2018-03-25, 21:56
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Absolut och det är bara Einar Mattsson som kommer upp i den nivån, av de 19 ekonomiska planer jag hunnit gå igenom under kvällen.

Ok! Jag inbillar mig att många har ett stort likviditetsövetskott pga. Räntereserver. Är det en styrelse med lite kompetens så använder man det överskottet till att amortera mer än det som står i ek.plan
2018-03-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Amortering är ju ingen kostnad utan minskning av en skuld

Du har så rätt, men när man ska ut med dessa pengar (som kanske saknas när lågkonjunkturen satt in) och man går på A-kassa.... så lovar jag dig att det känns som en kostnad. Det är ingen tröst att se sitt lån minska från 4 800 000 till 4 792 000 kr direkt.

I vilket fall som helst, familjens eller den enskildes kassaflöde minskar enormt mycket.

Samtidigt så SKA man ju amortera, det är inte så att jag är emot detta. Det jag är emot är bankernas vidlyftiga utlåning till "vanliga" människor som blir ekonomiska slavar och fångar i sitt eget hem när det vänder.
2018-03-25, 22:06
Medlem
46% anser sig ha koll på föreningens ekonomi i hög eller väldigt hög omfattning. https://www.sbc.se/globalassets/aktuellt/dokument/sverigesbostadsrattsrapport-2018.pdf
2018-03-25, 22:16
Medlem
sebno1s avatar
grejen är ju att dom tre stora bostadsbyggare PEAB, Bonava och JM har en rejäl kaka att kunna skära av i deras BR dom saluför, dom och bankerna gör vinster just nu som är enorma.

Grejen är väl hur länge till dom anser sig ha råd, bankerna börjar få konkurrenter men det finns ju inte riktigt när det kommer till bostadsbyggande därför att det närmast är oligarkklass i Sverige på bostadsbyggande.

Boklok säljer ju uppenbarligen fortfarande bra, detsamma gäller objekten från Besqab i Tyresö som användaren president Bahamas länkade till. Men varför skall man köpa PEAB's nyproduktion i Täby när man kan köpa "begagnade" BR i nästintill skuldfria föreningar för halva kvm-priset 200 meter bort?

Frågan är väl när dom tre hökarna hissar vit flagg så att deras försäljningen kommer igång för vinst kommer dom att göra i alla fall.

Nej jag räknar med att vi hamnar på 2010 års prisnivå för BR och fristående hus vilket är en rimlig nivå efter dagens förutsättningar, tror inte Soros ligger med fötterna i startblocken för ett krig mot Svenska kronan så vi får räntenivåer på fler hundra % utan mer rimligt är att låga räntor kommer att vara framtidens melodi och jag skulle då räkna på 4% ränta.

Jag trodde EU och Riksbanken skulle ökat räntorna för 2 år sedan, sedan förra året, sedan senast i december 2017, nu vet jag inte längre faktiskt.
2018-03-25, 22:22
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ok! Jag inbillar mig att många har ett stort likviditetsövetskott pga. Räntereserver. Är det en styrelse med lite kompetens så använder man det överskottet till att amortera mer än det som står i ek.plan

Många av dessa föreningar är under produktion. Vilka eventuella överskott de kommer ha får vi ju se. Jag försöker belysa att bostadsutvecklarna förskönat verkligeheten genom att skjuta amorteringar på framtiden. Har man koll upptäcker man det enkelt, men de flesta kan inte läsa en ekonomisk plan. Jag tycker det är på gränsen till bedrägligt.
2018-03-25, 22:25
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Många av dessa föreningar är under produktion. Vilka eventuella överskott de kommer ha får vi ju se. Jag försöker belysa att bostadsutvecklarna förskönat verkligeheten genom att skjuta amorteringar på framtiden. Har man koll upptäcker man det enkelt, men de flesta kan inte läsa en ekonomisk plan. Jag tycker det är på gränsen till bedrägligt.

Ja visst, håller med till viss del. Men det är ju inte lagstadgat någonstans hur amorteringen/kalkylen ska se ut. Man måste lägga lite ansvar på den som köper lägenheten också.

Sen kan man undra vilken roll intygsgivarna spelar. Dom om några borde upptäcka detta och agera
2018-03-25, 22:29
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ja visst, håller med till viss del. Men det är ju inte lagstadgat någonstans hur amorteringen/kalkylen ska se ut. Man måste lägga lite ansvar på den som köper lägenheten också.

Sen kan man undra vilken roll intygsgivarna spelar. Dom om några borde upptäcka detta och agera

Det är för mycket cavaet emptor på bostadsmarknaden. Vi har jämförelsepriser på nästan allt i matbutiken, sedan gör folk sitt livs största affär baserat på glättiga broschyrer...

Intygsgivarna håller jag inte högt efter alla ekonomiska planer jag läst. Har de ingen ryggrad?
2018-03-25, 22:34
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Det är för mycket cavaet emptor på bostadsmarknaden. Vi har jämförelsepriser på nästan allt i matbutiken, sedan gör folk sitt livs största affär baserat på glättiga broschyrer...

Intygsgivarna håller jag inte högt efter alla ekonomiska planer jag läst. Har de ingen ryggrad?

Det är en komplex affär att jämföra, mjölk är ju mjölk. Nej jag vet ärligt talat inte vad intygsgivarna gör. Deras funktion är helt bortkastad
2018-03-25, 23:10
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Du har så rätt, men när man ska ut med dessa pengar (som kanske saknas när lågkonjunkturen satt in) och man går på A-kassa.... så lovar jag dig att det känns som en kostnad. Det är ingen tröst att se sitt lån minska från 4 800 000 till 4 792 000 kr direkt.

I vilket fall som helst, familjens eller den enskildes kassaflöde minskar enormt mycket.

Samtidigt så SKA man ju amortera, det är inte så att jag är emot detta. Det jag är emot är bankernas vidlyftiga utlåning till "vanliga" människor som blir ekonomiska slavar och fångar i sitt eget hem när det vänder.

Har för mig att det går att ta bort amorteringen vid arbetslöshet? Jag är själv arbetslös för tillfället, men har inte brytt mig om att kolla upp det! Är ändå gott o amortera ner lånen.
2018-03-26, 04:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Har för mig att det går att ta bort amorteringen vid arbetslöshet? Jag är själv arbetslös för tillfället, men har inte brytt mig om att kolla upp det! Är ändå gott o amortera ner lånen.
Finns annars sjuk-arbetslöshetsförsäkring att teckna via fack eller banker. Då har du din andel av lånet täckt i upp till 12 mån. Eller större delen av din nettolön under samma tid.
2018-03-26, 04:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är en komplex affär att jämföra, mjölk är ju mjölk. Nej jag vet ärligt talat inte vad intygsgivarna gör. Deras funktion är helt bortkastad
Så komplext är det inte, tvärtom har byggbolag, mäklare och i viss mån kreditgivare kämpat mot att avskrivningar pga av underhåll skall redovisas rakt. Idiotargumentet har varit att underhållsbehovet inte funnits från start.
Att slitage/värdeminskning börjar dag 1 är det tydligen få som låtsas om.
2018-03-26, 04:58
Medlem
Alla oro bygger på att ränta ska gå upp. Men jag ser ingen anledning att den ska gå upp? Varför inte gå ner? Vad tjänar banken på att lyfta ränta?

En anledning kan vara att tvinga högbelånade folk att lämna sina bostäder till banken. Men finns det lagen om tvång konfiskering av bostäder när man är underwater (d.v.s. hus värde mindre än lån)?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in