2018-03-28, 01:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
PM lär ju ångra hårt att han inte drämde huvudet i luckan innan han kastade det i sjön.

Fast han drämde väl i pannan häromdagen innan rättegången och därmed blev han försenad till förhandlingen. Betina uttryckte att han inte hade en bra dag. Undrar dock hur hårt han tog i.
Citera
2018-03-28, 01:13
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror helt enkelt att det var Kims fascination av det "udda" som blev hennes fall. Hon ryggade inte och reagerade inte genom att ta avstånd utan tvärtom ville komma närmare när hon hittade en galning (vampyrer, Madsen etc)
.
Australiensiskan var en annan sorts journalist. Hon blev förskräckt och illamående av det udda och galna.

Att vi ska vara misstänksamma och på vår vakt när vi träffar på något som inte stämmer med vår uppfattning om det "normala" är en naturlig skyddsmekanism som ska hjälpa oss att överleva.

Vissa individer som Kim kanske saknade den från första början eller hade med vilje arbetat bort sina naturliga reflexer.

Nja, det är nog mer så att kufen i fallet är den som är udda, och förmodligen oskuld långt upp i åldern.
Senare fick han smak på sexuellt udda människor. Kanske han kände sig mer värd i den udda miljön? Han töntnörden satt i en verkstad medan kamrater var ute och festade. Finns en del filmklipp från hans ungdom, och han har inte sett en kvinna på vykort under den tiden. Kan tänka mig att han inte var den populära killen direkt hos tjejerna. Småväxt, ful, kufisk, oskuld.
Möjligt att den enda miljö som accepterade honom var just den här kinky miljön.
Visserligen vet man väldigt lite om hans fru men hon var med på öppet förhållande, så inte vet jag hur udda eller mainstream hon är. Hans far måste ha varit bitter då mamman gick med 3 bröder och lämnade den gamla mannen. Säkerligen vräkt ur sig och format den här nörden eller sin kronjuvel till en mycket sjuk personlighet. Vissa individer får en dålig start och blir traumatiserade och en latent psykisk allvarlig störning blommar upp.
Senast redigerad av Moosky 2018-03-28 kl. 01:15.
Citera
2018-03-28, 01:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, då kom hennes samtal som en skänk från ovan för Madsen.

Han har bestämt sig för att iscensätta sin perversa mordfantasi och hon ringer fullständigt olyckligt vid denna tidpunkt när han inte är lyckligast i stan.
Det jag inte får ihop är varför han skulle hala på intervjun om han var i nöd av pengar. Han kastar sig ju på allt och petar in i projektet och ekonomin var väl inte den bästa, han gnäller på att han behöver mer kompetent personal - lite som om han beskyller medarbetarna att inte ha fått raketen klar än.
Det fattas nåt i det hela men jag blir inte riktigt klok på vad. Från hans håll alltså.
Citera
2018-03-28, 01:19
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han har bestämt sig för att iscensätta sin perversa mordfantasi och hon ringer fullständigt olyckligt vid denna tidpunkt när han inte är lyckligast i stan.
Det jag inte får ihop är varför han skulle hala på intervjun om han var i nöd av pengar. Han kastar sig ju på allt och petar in i projektet och ekonomin var väl inte den bästa, han gnäller på att han behöver mer kompetent personal - lite som om han beskyller medarbetarna att inte ha fått raketen klar än.
Det fattas nåt i det hela men jag blir inte riktigt klok på vad. Från hans håll alltså.

Har ni klurat något om varför han skar av eller klippte av hår på KW?
Det tycker jag är extremt besynnerligt måste jag säga, och då jag såg bilderna första gången eller beskrivningen från ubåten om lockar, så trodde jag på tumult. Men avskuret eller klippt är inte avdraget hår direkt.
Citera
2018-03-28, 01:22
Medlem
Citat:

Vad betyder hala?
Citera
2018-03-28, 01:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Har ni klurat något om varför han skar av eller klippte av håret på KW?
Det tycker jag är extremt besynnerligt måste jag säga, och då jag såg bilderna första gången eller beskrivningen från ubåten om lockar, så trodde jag på tumult. Men avskuret eller klippt är inte avdraget hår direkt.
Aset kommer nog undan den delen iom att det är svårt att avgöra om det kommer från styckningen.
Personligen tror jag det är en fetisch för rött hår eller souvenir. Han har ju väldigt specifika saker kvar i sista minuten, men noggrant packat allt annat och kastat iväg.
Citera
2018-03-28, 01:26
Medlem
Citat:
Har ni klurat något om varför han skar av eller klippte av hår på KW?

Det kan vara en ren skändning och utövande av makt han gjort i början, när han leker med bytet.
Citera
2018-03-28, 01:26
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Aset kommer nog undan den delen iom att det är svårt att avgöra om det kommer från styckningen.
Personligen tror jag det är en fetisch för rött hår eller souvenir. Han har ju väldigt specifika saker kvar i sista minuten, men noggrant packat allt annat och kastat iväg.

Ja, det är ju en detalj som är rätt ovanlig även om det handlar om sadistmördare.
Låg väl hår på flera ställen i den här ubåten också va?

Citat:
Det kan vara en ren skändning och utövande av makt han gjort i början, när han leker med bytet.

Ja en trolig variant faktiskt.
Citera
2018-03-28, 01:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad betyder hala?
Att det går så lång tid när han då samtidigt behöver pengarna så väl?
Det blir jag inte klok på.
Citera
2018-03-28, 01:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det är ju en detalj som är rätt ovanlig även om det handlar om sadistmördare.
Låg väl hår på flera ställen i den här ubåten också va?
Ja, det ligger väl närmre de som både samlar på trosor, körkort, hårlockar, foton - och lik..
Potentiell seriemördare. RPU signalerar ju om risk för fara för andras liv likaväl.
Senast redigerad av develi 2018-03-28 kl. 01:33.
Citera
2018-03-28, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Lysande redogörelse.
Den här typen av insikter höjer dig från arsle till Mensaskalle.

Haha, tack för den ja

Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Tack för en uttömmande förklaring, hoppas åkl har tillgång till lika bra expertis. Det låter som jätteknasigt att man inte kan köra med motorn när man är under vatten och som han skulle skapat en dödsfälla även om det inte var avsigten, får man köra runt med en sån?

Äh, jag har tittat på en del bilder om ubåten och ritningar och jag är inte imponerad, Det finns ett flertal detaljer som är dåligt gjorda. Å andra sidan så är det häftigt att skrovet har svetsats ihop, vilket ju är ett svårt arbete, med tanke på att plåten är rätt tjock. Och att få till rätt kurvatur och skärning är inte så enkelt precis.

Sådana här små ubåtar har i regel byggts utav glasfiber istället, vilket är tekniskt sett enklare, tex de Colombianska knarkubåtarna, visserligen är dessa de flesta av dem semiubåtar men ändå...

Det finns ju inga besiktningskrav på fritidsbåtar precis. Ja så länge han bara befinner sig själv på ubåten och iakttar de vanliga sjöfartsreglerna så kan han tex paddla omkring i ett badkar av gjutjärn om han vill. Problemet blir om han tar med sig någon på ubåten, denne kan i teorin stämma PM för att utsätta passagerare för livsfara. Försäkringsbolag kan dra in försäkringen. Sjunker farkosten så kan Danmarks KFM begära utmätning för att få pengar till bärgning om farkosten skulle ligga på ett ställe där den utgör en fara
Ett flertal sk husbåtar har ju bärgats på detta sätt

Ubåtar som har sk snorkel har en toppventil utav en lätt boll som kan sugas fast ifall det kommer en hög våg som hotar att fylla snorkelröret.

Större fartygsdieslar och troligen alla ubåtsdieslar startas alltid med tryckluft istället för med en startmotor, Det är nämligen mycket säkrare att starta med tryckluft istället.
Man slipper då risken med kabelbrand i de kabelhärvor som ska mata startmotorn, oljespill och havsvatten kan leda till kortslutning, och detta speciellt eftersom en startmotor vanligen inte kan byggas i ett helkapslat utförande. Startmotorns lindning ligger ju tex "öppen" emot svänghjulets kuggkrans

En ventil släpper in tryckluften i cylindern och får motorn att gå runt
Citera
2018-03-28, 01:43
Medlem
Citat:
Att det går så lång tid när han då samtidigt behöver pengarna så väl?
Det blir jag inte klok på.

Jag vet inte om Kim erbjöd honom några pengar då han skulle bli omskriven i ett stor och ansedd teknisk tidning, ren PR för honom själv. Dessutom hade hon redan intervjuat Konkurrenten inför denna raketkapplöpning.

Tror att det i sig blev en extra trigger, att hans eget företag inte ens fick göra uppskjutningen på samma dag. Han hade dragit sista strået igen.

Kim fick "ta emot" mycket ilska för att han själv kände sig som misslyckad och en förlorare.

Tror jag. Hon hade en dj-la Otur på alla sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in