Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Här är det jag tror:
Kl 20.16 skickar Kim sista sms till pojkvännen.
Kl 20.30 c:a är ubåten nära kryssningsfartyget Aida Bella (mellan middelgrundsfortet och Köpenhamns hamn).
En passagerare tar ett av de sista fotona på ubåten.
Kl 20.29 är sista aktivitet på Kims mobil.
Kl 20.43 och framöver försöker Kims pojkvän skicka sms men får inget svar.
Kl 20.43 försöker kryssningsfartyget kontakta ubåten varit i deras kurs.
Kl 20.43-23.05 kan inte ubåten ses via radar. Han dyker ner och Kim utför intervju, katt- och råttalek. I slutskedet går han till attack och binder henne.
Kl 23.05 kommer ubåten upp till ytan.
23.35 skickar han sms till frun:
'Jeg er lidt på eventyr med Nautilus, har det godt. Sejler i havblik i månelys. Dykker ikke. Knus og kram til misserne'
Strax före midnatt är han i extas och tappar kontrollen - nära kollision, endast 30 m från fraktfartyget Ternvag vid Dogden.
Kl 02.15 ligger ubåten stilla i 50 minuter. Torterar och dödar Kim.
Kl 04.43-08.22 går ubåten i undervattensläge i Kögebukt, påbörjar styckning för att sen dumpa påsar etc.
Det andra som talar emot att KiM levt kl 02.15 är, att skulle verkligen PM vågat mörda henne i yt-läge inte långt från Amager? När PM seglade omkring i Kögebukten måste han varit väldigt uppmärksam på trafiken runt omkring sig även under stoppet.
Eftersom inget lugnande SMS besked skickats till KiMs pojkvän måste ju PM förstått att han troligtvis kommer att ringa polis under natten.
Jag tror nog att PM fantiserat så mycket om att bli jagad av polis att den biten fungerade. Att PM vad han nu än pysslade med, hade radion på för att höra om Nautilus var eftersökt. Räddningstjänsten sökte ju av nordvästra Kögebukten medans PM fortfarande befann sig i ytläge efter (02.30) och han lyckades gömma sig för dem. Om nu PM verkligen vågade mörda KiM i ytläge mellan 02.15-03.05 utan att ha uppmärksamheten riktad på sjön, varför dök han då ner kl 04.43 för att stycka kroppen?
Jag påstår inte att du har fel men jag tror så här;
Kl 20.16 skickar Kim sista sms till pojkvännen.
Kl 20.20 tvingas kryssningsfartyget Aidabella (mellan middelgrundsfortet och Köpenhamns hamn) ändra kurs och segla undan Ubåten.
Kl 20.29 är sista aktivitet på Kims mobil.
Kl 20.43 och framöver försöker Kims pojkvän skicka sms men får inget svar.
Kl 20.43 försöker kryssningsfartyget förgäves kontakta ubåten. Det måste ha varit över radion.
Kl 20.43-23.05 kan inte ubåten ses via radar.
20.43 vet vi att Nautilus är under vatten. Dessförinnan har Kim och PM tagit sig ned och satt sig i mässen. Kaffe och kanelgifflar har redan KiM berättat i mess till pojkvännen om att PM köpt med sig kl 20.16. Alltså var de på väg ned till mässen redan då. PM,-Ska vi gå ner och hygge oss lite med kaffe och kakor och ta din intervju nu?
Hon försöker få iväg ett mess (en sista aktivitet) från mobilen kl.20.29 Kanske i tornet nedanför låsta luckan (?)
Jag tror att PM är så upphetsad redan kl 20.20 att han knappt kan fokusera på annat än sin mordplan.
Katt och råtta leken var kanske redan inledd före dyket? Vad säger att det verkligen blev tid avsatt till kaffe och intervju?
Så fort PM fått ned KiM i Ubåten så är hon utlämnad i hans våld. Kanske att hon redan var bunden
kl 20.30?
Kl 23.05 kommer ubåten upp till ytan. Då är KiM död.
23.25 skickar han sms till frun. För att han planerat att åka ut på Östersjön,tillbringa många timmar långt borta från Köpenhamn samt sänka KiMs kvarlevor där. (Troligtvis hade de aldrig hittats förrän någon kvarleva kanske flutit i land efter ngt.år, någonstans i Östersjöområdet.)
Sedan rengöra båten i lugn och ro och segla tillbaka till Rehavesöen och låtsas att han satt Journalisten i land föregående kväll. Jag tror att det var PMs ursprungliga plan. Och sedan plantera ut falska spår kring pirområdet. Om en kvarleva skulle dyka upp med tiden är det svårt att koppla den till PM.
Eftersom PM fortfarande är i extas av spänning håller han på att kollidera med fraktfartyget Ternreg kl 23.47. PM vet att han är illa ute eftersom han brutit mot sjölagen (inga lanternor) samt närapå orsakat en fartygskollision. PM oroar sig för att bli eftersökt av lotsbåtar på väg ut mot Östersjön och bestämmer sig därför att helt byta kurs och styr norrut i sundet. Det får bli Köge bukt som PM känner sig trygg med. Vad han pysslar med sedan i tre timmar kan man undra. Kanske att han fotograferade under stoppet? Ville fokusera på det och inte styra Ubåten?
Men kl.04.43 dyker Nautilus för andra gången. PM är helt slut och behöver sova. Sover ca två timmar på botten. Kanske han försover sig?
Och på grund av tidsbristen blir det hafs och slafs med det mesta. PM inser nu att goda råd är dyra och att han måste sänka Nautilus (kl 10.40.) Trots att han ej är färdig. Men det är hans enda chans.