Citat:
Ursprungligen postat av
Buffymylove
Mycket intressant och väl förklarat. Även om jag själv arbetar inom psykiatri lyckades du sätta fingret på vad som skavt en tid. För det är så fruktansvärt svårt att sätta sig in hur man kan med att både aktivt nedvärdera ett brottsoffer som med stor sannolikhet har lidit något enormt, och i vilket syfte då det helt uppenbart inte har något att göra med det aktuella fallet egentligen. Åtskilliga äckliga små pikar sida upp och ner mot en kvinna som bragts om livet på det mest fruktansvärda vis.
Att dessa personer finner någon slags identifikation i ”outsidern” och mördaren madsen är inte omöjligt.
Jag hoppas så innerligt att Madsen aldrig någonsin kommer ut.
Jag är mer intresserad av själva kriminalfallet, hur man ska lyckas övertyga rätten om att låsa in mördaren, än av att bolla åsikter om de inblandade. Det kan finnas mordfall där det är svårt att ha goda tankar om offret, alla offer är inte guds bästa barn. Och det kan faktiskt vara extra intressant, ibland mycket frustrerande, att följa polisarbetet i sådana fall, där offren också betraktas som "avskum". Vi är inte lika inför lagen, tyvärr.
Men i detta fall finns ju ingenting som gör offret till någon som kan nedvärderas. Och det syns på utredningen också, man har inte sparat på resurserna. Det finns heller ingen anledning att påstå att offret utsatte sig för någon särskilt stor risk, hon övervann sin rädsla för ubåten för att hon var modig. Att hon skulle varit misstänksam mot Peter M.? Nej i Skandinavien är vi uppfostrade med att en man och en kvinna kan vara i samma rum utan att någon blir våldtagen. Och så ska det fortsätta vara.