2018-03-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ligger nog mycket i det du skriver, särskilt inledningsvis, men inget av det innebär att han hade valt ut KW innan hon ringde honom samma dag. Jag tycker fortfarande att allt pekar på motsatsen. Liksom hans försök att få med andra "okända" kvinnor ombord. Han hade helt enkelt glömt bort KW, annars hade han ringt henne och bjudit med henne. Så när hon ringde honom.... ja, en skänk från nedan.

Jag är långt ifrån övertygad om att han krävde en speciell typ av kvinna. Tycker inte jag sett/hört/läst något som tyder på det.

Visst, han kunde ha brestämt sig då de fick kontakt samma dag. Spelar ingen roll vem som ringde vem. Han visste med all säkerhet vem hon var, även om han låtsades att han inte ens kände till hennes efternamn.

Efter te-stunden i hangaren fram tills de åkte iväg hade han tid att plocka med sig sågen och de andra grejorna han behövde för det ändamål han så länge suktat efter.
Senast redigerad av zilvereko 2018-03-27 kl. 23:49.
Citera
2018-03-27, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vad betyder det att "Ubåten åter i Y-läge" ?

Han/Ubåten är på Ytan.
Citera
2018-03-27, 23:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tveksam, men ingen aning. Men han sökte ändå aktivt efter andra kandidater. Jag tror han sökte en helt okänd person vilket verkar vara det absolut vanligast för denna typ av gärningsman.

Ja, det tror jag också att han gjorde, sökte en okänd person.
Men, psykopat, utan empati, så funderar jag på vad som hindrar honom att välja någon han känner. Hans egna framtida behov av denna eventuella bekanta person, är så klart en anledning att inte välja den personen, risken för upptäckt kanske är/upplevs större också. Men känslomässigt, tänker jag, finns inget som hindrar, då de känslorna saknas (antar jag). Så då är frågan, om det trängande behovet/önskan att genomföra detta blir större än behovet av den framtida bekantskapen, då, ja ....

Det är otroligt svårt att försöka sätta sig in i hur det skulle vara att inte ha empati, man trillar dit hela tiden på sin egen empati.
Citera
2018-03-27, 23:50
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Det kan inte vara så att där är noll täckning när plåtburken är under ytan men när den hamnar i ytläge rasslar smset in.

Så är det utan tvekan. Du tänker att DK skickade det tidigare, åsså trillade det in 2313. Kan vara så. jag uppfattade det som att 2313 var den tidpunkt hon skickade SMS'et, men det kan vara så att den tid som kollats upp är den när SMS'et nådde PM's mobil. Bra tänkt där!
Citera
2018-03-27, 23:53
Medlem
Citat:
Med tanke på att det var KW som kontaktade PM denna dag, så var det med allra största sannolikhet en ren tillfällighet att KW blev hans offer denna dag. Han "flörtade" ju hårt med australienskan, han hade säkert kunnat tänka sig motsvarande tur med henne, men hon fick ju stålsätta sig för att ens stå ut med själva intervjun. Synd att PM inte gjorde samma "intryck" på KW initialt. Men han lärde sig väl ett och annat med australienskan, eller lärde och lärde, blev påmind om hur han måste uppträda, "hålla käften", som han själv uttryckte det.

Liksom tidigare under året var det KW som tog kontakt, och så vitt vi vet har PM aldrig tagit initiativ till kontakt med KW. Så det finns inget som tyder på att KW var särskilt utvald av PM. Istället tyder allt på motsatsen.

Jag tror helt enkelt att det var Kims fascination av det "udda" som blev hennes fall. Hon ryggade inte och reagerade inte genom att ta avstånd utan tvärtom ville komma närmare när hon hittade en galning (vampyrer, Madsen etc)
.
Australiensiskan var en annan sorts journalist. Hon blev förskräckt och illamående av det udda och galna.

Att vi ska vara misstänksamma och på vår vakt när vi träffar på något som inte stämmer med vår uppfattning om det "normala" är en naturlig skyddsmekanism som ska hjälpa oss att överleva.

Vissa individer som Kim kanske saknade den från första början eller hade med vilje arbetat bort sina naturliga reflexer.
Citera
2018-03-27, 23:53
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Sedan ska man tänka på att alla dessa helgalna scenarior som folk målar upp, inte har någon som helst koppling till verkligheten. KW har t.ex. inte utsatts för många av de angrepp som nämns. Det finns heller ingenting i allt det man hittat i PM's datorer etc. som antyder något som helst intresse hos PM för dylika "grejer". Han tycks ha intresserat sig för pikering, halshuggning och styckning, och det stämmer också väldigt väl med de skador som KW uppvisar. Och som du säger, de flesta av dem visar inte tecken på att ha skett när hon var vid livet.

Nej, så var det vel kanske inte så farligt då äller? Et vanligt strypmord ( kanske rent av en olycka) sen lite griftefridsbrott. Borde vel vara ute om en 8 til 10år då. Detta är det jag har sagt hela tiden, för eller senare kommer många börja ursäkta Madsen. Dom klarar helt enkelt inte av tanken på at en människa kan vara så ond.
( Nu får du inte bli alt för arg trngw, du vet att jag uppskatter ditt "arbete" här i tråden.)
Senast redigerad av kugutt 2018-03-27 kl. 23:58.
Citera
2018-03-27, 23:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tveksam, men ingen aning. Men han sökte ändå aktivt efter andra kandidater. Jag tror han sökte en helt okänd person vilket verkar vara det absolut vanligast för denna typ av gärningsman.
Okänd tror jag som sagt med.
Svårigheten är att det finns samtidigt ett fenomenet som forskare kallar in vivo try outs.
Att de innan mord antingen testar sina färdigheter, kollar hur potentiella offer reagerar och finner det roligt i sig samtidigt. Eller att det helt enkelt är upphetsande att ligga så nära fantasin.
Analogi på em. är väldigt intressant.
Att man bara ska bortse detta som pladder eller slumpen finns inte en chans. Det behöver inte betyda just Kim men han skickar signaler om att han bestämt sig för att mörda.
Det är som han säger - han kan helt enkelt inte hålla käften, han sipprar saker på ett slags underfundigt sätt - det kan komma att ligga honom i fatet framledes.
Samtidigt är han rätt konkret, undar om det är nåns fru i närområdet som han parallellt haft span på?
Citera
2018-03-27, 23:59
Medlem
Citat:
Så är det utan tvekan. Du tänker att DK skickade det tidigare, åsså trillade det in 2313. Kan vara så. jag uppfattade det som att 2313 var den tidpunkt hon skickade SMS'et, men det kan vara så att den tid som kollats upp är den när SMS'et nådde PM's mobil. Bra tänkt där!
Ja ibland blixtrar man till och har en ljus stund 😎. Ingen aning om jag har rätt men det är en tanke.
Ps var tvungen att kolla upp vem som ringde vem ( envis som jag är ) och jag ger mig på studs . Du hade rätt jag kollade pojkvännens vittnesmål.
Citera
2018-03-28, 00:01
Medlem
Citat:
Ja, det tror jag också att han gjorde, sökte en okänd person.
Men, psykopat, utan empati, så funderar jag på vad som hindrar honom att välja någon han känner. Hans egna framtida behov av denna eventuella bekanta person, är så klart en anledning att inte välja den personen, risken för upptäckt kanske är/upplevs större också. Men känslomässigt, tänker jag, finns inget som hindrar, då de känslorna saknas (antar jag). Så då är frågan, om det trängande behovet/önskan att genomföra detta blir större än behovet av den framtida bekantskapen, då, ja ....

Det är otroligt svårt att försöka sätta sig in i hur det skulle vara att inte ha empati, man trillar dit hela tiden på sin egen empati.

Men att ha empatistörning betyder ju inte att han inte skulle kunna sakna exempelvis Deirdre ifall han råkade stycka henne istället. Därför tror jag inte att han skulle vilja döda någon han känner (och är kompis med sen flera år tillbaka). Plus upptäcktsrisken som skulle öka. Plus att överraskningsmomentet kanske inte skulle kännas lika kittlande. Dessutom är ju Deirdre så kär att hon kanske skulle gärna ha dött för att vara Madsen tillags..
Citera
2018-03-28, 00:01
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Nej, så var det vel kanske inte så farligt då eller? Et vanligt strypmord ( kanske rent av en olycka) sen lite griftefridsbrott. Borde vel vara ute om en 8 til 10år då. Detta är det jag har sagt hela tiden, för eller senare kommer många börja ursäkta Madsen. Dom klarar helt enkelt inte av tanken på at en människa kan vara så ond.
( Nu får du inte bli alt för arg trngw, du vet att jag uppskatter ditt "arbete" här i tråden.

Alltså, du missuppfattar mitt inlägg totalt. Jag konstaterar bara fakta. Alla dessa galenskaper om att skära bort delar av könet och tvinga KW att äta osv är bara rena fantasier från psykfall som huserar eller huserade i tråden. Det finns ingen koppling till verkligheten. Och många av de skador som tillfogats, visar inte tecken på att ha skett när KW var vid liv. Det är väl åtminstone en liten tröst.

Inget av detta är någon som helst ursäkt och förtar på inget vis det fruktansvärda dåd PM har begått, och inte heller hur sanslöst sjuk han är. Men det betyder ju inte heller att man måste sitta och överdriva och hitta på och tänka allt det värsta.

Faktum är att jag var en av dem som gjorde just det, tänkte det värsta, i ett tidigt skede i tråden. Jag tyckte dock att det fanns fog för mina påståenden då, och det visade sig ju, tyvärr, att det fanns goda anledningar för det. Jag tror t.ex. att jag var den första att ta upp halshuggning som möjlig avlivningsmetod, och fick en massa ovett för det under lång tid. Så, nej, jag insåg nog långt mycket tidigare än de flesta i tråden (men inte alla, vi var ett par tre stycken), vilket monster PM är.
Citera
2018-03-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har du fattat det nu först, att det är det Jeppe går efter..?

Såklart gör han det, det är ju hans jobb och alla andra åklagare skulle ju också försöka lägga fram alla relevanta bevis och trycka på de uppgifter och fakta som de anser styrker målet. Det är ju ett helt normalt tillvägagångsätt och viktigt i ett rättssäkert samhälle att åklagaren gör allt h*n kan för att driva åtalet i hamn (på samma sätt som en bra försvarare gör allt h*n kan för att undvika fällande dom för klienten).

I det här fallet är ju dessa filmer oerhört relevanta för motivet och som en del av helhetsbilden. Sambandet blir väldigt uppenbart när man har en personen som dött och sedan upptäcker man att personen har blivit spetsad (varav åtminstone en spettning när kroppen hade blodcirkulation och fortfarande inte död och många fler spettningar). Därefter häktar man den enda personen som har vart i närheten kring dödens inträffande och som upptäcks ha ett stort intresse av att titta på filmer med spetsade kvinnor och kvinnor som får huvudena avhuggna. Därför är det rimligt att åklagaren därför dels visar filmerna för att visa på omfånget och för att verkligen understryka, det är ingen slump att man hittar en spetsad och dödad kvinna (ev. även genom att bli dödad genom att få huvudet avskuret) och en person som funnits med den här personen som innan färden sökt på "beheading girl agony" och har mängder med filmer om kvinnor som blir spetsade och dödade på film. Man kan sedan lägga ihop 1 +1.

Det är det som åklagaren gör i det här fallet genom att understryka att det här inte råkar vara en slump(hade det vart en olycka så är sannolikheten att den enda personen i närheten när hon dör är en person som har ett stort intresse för spettade kvinnor långt bortom allt rimligt tvivel. Hur man genom en olycka råkar bli spettad på en ubåt vet jag inte ). Det är ju det åklagare gör (som tur är). En Åklagare ska så långt som det är möjligt försöka presentera alla tillgängliga bevis och fakta i fallet och försvararens uppgift är att så långt som möjligt undvika fällande dom (mer eller mindre). Alltså går det till precis som det ska. Och det är ganska uppenbart att madsen både hade motivet och möjligheten till detta. Det är liksom ingen slump att en spettad kvinna dör på madsens ubåt och att man sedan hittar mängder av filmer om kvinnor som blir spettade på hans hårddisk.
Senast redigerad av Aslanisyourfriend 2018-03-28 kl. 00:07.
Citera
2018-03-28, 00:03
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Ja ibland blixtrar man till och har en ljus stund 😎. Ingen aning om jag har rätt men det är en tanke.
Ps var tvungen att kolla upp vem som ringde vem ( envis som jag är ) och jag ger mig på studs . Du hade rätt jag kollade pojkvännens vittnesmål.

Helt rätt, man ska inte tro på allt som skrivs, källkritik och källkontroll är bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in