2018-03-26, 05:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Alla oro bygger på att ränta ska gå upp. Men jag ser ingen anledning att den ska gå upp? Varför inte gå ner? Vad tjänar banken på att lyfta ränta?

En anledning kan vara att tvinga högbelånade folk att lämna sina bostäder till banken. Men finns det lagen om tvång konfiskering av bostäder när man är underwater (d.v.s. hus värde mindre än lån)?
Problemet med minusränta som RB idag har är att den blåser upp bubblor.
En låg ränta trycker in pengar på aktiemarknaderna i brist på alternativ. Den driver upp fastighetspriser.
Vidare hålls omvandlingstrycket nere i ekonomin. Verksamheter kan fortsätta vara ” konkurrenskraftiga ” längre än annars pga av dopad valuta.
Att arbetstillfällen försvinner och ersätts med nya med högre produktivitet är bra för samhällsekonomin ( kan dock vara dåligt för enskilda orter eller landsändar). Men för Sverige är det bra.
Ränta är pris på pengar och pris på risk.
Räntan kommer inte kunna sjunka speciellt mycket, den kan absolut gå ned lite till. Men den resa som räntorna gjorde efter förra finanskrisen kan inte ske igen. Lägg till sänkta inkomstskatter och sänkt fastighetsskatt så har du orsakerna förutom ett lågt byggande till dagens priser.

Evighetsmaskinen har dock börjat hosta betänkligt, utan en generell prishöjning på marknaden så kommer inte priserna kunna fortsätta stiga.
Det låter som en självklarhet, men uppenbarligen har inte folk förstått att priserna drivits av förväntningar och upparbetade vinster i befintliga bostäder.
Nu är den resan mer eller mindre slut och vi väntar och ser vad som sker.

Extremt få objekt ute i många kommuner känns det som, när proppen släpper och antal objekt ökar så är min tro att priserna fortsätter sjunka.
2018-03-26, 08:34
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så komplext är det inte, tvärtom har byggbolag, mäklare och i viss mån kreditgivare kämpat mot att avskrivningar pga av underhåll skall redovisas rakt. Idiotargumentet har varit att underhållsbehovet inte funnits från start.
Att slitage/värdeminskning börjar dag 1 är det tydligen få som låtsas om.

Att du inte inser att det är komplext tyder på hur okunnig du är.

För att kunna göra en korrekt jämförelse mellan byggnad 1 och byggnad 2 måste man bla ta hänsyn til byggnadens konstruktion, materialval, risker med installationer. energiklassificering etc. I beaktning.
2018-03-26, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine

För att kunna göra en korrekt jämförelse mellan byggnad 1 och byggnad 2 måste man bla ta hänsyn til byggnadens konstruktion, materialval, risker med installationer. energiklassificering etc. I beaktning.

Vet inte om man ska prata så mycket om andras okunnighet när man själv tror att det spelar någon roll för hushållens ekonomi huruvida amortering är en kostnad eller ett sparande.
2018-03-26, 09:55
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
46% anser sig ha koll på föreningens ekonomi i hög eller väldigt hög omfattning. https://www.sbc.se/globalassets/aktuellt/dokument/sverigesbostadsrattsrapport-2018.pdf

Tack för den rapporten. Jag är dock personligen mycket tveksam till att 46% skulle ha bra koll. Jag tror sanningen ligger närmare 25, kanske 30%. Detta grundar jag dels pga personlig erfarenhet av den BRF jag själv sitter i styrelsen i men även när jag frågar kompisar och kollegor som har köpt BR. De flesta människor kan inte läsa en balans- och resultaträkning. Om du inte kan det, hur ska du då ha koll? Dessutom, de siffror folk får på stämman är oftast "gamla" och inte helt aktuella. Bra koll innebär att du även har koll mellan årsmötena samt har koll på kommande renoveringar/underhåll. Det är det i princip bara styrelsen som har.

Folk överskattar rejält sin förmåga, det är vad jag tror.

// CC
2018-03-26, 10:41
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Tack för den rapporten. Jag är dock personligen mycket tveksam till att 46% skulle ha bra koll. Jag tror sanningen ligger närmare 25, kanske 30%. Detta grundar jag dels pga personlig erfarenhet av den BRF jag själv sitter i styrelsen i men även när jag frågar kompisar och kollegor som har köpt BR. De flesta människor kan inte läsa en balans- och resultaträkning. Om du inte kan det, hur ska du då ha koll? Dessutom, de siffror folk får på stämman är oftast "gamla" och inte helt aktuella. Bra koll innebär att du även har koll mellan årsmötena samt har koll på kommande renoveringar/underhåll. Det är det i princip bara styrelsen som har.

Folk överskattar rejält sin förmåga, det är vad jag tror.

// CC

Precis, detta tror jag också. Man har säkert ofta koll på siffrorna men inte en aning om vad de betyder. Inte en chans att 46% kan läsa och förstå en balans- och resultaträkning!

Disclaimer: förstår själv inte en balans- och resultaträkning. Någon som vill förklara alternativt hänvisa till bra (och kort) utbildningsmaterial?
2018-03-26, 11:10
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Projekt // föreningar som INTE har rak amortering och som därmed förskönar de ekonomiska siffrorna:

Projekt // Amorteringsplan // Kostnad i årskalkylen // % av total skuld som är medräknad som kostnad i årskalkylen // Total skuld
Tobins Äril // "Amorteringsfritt 4 år" // 0 // 0 // 164 520 000
Tobins Etaget // "Amorteringsfritt 3 år" // 0 // 0 // 125 000 000
OPs Bageriet // "40-årig serieplan" // 97 974 // 0,0699981% // 140 000 000
OPs Cigarrfabriken // "50-årig serieplan" // 40 589 // 0,069981% // 58 000 000
Bonavas Tollare Marina // "5 år rak, 45-årig serieplan" // 120 000 // 0,1% // 120 000 000
Ikanos Löparen // "5% ökning per år" // 161 664 // 0,16% // 161 040 000
OPs No4 // "40-årig serieplan" // 79 779 (amortering) + 185 257 (överskott) = 265 036 // 0,2324877% // 114 000 000
OPs 79&Park // "60-årig serieplan" // 216 943 (amortering) + 658 882 (överskott) = 875 825 // 0,282524% // 310 000 000
Riksbyggens Trädgården // "50-årig serieplan" // 127 800 (amortering) + 114 000 (överskott) = 241 800 // 0,3042466% // 79 475 000
JMs Blåbärsskogen // # // 464 000 // 0,32% // 145 000 000
OPs Industriverken // "50-årig serieplan" // 132 965 (amortering) + 502 764 (överskott) = 635 729 // 0,33459% // 190 000 000
Järntorgets Omnia // # // 533 000 // 0,35533% // 150 000 000
PEABs Råckringen // # // 1 419 568 // 0,44557% // 318 590 000
OPs Norra tornet Innovationen // "50-årig serieplan" // 153 960 (amortering) + 844 400 (överskott) = 998 360 // 0,4538% // 220 000 000
SSMs Bromma tracks // # // 819 000 // 0,49956% // 163 944 000
Veidekkes Hagaterassen // "50-årig serieplan" // 1 497 000 // 0,567045% // 254 000 000
Skanskas Linabergs allé // # // 590 000 // 0,593569% // 99 398 692
Besqab Studion // # // 211 653 // 0,818457% // 25 860 000
sedan har vi:
Einar Mattssons Haga Nova // "1%" // 3 440 000 // 1 % // 344 000 000
WAY TO GO EINAR MATTSSON BEST IN CLASS

Som ni märker syndar de flesta bostadsutvecklare. Så det är inte bara räntan på föreningens lån som kan komma som en överraskning utan även amorteringarna på föreningens lån!

Bra sammanställt Tullius!

Jag personligen tror att vi om 10-15, kanske 20 år när dessa nybyggen ska börja sina renoveringar kommer se rejäla värdeminskningar på dessa bostäder. Om räntan då dessutom är högre har jag svårt att se att de kommer att kunna behålla sitt värde då avgifterna måste höjas rejält. Dels för att betala de lån som måste tas för renoveringar, dels för att betala ränta och amortering. Det "byggs in" ett systemfel i föreningarna och som köpare gäller det att sälja innan detta fel måste åtgärdas.

// CC
2018-03-26, 11:33
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Någon som har koll på vilka nyproduktioner i Stockholms län där tillträde (och därmed betalning) beräknas ske det närmsta halvåret?
2018-03-26, 12:04
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Bra sammanställt Tullius!

Jag personligen tror att vi om 10-15, kanske 20 år när dessa nybyggen ska börja sina renoveringar kommer se rejäla värdeminskningar på dessa bostäder. Om räntan då dessutom är högre har jag svårt att se att de kommer att kunna behålla sitt värde då avgifterna måste höjas rejält. Dels för att betala de lån som måste tas för renoveringar, dels för att betala ränta och amortering. Det "byggs in" ett systemfel i föreningarna och som köpare gäller det att sälja innan detta fel måste åtgärdas.

// CC
Systemfel var ordet.

Det finns en viss logik i serieamortering och det är att vid inflation blir ju amortering mindre kostsam i framtiden, därför är det lockande att skjuta på den tills det nominella beloppet 'blir billigare att betala'. Man betalar 'lika mycket' hela tiden så att säga. Det talar bostadsutvecklarns dock inte om för konsumenten som också tänker att han/hon får högre lön i framtiden och att månadsavgiften därmed ska bli en mindre del av lönen. Båda parter skjuter problem på framtiden.

Om räntan går upp kan den uppskjutna amorteringen bli mycket kostsam. Behåller inte fastigheten sitt värde (eftersatt underhåll, andra renoveringsbehov, omodern arkitektur eller liknande) riskerar föreningen att vara belånad upp till skorstenen och få svårigheter att bekosta nödvändiga renoveringar. Då faller ju värdet på bostadsrätterna som en sten.

Det här upplägget är helt enkelt inte bra i en förening. För en individ eller ett enskilt företag kan det fungera utmärkt men inte för en ekonomisk förening (bostadsrättsförening).
2018-03-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Du har så rätt, men när man ska ut med dessa pengar (som kanske saknas när lågkonjunkturen satt in) och man går på A-kassa.... så lovar jag dig att det känns som en kostnad. Det är ingen tröst att se sitt lån minska från 4 800 000 till 4 792 000 kr direkt.

I vilket fall som helst, familjens eller den enskildes kassaflöde minskar enormt mycket.

Samtidigt så SKA man ju amortera, det är inte så att jag är emot detta. Det jag är emot är bankernas vidlyftiga utlåning till "vanliga" människor som blir ekonomiska slavar och fångar i sitt eget hem när det vänder.

Det är väl lite det som är problemet enligt mig, hade inte så många sett amortering som en kostnad, och kostnader är ju baaaaaaad, så hade dom nog varit mer villiga att amortera(minska sin risk, och sparande i en riskbärande tillgång), men nu är det ju istället många som ser det som en kostnad och då får vi en amorteringskultur som är som den är, dvs skit.
2018-03-26, 12:41
Medlem
Citat:
1% i amortering låter väl sunt om man räknar med att avskrivningstiden är 100 år

Ja, men en avskrivningstid på 100 år är knappast rimligt. Inte en chans att tak, fönster, fasad och stammar håller så länge. Avskrivningar och amortering borde vara högre än så.
2018-03-26, 12:46
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Någon som har koll på vilka nyproduktioner i Stockholms län där tillträde (och därmed betalning) beräknas ske det närmsta halvåret?

Börjar med OPs projekt
Bageriet
No4
Nybrogatan 19
79&Park
Norra tornet 1
I de flesta av ovanstående sker tillträde under några månaders tid.
2018-03-26, 12:49
Avslutad
Citat:

Fast det är _egentligen_ inte så speciellt komplext. Allting som går att jämföra mellan olika objekt i ett köp av bostad går att kvantifiera och uttrycka i relativt enkla jämförelsetal.

Om du googlar på belåningsgrad brf hittar du exempelvis snabbt tumregeln (rörande föreningens skuldsättning / föreningens totala boarea) "Under 5 = bra, över 10 = inte bra, 20 = mycket illa" (uttryckt i tkr / kvm). För att nämna ett av många relevanta jämförelsetal.

Det finns även massor med prisstatistik som aldrig presenteras för köparen. Varför inte kräva att komplett försäljningsstatistik för varje objekt måste presenteras i annonsen?

Angående byggteknik kan du givetvis göra datavisualisering på kommande underhållskostnader för tex enstegstätat kontra andra fasadmaterial etc. Seriösa företag som bygger hyresrätter för långsiktig förvaltning verkar ju kunna räkna fram framtida underhållskostnader för sina objekt, varför skulle detta vara omöjligt att applicera på BR-marknaden? Får jag killgissa att intresset inte finns att lägga dessa verktyg i händerna på lånebenägna köpare? En oinformerad köpare som baserar sina beslut på känsla är ju så mycket bättre för säljaren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in