma som döljer saker i sig och skapar mörkret. Det är bara på tal om vår gemensam indoeuropeisk språkfamilj.
Tja, det är lite osäkert vare sig det är dativ (þágufall) eller flertal genitiv. (Eignarfall, í fleirtölu), därsom ordet verkar sakna eintal, ger genitivet mest mening.
"rögn, [...] eiginl. s.o. og regin, orðmyndin komin frá fallmyndum í þgf. og ef.fl"
http://malid.is/leit/ragna

Regini, låter väldigt ålderdomligt, men liknar ju attesterade former för ordet från protogermaska Ragina-. Vilket troligen är samma grammatiska form, dock äldre.
Citera
2018-04-10, 11:39
Bannlyst
Hux flux

Mina språkbegåvade vänner

Hux Flux .. är det latin eller?
Senast redigerad av Goldriver 2018-04-10 kl. 11:42.
Citera
2018-04-10, 11:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Hux flux är en rimbildning på samma sätt som huller om buller. Flux kan spåras till tyskan med betydelsen flyga.

Det är inte latin.
Citera
2018-04-10, 11:48
Bannlyst
I nån mån tycks du Herr Gllickham jämt har rätt. Och det stör mig i viss mån!

Helvete ! :-) Men jag kan erkänna mina svagheter dock! :-)
Senast redigerad av Goldriver 2018-04-10 kl. 11:51.
Citera
2018-04-10, 22:12
Medlem
JanTalibans avatar
En del sådadär uttryck verkar vara menade som parodier på latin och grekiska. Tex hokus pokus filiokus som kanske är en barnslig tolkning av nattvardsprästens eventuella ”hoc est corpus meum filioque …”.

Och nog påminner ole dole doff om gamla mellanöstern-bokstäver (typ alef beth gimel daleth qof eller vad de nu kan heta)?

Ordet flux bygger dock på tvättäkta fornsvenska.
Citera
2018-04-10, 22:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Ur Svensk etymologisk ordbok:

Citat:
flux, ä. nsv. flux(t), t. ex. Bib. 1541,
Girs 1627: i hög grad, mycket, Hund
o. 1600: genast; från mlty. fluckes,
vluch-tes, egentl, genit. på -(e)s till resp. germ.
iiSi- (ty. flug) o. *fluhti- (= flykt),
vbalabstr. till flyga; alltså: i flygande
(fart). Jfr hux flux.

Citat:
hux flux; om flux se d. o.; hux är
en rimbildning till detta ord av samma
slag som t. ex. huller till buller; möjl.
grundad på huj.
Citera
2018-04-11, 20:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 ämnen.

/Mod
Citera
2018-04-12, 17:27
Avslutad
Friskt vågat, hälften vunnet. Vet inte 90-talisterna vad det betyder?

Pratade med en engelsman på jobbet, nämnde "friskt vågat, hälften vunnet" i förbifarten (han är även svensk, men dålig på svenska språket). Hade svårt att översätta det, så fick förklara..

Han skrattade och skulle fråga några andra på jobbet om uttrycket. Den förste han frågade, en 97a, hade inte ens hört ordspråket. Jag blev såklart väldigt förvånad så jag bestämde mig för att undersöka: var det fler ynglingar som inte kände till ordspråket? (97an verkar annars relativt allmänbildad. Vet bl a vad Albert & Herbert är)

Frågade 5 andra 90-talister.. De hade ingen aning, knappt hört det. En hade hört det men kunde inte förklara uttrycket.

Jag blev genuint förvånad och kunde inte komma ner i varv.

Jag frågade en äldre 90-talist, född på den första halvan av årtiondet; och hon visste "såklart" vad uttrycket betydde och att hon givetvis hade hört det innan.

"Friskt vågat, hälften vunnet" är väl nästan Topp 3 av kända svenska ordspråk? Märkligt att 90-talisterna inte har koll på det.

Vad tycker ni om detta?
Är det ett problem att de inte har koll eller spelar det noll roll?
Varför känner inte 90-talisterna till uttrycket?
Citera
2018-04-12, 17:33
Medlem
Off topiq då, men våra 18-22 åringar på jobbet vet inte vem Winston Churchill var...
Jag tror inte de lär sig ETT SKIT i skolan förutom "feminism", genus, hbtq och "allas lika värde".
Citera
2018-04-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Off topiq då, men våra 18-22 åringar på jobbet vet inte vem Winston Churchill var...
Jag tror inte de lär sig ETT SKIT i skolan förutom "feminism", genus, hbtq och "allas lika värde".

Det ligger faktiskt något i det här. Skolan nuförtiden lär knappt ut några faktakunskaper, utan tyngdpunkten ligger på att lära barn reflektera och analysera. Vilket är svårt att göra utan en utvecklad frontallob. Konsekvensen blir att de varken lär sig faktakunskaper eller att reflektera och analysera.

Jag har för övrigt väldigt knappa belägg för ovanstående, så varsågoda att såga.

OnT: Det är ett problem eftersom man får svårare att kommunicera med ungdomen. Det är naturligt att språket utvecklas och att vissa ord, ordspråk och talesätt faller bort för att ersättas av nya. Hittills har det dock bara inneburit att det blivit kutym att använda ordet "fucking" som någon sorts förstärkningsord. Jag blir fucking förbannad på det hela.
Senast redigerad av bonafied 2018-04-12 kl. 17:48. Anledning: OnT
Citera
2018-04-12, 17:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Pratade med en engelsman på jobbet, nämnde "friskt vågat, hälften vunnet" i förbifarten (han är även svensk, men dålig på svenska språket). Hade svårt att översätta det, så fick förklara..

Han skrattade och skulle fråga några andra på jobbet om uttrycket. Den förste han frågade, en 97a, hade inte ens hört ordspråket. Jag blev såklart väldigt förvånad så jag bestämde mig för att undersöka: var det fler ynglingar som inte kände till ordspråket? (97an verkar annars relativt allmänbildad. Vet bl a vad Albert & Herbert är)

Frågade 5 andra 90-talister.. De hade ingen aning, knappt hört det. En hade hört det men kunde inte förklara uttrycket.

Jag blev genuint förvånad och kunde inte komma ner i varv.

Jag frågade en äldre 90-talist, född på den första halvan av årtiondet; och hon visste "såklart" vad uttrycket betydde och att hon givetvis hade hört det innan.

"Friskt vågat, hälften vunnet" är väl nästan Topp 3 av kända svenska ordspråk? Märkligt att 90-talisterna inte har koll på det.

Vad tycker ni om detta?
Är det ett problem att de inte har koll eller spelar det noll roll?
Varför känner inte 90-talisterna till uttrycket?

Ordspråk och talesätt hör nog till dåtiden tyvärr. Mycket försvinner ju äldre och mindre aktuella de blir.

"Sikta mot stjärnorna, så når du trädtopparna" är ju jämförbart här. Betyder nästan samma sak. Eller "friskt kopplat, hälften brunnet" som vissa debila säger om el.
Citera
2018-04-12, 18:47
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Vem bryr sig egentligen? Ordspråk har dött ut sen länge och bara vuxna som använder det för att verka små lustiga eller filosofiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in