2018-03-13, 23:54
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferister
A kassans hemsida går att hämta den informationen. Står rätt tydligt att Man kan stå som ledamot dock ska man inte ha något inflytande i bolaget för att räknas som arbetslös, vad jag förstod det.
1. Man varken står, sitter eller ligger ledamot i ett bolags styrelse, man är ledamot.

2. Du har antingen inte läst eller inte förstått min fråga. Jag frågade inte om a-kassans acceptans för att du ingår i styrelsen, utan om definitionen av att ha väsentligt inflytande. Måste du exempelvis vara firmatecknare, eller räcker det med att vara ordinarie ledamot?
Citera
2018-03-14, 18:43
Medlem
Yinool0401s avatar
En vän till mig är fast anställd men har bara varit med A-Kassan i några månader.
Nu till frågan, vännen är på väg att få foten men det mest troliga är kanske att arbetsgivaren "köper" ut honom mot säg 3-4 månadslöner.

Kan/Får man tillgodogöra sig den tiden för att uppfylla ett kriterium/period (300dgr) hos A-Kassan?

Någon som vet om det räknas som arbetad tid? Jag tror ju att det är så, arbetsgivaren betalar arbetsgivaravifter etc på lönen, det är bara att man inte inställer sig på arbetsplatsen.

Någon som tror sig veta?

Tack på förhand
Citera
2018-03-15, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Man varken står, sitter eller ligger ledamot i ett bolags styrelse, man är ledamot.

2. Du har antingen inte läst eller inte förstått min fråga. Jag frågade inte om a-kassans acceptans för att du ingår i styrelsen, utan om definitionen av att ha väsentligt inflytande. Måste du exempelvis vara firmatecknare, eller räcker det med att vara ordinarie ledamot?

1. Oh ursäkta för fel ordval, buhu...du förstod mig ändå.

2. Sorry styrelsen som suppleant ÄR jag..varför hakat upp dig på definition? Jag söker hjälp för vad jag skall göra inte behöva förklara en ”definition” det hjälper inte mig direkt..
Citera
2018-03-15, 19:06
Medlem
Hur är reglerna när man studerar och går över direkt till arbete?
Citera
2018-03-21, 16:14
Medlem
Nollställs ersättningsperiod?

Jag har nästan använt mina 300 dagar av ersättningsperiod, och avser gå tillbaka till mitt gamla jobb nu i april och knega i minst ett år. Är det någon poäng i att fortsätta vara med i akassan, kan man få en ny ersättningsperiod om man förbrukat en hel sådan och sedan arbetar i 1-2 år?
Citera
2018-03-23, 05:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie83
Hur är reglerna när man studerar och går över direkt till arbete?
I vilket avseende? Givetvis omöjligt att svara på din fråga när du inte ställt den...
Citat:
Ursprungligen postat av LoketeGo

Jag har nästan använt mina 300 dagar av ersättningsperiod, och avser gå tillbaka till mitt gamla jobb nu i april och knega i minst ett år. Är det någon poäng i att fortsätta vara med i akassan, kan man få en ny ersättningsperiod om man förbrukat en hel sådan och sedan arbetar i 1-2 år?
Om du uppfyller ett nytt arbetsvillkor, får du en ny ersättningsperiod.
Citera
2018-03-24, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoketeGo

När du förbrukat dina 300 ersättningsdagar kan du arbeta upp en nytt arbetsvillkor/ersättningsperiod. Så fortsätt vara med i a-kassa.
Citera
2018-03-27, 19:33
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timecop1983
När du förbrukat dina 300 ersättningsdagar kan du arbeta upp en nytt arbetsvillkor/ersättningsperiod. Så fortsätt vara med i a-kassa.

Hur "arbetar man upp en ny ersättningsperiod"? Eller snarare hur lång tid tar det att arbeta upp en sån?

Annan fråga; jag har pendlat mellan många olika jobb med tillika olika löner. Kommer snart bli arbetslös igen efter 6 månader på ett ställe. Det är väl 6 månader ersättningsbeloppet räknas ut på, vilket måste betyda att för varje 6-månaders period med nytt jobb/högre lön så har jag även höjt ersättningsnivån på min a-kassa?
Citera
2018-03-28, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Hur "arbetar man upp en ny ersättningsperiod"? Eller snarare hur lång tid tar det att arbeta upp en sån?

Annan fråga; jag har pendlat mellan många olika jobb med tillika olika löner. Kommer snart bli arbetslös igen efter 6 månader på ett ställe. Det är väl 6 månader ersättningsbeloppet räknas ut på, vilket måste betyda att för varje 6-månaders period med nytt jobb/högre lön så har jag även höjt ersättningsnivån på min a-kassa?

För att få bäst information kring vad som gäller så vånd dig till din A-kassa. Annars så är det generellt så att för att bli beviljad en ny ersättningsperiod så tittar A-kassan på dom 12 månader som föregick din arbetslöshet. Huvudregeln är att du ska i minst 6 av dessa 12 månader ha jobbat minst 80 timmar per månad. Alernativt kan du få ny ersättningsperiod om du jobbat minst 50 timmar i månaden under en sammanhängande 6 månaders period.

Den ersättning du får baseras på din genomsnittliga lön under ovan nämnda 12månadersperiod. Du får 80% av detta genomsnitt de första 200 dagarna, sedan sänks nivån till 70%. Taket på ersättningen ligger på 910 kr de första 100 dagarna. Därefter är taket 760 kr.
Citera
2018-03-28, 06:02
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Hej! Jag har varit på min arbetsplats under några års tid samt varit medlem i A-Kassan lite över 1 år, jag har hamnat i en situation där jag ej trivs i min arbetsmiljö längre och jag vill lämna så fort det bara går. Frågan jag ställer mig är bara vad som verkligen gäller när man ansöker om A-kassa om man sagt upp sin egen anställning ? hört 45 dagars karensdag från vissa håll vilket för mig inte hade varit ett problem sålänge man kan få ersättning efter det. Men även hört från andra håll att jag måste ha lämpligt intyg från min chef om varför jag ej kan jobba vidare stämmer det? Har en ny chef och vi har inte lärt känna varandra. Någon med erfarenhet? tacksam för svar.
Senast redigerad av ItsmeGlenn 2018-03-28 kl. 06:04.
Citera
2018-03-28, 06:18
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsmeGlenn
Hej! Jag har varit på min arbetsplats under några års tid samt varit medlem i A-Kassan lite över 1 år, jag har hamnat i en situation där jag ej trivs i min arbetsmiljö längre och jag vill lämna så fort det bara går. Frågan jag ställer mig är bara vad som verkligen gäller när man ansöker om A-kassa om man sagt upp sin egen anställning ? hört 45 dagars karensdag från vissa håll vilket för mig inte hade varit ett problem sålänge man kan få ersättning efter det. Men även hört från andra håll att jag måste ha lämpligt intyg från min chef om varför jag ej kan jobba vidare stämmer det? Har en ny chef och vi har inte lärt känna varandra. Någon med erfarenhet? tacksam för svar.
https://www.aea.se/forsakringen/villkor/egen-uppsagning
7 karensdagar+ 45 avstängningsdagar. Det där om intyget du skriver om...syftar du på arbetsgivarintyget?
Citera
2018-03-28, 06:27
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
https://www.aea.se/forsakringen/villkor/egen-uppsagning
7 karensdagar+ 45 avstängningsdagar. Det där om intyget du skriver om...syftar du på arbetsgivarintyget?

Tack så mkt...Ja precis arbetsgivarintyget är det krav på att det står varför man ej kan arbeta vidare eller räcker det med att det står hur länge man varit anställd osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in