2018-03-28, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, det tror jag också att han gjorde, sökte en okänd person.
Men, psykopat, utan empati, så funderar jag på vad som hindrar honom att välja någon han känner. Hans egna framtida behov av denna eventuella bekanta person, är så klart en anledning att inte välja den personen, risken för upptäckt kanske är/upplevs större också. Men känslomässigt, tänker jag, finns inget som hindrar, då de känslorna saknas (antar jag). Så då är frågan, om det trängande behovet/önskan att genomföra detta blir större än behovet av den framtida bekantskapen, då, ja ....

Det är otroligt svårt att försöka sätta sig in i hur det skulle vara att inte ha empati, man trillar dit hela tiden på sin egen empati.

Ja, man snubblar alltid. Empatin finns som ett naturligt inslag i varje tanke och att tänka bort den går inte utan stor svårighet.
Citera
2018-03-28, 00:09
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men att ha empatistörning betyder ju inte att han inte skulle kunna sakna exempelvis Deirdre ifall han råkade stycka henne istället. Därför tror jag inte att han skulle vilja döda någon han känner (och är kompis med sen flera år tillbaka). Plus upptäcktsrisken som skulle öka. Plus att överraskningsmomentet kanske inte skulle kännas lika kittlande. Dessutom är ju Deirdre så kär att hon kanske skulle gärna ha dött för att vara Madsen tillags..

Jag är inte tillräckligt insatt för att veta mer i detalj vad dessa störningar innebär, och vad som är tänkbart i PM's fall, och inte. Huruvida det är möjligt att förlora förmågan att känna saknad, och vad det egentligen innebär. Varför känner man saknad. PM skulle helt säkert kunna sakna något som gav honom tillfredsställelse, men frågan är vad den saknaden betyder, eller vad den är. Han verkade inte känna något när hans far gick bort, inte ha saknat honom, eller sin mor. Varför skulle han känna saknad efter DK? Jag vet inte, jag tänker bara att han ser henne som "nyttig" för honom, och därför inte vill förlora henne. Lite som pengar, man blir ju inte kär i en hundralapp, man får inte känslor för den, man känner inte saknad av en viss hundralapp, men man gör sig ju inte av med den i onödan, så att säga. Rätt som det är behöver man den kanske. Halvbra liknelse kanske, eller så är den bättre än jag tror
Citera
2018-03-28, 00:10
Medlem
trngws avatar
Där är nog lösningen, skall man försöka förstå en psykopats relation till andra människor, kanske man kan jämföra med sin egen till pengar...
Citera
2018-03-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Okänd tror jag som sagt med.
Svårigheten är att det finns samtidigt ett fenomenet som forskare kallar in vivo try outs.
Att de innan mord antingen testar sina färdigheter, kollar hur potentiella offer reagerar och finner det roligt i sig samtidigt. Eller att det helt enkelt är upphetsande att ligga så nära fantasin.
Analogi på em. är väldigt intressant.
Att man bara ska bortse detta som pladder eller slumpen finns inte en chans. Det behöver inte betyda just Kim men han skickar signaler om att han bestämt sig för att mörda.
Det är som han säger - han kan helt enkelt inte hålla käften, han sipprar saker på ett slags underfundigt sätt - det kan komma att ligga honom i fatet framledes.
Samtidigt är han rätt konkret, undar om det är nåns fru i närområdet som han parallellt haft span på?

Eftersom Kim och hennes käresta bodde grannar, var det vad han exakt gjorde. Han kan helt enkelt inte hålla helt tyst om vad han strax skall göra. Kan det vara patalogiskt?
Citera
2018-03-28, 00:12
Medlem
PM lär ju ångra hårt att han inte drämde huvudet i luckan innan han kastade det i sjön.
Citera
2018-03-28, 00:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Så är det utan tvekan. Du tänker att DK skickade det tidigare, åsså trillade det in 2313. Kan vara så. jag uppfattade det som att 2313 var den tidpunkt hon skickade SMS'et, men det kan vara så att den tid som kollats upp är den när SMS'et nådde PM's mobil. Bra tänkt där!

Det är ingen tvekan om att DK skickade sitt sms till PM kl 23:13 , man kan nämligen se det på DKs mobil i denna video 1:55 inne i videoen:

https://www.bt.dk/krimi/raket-madsens-elskerinde-afsloerer-intime-detaljer-det-taendte-han-paa

Video 1:55...den 10 Aug, kl 23:13 har DK skickat sms til PM, hon skriver: "Jeg glæder mig så meget til at se dig" men får inget svar.

Nästa SMS från DK till PM är den 11 Aug kl ca 13:04 :

Video 11 Aug, kl ca 13:04 DK skickat sms til PM, hon får ingen kontakt utan det står
"En kontakt mistet et opkald" på DKs mobil skärm.

Här är en "timeline" jag gjort, den är absolut inte fullständig:

10 Aug, kl 08:39... PM sender sms til DK, han skriver: "Vi skal på shopping og sejltur i morgen, Jubii !"
10 Aug, kl 09:13... PM sender sms til DK, han skriver: "støvlerne synes jeg er flotte"

10 Aug, kl 19:00 ....KW sejler ud i ubåden med PM
10 Aug, kl 20:15 ... KW sender SMS til sin kæreste "Jeg er forresten i live endnu. Men nu går vi ned. Jeg elsker dig. Han har taget kaffe og kager med"

10 Aug, kl 20:15 ...KW of PM observeres i Ubådens tårn af dansk ung mand der er ude at sejle med vennerne.
10 Aug, kl 20:30 ...Ubåden observeres i vandoverfladen af tysk turist ombord på krydstogts skib

10 Aug, kl 23:13... DK sender sms til PM, hun skriver: "Jeg glæder mig så meget til at se dig" DK får ikke noget svar fra PM !!!

11 Aug, kl 01:43 ... KW's kæreste kontakter politiet

11 Aug, kl 02:15 ... KW's kæreste kontakter søværnet

11 Aug, kl 10:30 ... Nautilus bliver opdaget nær et fyrtårn i Køge Bugt, nær en øde kyststrækning sydvest for Refshaleøen.
11 Aug, kl 11:00 ... mand i båd ser PM i ubådstårnet, ser PM gå ned igennem lukken, komme op igen og ubåden synker.

11 Aug, kl 11:25 ... Journalist spørger PM som er på vej ind i politibil om "hvad med din makker ?" PM svarer at han var alene !
11 Aug, kl 11:35 ... PM bliver anholdt af politiet medens han sidder i politibilen som er på vej væk fra havnen.

11 Aug, kl 13:04 ... sms tekst på DK's (DK är PMs älskarinna) mobil, der står: "En kontakt mistede et opkald fra dig"

11 Aug, kl ??.?? ... PM sigtes for drab

11 Aug, kl 19:55 ... PM forlade retsmedesinske intitut
Senast redigerad av Theforeigner 2018-03-28 kl. 00:17.
Citera
2018-03-28, 00:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eftersom Kim och hennes käresta bodde grannar, var det vad han exakt gjorde. Han kan helt enkelt inte hålla helt tyst om vad han strax skall göra. Kan det vara patalogiskt?
Jo, men hon ringer efter han sagt allt detta, inte han?
Eller tänker du span från hans håll och hon hade komplett otur att serveras som på ett silverfat?
Citera
2018-03-28, 00:17
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
PM lär ju ångra hårt att han inte drämde huvudet i luckan innan han kastade det i sjön.

Det hade inte spelat någon roll, eftersom det finns teknisk bevisning för att KW tillfogats andra allvarliga skador innan hon dog, som bara kan ha tillfogats av PM, med de verktyg han hade förberett för ändamålet. Och hade han tillfogat en sådan skada i huvudet innan han kastade det i sjön, hade även den sannolikt kunnat fastställas som tillfogad efter döden.
Citera
2018-03-28, 00:18
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Där är nog lösningen, skall man försöka förstå en psykopats relation till andra människor, kanske man kan jämföra med sin egen till pengar...
He,he jo eller til dom olika verktygen i sin egen verktygslåda. Den kan jag anvenda till det, den kan jag anvenda till det.. och så vidare.
Citera
2018-03-28, 00:19
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
23.05 är Ubåten åter i Y-läge

Hur vet du att ubåten åter är i Y-läge kl 23:05 ?
Citera
2018-03-28, 00:23
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det är ingen tvekan om att DK skickade sitt sms till PM kl 23:13 , man kan nämligen se det på DKs mobil i denna video 1:55 inne i videoen:

https://www.bt.dk/krimi/raket-madsens-elskerinde-afsloerer-intime-detaljer-det-taendte-han-paa

Ok, då vet vi det. Verkar vara ett sammanträffande trots allt.

Men varför kan jag inte se video? Är det någon skum/hemlig betalvägg eller vad?
Citera
2018-03-28, 00:27
Medlem
Citat:
Jag är inte tillräckligt insatt för att veta mer i detalj vad dessa störningar innebär, och vad som är tänkbart i PM's fall, och inte. Huruvida det är möjligt att förlora förmågan att känna saknad, och vad det egentligen innebär. Varför känner man saknad. PM skulle helt säkert kunna sakna något som gav honom tillfredsställelse, men frågan är vad den saknaden betyder, eller vad den är. Han verkade inte känna något när hans far gick bort, inte ha saknat honom, eller sin mor. Varför skulle han känna saknad efter DK? Jag vet inte, jag tänker bara att han ser henne som "nyttig" för honom, och därför inte vill förlora henne. Lite som pengar, man blir ju inte kär i en hundralapp, man får inte känslor för den, man känner inte saknad av en viss hundralapp, men man gör sig ju inte av med den i onödan, så att säga. Rätt som det är behöver man den kanske. Halvbra liknelse kanske, eller så är den bättre än jag tror

Nja. Han saknade ju sin fru så att det gjorde ont i kroppen - enligt honom själv. Han skrev att han höll på att lära sig saker av sin fru. (Typ vanligt mänskligt beteende.. (gick inte så bra)). Han har säkert haft många fina stunder med Deirdre också och tycker om henne.

Hans pappa däremot var en källa till irritation och hat och hans mor kände han ju inte. Plus att han var bitter på dem för att han inte hade fått en normal barndom.

Svårt att sakna personer som har svikit en på det grymmaste och låtit en att "klara sig själv" - vilket Madsen uppenbarligen inte gjorde särskilt väl.

Skillnaden mellan Madsens föräldrar och exempelvis Deirdre var att Madsen hade rätt att förvänta sig omsorg av föräldrarna. Deirdre däremot var hans kompis, men det var inget som förpliktigade henne att vara det. Hon var det endast därför att hon verkligen ville.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in